Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door prutser
Vandaag om 22:56:41
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 22:50:35
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 22:44:17
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 22:43:46
Pfarrerwinkel bahn door Benelux795
Vandaag om 22:42:06
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald Halma
Vandaag om 22:38:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 22:18:36
Rangeren met een pec door Noordernet
Vandaag om 22:17:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 22:13:40
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:01:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:41:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:39:30
US diorama in H0 door Spoor010
Vandaag om 21:39:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Mitchell
Vandaag om 21:35:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Karben
Vandaag om 21:27:58
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 21:23:10
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Duvel
Vandaag om 20:40:07
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 20:22:16
Wat spoor 1 brouwsels door Frits C
Vandaag om 20:20:29
Fleischmann SGMm Deurrubbers? door StefanNL_Plays
Vandaag om 19:59:27
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 19:37:07
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 18:43:56
Bauarbeiten im gange door MaraNCS
Vandaag om 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:59:44
Lasersnijder voor karton door Frits C
Vandaag om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 16:47:56
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:37:31
BR290 tandwielkast openen door Henk Veenstra
Vandaag om 16:13:22
  

Auteur Topic: Digitale sensor, bestaan deze als ultrasoonvariant?  (gelezen 1916 keer)

pietertjuh

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Digitale sensor, bestaan deze als ultrasoonvariant?
« Gepost op: 27 December 2018, 17:34:50 »
Mede Hobbyisten,

Al een tijdje ben ik in het bezit van een piko h0 trein rail systeem.
Deze is analoog en ben ik via een siemens s7 plc aan het digitaliseren.

Hiervoor ben ik opzoek naar bijvoorbeeld een ultrasoon sensor die aangeeft waar de trein rijdt, (uiteraard heeft de sensor een vaste positie). dit wil ik gebruiken voor het schakelen van bijvoorbeeld wissels en slagbomen.

Hebben jullie hiervoor tips?



« Laatst bewerkt op: 27 December 2018, 22:09:32 door Bert van Gelder »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26877
    • Pagina van klaas
Re: digitale sensor
« Reactie #1 Gepost op: 27 December 2018, 20:34:05 »
Wat voor tips verwacht je. Je weet kennelijk al dat je met ultrasoonsensors wil werken (wat overigens zeer ongebruikelijk is), dus wat moeten we je verder nog vertellen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7393
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: digitale sensor
« Reactie #2 Gepost op: 27 December 2018, 21:26:55 »
Er zijn inmiddels ook al GPS systemen.

Ultrasoon is mogelijk, maar verwacht niet dat wij er veel ervaring mee hebben.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

pietertjuh

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: Digitale sensor, bestaan deze als ultrasoonvariant?
« Reactie #3 Gepost op: 28 December 2018, 10:23:20 »
Ultrasoon is maar een idee. Vind alleen de sensoren vrij groot en moeilijk weg te werken in bijvoorbeeld een huisje.

Ik weet dat marklin een railsysteem heeft waarmee je een relais kunt schakelen. Enkel gebruik ik piko. Piko heeft een soort gelijk helaas niet.

Vandaar mijn vraag of er hier mensen zijn die dit vaker gedaan hebben. En wat jullie hiervoor gebruiken.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2374
Re: Digitale sensor, bestaan deze als ultrasoonvariant?
« Reactie #4 Gepost op: 28 December 2018, 10:47:28 »
Als je eens zoekt op "Ali lichtsluisjes" dan kom je genoeg tegen. Deze dingen zijn IR detectors, worden vaak in combinatie met een Arduino gebruikt, maar dat hoeft niet. Het voordeel van deze dingen is, is dat je de led en de IR gevoelige cel los kunt maken en elders kunt plaatsen.

