Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:04:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:57:45
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 00:27:02
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
16 August 2025, 22:37:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
16 August 2025, 22:22:18
Da's Daz 2 door NS264
16 August 2025, 22:13:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 August 2025, 21:55:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
16 August 2025, 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
16 August 2025, 21:38:43
Her-(her-)beginnen door J. Brans
16 August 2025, 21:13:45
Raadplaatje door GerardvV
16 August 2025, 21:05:30
Station Roodeschool door frenkievee
16 August 2025, 21:00:11
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
16 August 2025, 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
16 August 2025, 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
16 August 2025, 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
16 August 2025, 19:12:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
16 August 2025, 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
16 August 2025, 18:12:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
16 August 2025, 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
16 August 2025, 16:48:43
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
16 August 2025, 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
16 August 2025, 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
16 August 2025, 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
16 August 2025, 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
16 August 2025, 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
16 August 2025, 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
16 August 2025, 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 August 2025, 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
16 August 2025, 11:45:26
  

Auteur Topic: Vraag over de TEE Inox-rijtuigen van Märklin/Trix  (gelezen 2053 keer)

Gert1

  • Gast
Vraag over de TEE Inox-rijtuigen van Märklin/Trix
« Gepost op: 04 January 2007, 19:36:03 »
Het is al een tijdje bekend: Märklin/Trix komt met enkele sets Inox-rijtuigen. Nu heeft LS Models hiervan ook al modellen gemaakt, maar dan gaat het specifiek over de Mistral-versie. Die reden niet door naar Amsterdam.

Omdat het mij leuk lijkt om zo'n echte 'ouderwetse' Etoile du Nord-trein samen te stellen, vraag ik me nu af of de sets die Märklin/Trix dit jaar uitbrengt wél modellen zijn naar het voorbeeld van de trein die daadwerkelijk ook in Nederland kwam.

Natuurlijk heb ik hier gekeken: http://www.marklin.nl/nieuws/transeuropexpress50.html (stukje naar beneden scrollen), maar ik word een beetje op het verkeerde been gezet doordat er wordt gesproken over de wensen van Franse en Belgische modelspoorders.

Dus heel concreet de vraag: Als ik de sets koop met daarin de SNCF- en NMBS-rijtuigen, inclusief het barrijtuig en de generatorwagen, heb ik dan een natuurgetrouwe trein samengesteld?

En dan een tweede vraag: Wat locs betreft: Kan er een NS 1100 of 1200 voor?

mvg,
Gert

arjen

  • Gast
Re: Vraag over de TEE Inox-rijtuigen van Märklin/Trix
« Reactie #1 Gepost op: 04 January 2007, 20:02:46 »
Dat de 'Mistral'-rijtuigen niet naar Nederland kwamen is een misverstand. Het speciale Mistral-barrijtuig (met extra lange bar en kapsalon) reed alleen in de Mistral en het restauratierijtuig reed in principe alleen tussen Parijs en Brussel, maar de rest (zitrijtuigen + 'normaal' barrijtuig + lange generatorwagen) was vanaf begin jaren '70 regelmatig in de treinen naar Amsterdam te zien.
Wat Mätrix heeft beloofd is de originele Etoile du Nord/Ile de France die reed vanaf 1964.  Die treinen bestonden tussen Amsterdam en Brussel meestal maar uit 3 rijtuigen: twee zitrijtuigen waarvan een met keuken en een korte generatorwagen. De loc was in principe een Belgische 150 (later reeks 15) en in sommige perioden een Belgische diesel reeks 204 of (later) een reeks 51.  Bij uitzondering zal er wel eens een 1100 of 1200 voor hebben gestaan, maar echt alleen in noodgevallen omdat de dienstregeling te krap was om in Roosendaal van loc te kunnen wisselen.
Vanaf begin jaren '70 druppelden de rijtuigen van het type Mistral langzaam binnen en reden beide rijtuigtypen gemengd. Op foto's is dat gemakkelijk te zien omdat bij de oudere rijtuigen de rode TEE-band iets lager zit. Op een gegeven moment zijn de korte generatorwagens er helemaal uit gegaan, net als de zitrijtuigen met keuken (ik geloof dat die zijn verbouwd tot tentoonstellingstrein), en gingen in plaats daarvan de barrijtuigen doorrijden naar Amsterdam. Wanneer dat precies gebeurde, weet ik ook niet, maar het zal rond 1980 zijn geweest. De zitplaatsen in de lange generatorwagens werden normaal niet gebruikt, en ik heb wel eens via de glazen tussendeuren kunnen aanschouwen hoe de marechaussee die ruimte gebruikte om verdachte personen te fouilleren.
Toen de TEE's in EuroCity's veranderden, werden vooral de oude zitrijtuigen verbouwd tot 2e klasse. Ik hoop dat Mätrix die versie ook een keer uitbrengt.


Arjen.

Gert1

  • Gast
Re: Vraag over de TEE Inox-rijtuigen van Märklin/Trix
« Reactie #2 Gepost op: 03 January 2008, 16:35:20 »
Met flink wat zoeken kwam ik grappig genoeg een jaar na dato dit draadje tegen dat ik nota bene zelf gestart had.

Trix heeft de rijtuigen nu dan eindelijk uitgeleverd.
De liefhebbers kunnen dankzij Olearts (model van de loc Reeks 15) en Trix, nu eindelijk een getrouwe Etoile du Nord samenstellen.

mvg,
Gert