Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 19:31:47
Fleischmann Anna ombouw. door wob
Vandaag om 19:24:13
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 19:19:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:18:00
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:14:08
booster vraag door rvredebregt
Vandaag om 18:43:59
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:56:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:11:39
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 17:06:15
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08

Auteur Topic: Welk digitaal systeem?  (gelezen 4889 keer)

RenevKL

• Offline Offline
Re: Welk digitaal systeem?
« Reactie #15 Gepost op: 15 January 2008, 14:09:14 »
Via het programma RocoMotion, feitelijk TrainController (Railroad & Co), heb je de mogelijkheid om als tweede digitale systeem het LocoNet aan te sluiten, via een Locobuffer in standalone mode, kun je gebruik maken van Loconet terugmelders. Uhlenbrock 63340 of 63350, ook de LocoIO van Hans de Loof is geschikt. Ook andere LocoNet zaken kun je dan gebruiken, zoals wisselsturing, seinsturing e.d. In feite gebruik je de Roco centrale dan alleen nog voor het aansturen van je treinen.

Bij het gebruik van wisselsturing via LocoNet moet dan wel altijd de PC de baas zijn, en aan staan voor de bediening. Voor de terugmelding maakt dat niet uit die heb je alleen nodig bij computersturing.

Dit werkt bij mij ook zo, ik gebruik Train Controller 5.8 voor het aansturen van een ECoS en LocoBuffer/LocoIO’s voor de detectie. De aansturing van de wissels verloopt via de ECoS, zodat ik inderdaad  ook zonder PC de wissels kan bedienen. Ben uitermate content met deze combinatie. De ECoS kan natuurlijk door verschillende centrales worden vervangen die door TC worden ondersteund.

Rene

Hans Keulen

• SIK 1:1
  • Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 15 January 2008, 22:53:35 »
Roco terugmeld modules zijn niet compatibel met die van Lenz, ze kunnen dus niet samen of door elkaar gebruikt worden.

Mvg
Wim.

Wim, snap niet. Roco terugmeldbus is bij mijn weten gewoone RS bus. Waarom zijn die dingen nu ineens niet compatibel ?

Hans

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #17 Gepost op: 15 January 2008, 23:02:54 »
Hans, omdat bij mijn weten de LR100 en de LR101 van Lenz via een aparte voeding van energie worden voorzien, en omdat de Roco melder door de melderbus wordt gevoed. Lijkt mij een verschil van aansluiting en toepassing.
En bij mijn weten wordt de Roco in serie aangesloten en de LR parallel.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

GerritM

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 16 January 2008, 00:10:34 »
De LR101 terugmeldmodule kan naar keuze vanuit de booster (JK) of met een aparte wisselspanning gevoed worden.
De bus (RS) aansluitingen staan inderdaad parallel.

Groet Gerrit
« Laatst bewerkt op: 16 January 2008, 00:15:07 door GerritM »
H0, 2-rail DCC, Lenz

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #19 Gepost op: 16 January 2008, 00:30:03 »
En heeft dus een aparte aansluiting voor een voedingsspanning, dat heeft de Roco dus niet.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 16 January 2008, 12:46:37 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

burtonbouwer

• Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
« Reactie #20 Gepost op: 16 January 2008, 00:40:42 »
Ik zal hieronder aangeven wat de multlimaus van Roco voor een modelbaanbouwer kan betekenen en waar je ermee in de toekomst naartoe kunt groeien:

Stap 1: aanschaf instapsysteem
Je koopt een startset van Roco compleet met een digitaalsysteem, de multimaus. Multimaus werkt met het DCC protocol (elke 2-rails fabrikant kan hierop aangesloten worden). Deze startsets zijn gunstige instapsets voor als je digitaal voor weinig geld wilt gaan rijden. Je kunt locs programmeren, wissels en functies bedienen, geen enkel probleem. Prijs/kwaliteit verhouding is gunstig wordt er veel gezegd, maar meer wordt bedoeld dat de digitale instap door de lage prijs bijzonder attractief wordt gemaakt. Keerzijde is dat de mogelijkheden t.o.v. andere meer uitgebreide systemen wat beperkt zijn, maar zeker niet zo beperkt dat je eigenlijk niks kunt. Het systeem van de multimaus heeft ruime specificaties en voldoende uitbreidingsmogelijkheden, zodat het toch uiteindelijk een echt volwaardig systeem wordt dat de vergelijking met een IntelliBox echt wel aankan. De uitbreidingen verlopen dan als volgt:

Stap 2: Aanschaf computerinterface
De Rocomotion computerinterface dat op het multimaus systeem en een PC aangesloten wordt schaf je aan, het software pakket rocomotion v5.8 (de laatste versie is dat) krijg je er gratis bij. Na installatie kun je je baan automatiseren en zie je de treinenloop op de PC en deze laatste kan de loop op regelen op vele manieren. Het gratis software pakket is een uitgekleede versie van RailRoader, een goed van origine Duits softwarepakket voor baanautomatisering. Deze uitgekleede versie biedt voldoende mogelijkheden voor de meer dan gemiddelde modelbouwer.

Stap 3: Uitbreiding baanautomatisering
Door steeds uit te breiden met extra terugmeldmodules en wisseldecoders breidt je je baan en de automatisering steeds verder uit. Er kunnen bv maximaal 128 wisselaansturingen in het multimaus systeem opgenomen worden; dat is wel een hele forse thuisbaan en dus ruim voldoende specificaties.

Stap 4: Aanschaf softwarepakket
Als je er ooit aantoe komt kun je het Railroader pakket zelf aanschaffen. Dit kan gewoon i.p.v. het gratis rocomotion pakket geinstalleerd worden en communiceert met de rocomotion interface. Je breidt met dit pakket de mogelijkheden flink uit tot een wat men noemt "volwaardig systeem". Railroader werkt met een gebruikersvriendelijke user-interface, maar de waardering hangt van de gebruiker af. In elk geval is het zo dat er minder op "bit"-niveau wordt gewerkt.

Zo kom je dan uiteindelijk in kleine stapjes op een pakket met uitgebreide mogelijkheden. Je breidt uit afhankelijk van de noodzaak van je baan. Dus met de multimaus ga je stap voor stap uitbreiden, terwijl bij andere duurdere systemen het geld in ene uitgeven gaat worden. Uiteindelijk zullen de kosten niet veel uitelkaar liggen.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is en dat je hiermee de keuze kunt vergemakkelijken.
« Laatst bewerkt op: 16 January 2008, 07:25:45 door burtonbouwer »
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #21 Gepost op: 16 January 2008, 08:20:51 »
Jammer dat er niemand op het grootste bezwaar van Jan-Pieter ingaat nl dat je met de Roco zo weinig geluid kunt laten horen: en inderdaad de meeste handheld systemen hebben gewoon te weinig mogelijkheden daarvoor. Rijden is prima maar een paar extra functietoetsten is te lastig.

Aangezien de trend in modelspoorland toch echt meer geluid is ( kijk maar weer naar het Insidertje van Matrix) komen er maar een paar systemen in aanmerking. Naast een aantal Amerikaanse ( digitrax, bachmann die hier wat lastiger te koop zijn. is Esu op sound gebied de toonaangevend club. De Ecos geeft je F0-F19 aan mogelijkheden voor geluid,licht etc. Voor de prijs van 2 loks ( pak m beet 500) heb je alles wat je hartje begeert.

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

burtonbouwer

• Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
« Reactie #22 Gepost op: 16 January 2008, 10:57:25 »
Functietoetsen (dus ook geluid) zijn programmeerbaar in de gratis software van Rocomotion en naar ik verwacht railroad
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

henk

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 16 January 2008, 12:28:31 »
Jammer dat er niemand op het grootste bezwaar van Jan-Pieter ingaat nl dat je met de Roco zo weinig geluid kunt laten horen: en inderdaad de meeste handheld systemen hebben gewoon te weinig mogelijkheden daarvoor. Rijden is prima maar een paar extra functietoetsten is te lastig.

Dat komt, omdat dat alleen geldt voor de oude Locmaus. Met de nieuwe Multimaus kun je net zoveel geluids- en andere functies bedienen als met de Ecos.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hans Keulen

• SIK 1:1
  • Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 16 January 2008, 20:46:39 »
De Ecos geeft je F0-F19 aan mogelijkheden voor geluid,licht etc. Voor de prijs van 2 loks ( pak m beet 500) heb je alles wat je hartje begeert.
Inclusief behoorlijk wat firmware problemen bij computersturing en  een proprietary Ecoslink bus systeem met van die K.. DIN connectoren. Toegegeven ik heb ook lang geaarzeld, maar toch een paar maanden geleden een (tweede) IB gekocht. Voor Loconet is veel meer te koop.

Hans