Groet Meino

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26877
    • Pagina van klaas
Re: Digitale sensor, bestaan deze als ultrasoonvariant?
« Reactie #5 Gepost op: 28 December 2018, 10:51:52 »
De gebruikelijke manier om de positie van een trein te bepalen is stroomdetectie. Is dat voor jou niet bruikbaar?
Een andere veel toegepaste manier is reedcontacten tussen de rails, maar daarvoor moet je magneetjes onder de treinen plakken.
Zelf heb ik ooit een lusdetector ontworpen. Dat is een draadlus die je onzichtbaar onder de ballast kan wegwerken en die reageert op de metaalmassa in de trein. Hetzelfde idee als de detectielussen die je bij verkeerlichten in het asfalt ziet zitten. Het voordeel is dat het reageert op vrijwel alle locs en wagens en dat je aan de trein niks hoeft te veranderen. Het nadeel is dat het elektronica is die je zelf moet bouwen en dat is niet voor iedereen weggelegd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald1974

  • Gast
Re: Digitale sensor, bestaan deze als ultrasoonvariant?
« Reactie #6 Gepost op: 28 December 2018, 10:56:02 »
Of gewoon een stroom detectie schakeling met een optocoupler welke je aansluit op de S7 digitale ingang.
In de CPU programmeer je wat je wilt schakelen en hoe.

M.v.g. Ronald.

Edit Klaas was me net voor met schrijven.
« Laatst bewerkt op: 28 December 2018, 10:58:16 door Ronald Hofmeester »

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3457
    • Mijn van-alles website
Re: Digitale sensor, bestaan deze als ultrasoonvariant?
« Reactie #7 Gepost op: 28 December 2018, 14:39:16 »
Er zijn inmiddels ook al GPS systemen.
Hoe werkt dat in vredesnaam? Binnenshuis kun je ontvangst vaak vergeten en de nauwkeurigheid is uiterst ruk voor ons doel.
Ultrasoon is mogelijk, maar verwacht niet dat wij er veel ervaring mee hebben.

@ Topicstarter: de nadelen die je opnoemt (van sensoren en zo) is waarschijnlijk de reden dat niemand zaken detecteert met ultrasoon in de modelbouw (of nou ja, bijna niemand)

De tip van Ronald, om met stroomdetectie te werken, lijkt me nog het meest voor de hand liggen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26877
    • Pagina van klaas
Re: Digitale sensor, bestaan deze als ultrasoonvariant?
« Reactie #8 Gepost op: 28 December 2018, 14:46:30 »
Hoe werkt dat in vredesnaam? Binnenshuis kun je ontvangst vaak vergeten en de nauwkeurigheid is uiterst ruk voor ons doel.
Ik heb dat een keer op een forum gezien. Het maakte geen gebruik van het grote GPS, maar was een lokaal systeem binnenskamers.
In elke hoek van de kamer een 'satelliet' die signalen van de treinen oppikten. Daarmee konden ze op een paar centimeter nauwkeurig de positie bepalen. Leuk voor iemand die graag met nieuwe technieken experimenteert, maar veel te hoog gegrepen voor de gemiddelde modelspoorder.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Digitale sensor, bestaan deze als ultrasoonvariant?
« Reactie #9 Gepost op: 28 December 2018, 14:48:23 »
Hoe werkt dat in vredesnaam? Binnenshuis kun je ontvangst vaak vergeten en de nauwkeurigheid is uiterst ruk voor ons doel.
Het is ook geen GPS wat je buiten gebruikt maar een lokaal systeem.

Kijk hier maar eens.
Gr.
Eric

trdl

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Geen stroomdetectie maar asdetectie
« Reactie #10 Gepost op: 28 December 2018, 17:34:37 »
Alle,

de manier om te zien waar een trein zich bevindt is om assen te detecteren. Dat kan met stroomdetectie. Elke as moet dan wel een stroompje doorlaten, wat met 2L of 3L niet standaard het geval is.
(Met ML- marklin systeem - is dat wel het geval, maar dan zijn er aanpassingen nodig aan de doorverbindingen van de spoorstaven in bepaalde typen wissels.)
Enkele modelspoorders doen treindetectie met assentellers.

Stroomdetectie geeft een continue melding: zolang zich een as bevindt op het spoor wordt het bezet gemeld

Reedcontacten vereisen magneetjes aan de voertuigen.
Er is een bezetmelding zolang een magneetje voldoende dicht bij het reedcontact is. De melding is dan ook niet continue.

Mijn voorkeur is asdetectie op sporen en op wissels / in wisselstraten. 

Groet, Willem.