Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje
door
Silvolde
Vandaag
om 04:54:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
09 September 2025, 23:37:16
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
09 September 2025, 23:01:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
09 September 2025, 22:57:57
roco maus 2
door
Ronald Halma
09 September 2025, 22:34:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Huup
09 September 2025, 21:34:40
Da's Daz 2
door
Huup
09 September 2025, 21:17:18
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
09 September 2025, 21:02:36
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok
door
Bas, Dordrecht
09 September 2025, 20:58:25
Welke winkel voert deze merken?
door
haes
09 September 2025, 20:10:44
44 Roco vs 44 Brawa
door
wob
09 September 2025, 19:56:04
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail
door
jack is back
09 September 2025, 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
door
Ronald69
09 September 2025, 19:41:12
Veevervoer ss/ ns
door
Huup
09 September 2025, 19:36:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
09 September 2025, 19:14:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
william_2
09 September 2025, 18:35:47
Koppelingsmechanisme klemt?
door
Robert vh Prutsert
09 September 2025, 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast
door
Silvolde
09 September 2025, 18:04:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
09 September 2025, 17:43:08
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
MOVisser
09 September 2025, 17:01:40
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
09 September 2025, 16:52:55
roco br24
door
H0_trainiac
09 September 2025, 16:14:18
Raadplaatje
door
grossraumwagen
09 September 2025, 15:47:09
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
TonM
09 September 2025, 15:22:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
cor_b
09 September 2025, 14:52:31
Digitale kraan Roco 46801
door
Herb73
09 September 2025, 11:30:48
Sfeer op je modelbaan
door
Hans Reints
09 September 2025, 10:25:45
Au bord de la Cèze
door
Wim Vink
09 September 2025, 10:10:40
Baanbouw Rehausen2
door
Wim Vink
09 September 2025, 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0
door
FritsT
09 September 2025, 07:40:28
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Itrain testbaan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Itrain testbaan (gelezen 2322 keer)
Harold Content
Team Mitropa
Offline
Berichten: 1408
Itrain testbaan
«
Gepost op:
08 November 2019, 07:58:10 »
Zo het Veluws Landschap is weg en dat geeft een zee aan ruimte!
Meteen even gezorgd dat het bureau doorloopt en die is dus verlengd met een 210cm. Heerlijk de ruimte om te kunnen bouwen.
Daarnaast gezorgd voor kastjes onder de schuine kap in de vorm van bovenkasten van een ikea keuken, staat keurig en geeft een zee aan opbergruimte.
Ik had al wel bedacht dat als er een baan komt die in de schuine kap moet komen, zo neemt hij de minste ruimte in beslag.
Dan heb ik meteen ook een leuke rijlengte van rond de 450cm. Tijdens het opruimen was het ook wel erg leuk dat mijn zoontje steeds meer ging zoeken naar de treinen... Dan is het kunnen rijden van een trein ook een leuke bezigheid om samen te doen.
Al vrij snel had ik bedacht waar en hoe de baan moest komen te liggen.
In mijn vorige baan had ik een uitstekend electrische installatie met stroomkringen bezetmelders en servo's! Nog nooit een storing gehad of wat dan ook. Zelfs sikjes reden keurig overal overheen. Kwestie van heel goed de stroom voorziening verzorgen op de baan.
Dat ga ik dus weer doen, het behelst iets meer draden aanleggen. Maar ik heb via conrad een echte installatie goot gekocht.
Deze komt langs alle bezet melders te zitten en zo kan ik meteen de wirwar aan draden nog net even iets netter orderen.
Want deze baan zoals de naam het al zegt word via een ESU Ecos aangestuurd met Itrain.
In de baan komen 3 stroomkringen te liggen:
DCC signaal
Programmer signaal
Stuurstroom voor servo's
Het spoor op het bureau is straks om te schakelen naar DCC of het programmeerspoor.
Zo heb ik een relaxte plek om te werken met de locomotieven.
Na het slopen van mijn oude baan had ik nog wel wat ideen, hoe ik mijn testbaan kan perfectioneren en die zijn:
Hij moet exact gemaakt worden uit de Rail geometrie
Er moet een ijkspoor inzitten voor ITrain
Programmeer spoor op het bureau met baan aansluiting
Aansluiting voor losse modules
In het ontwerp ben ik wel afhankelijk van mijn dakspant.
Links van het spant heb ik een 220cm en rechts ervan een 230cm waarvan uit 1 spoortje het bureau opgaat.
Zodat ik ook makkelijk kan programmeren en onderhoud aan treinen kan geven.
De ESU als basiscentrale komt ook op het bureau te staan.
