Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Eric B
Vandaag om 21:07:27
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 21:01:56
Had de NS4903 rangeerlicht? door orientexpress
Vandaag om 20:49:23
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Ronald Halma
Vandaag om 20:49:15
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 20:45:14
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 20:40:06
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door mamory
Vandaag om 20:34:08
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 20:34:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 20:30:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 20:13:25
Het ontstaan van Trammenlandt door Keska
Vandaag om 20:00:25
DR4018 power on fenomeen door Bert_Apd
Vandaag om 19:53:40
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 19:44:41
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 19:36:08
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:17:53
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Reinout van Rees
Vandaag om 19:02:44
Wie heeft ervaring met minitrix IR? Hulp gezocht door Gabriël Bergsma
Vandaag om 18:28:05
Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 18:19:23
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:19:14
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 18:07:51
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 17:51:12
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Wim Vink
Vandaag om 17:37:10
Station Roodeschool door Krazy Dre
Vandaag om 17:27:09
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 17:15:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:10:46
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 16:43:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:34:10
Aachenau West door wob
Vandaag om 15:59:48
Probleem met inloggen iTrain Forum door Robvl
Vandaag om 15:51:56
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 15:44:12
  

Auteur Topic: Ombouw BR 03 154 - verlichting  (gelezen 8285 keer)

Geoffrey_

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Ombouw BR 03 154 - verlichting
« Reactie #30 Gepost op: 29 December 2014, 18:17:45 »
sodeju, wat een "monstrosity"  ;D. Wat ik dan weer niet begrijp is dat ze de tender niet ook hebben aangepakt. Het is wel een unieke lok in ieder geval, gaaf om te hebben!

guest7822

  • Gast
Re: Ombouw BR 03 154 - verlichting
« Reactie #31 Gepost op: 30 December 2014, 09:41:02 »
 >:( net een heel antwoord ingeklopt, ff switchen naar een ander venster om de Amsterdamse 154 op rubber op te zoeken.... Alles weg  >:( :'( grrrrr. Maar goed, 154... Die amsterdamse is ook gruwelijk, al zeg ik het zelf  ::)  dit geval is inderdaad mooi lelijk.

Dat de tender niet is meegenomen... Men heeft toen vergelijkingsmetingen willen doen, en was niet zeker van de effecten. Alleen de lok gedeeltelijk ombouwen is ongetwijfeld minder duur dan ook de tender meenemen. Een paar bijdragen terug heb ik een grafiekje geplaatst van de prestatieverbeteringen, en daarin kan je zien dat alleen deze aanpassing al behoorlijk wat effect had, en volledige stroomlijning dat effect nog eens verdubbelde. Niet zo gek overigens, want al die ketelarmaturen zijn enorme stroomlijn verstoorders, maar dat snappen we nu allemaal veel beter dat toen.

Niet nadoen, och, zo moeilijk is het niet, de pasvorm is uitstekend, maar ik moest wel even slikken toen de slijpschijf in het chassis van de lok ging. Aan de andere kant, het was een Ep IV uitvoering uit begin jaren '80, en eigenlijk niet meer om aan te zien en niet passend in m'n verzameling. Veel moeilijker was het om de ombouwset te bemachtigen. Verder is het een kwestie van gewoon doen, en een aanrader voor het geval je je niet meteen op een heel duur messing/witmetaal model wil storten

De lok is na afloop van de proeven weer aangepast, de schorten zijn uitgesneden achter de cylinders tot ca 2/3 wielhoogte, wat de bereikbaarheid voor onderhoud natuurlijk enorm verbeterde. Eigenlijk is die minder lelijk, en had ik die ook graag gebouwd. Daar had dan wel een ander model voor moeten dienen, één met een fatsoenlijk drijfwerk. De ombouwset heeft beide versies van de schorten, maar de rest van de onderdelen is natuurlijk in enkelvoud. Om de mogelijkheid voor de bouw van de tweede uitvoering open te houden heb ik daarom siliconen mallen gegoten van alle onderdelen (de bakjes joghurt hierboven), en ook de eerste resin afgietsels al gemaakt. Die vergen nog wel wat nabewerking, maar zijn zeker bruikbaar. Voordeel is dat het ook veel lichter is, de nu omgebouwde weegt 845 gram!

Walter

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Ombouw BR 03 154 - verlichting
« Reactie #32 Gepost op: 30 December 2014, 10:45:43 »
[off topic]
Amsterdamse 154 op rubber  ::)

Is dat dit "gedrocht"  ???


[/off topic]

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2188
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Ombouw BR 03 154 - verlichting
« Reactie #33 Gepost op: 31 December 2014, 18:57:00 »
Voor Allie en Walter:

jullie krijgen allebei pb,want dit hoort hier niet echt thuis... (we moeten onze Mods een beetje ontzien, toch?)

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

guest7822

  • Gast
Re: Ombouw BR 03 154 - verlichting
« Reactie #34 Gepost op: 31 December 2014, 19:07:38 »
 ;D