Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 09:14:25
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 09:11:33
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:06:48
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
Vandaag om 09:04:55
Roco wagon openen door grossraumwagen
Vandaag om 08:46:18
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 07:54:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 07:51:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:38:25
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
02 October 2025, 22:46:17
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
02 October 2025, 21:44:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
02 October 2025, 21:34:36
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
02 October 2025, 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
02 October 2025, 20:43:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
02 October 2025, 19:43:13
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
02 October 2025, 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
02 October 2025, 19:33:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
02 October 2025, 19:21:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
02 October 2025, 18:23:08
De wijntrein door Frits C
02 October 2025, 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
02 October 2025, 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
02 October 2025, 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
02 October 2025, 15:51:21
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
02 October 2025, 12:33:15
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
02 October 2025, 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
02 October 2025, 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
02 October 2025, 10:13:20
  

Auteur Topic: Tas of Talns wagen, wat is het verschil?  (gelezen 3190 keer)

Daan!

  • Online Online
  • Berichten: 4562
Tas of Talns wagen, wat is het verschil?
« Gepost op: 29 June 2019, 14:53:56 »
https://webshop.pijplines.nl/Roco-75938-6-delige-set-DB-AG-kalkwagens-Type-Tal

Bovenstaande wagens zijn van het type Tas. In kalktreinen naar NL, worden type Talns ingezet. Weet iemand het verschil tussen die wagens?
Zoekresultaten als DB Tas, kalk zug, wagonnummers leveren te weinig op.
« Laatst bewerkt op: 30 June 2019, 04:04:29 door Bert van Gelder »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22564
Re: Re: Roco 2019
« Reactie #1 Gepost op: 29 June 2019, 15:31:46 »
Het zijn allemaal wagencodes voor een vierassige zelflosser met sluitbaar dak. Het verschil zit hem in de capaciteit (n betekent meer dan 60 kub) en de maximumsnelheid (s betekent 100 km per uur).

Maar wagencode zegt niet alles. Fabrikanten van goederenwagens maken wagens die voldoen aan een code, maar toch telkens net anders zijn. NS heeft ooit een eigen unieke serie Tals besteld die lang in gebruik is geweest. De Roco lijkt er wel wat op, maar is het toch niet. Van de huidige DB Talns die door Nederland rijdt, bestaat ook geen model.
« Laatst bewerkt op: 29 June 2019, 15:59:14 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: Re: Roco 2019
« Reactie #2 Gepost op: 29 June 2019, 22:29:02 »
Heb ff de specificatie opgezocht voor Tals

T :   Wagen met oplegbaar sak
a :   op 2 draaistellen van elk 2 assen
l :  zelflosser , niet doseerbare lossing, aan beide zijden   
      gelijktijdig , hoogliggende losopening
s : geschikt voor 100 km/u
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4741
    • Filmpjes op YouTube
Re: Tas of Talns wagen, wat is het verschil?
« Reactie #3 Gepost op: 30 June 2019, 10:27:01 »
Nog wat info uit het onvolprezen boek over Duitse goederenwagens van Stefan Carstens uit 1998 (moet toch de opvolger nog eens aanschaffen):



Samengevat gaat het om een wagen die voor het eerst in 1959 op de baan verscheen en waarvan er later zijn bij- of omgebouwd. Eind 1997 waren er 360 in dienst.
De wagen is niet geschikt voor 100 km/h zoals ook al door Chris en Henk benoemd. Aannemelijk is daarmee niet een structurele inzet naar NL en dan komen we bij het eeuwige dilemma van de modelspoorder die een kalktrein naar Beverwijk wil uitbeelden: Zijn deze wagens acceptabel of niet? Nu moet iedereen dat dus voor zichzelf uitmaken, als ik een bescheiden mening mag geven is dit best een redelijke benadering van de wagens Talns die nu worden ingezet, grootste verschil zijn de draaistellen. Nu kijkt menig modelspoorder nagenoeg altijd uit vogelperspectief, dus is het net hoe ver je wilt gaan.

