Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ik ben aan het opruimen. door nighttrain1
Vandaag om 23:19:05
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Ronald69
Vandaag om 23:17:58
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door nighttrain1
Vandaag om 23:13:57
mitropa rijtuig door Stefan88
Vandaag om 23:11:35
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:04:15
Goederenloods Zandvoort door nighttrain1
Vandaag om 22:56:17
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 22:50:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 22:41:34
Houten 23 Augustus 2025 door Edsko Hekman
Vandaag om 22:40:27
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:21:46
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door MOVisser
Vandaag om 22:07:07
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
Vandaag om 21:48:46
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 21:40:58
wat is het merk van deze bochtwissel door arwin
Vandaag om 21:39:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 21:20:05
schok bij vertrek door Ronald Halma
Vandaag om 20:14:18
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door AP3737
Vandaag om 20:09:19
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
Vandaag om 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 19:47:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:17:42
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56

Auteur Topic: Wat zijn goede koppelingen voor mijn eisen?  (gelezen 7087 keer)

bask185

• Offline Offline
Re: Wat zijn goede koppelingen voor mijn eisen?
« Reactie #30 Gepost op: 09 September 2018, 18:25:47 »
Dat is net zo misleidend als alles telex te noemen er is namelijk niks digitaal aan de koppeling een beter woord is elektrische koppeling.
En er zit ook meer speling is de RTS(marklin) koppeling dan de topic starter zegt maar verder heeft elke koppeling zijn voor en nadelen een ideale bestaat niet.
Verder geldt gewoon dat je geen knikken in  je baan moet hebben want daar krijg je ontkoppelingen door.

Ja maar als we "elektrische koppelingen" gaan zeggen, dan gaat er geheid verwarring ontstaan met stroomdoorvoerende koppelingen.

Ik ben zelf voor het gebruik van 'Telex' om alle 'op afstand bedienbare koppelingen te gebruiken, lijkt mij logsich. Of anders ook 'digitale' koppeling. Er mag misschien niks digitaals aan een stukje ijzer en koper zijn, maar dit is wel duidelijke taal.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

hmmglaser

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 09 September 2018, 19:25:17 »
Je zegt zelf al het verschil een elektrische en een stroomvoerende koppeling klinkt toch niet het zelfde of wel dan?
Misschien zou elektromagnetische koppeling het beste woord zijn maar dat is weer zo'n lang woord.
Er bestaan wel digitale koppeling deze zijn zowel elektrische als stroomgeleidend en deze hebben hun eigen decoder.
Dat iedereen het een eigen naam geeft leid gewoon tot veel verwaring.
Mvg Mark

Ben

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 09 September 2018, 19:46:15 »

Ja maar als we "elektrische koppelingen" gaan zeggen, dan gaat er geheid verwarring ontstaan met stroomdoorvoerende koppelingen.

Ik zie die verwarring niet zo. En Telex is een typische Marklin naam en velen weten dan nauwelijks wat bedoeld wordt.

Gr, Ben.

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 09 September 2018, 19:47:45 »
Volgens de krois site http://www.krois-modell.at/produkt/digikupp/h0/ hebben ze ook voor de Roco koorkoppeling een automatische variant. Ik heb zelf de universal koppeling gebruikt in combinatie met de Märklin telex koppeling. Dat werkt prima! Echter heb ik niet super veel praktijk ervaring met bochten enzo omdat mijn testen voornamelijk op een vlak en recht stuk rails was.
groeten,
Auke

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #34 Gepost op: 09 September 2018, 20:52:43 »
Roco universeelkoppeling met de oude telex (de haak dus) kan problemen geven met ontkoppelen in bogen. Idem bij relexkoppelingen.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

bask185

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 10 September 2018, 11:55:04 »
Roco universeelkoppeling met de oude telex (de haak dus) kan problemen geven met ontkoppelen in bogen. Idem bij relexkoppelingen.

Ontkoppelen in bochten vermijd ik sowieso. Je loopt dan wel eens tegen het probleem dat de buffers in de weg zitten. Met name bij wagons met schaargeleiding.

Volgens de krois site http://www.krois-modell.at/produkt/digikupp/h0/ hebben ze ook voor de Roco koorkoppeling een automatische variant. Ik heb zelf de universal koppeling gebruikt in combinatie met de Märklin telex koppeling. Dat werkt prima! Echter heb ik niet super veel praktijk ervaring met bochten enzo omdat mijn testen voornamelijk op een vlak en recht stuk rails was.
Ja die kwamen laatst ook voorbij in dit draadje, mooie dingen zijn het. Ik denk er aan om de roco koppelingen te gaan gebruiken tussen m'n locs en reizigersrijtuigen. Sommige van mn stammen hebben stroomdoorvoerende dissels, sommige hebben M* stroomdoorvoerende kortkoppelingen. Maar de stammen zelf hoeven nooit (on)gekoppeld te worden. Ik ga wel nog steeds de roco universele koppelingen proberen (wie weet, wil ik ooit dat mn rangeerlocs deze stammen kunnen rangeren dan vind ik het stiekum toch wel fijn dat de koppelingen compatibel zijn  ;) )

Locs en stammen worden nu nog gescheiden door een ontkoppelrail, maar in de toekomst wil ik de reizigerstrein loco's misschien gaan voorzien van 'digitale' koppelingen en dan ga ik misschien deze Krois koppelingen gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 10 September 2018, 12:07:04 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #36 Gepost op: 10 September 2018, 18:44:32 »
Ontkoppelen in bochten vermijd ik sowieso. Je loopt dan wel eens tegen het probleem dat de buffers in de weg zitten. Met name bij wagons met schaargeleiding.
Je snapt mij niet. Ze vallen van de haak af. Je hoeft niet te ontkoppelen, je verliest je treinstam gewoon.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 10 September 2018, 21:19:22 »
Hallo

FF terug naar het begin ;D
Als je wil rengeren gaat er niks boven de ouderwetse RELEX koppeling.

Alle moderne alternatieven kunnen alleen op rechte stukken koppelen, of moeten exact uitgelijnd zijn om fatsoenlijk te werken (geldt ook voor kadee).

Beugelkoppelingen van andere merken dan Märklin koppelen of minder mooi, of hebben geen voorontkoppeling.
Er is dus nog steeds geen fatsoenlijk alternatief voor een koppeling die al in 1956 geintroduceerd werd ::)

Bart

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #38 Gepost op: 10 September 2018, 23:12:11 »
niet te stellig over kadees en bochten...

maar goed, alsnog blijft kadees op europees materieel iets voor gevorderden omdat het materieel er gewoon niet echt voor is toegerust. Een kadee in een nemschacht is niet ideaal, vaak te wiebelig. Grappig detail: de eerste kadees die magnetisch konden ontkoppelen zijn ook uit 1956. Over realisme heb ik t verder even niet qua die amerikaanse dingen zijn wat dat betreft gewoon een stuk haalbaarder in model...

bask185

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 11 September 2018, 08:23:36 »
Hallo

FF terug naar het begin ;D
Als je wil rengeren gaat er niks boven de ouderwetse RELEX koppeling.

Alle moderne alternatieven kunnen alleen op rechte stukken koppelen, of moeten exact uitgelijnd zijn om fatsoenlijk te werken (geldt ook voor kadee).

Beugelkoppelingen van andere merken dan Märklin koppelen of minder mooi, of hebben geen voorontkoppeling.
Er is dus nog steeds geen fatsoenlijk alternatief voor een koppeling die al in 1956 geintroduceerd werd ::)

Bart

ahh op dat spoor...
Train-Science.com
Train-Science github