Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 04:56:55
Line-up foto's van modellen
door
Rsd1000
Vandaag
om 02:31:36
NS 8100 in 0
door
roadster36
Vandaag
om 01:26:09
W.V. Kalender 2026
door
barry1972
Vandaag
om 01:23:55
Rangeren met een pec
door
Karel466
Vandaag
om 01:04:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
barry1972
Vandaag
om 01:03:35
PB Models, ICR-rijtuigen
door
barry1972
Vandaag
om 00:46:11
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail
door
R.C.Grootveld
Vandaag
om 00:06:15
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
Wim Vink
28 October 2025, 23:14:12
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek
door
Besselspoor
28 October 2025, 23:12:38
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Blausee-Mitholz
28 October 2025, 22:56:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sikko
28 October 2025, 22:46:27
modulebaan in spoor 1
door
Marc tramt
28 October 2025, 22:14:38
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2
door
Rob Bennis
28 October 2025, 21:52:59
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
28 October 2025, 21:45:18
Station Roodeschool
door
Torikoos
28 October 2025, 21:39:18
Da's Daz 2
door
Huup
28 October 2025, 21:32:25
Rijnstraat
door
R1954
28 October 2025, 21:17:15
PBM/PWM met joystick
door
Eric v C
28 October 2025, 20:59:39
Digitaal-delta
door
Dick Bernard
28 October 2025, 20:57:28
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
Rick
28 October 2025, 20:43:43
Rondom Charlois
door
Wim1969
28 October 2025, 20:16:47
Piko 2025
door
Eelco Storm
28 October 2025, 19:58:52
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes.
door
Huup
28 October 2025, 19:44:33
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
prutser
28 October 2025, 19:20:01
vrijgavecode z21 centrale
door
VAM65
28 October 2025, 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
RobbertJan
28 October 2025, 18:16:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Flevodienst 1976
28 October 2025, 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief
door
Menno
28 October 2025, 17:31:15
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
28 October 2025, 16:56:34
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Itrain testbaan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Itrain testbaan (gelezen 2365 keer)
Harold Content
Team Mitropa
Offline
Berichten: 1407
Itrain testbaan
«
Gepost op:
08 November 2019, 07:58:10 »
Zo het Veluws Landschap is weg en dat geeft een zee aan ruimte!
Meteen even gezorgd dat het bureau doorloopt en die is dus verlengd met een 210cm. Heerlijk de ruimte om te kunnen bouwen.
Daarnaast gezorgd voor kastjes onder de schuine kap in de vorm van bovenkasten van een ikea keuken, staat keurig en geeft een zee aan opbergruimte.
Ik had al wel bedacht dat als er een baan komt die in de schuine kap moet komen, zo neemt hij de minste ruimte in beslag.
Dan heb ik meteen ook een leuke rijlengte van rond de 450cm. Tijdens het opruimen was het ook wel erg leuk dat mijn zoontje steeds meer ging zoeken naar de treinen... Dan is het kunnen rijden van een trein ook een leuke bezigheid om samen te doen.
Al vrij snel had ik bedacht waar en hoe de baan moest komen te liggen.
In mijn vorige baan had ik een uitstekend electrische installatie met stroomkringen bezetmelders en servo's! Nog nooit een storing gehad of wat dan ook. Zelfs sikjes reden keurig overal overheen. Kwestie van heel goed de stroom voorziening verzorgen op de baan.
Dat ga ik dus weer doen, het behelst iets meer draden aanleggen. Maar ik heb via conrad een echte installatie goot gekocht.
Deze komt langs alle bezet melders te zitten en zo kan ik meteen de wirwar aan draden nog net even iets netter orderen.
Want deze baan zoals de naam het al zegt word via een ESU Ecos aangestuurd met Itrain.
In de baan komen 3 stroomkringen te liggen:
DCC signaal
Programmer signaal
Stuurstroom voor servo's
Het spoor op het bureau is straks om te schakelen naar DCC of het programmeerspoor.
Zo heb ik een relaxte plek om te werken met de locomotieven.
Na het slopen van mijn oude baan had ik nog wel wat ideen, hoe ik mijn testbaan kan perfectioneren en die zijn:
Hij moet exact gemaakt worden uit de Rail geometrie
Er moet een ijkspoor inzitten voor ITrain
Programmeer spoor op het bureau met baan aansluiting
Aansluiting voor losse modules
In het ontwerp ben ik wel afhankelijk van mijn dakspant.
Links van het spant heb ik een 220cm en rechts ervan een 230cm waarvan uit 1 spoortje het bureau opgaat.
Zodat ik ook makkelijk kan programmeren en onderhoud aan treinen kan geven.