In de baan maak ik aansluitingen voor DCC en de stroom kring van de wissels. Dit maakt het makkelijk om eenvoudig met andere bouwsel te testen via een wissel aansluiting die buiten de modules leidt(daarvoor moet nog een overgangsbak gemaakt worden).
Ik heb een houten draagconstructie gemaakt waarop de bakken van maximaal 120cmx40cm liggen. Bij het spant zit een klein tussen stukje om het precies te laten aansluiten. Aan elke zijde van de constructie liggen 2 bakken.
Daarna ben ik eens gaan stoeien met mijn eerste baan ontwerp, en een middagje puzzelen leverde een mooi ontwerp op.
Met dat ontwerp ben ik deze week eens op de bakken gaan puzzelen en daar kwam een iets ander verhaal uit.
Hier onder de eerste foto's:
Eerste foto’s van de nieuwe iTrain. Testbaan
by
Harold Content
, on Flickr
Eerste foto’s van de nieuwe iTrain. Testbaan
by
Harold Content
, on Flickr
Eerste foto’s van de nieuwe iTrain. Testbaan
by
Harold Content
, on Flickr
Eerste foto’s van de nieuwe iTrain. Testbaan
by
Harold Content
, on Flickr
Eerste foto’s van de nieuwe iTrain. Testbaan
by
Harold Content
, on Flickr
Eerste foto’s van de nieuwe iTrain. Testbaan
by
Harold Content
, on Flickr
Eerste foto’s van de nieuwe iTrain. Testbaan
by
Harold Content
, on Flickr
Zo voldoende voor nu, dit weekend eens kijken hoe ver ik ga komen.
Groet Harold
«
Laatst bewerkt op: 08 November 2019, 08:00:19 door Harold Content
»
Gelogd
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.
En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html
Harold Content
Team Mitropa
Offline
Berichten: 1408
Re: Itrain testbaan
«
Reactie #1 Gepost op:
14 November 2019, 12:00:15 »
In de avonden aardig wat tijd om lekker door te kunnen bouwen en zo af en toe komt Ronald Koerts gezellig een handje helpen.
En het resultaat mag er dan ook al wel zijn. Alle rails is gelegd op de bakken. Draden zijn keurig eraan gesoldeerd en daarmee ook de bezetmeldingen bepaald. Keurig met de plastic rails-lasjes alles geïsoleerd. Tussen de bakken ga ik gebruik maken van XLR stekkers met XLS mounts. Afhankelijk van de bakken zullen dit 3/4/5 pins varianten worden. afhankelijk van het aantal aders dat naar de volgende bak moet ga ik dus XLR'ers aanleggen. Bijvoorbeeld tussen bak 1 en 2, daar moet 1 bezetmelder doorgetrokken worden naar bak 2. Omdat op bak 1 ik 14 bezetmelders heb en 2 voor het spoor op mijn bureau. En daarmee is hij dus vol met een 16 meldingen. En een extra bezetmelder plaatsen zou zonden zijn.
Electronica van de eerste bak
by
Harold Content
, on Flickr
In elke bak zitten de volgende onderdelen
DR4024 - servo aansturing
S88 Rosoft bezetmelders
Conrad relaisprintplaten per puntstuk
Daarnaast ben ik in deze bakken gebruik gaan maken van een kabelgoot om de bedraging wat strakker en netter erin te kunnen leggen.
Tevens heb ik een aantal soldeerstrips gemonteerd om ze efficiënt mogelijk bedrag centraal te kunnen aansluiten.
De eerste bak rijdt volledig waarbij de puntstukken geschakeld zijn en de ECOS keurig laat zien dat elke spoor bezet gemeld word!
Door naar bak 2
Groet
Harold
«
Laatst bewerkt op: 14 November 2019, 12:15:12 door Harold Content
»
Gelogd
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.
En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html
ATB
Offline
Berichten: 1588
Modelrailroading is fun
Re: Itrain testbaan
«
Reactie #2 Gepost op:
14 November 2019, 12:10:19 »
Citaat van: Harold Content op 14 November 2019, 12:00:15
afhankelijk van het aantal adders dat naar de volgende bak moet
Oei, ik hoop dat die niet giftig zijn. Anders goed oppassen of ringslangen inzetten
.
Ted
Gelogd
Ted is op 25 augustus 2023 overleden
Harold Content
Team Mitropa
Offline
Berichten: 1408
Re: Itrain testbaan
«
Reactie #3 Gepost op:
14 November 2019, 12:16:09 »
Hahaha scherp Ted!
Tot op heden ben ik nog niet gebeten
Gelogd
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.
En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Itrain testbaan