EDIT: Vergeet ik bijna de "n" uit te leggen bij Talns: Wagen geschikt om meer dan 60 ton te laden.
« Laatst bewerkt op: 30 June 2019, 10:31:27 door Arjan6511 »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8607
Re: Tas of Talns wagen, wat is het verschil?
« Reactie #4 Gepost op: 30 June 2019, 11:46:32 »
http://www.dybas.de/index.html 

DB AG goederenwagens van 1994 tot en met 2011, maar ook andere EVU.


Op  de site van dbcargo vind ik dit:


https://gueterwagenkatalog.dbcargo.com/de/gueterwagenkatalog/nach-verwendung/


Maar dat is zoals het nu is.
« Laatst bewerkt op: 30 June 2019, 12:01:01 door Jeronimos »
Jeroen

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8542
  • Spoor N
Re: Tas of Talns wagen, wat is het verschil?
« Reactie #5 Gepost op: 30 June 2019, 12:18:38 »
https://webshop.pijplines.nl/Roco-75938-6-delige-set-DB-AG-kalkwagens-Type-Tal

Bovenstaande wagens zijn van het type Tas. In kalktreinen naar NL, worden type Talns ingezet. Weet iemand het verschil tussen die wagens?
Zoekresultaten als DB Tas, kalk zug, wagonnummers leveren te weinig op.
Geen idee hoe je zoekt maar als je al een foto van de model Tas hebt moet je zoeken naar foto's van de DB Talns om te kunnen vergelijken. Dan kom je vrij snel bij de buren uit.

het eeuwige dilemma van de modelspoorder die een kalktrein naar Beverwijk wil uitbeelden: Zijn deze wagens acceptabel of niet? Nu moet iedereen dat dus voor zichzelf uitmaken, als ik een bescheiden mening mag geven is dit best een redelijke benadering van de wagens Talns die nu worden ingezet, grootste verschil zijn de draaistellen.
Redelijke benadering? Ze zijn beide rood met een dakje maar de kopse kant is heel anders van vorm. Ik vind ze juist meer lijken op de NS Tals, alleen ontbreekt het grote bordes op de kop.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4741
    • Filmpjes op YouTube
Re: Tas of Talns wagen, wat is het verschil?
« Reactie #6 Gepost op: 30 June 2019, 13:24:12 »
#ietsmetbescheidenMENINGenBENADERINGenKONERGER   :-X

Maar je hebt gelijk vwb vorm , ik was die kopse kanten even vergeten.
« Laatst bewerkt op: 30 June 2019, 13:26:16 door Arjan6511 »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8542
  • Spoor N
Re: Tas of Talns wagen, wat is het verschil?
« Reactie #7 Gepost op: 30 June 2019, 13:54:09 »
En naar mijn mening lijken de wagentypes niet op elkaar maar ik was even vergeten dat meningen heilig zijn en daarop niet gereageerd mag worden.  :-X

Zullen we voortaan maar niet met hashtags en hoofdletters posten maar normale reacties geven?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22564
Re: Tas of Talns wagen, wat is het verschil?
« Reactie #8 Gepost op: 30 June 2019, 14:00:54 »
In ieder geval zou uit die Tal nog wel een NS Tals look-a-like zijn te maken.

De DB Talns die momenteel naar Nederland komt, is veel moderner en groter. Met als leuk extraatje die metalen plaat waarin de cijfers en letters als openingen zijn aangebracht. Gewone opschriften waren altijd wel een dingetje op kalkwagens.   ;D

Helaas is het een beperkte serie voor zover ik weet, dus een model zal er wel niet komen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4741
    • Filmpjes op YouTube
Re: Tas of Talns wagen, wat is het verschil?
« Reactie #9 Gepost op: 30 June 2019, 14:15:02 »
En naar mijn mening lijken de wagentypes niet op elkaar maar ik was even vergeten dat meningen heilig zijn en daarop niet gereageerd mag worden.  :-X

Zullen we voortaan maar niet met hashtags en hoofdletters posten maar normale reacties geven?

Nou nou en poe poe. Was het niet genoeg dat ik je gelijk gaf over die kopvorm?

#doeslief
« Laatst bewerkt op: 30 June 2019, 14:16:51 door Arjan6511. Reden: # toegevoegd. Gewoon, omdat het kan. »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT