Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Benodigde materialen bovenleiding?  (gelezen 3042 keer)

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Benodigde materialen bovenleiding?
« Gepost op: 07 December 2018, 11:16:39 »
Hallo allemaal,

Ik wil een bochtig stukje van mijn H0 baan, inclusief wisseloverloop met gebogen wissels, voorzien van bovenleiding.

Hoe bepaal ik welke materialen van Viessmann of Sommerfeld ik daarvoor nodig heb? Vind tot nu toe alleen info over rechte stukken of standaard ovaaltjes.

Mvrgr,

Marc

Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk

Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: Benodigde materialen bovenleiding?
« Reactie #1 Gepost op: 07 December 2018, 12:15:53 »
Hallo,
Ik zou het zo doen: kijk met behulp van een lineaal (of iets anders wat kaarsrecht is) wat in de boog de maximale afstand is
tussen 2 masten, waarbij de rijdraad op het sleepstuk van de pantograaf blijft. Kijk in het assortiment van de fabrikant, welke rijdraad
qua lengte daar nog net onder blijft. Je weet dan waar je de masten moet zetten (gemakkelijkst is buitenkant boog). Zo ga je het hele stuk bochtige rail af en
je weet wat je moet kopen aan masten en rijdraden.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Gerrit K

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Benodigde materialen bovenleiding?
« Reactie #2 Gepost op: 07 December 2018, 12:50:52 »
https://www.sommerfeldt.de/images/product_images/info_images/002.jpg

Misschien biedt dit boekwerkje van Sommerfeldt uitkomst.

Groeten,
Gerrit

Brouwersbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: Benodigde materialen bovenleiding?
« Reactie #3 Gepost op: 07 December 2018, 12:55:18 »
Ik heb ooit eens de map van Viessmann gekocht waarin alles wordt uitgelegd over de bovenleiding. Daar staan ook aanlegvoorbeelden in voor kruisingen en wissels. Zowel in eenvoudige als complexe vorm.
Heel leerzaam naslagwerk vond ik zelf.

Rien

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26642
    • Pagina van klaas
Re: Benodigde materialen bovenleiding?
« Reactie #4 Gepost op: 07 December 2018, 13:00:41 »
Je kunt ook een truc gebruiken die ze in het echt ook wel toepassen: google streetview
Tussen de eerste twee portalen zie je rechts nog een paal die de bovenleiding niet draagt, maar alleen in een knik opzij trekt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: Benodigde materialen bovenleiding?
« Reactie #5 Gepost op: 07 December 2018, 13:40:55 »

De mast met de rode pijl trekt alleen de rijdraad opzij / boven de rails. Je kan dan langere rijdraden gebruiken in de boog.
(stukje uit een slechte foto van een reeds lang geleden gesloopte RhB modelbaan).
Wim van der Ent.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Benodigde materialen bovenleiding?
« Reactie #6 Gepost op: 07 December 2018, 20:53:10 »
Goede tips!  (y)

https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=De_afstand_tussen_masten_en_portalen
Citaat
De lengte van de rijdraad tussen twee masten wordt bepaald door de volgende formule: 10 × √ R, waarbij R = boogstraal
Bij schaal spoor 0 gaat Sommerfeldt uit van 13 * √ R.

Sommerfeldt verwijst in z'n handleiding naar Nem 201 Rijdraadpositie
Ook handig is Nem 202 Stroomafnemers bij bovenleiding   maar die info zit al verwerkt in de profielmal die  Sommerfeldt verkoopt.

De normbladen kun je o.a. hier vinden.  Voor het plannen van gebogen rails maak ik graag gebruik van Nem 103, maar voor bovenleiding is dat blad beperkt bruikbaar (profiel vrije ruimte is van belang voor de afstand tussen railmidden en portaalmast).

Ronduit lastig wordt het bij meegebogen wissels. Sommerfeldt geeft geen uitsluitsel (althans niet in het boekje wat ik heb uit 1978).

De tips eruit zijn al eigenlijk gegeven door voorgangers: begin op te meten bij de buitenboog, de binnenboog-lengte volgt daaruit. In het midden van een wissel komen de draden bij elkaar en staat (dus) een mast met uitligger. Dus, als je de draadlengtes opmeet, dan begin je bij de maximale draadlengte bij (boog)-wissels en vandaar uit probeer je de masten van binnen- en buitenboog gelijk op te plaatsen (oftewel de rijdraad in de binnenboog zal altijd korter zijn).
Bij zeer krappe radius gaat het niet lukken om alle norm-regels na te komen.

Nog een tip van Sommerfeldt: zorg dat de rijdraad altijd binnen de twee spoorstaven valt; zo zal de pantograaf nooit in de rijdraad kunnen blijven haken. Dit i.v.m. de zigzag-ophanging die ook in bogen behoort te bestaan.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: Benodigde materialen bovenleiding?
« Reactie #7 Gepost op: 07 December 2018, 21:56:03 »
Bedankt voor de tips!

Heb me op de site van Sommerfeldt aangemeld voor de nieuwsbrief en daarna met 5 euro korting een H0 testpakket besteld!

https://www.sommerfeldt.de/de/testpacket-h0.html

Hier zit het boekje wat Gerrit heeft aangeraden ook in. Ben benieuwd!

Mvrgr,

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: Benodigde materialen bovenleiding?
« Reactie #8 Gepost op: 21 December 2018, 16:32:18 »
Na twee weken is het proefpakket binnen. Twee mastjes, rijdraad, bovenleidingboek en catalogus. Boek heeft ruim 160 pagina's en bevat heel veel informatie. Komende weken eens kijken of we tot een ontwerp kunnen komen.

Marc

Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk

Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper