Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:09:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 16:01:20
Probleem met inloggen door Joz
Vandaag om 15:55:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 15:50:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Station Steenwijk poging 2 door FredD
Vandaag om 13:39:20
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Onshape gebruikersgroep door MOVisser
Vandaag om 13:23:37
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:03:35
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
Vandaag om 12:34:56
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Resin kits best met of zonder grondlaag door Ronald Halma
Vandaag om 11:05:30
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:40:48
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door tothebeach
Vandaag om 07:50:19
ratelende 1300 van Electrotren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:38:10
EifelBurgenBahn door Eric B
Vandaag om 07:31:26
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Martijn193
Vandaag om 06:09:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 05:00:02
Modellbau Lingen 2026 door Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
  

Auteur Topic: Vraag over groene lamp in NS Sein.  (gelezen 5029 keer)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3887
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Vraag over groene lamp in NS Sein.
« Reactie #15 Gepost op: 11 April 2018, 23:01:58 »
Waar verder richting Delft nog kleurenwisselaars voorkwamen ;D.
810301 121-23a Rijswijk by Gerard van Vliet, on Flickr
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
151* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

gotischeboog

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
    • de GOTISCHEBOOG
Re: Vraag over groene lamp in NS Sein.
« Reactie #16 Gepost op: 12 April 2018, 10:09:19 »
Klein foutje misschien.
Bij het grootbedrijf zijn wisselnummers oneven
Bij het grootbedrijf zijn seinnummers even.
Althans tot een jaar of 10 terug.
Groet,
Gerard van der Sel.
Nou nee, de seinnummer op mijn baan zijn een directe kopie van de originele nummers op het baanvak Hilversum-Utrecht! Uit diverse ingestuurde foto's blijkt dat dit geen klein foutje is. Op station Hollandsche Rading staan b.v. 4 seinen met de nummers 709, 711 (oneven) richting Utrecht, 710 en 712 (even) richting Hilversum.
Ad.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re: Vraag over groene lamp in NS Sein.
« Reactie #17 Gepost op: 13 April 2018, 00:12:26 »
NS heeft een poosje het seinbeeld dubbel geel gekend. Om van een afstand beter zichtbaar te maken dat het om twee gele lampen ging moesten die zo ver mogelijk uit elkaar worden geplaatst. Je had dan de volgorde van boven naar beneden: geel-groen-rood-geel.
Toen dit seinbeeld werd afgeschaft werd de onderste gele lamp verwijderd maar de andere gele lamp bleef bovenin zitten.

Op de website van  Nico Spilt is hierover meer te lezen (naar beneden scrollen tot ongeveer 2/3 van de pagina)
Ik kan mij herinneren dat juist het bovenste gele pitje niet meer gebruikt werd eigenlijk.

Iig ging een lamp gewoon uit en werd niet meer gebruikt, er werden niet direct seinen daarom gewisseld.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Vraag over groene lamp in NS Sein.
« Reactie #18 Gepost op: 13 April 2018, 09:54:33 »
Klein foutje misschien.
Bij het grootbedrijf zijn wisselnummers oneven
Bij het grootbedrijf zijn seinnummers even.
Althans tot een jaar of 10 terug.

Dat is nog steeds wel ontwerpvoorschrift maar vooral bij wijzigingen komt dat niet altijd uit...
Zo liggen er op Amersfoort genoeg even genummerde wissels, omdat bij het wijzigen van het emplacement na sluiten van de werkplaats het anders qua nummering ook niet uit kwam.

Wat dubbelgeel betreft : er staan volgens mij nog steeds rondom Soest-Zuid enkele van die seinen , al staan die wel op de nominatie om vervangen te worden van wat ik gehoord heb.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re: Vraag over groene lamp in NS Sein.
« Reactie #19 Gepost op: 13 April 2018, 09:56:59 »
Op Amf-Bhv waren er ook nog een aantal te vinden, maar volgens mij stonden die ook op nominatie van vernieuwen inderdaad.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Vraag over groene lamp in NS Sein.
« Reactie #20 Gepost op: 13 April 2018, 12:01:41 »
Ah ja, inderdaad, samen met enkele van de laatste codewisselseinen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
Re: Vraag over groene lamp in NS Sein.
« Reactie #21 Gepost op: 13 April 2018, 12:36:01 »
Wat is de bedoeling; worden de codewisselseinen vervangen of komen deze te vervallen?

