Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:29:37
Edelweisz in model door Martijnstein
Vandaag om 20:17:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pommie
Vandaag om 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 19:31:47
Fleischmann Anna ombouw. door wob
Vandaag om 19:24:13
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 19:19:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:18:00
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:14:08
booster vraag door rvredebregt
Vandaag om 18:43:59
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:56:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:11:39
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 17:06:15
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
  

Auteur Topic: Boogstralen en schaduwstations op een helling  (gelezen 1905 keer)

treintjesgek

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
Boogstralen en schaduwstations op een helling
« Gepost op: 07 January 2008, 07:05:33 »
Goedemorgen,

Ik ben begonnen met de planning van een (in mijn ogen) zeer ambitieus project. Het gaat om een HO baan in een ruimte van 3x2 meter die de mogelijkheid moet hebben lange treinen te 'showen'. Lang betekent personentreinen bestaande uit een lok en 8 D-trein rijtuigen (300 mm, zo'n 2,6 meter totaal) en langere gemengde goerentreinen (ruim 3m lang, gemengd korte en lange wagons). Tot nu toe ziet het er in theorie veelbelovend uit, maar de praktijk kan anders uitwijzen.

De baan is een ovaal met een ondergronds schaduwstation (met een minimale boogradius van 50 cm). Aan de ene kant wordt dit schaduwstation bereikt via een spiraal met een radius van 56 cm (twee windingen, hoogte ongeveer 20 cm, helling <3%), aan de andere kant via een 'lange' helling.

Aangezien ik geen praktische ervaring heb met lange treinen, zijn er twee vraagjes:
  • Ik heb wel eens gelezen (op dit forum?) dat er een kans bestaat dat treinen uit de bocht worden getrokken. Is dat bij deze boogstralen en de gegeven samenstellingen / lengtes nog een risico?
  • Het schaduwstation heeft twee-richting verkeer; ik wil het echter graag op een helling leggen (ongeveer 1% tot 1.5%) zodat de eerder genoemde 'lange' helling iets hoger kan eindigen. Zijn er problemen te verwachten ten aanzien van doorslippen van de loks bij vertrek tegen de helling op?

Indien relevant, tijdens de bouw zal de baan analoog aangestuurd worden, voor later is een ombouw naar digitaal voorzien.

Jullie praktische ervaring wordt op prijs gesteld,

WimS

PS de locs voor deze lange treinen zijn V200s en V160s (roco en fleischmann)

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: Boogstralen en schaduwstations op een helling
« Reactie #1 Gepost op: 10 January 2008, 17:32:34 »
Wims,

In mij schaduwstation liggen bogen met een minimale straal van circa 360mm de hellingen bedragen max. 3%. Hierop rijd ik met treinen met 5 passagiersrijtuigen of circa 10 containerwagens. Bij mij is nog nooit een trein uit de boog getrokken.

Aangezien jouw minimale boogstraal en toegepaste helling veel gunstiger is, mag dat volgens mij geen problemen geven.

De manier van leggen is heel belangrijk. Zorg dat alles vloeiend verloopt en geen rare knikken, zowel in horizontale als verticale zin. Dit vegroot de kans op ontsporingen.

Overigens rijd ik wel digitaal en zijn mijn locs allemaal uitgerust met cruise control voor het helling rijden.

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper