Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:55:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:53:47
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
Vandaag om 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 21:38:43
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 21:31:36
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 21:20:49
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 21:13:45
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:05:30
Station Roodeschool door frenkievee
Vandaag om 21:00:11
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
Vandaag om 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
Vandaag om 19:12:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:37:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 18:12:32
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 16:51:48
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:48:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 16:00:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 15:53:02
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
Vandaag om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
  

Auteur Topic: H0 baanplan Woudstervenen 295 x 365  (gelezen 3937 keer)

Hielke

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
H0 baanplan Woudstervenen 295 x 365
« Gepost op: 04 December 2018, 12:22:52 »
Het zal vorig jaar rond deze tijd zijn geweest dat ik ben begonnen te stoeien met een baanplan voor mijn nog te realiseren dorp 'Woudstervenen'.
Er zijn inmiddels enkele veranderingen thuis gaande, waardoor ik binnenkort een aardige ruimte tot mijn beschikking zal krijgen.
Reden om afgelopen dagen een baanplan te bedenken voor deze ruimte.

De beschikbare ruimte is rechthoekig. Afmetingen 2.95 (achterwand) x 3.65 (zijdes). Plan is om een U-vormige baan neer te leggen met een schaduwstation.
Hieronder een afbeelding van niveau 0. Rood is dorp (links), blauw (rechts) is industrie.



Beginner (in de remise vanwege verhuizing)


Woudstervenen in wording

Hielke

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re: H0 baanplan Woudstervenen 295 x 365
« Reactie #1 Gepost op: 04 December 2018, 12:23:52 »
Het schaduwstation:


Beginner (in de remise vanwege verhuizing)


Woudstervenen in wording

Hielke

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re: H0 baanplan Woudstervenen 295 x 365
« Reactie #2 Gepost op: 04 December 2018, 12:24:52 »
En het totaalplaatje:


Beginner (in de remise vanwege verhuizing)


Woudstervenen in wording

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: H0 baanplan Woudstervenen 295 x 365
« Reactie #3 Gepost op: 04 December 2018, 14:20:40 »
Welk railmateriaal wil/ga je gebruiken?

De bochten op de koppen (straal 350mm??) zijn veel te kort om in het zicht te houden.
Probeer die gekke slingers ook uit je plan te halen. Het is geen zicht om een trein daar door te zien komen en ze bevorderen alleen het ontsporen van je trein.
Een helling van 3.8% is eigenlijk te steil. Leg je stadsdeel iets omhoog dan moet je minder diep naar je schaduwstation - dus een flauwere helling.
Ook neem ik aan dat je de helling verderzet aan de linkerkant tot aan de wissels om voldoende hoogteverschil te krijgen om je schaduwstation bereikbaar te houden.
Over de reikwijdte de je nu hebt naar de buitenkanten van de baan ga ik me niet uitspreken, daar zal je zelf wel achter komen, maar ik kan niet 1,00m diep grijpen tenzij ik over de baan ga hangen.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: H0 baanplan Woudstervenen 295 x 365
« Reactie #4 Gepost op: 04 December 2018, 15:53:02 »
Dat die slinger inderdaad niet zo handig is ben ik het wel mee eens. Ik had ook zo'n slinger in mijn baanontwerp zitten maar bij het proefrijden gaf dat telkens problemen. En terwijl ik dacht dat dat juist leuk zou staan zag het er toch juist onnatuurlijk uit. Toen de rails recht lag leek het veel realistischer. Zo'n slinger is alleen leuk als je met hele korte treintjes rijdt met twee-assige wagentjes, iets zoals Länderbahn treintjes.

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: H0 baanplan Woudstervenen 295 x 365
« Reactie #5 Gepost op: 04 December 2018, 19:13:42 »
Dag Hielke,

Als het al niet gezegd is, dan toch nóg maar een keer; welkom hier.
De titel Woudstervenen deed mij direct aan Friesland denken om één of andere reden. Ben je geïnspireerd door de Fryske wâlden wellicht?

Zo te zien een rondrijbaan met aan de ene kant een (plattelands?)dorp en aan de andere kant industrie. (Mmm, misschien toch geen Friesland dan?). Wel een goede opdeling zo, waarbij je elk deel zijn eigen sfeer mee kan geven. Mooi ingedeeld zo.

De opmerkingen van Frans Peeters snijden allemaal hout. Kijk nog even wat je daar mee zou kunnen doen. De opmerking over de slingers en de hellingshoek zijn belangrijk om een bedrijfszekere modelbaan te kunnen krijgen (geen ontsporingen en geen doorgebrande motoren omdat de locs te steil moeten klimmen). Over de straal van je bogen; als je niet meer ruimte hebt moet je het hier gewoon mee doen.

Zou je eens kunnen vertellen wat het doel is van elk spoor? Wat zijn de perronsporen, welke industrie wil je gebruiken, et cetera.   
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Hielke

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re: H0 baanplan Woudstervenen 295 x 365
« Reactie #6 Gepost op: 04 December 2018, 22:18:57 »
Heren, bedankt voor de reacties!

Voor wat betreft de slingers; leek mee leuk, maar verstandig is het dus niet. Ga ik zeker naar kijken!

De bochten op de koppen zijn R2 bochten, meer ruimte is daar niet (deur). Ik heb dit plan gemaakt met Roco Geoline. Reden: ik heb er een aantal van liggen doordat ik een startset heb gekocht. Is geen must, maar leek me handig om mee verder te gaan.

Ik zal ook kijken of ik de helling eerder kan laten beginnen om zo het percentage te verkleinen. De afstand tussen de baan en schaduwstation heb ik op 10 cm gezet. Lijkt me wel het minimum.

Reikwijdte: moet ik mee gaan spelen. Nou ben ik lang, maar er is natuurlijk een max 😉
Valt wel mee te schuiven.

@VFR/Hijlco: klopt, ik ben een wâldpyk! Woudstervenen wordt een fantasiedorp, niet ergens op geïnspireerd.
Beginner (in de remise vanwege verhuizing)


Woudstervenen in wording

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: H0 baanplan Woudstervenen 295 x 365
« Reactie #7 Gepost op: 04 December 2018, 23:31:01 »
Kan je van beide kanten aan je schaduwstation?
indien niet, dan is die 10cm er zo'n 20 te weinig. Je moet immers met je arm over alle andere sporen over om iets te doen achteraan.
Misschien toch overwegen om in het linker deel iets van een langwerpige spiraal te voorzien om meer hoogteverschil te creëren.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: H0 baanplan Woudstervenen 295 x 365
« Reactie #8 Gepost op: 05 December 2018, 19:48:23 »
Ha, een wâldpyk. Dat begripe de oaren dochs net.
Dat litte wy moai sa.   ;)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5240
Re: H0 baanplan Woudstervenen 295 x 365
« Reactie #9 Gepost op: 05 December 2018, 21:44:21 »
Sa ist en net oars  ;)

Benieuwd naar de verdere uitwerking van het plan.

Groeten,
Jelmer (geboren in het Nij Smellinghe)
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Hielke

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re: H0 baanplan Woudstervenen 295 x 365
« Reactie #10 Gepost op: 06 December 2018, 19:54:53 »
Die verdere uitwerking laat nog even een paar (hoop ik) dagen op zich wachten i.v.m. werk! Tussendoor ben ik er in m’n hoofd wel mee bezig, maar op papier (lees: in anyrail) zetten werkt voor mij het best.

Wordt vervolgd!
Beginner (in de remise vanwege verhuizing)


Woudstervenen in wording

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re: H0 baanplan Woudstervenen 295 x 365
« Reactie #11 Gepost op: 06 December 2018, 21:17:31 »
Hallo Hielke,

Wat heb je een mooie ruimte ter beschikking!
Daar is vast een goede invulling aan te geven.
Mijn punt van aandacht is de rechterkant boven.
Probeer aan elk spoor een duidelijke functie te geven. dan volgen daar vanzelf wisselstraten uit en krijgt alles een logisch geheel met aankomst/vetrekspoor/omloopsporen en laad/lossporen.
Zo werkt het in de ecchie ook
Dit geeft ook meer voldoening bij het rangeren ed

succes jandcargo

Ronald van der kooi

  • Offline Offline
  • Berichten: 363
Re: H0 baanplan Woudstervenen 295 x 365
« Reactie #12 Gepost op: 07 December 2018, 06:52:39 »
It tritje wut no wol echt een frieske oangelegenhied.
Hielke ik zou het spoor van hetschaduwstation naar de achterkant van het links gedeelte doen heb je een langere baan om naar Beneden te gaan.
Je kan het achter een boomwal wegwerken ;D
bezig met project tusken (tussen) wad en walden
rijdt tijdperk 3 ns
Gestart met baanplan kafigsdorf tp 3 duits

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: H0 baanplan Woudstervenen 295 x 365
« Reactie #13 Gepost op: 07 December 2018, 07:27:31 »
Hoi Hielke,

Kijk ook nog even kritisch naar je station.

1) Driewegwissels kennen we in Nederland niet.

2) Op de tekening gezien, aan de onderzijde van het station heb je nog een stuk enkelspoor tot aan de boog. Je beperkt nu de lengte van je stationssporen, terwijl je aan de onderzijde van het station dus nog ruimte hebt. Bedenk heel goed met welke treinlengtes je wilt gaan rijden en zorg dat je langste trein ruim in het station past als de ruimte dat toelaat.

3) Net als met die slingers in het spoor, geldt dat ook voor je stationssporen. Men past het liefst zo veel mogelijk recht spoor toe. Bij jouw stationsontwerp loopt er nu geen enkel spoor rechtdoor. Omdat je hoofdbaan uit enkelspoor bestaat, is het logischer om één spoor volledig recht te leggen, dus de wissels ook rechtdoor op dat ene spoor. Om treinen in je station te laten kruisen leg je er één spoor naast die dan bereikt wordt door beide wissels afbuigend te berijden. Het derde spoor leg je dan het liefst weer naast het tweede.

4) Om je baan wat speelser te maken, de bogen ruimer te krijgen en je station wat langer te maken, kun je ook overwegen om de boog boven het station ruimer te maken, zodat de wissels dus meer naar links verschuiven en je station vervolgens diagonaal op je baan te leggen.

5) Denk ook nog even goed na over het nut van het derde spoor. Het is een prima spoor voor een goederentrein, maar is dat dan ook ergens voor nodig? De aanleg van dat spoor is logischer als er bijvoorbeeld een goederenloods komt of een aftakking naar een bediening. Als er gekruisd moet worden in het station met reizigerstreinen, zal men nooit de goederentrein in datzelfde station ook aan de kant nemen. Die zal dan een station verder met de desbetreffende reizigerstrein kruisen. Wordt er in je station met reizigerstreinen niet gekruisd, dan heb je voor het kruisen van een reizigerstreun met een goederentrein aan twee sporen genoeg. E.e.a. is ook afhankelijk van je tijdperk. Vroeger waren er veel meer lokale bedieningen dan tegenwoordig en had je toen ook vaker grotere emplacementen dan tegenwoordig.

Veel succes en plezier verder!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974