Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bollenwagen, diverse vragen door sneek
Vandaag om 09:40:35
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 09:34:21
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door orientexpress
Vandaag om 09:30:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 09:21:04
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door StefanNL_Plays
Vandaag om 08:59:01
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door GD
Vandaag om 08:34:45
Problemen met Marklin Startup 29124 door NL-modelspoor
Vandaag om 08:11:33
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Miniature Holland
Vandaag om 07:55:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Miniature Holland
Vandaag om 07:55:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:01:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:11:32
Klompentrein door grossraumwagen
04 October 2025, 23:17:25
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
04 October 2025, 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
Märklin 2025 door Rob Ellerman
04 October 2025, 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
04 October 2025, 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
04 October 2025, 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
04 October 2025, 14:57:19
De wijntrein door Frits C
04 October 2025, 14:43:27
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
04 October 2025, 14:10:21
  

Auteur Topic: Vraag over de TEE Inox-rijtuigen van Märklin/Trix  (gelezen 2061 keer)

Gert1

  • Gast
Vraag over de TEE Inox-rijtuigen van Märklin/Trix
« Gepost op: 04 January 2007, 19:36:03 »
Het is al een tijdje bekend: Märklin/Trix komt met enkele sets Inox-rijtuigen. Nu heeft LS Models hiervan ook al modellen gemaakt, maar dan gaat het specifiek over de Mistral-versie. Die reden niet door naar Amsterdam.

Omdat het mij leuk lijkt om zo'n echte 'ouderwetse' Etoile du Nord-trein samen te stellen, vraag ik me nu af of de sets die Märklin/Trix dit jaar uitbrengt wél modellen zijn naar het voorbeeld van de trein die daadwerkelijk ook in Nederland kwam.

Natuurlijk heb ik hier gekeken: http://www.marklin.nl/nieuws/transeuropexpress50.html (stukje naar beneden scrollen), maar ik word een beetje op het verkeerde been gezet doordat er wordt gesproken over de wensen van Franse en Belgische modelspoorders.

Dus heel concreet de vraag: Als ik de sets koop met daarin de SNCF- en NMBS-rijtuigen, inclusief het barrijtuig en de generatorwagen, heb ik dan een natuurgetrouwe trein samengesteld?

En dan een tweede vraag: Wat locs betreft: Kan er een NS 1100 of 1200 voor?

mvg,
Gert

arjen

  • Gast
Re: Vraag over de TEE Inox-rijtuigen van Märklin/Trix
« Reactie #1 Gepost op: 04 January 2007, 20:02:46 »
Dat de 'Mistral'-rijtuigen niet naar Nederland kwamen is een misverstand. Het speciale Mistral-barrijtuig (met extra lange bar en kapsalon) reed alleen in de Mistral en het restauratierijtuig reed in principe alleen tussen Parijs en Brussel, maar de rest (zitrijtuigen + 'normaal' barrijtuig + lange generatorwagen) was vanaf begin jaren '70 regelmatig in de treinen naar Amsterdam te zien.
Wat Mätrix heeft beloofd is de originele Etoile du Nord/Ile de France die reed vanaf 1964.  Die treinen bestonden tussen Amsterdam en Brussel meestal maar uit 3 rijtuigen: twee zitrijtuigen waarvan een met keuken en een korte generatorwagen. De loc was in principe een Belgische 150 (later reeks 15) en in sommige perioden een Belgische diesel reeks 204 of (later) een reeks 51.  Bij uitzondering zal er wel eens een 1100 of 1200 voor hebben gestaan, maar echt alleen in noodgevallen omdat de dienstregeling te krap was om in Roosendaal van loc te kunnen wisselen.
Vanaf begin jaren '70 druppelden de rijtuigen van het type Mistral langzaam binnen en reden beide rijtuigtypen gemengd. Op foto's is dat gemakkelijk te zien omdat bij de oudere rijtuigen de rode TEE-band iets lager zit. Op een gegeven moment zijn de korte generatorwagens er helemaal uit gegaan, net als de zitrijtuigen met keuken (ik geloof dat die zijn verbouwd tot tentoonstellingstrein), en gingen in plaats daarvan de barrijtuigen doorrijden naar Amsterdam. Wanneer dat precies gebeurde, weet ik ook niet, maar het zal rond 1980 zijn geweest. De zitplaatsen in de lange generatorwagens werden normaal niet gebruikt, en ik heb wel eens via de glazen tussendeuren kunnen aanschouwen hoe de marechaussee die ruimte gebruikte om verdachte personen te fouilleren.
Toen de TEE's in EuroCity's veranderden, werden vooral de oude zitrijtuigen verbouwd tot 2e klasse. Ik hoop dat Mätrix die versie ook een keer uitbrengt.


Arjen.

Gert1

  • Gast
Re: Vraag over de TEE Inox-rijtuigen van Märklin/Trix
« Reactie #2 Gepost op: 03 January 2008, 16:35:20 »
Met flink wat zoeken kwam ik grappig genoeg een jaar na dato dit draadje tegen dat ik nota bene zelf gestart had.

Trix heeft de rijtuigen nu dan eindelijk uitgeleverd.
De liefhebbers kunnen dankzij Olearts (model van de loc Reeks 15) en Trix, nu eindelijk een getrouwe Etoile du Nord samenstellen.

mvg,
Gert