Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een leuke vrachtwagen door Duikeend
Vandaag om 00:03:31
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
06 October 2025, 23:05:39
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
06 October 2025, 23:03:25
Palisade Canyon door RobVille
06 October 2025, 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 October 2025, 22:36:59
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
06 October 2025, 22:33:14
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Gert Arkema
06 October 2025, 22:32:07
Project seaside Germany door Ronald Halma
06 October 2025, 22:05:31
C12c rijtuig door TonM
06 October 2025, 22:04:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
06 October 2025, 21:17:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
06 October 2025, 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
06 October 2025, 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
06 October 2025, 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
06 October 2025, 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
06 October 2025, 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
06 October 2025, 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
06 October 2025, 19:46:22
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
06 October 2025, 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
06 October 2025, 19:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
06 October 2025, 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
06 October 2025, 18:22:54
Leubachtalbahn door einte
06 October 2025, 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
06 October 2025, 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
06 October 2025, 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
06 October 2025, 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
06 October 2025, 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
06 October 2025, 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:47:24
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
06 October 2025, 12:27:57
  

Auteur Topic: Realistische wissels in schaal N???  (gelezen 6975 keer)

DE2225

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
  • Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
    • Website van de stichting Museum Materieel Railion
Re: Realistische wissels in schaal N???
« Reactie #15 Gepost op: 10 July 2006, 16:53:59 »
Ik denk dat als het pas gloeiend heet gaat worden pas problemen kunt krijgen.
Als het gloeiend heet wordt heb je een probleem!! Maar als je een wissel lang, erg lang en nog langer in de aangetrokken stand laat staan dan lijdt het draadje aan geheugenverlies...

Hoe lang je een geheugendraadje kan verwarmen voor er problemen ontstaan weet ik niet, daarvoor heb ik er nog te weinig ervaring mee.

Groetjes,

Rik
www.smmr.nl, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Realistische wissels in schaal N???
« Reactie #16 Gepost op: 17 July 2006, 20:32:14 »
Ik weet niet of je handig bent met bestellen in het buitenland. Ik heb mijn H0 Peco reail en wissels bij www.ehattons.com gekocht. En kwam soms inlc verzendkosten minimaal 25% goedkoper uit als bij Nederlandse winkels. Doos flexrail 30 stuks kost omgeregkend ong 80 euro =2.70 per stuk bij TT kost deze 4.34 Voor het verschil kan je vaak voor elke wissel al bijna een Conrad aandrijving kopen.


Succes


« Laatst bewerkt op: 17 July 2006, 20:45:04 door Jeroen1975. Reden: extra aanvulling »
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Realistische wissels in schaal N???
« Reactie #17 Gepost op: 17 July 2006, 20:40:49 »
Het prijs verschil is mooi meegenomen!
Dank u zeer voor de tip!

Maar die motoren maken in tegenstelling tot de geheugendraad veel herrie en dat vind ik zo jammer. En ze zijn zoals al aangegeven duurder en gebruiken aanzienlijk meer ampere.

De geheugendraad is anderzijds nog helemaal nieuw en moet ik dus eerst meer informatie over hebben.

Een belangrijke vraag is natuurlijk wat doet een wissel met geheugendraad als het bij je op zolder tegen de 40 graden aan loopt qua alround tempratuur? Gaan je wissels dan in andere standen staan door de warmte van het weer?

Met vriendelijke groet,

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Realistische wissels in schaal N???
« Reactie #18 Gepost op: 17 July 2006, 20:48:27 »
Een alternatief voor Conrad is een duurdere Tortois. of servo aandrijving
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26821
    • Pagina van klaas
Re: Realistische wissels in schaal N???
« Reactie #19 Gepost op: 17 July 2006, 22:14:51 »
Maar die motoren maken in tegenstelling tot de geheugendraad veel herrie en dat vind ik zo jammer. En ze zijn zoals al aangegeven duurder en gebruiken aanzienlijk meer ampere.
Ik denk dat je nu een heel verkeerd beeld hebt.
De Conrad aandrijving maakt inderdaad geluid, maar dat duurt heel kort en lijkt erg op de tik van een gewone spoelenaandrijving.
Wil je een stille aandrijving dan moet je de Tortoise nemen. Kost wel wat, maar dan heb je ook wat.

Wat het stroomverbruik betreft:
De Conrad aandrijving trekt ongevgeer 100 mA, maar dat is alleen gedurende de tijd dat hij omloopt, ongeveer 0,2 seconde. En het is aanzienlijk minder dan een gewone spoelenaandrijving.
De Tortoise trekt 12 mA continu, zowel bij draaien als bij stilstand in beide richtingen.
Een geheugendraad trekt 200 mA continu in de bekrachtigde toestand. In de ruststand van het wissel trekt hij geen stroom.
Kun je zelf beoordelen welke aandrijving qua stroomverbruik het beste is.......
« Laatst bewerkt op: 17 July 2006, 22:16:23 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Anoniem

  • Gast
Re: Realistische wissels in schaal N???
« Reactie #20 Gepost op: 23 July 2006, 11:03:54 »
Ik weet niet of je handig bent met bestellen in het buitenland. Ik heb mijn H0 Peco reail en wissels bij www.ehattons.com gekocht.

The Signal Box uit Rochester is ook zeer goed te doen, keurige service en prijzen vergelijkbaar met die op de site die Jeroen aandroeg. Wat aanleg betreft: je moet inderdaad af en toe iets extra doen (vooral op elektrisch vlak, dit door de metalen en niet-geïsoleerde puntstukken) maar wie mooi wil zijn moet pijn lijden  ;D. En fraai is het zeker.

Hannes

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Realistische wissels in schaal N???
« Reactie #21 Gepost op: 03 September 2006, 16:44:47 »
Klaas,

Conrad verkoopt 2 wisselaandrijvingen voor N-wissels. Welke is dan het meest geschikt.

ONDERGRONDSE MOTOR-WISSELAANDR
Bestnr.: 213460 - 89

of

WISSEL EN SIGNAALMOTOR
Bestnr.: 211987 - 89

Geheugen draad is mij een stap te ver.

Hannes
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

KC

  • Offline Offline
  • Berichten: 130
Re: Realistische wissels in schaal N???
« Reactie #22 Gepost op: 03 September 2006, 17:38:58 »
Klaas bedoelt: 219998 - 89 / 219999 - 62

Gr/Kees
« Laatst bewerkt op: 03 September 2006, 17:41:55 door KC »
Groetjes van Kees

Hannes

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Realistische wissels in schaal N???
« Reactie #23 Gepost op: 03 September 2006, 18:46:46 »
Aha, die zijn ook een stuk goedkoper. Had het verkeerd gelezen, dacht dat deze enkel voor Flm-wissels waren.

Wat is het verschil eigenlijk. Een van beide heeft eindafschakeling en de andere met omschakelaar voor ompoling centraal element.

Wanneer de wissel reeds een gepolariseerd hartstuk heeft is de eerste dan beter omdat deze eindafschakeling heeft. Of heeft de tweede dat ook wel?
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26821
    • Pagina van klaas
Re: Realistische wissels in schaal N???
« Reactie #24 Gepost op: 03 September 2006, 21:12:24 »
Beide types hebben eindafschakeling. Maar één van de twee heeft bovendien een extra contact om het puntstuk om te polen.
Het is mij eerlijk gezegd een raadsel waarom ze twee types uitbrengen, want de prijs is precies hetzelfde.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.