De ESU als basiscentrale komt ook op het bureau te staan.
In de baan maak ik aansluitingen voor DCC en de stroom kring van de wissels. Dit maakt het makkelijk om eenvoudig met andere bouwsel te testen via een wissel aansluiting die buiten de modules leidt(daarvoor moet nog een overgangsbak gemaakt worden).
Ik heb een houten draagconstructie gemaakt waarop de bakken van maximaal 120cmx40cm liggen. Bij het spant zit een klein tussen stukje om het precies te laten aansluiten. Aan elke zijde van de constructie liggen 2 bakken.
Daarna ben ik eens gaan stoeien met mijn eerste baan ontwerp, en een middagje puzzelen leverde een mooi ontwerp op.
Met dat ontwerp ben ik deze week eens op de bakken gaan puzzelen en daar kwam een iets ander verhaal uit.
Hier onder de eerste foto's:
Eerste foto’s van de nieuwe iTrain. Testbaan
by
Harold Content
, on Flickr
Eerste foto’s van de nieuwe iTrain. Testbaan
by
Harold Content
, on Flickr
Eerste foto’s van de nieuwe iTrain. Testbaan
by
Harold Content
, on Flickr
Eerste foto’s van de nieuwe iTrain. Testbaan
by
Harold Content
, on Flickr
Eerste foto’s van de nieuwe iTrain. Testbaan
by
Harold Content
, on Flickr
Eerste foto’s van de nieuwe iTrain. Testbaan
by
Harold Content
, on Flickr
Eerste foto’s van de nieuwe iTrain. Testbaan
by
Harold Content
, on Flickr
Zo voldoende voor nu, dit weekend eens kijken hoe ver ik ga komen.
Groet Harold
«
Laatst bewerkt op: 08 November 2019, 08:00:19 door Harold Content
»
Gelogd
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.
En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html
Harold Content
Team Mitropa
Offline
Berichten: 1407
Re: Itrain testbaan
«
Reactie #1 Gepost op:
14 November 2019, 12:00:15 »
In de avonden aardig wat tijd om lekker door te kunnen bouwen en zo af en toe komt Ronald Koerts gezellig een handje helpen.
En het resultaat mag er dan ook al wel zijn. Alle rails is gelegd op de bakken. Draden zijn keurig eraan gesoldeerd en daarmee ook de bezetmeldingen bepaald. Keurig met de plastic rails-lasjes alles geïsoleerd. Tussen de bakken ga ik gebruik maken van XLR stekkers met XLS mounts. Afhankelijk van de bakken zullen dit 3/4/5 pins varianten worden. afhankelijk van het aantal aders dat naar de volgende bak moet ga ik dus XLR'ers aanleggen. Bijvoorbeeld tussen bak 1 en 2, daar moet 1 bezetmelder doorgetrokken worden naar bak 2. Omdat op bak 1 ik 14 bezetmelders heb en 2 voor het spoor op mijn bureau. En daarmee is hij dus vol met een 16 meldingen. En een extra bezetmelder plaatsen zou zonden zijn.
Electronica van de eerste bak
by
Harold Content
, on Flickr
In elke bak zitten de volgende onderdelen
DR4024 - servo aansturing
S88 Rosoft bezetmelders
Conrad relaisprintplaten per puntstuk
Daarnaast ben ik in deze bakken gebruik gaan maken van een kabelgoot om de bedraging wat strakker en netter erin te kunnen leggen.
Tevens heb ik een aantal soldeerstrips gemonteerd om ze efficiënt mogelijk bedrag centraal te kunnen aansluiten.
De eerste bak rijdt volledig waarbij de puntstukken geschakeld zijn en de ECOS keurig laat zien dat elke spoor bezet gemeld word!
Door naar bak 2
Groet
Harold
«
Laatst bewerkt op: 14 November 2019, 12:15:12 door Harold Content
»
Gelogd
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.
En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html
ATB
Offline
Berichten: 1588
Modelrailroading is fun
Re: Itrain testbaan
«
Reactie #2 Gepost op:
14 November 2019, 12:10:19 »
Citaat van: Harold Content op 14 November 2019, 12:00:15
afhankelijk van het aantal adders dat naar de volgende bak moet
Oei, ik hoop dat die niet giftig zijn. Anders goed oppassen of ringslangen inzetten
.
Ted
Gelogd
Ted is op 25 augustus 2023 overleden
Harold Content
Team Mitropa
Offline
Berichten: 1407
Re: Itrain testbaan
«
Reactie #3 Gepost op:
14 November 2019, 12:16:09 »
Hahaha scherp Ted!
Tot op heden ben ik nog niet gebeten
Gelogd
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.
En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Itrain testbaan