Dan het nummeren; ooit was het ontwerp adagium seinen even, wissels oneven en vanaf 500 automatische P-seinen, maar regels zijn altijd iets om van af te wijken moet je maar denken! ;) Vooral toen er grotere verkeersleidingen kwamen. Eerst had je soms dat nummers meer dan eenkeer op een VL-post voor kwamen, later is men steeds meer naar unieke nummers overgegaan.
Jeanne Kok

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Vraag over groene lamp in NS Sein.
« Reactie #22 Gepost op: 13 April 2018, 13:36:01 »
Sowieso gaan de dubbelgeel seinen weg. Dat kan zonder verdere gevolgen. Volgens mij is nog niet besloten tot grotere sanering/verbouwing waarbij seinen zouden worden verplaatst en waarmee de codewisselseinen zouden kunnen komen te vervallen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
Re: Vraag over groene lamp in NS Sein.
« Reactie #23 Gepost op: 13 April 2018, 13:53:24 »
Tot voor kort had ik het idee dat de kleuren lampen bij de NS Seinen altijd op dezelfde positie zouden zitten. Onderweg langs de N203 tussen Uitgeest en Krommenie zag ik vanmiddag echter 2 seinen met de groene lamp op een andere positie.



Is hier een specifieke reden voor? Het lijkt me namelijk onderhouds-technisch niet handig om afwijkende situaties te hebben.

En zijn er meerdere lokaties met dit fenomeen? Of is dit iets unieks?

Marco.

Beide lichtseinen hebben idd 3 lampen.
Ik zie dit namelijk wel vaker (bijv baanvak Breda-GilzeRijen)
Wat mij logisch lijkt is dat het rechter p-sein de oudste is
en het linker p-sein later is bijgeplaatst.
Dat zou bijv kunnen als het dubbelsporige baanvak later is omgebouwd van een
dubbelspoor met beveiligd linker spoor naar een dubbel-enkelspoorbeveiliging.
Mvg jamie
« Laatst bewerkt op: 13 April 2018, 13:56:13 door Jamie »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re: Vraag over groene lamp in NS Sein.
« Reactie #24 Gepost op: 13 April 2018, 18:06:53 »
Wat is de bedoeling; worden de codewisselseinen vervangen of komen deze te vervallen?
Als aanvulling op Jan-Albert,
een codewisselsein kun je niet louter alleen laten vervallen want dan zijn onderlinge afstanden tussen de seinen te kort voor de reactietijd van de ATB om aan de opgelegde remwegen te kunnen voldoen. Je zult dan dus altijd alle seinen op het baanvak moeten gaan verplaatsen.

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
Re: Vraag over groene lamp in NS Sein.
« Reactie #25 Gepost op: 14 April 2018, 03:40:07 »
Ter aanvulling nog even iets over het seinbeeld dubbel geel of zoals dit in Voorgeschiedenis, Ontstaan en Evolutie van het NS-Lichtseinstelsel - P. Middelraad beschreven wordt GL/GL. Middelraad beschrijf de problematiek van een seinbeeld. Kort geformuleerd pas het eigenlijk niet in het stelsel dan wel voldoet niet aan de bedachte uitgangspunten daarvan. Met de invoering van de ATB 1965 past GL/GL al helemaal niet in het concept en wordt daarna niet meer nieuw toegepast. Het duurde echter nog zo'n 30 jaar voordat het ook daadwerkelijk verdwenen was. Opmerkelijk is dat een toch wel problematische lichtsein GL/GL maar een kleine tien jaar werd toegepast, maar zich tegelijk toch zo'n veertig jaar wist te handhaven!
Jeanne Kok

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3466
    • Mijn van-alles website
Re: Vraag over groene lamp in NS Sein.
« Reactie #26 Gepost op: 14 April 2018, 10:31:43 »
Tot voor kort had ik het idee dat de kleuren lampen bij de NS Seinen altijd op dezelfde positie zouden zitten. Onderweg langs de N203 tussen Uitgeest en Krommenie zag ik vanmiddag echter 2 seinen met de groene lamp op een andere positie.
[...]
En zijn er meerdere lokaties met dit fenomeen? Of is dit iets unieks?
Tussen Purmerend Weidevenne en Zaandam Kogerveld, ter hoogte van de overweg in het Wormerpad, ook:
https://youtu.be/PlLb3AkYehA?t=60

Vermoedelijk zijn de seinen erna rechts in de richting van Zaandam ook zo uitgevoerd: de lijn was vroeger enkelsporig en werd pas eind jaren '70 als ik me dat goed herinner, dubbelsporig gemaakt. Gezien de 'reputatie' van Purmerend als overloopgemeente van Amsterdam, denk ik dat ze meteen voor dubbel-enkelspoorbeveiliging hebben gekozen. