Dat is net zo misleidend als alles telex te noemen er is namelijk niks digitaal aan de koppeling een beter woord is elektrische koppeling.En er zit ook meer speling is de RTS(marklin) koppeling dan de topic starter zegt maar verder heeft elke koppeling zijn voor en nadelen een ideale bestaat niet.Verder geldt gewoon dat je geen knikken in je baan moet hebben want daar krijg je ontkoppelingen door.
Ja maar als we "elektrische koppelingen" gaan zeggen, dan gaat er geheid verwarring ontstaan met stroomdoorvoerende koppelingen.
Roco universeelkoppeling met de oude telex (de haak dus) kan problemen geven met ontkoppelen in bogen. Idem bij relexkoppelingen.
Volgens de krois site http://www.krois-modell.at/produkt/digikupp/h0/ hebben ze ook voor de Roco koorkoppeling een automatische variant. Ik heb zelf de universal koppeling gebruikt in combinatie met de Märklin telex koppeling. Dat werkt prima! Echter heb ik niet super veel praktijk ervaring met bochten enzo omdat mijn testen voornamelijk op een vlak en recht stuk rails was.
Ontkoppelen in bochten vermijd ik sowieso. Je loopt dan wel eens tegen het probleem dat de buffers in de weg zitten. Met name bij wagons met schaargeleiding.
HalloFF terug naar het begin Als je wil rengeren gaat er niks boven de ouderwetse RELEX koppeling.Alle moderne alternatieven kunnen alleen op rechte stukken koppelen, of moeten exact uitgelijnd zijn om fatsoenlijk te werken (geldt ook voor kadee).Beugelkoppelingen van andere merken dan Märklin koppelen of minder mooi, of hebben geen voorontkoppeling.Er is dus nog steeds geen fatsoenlijk alternatief voor een koppeling die al in 1956 geintroduceerd werd Bart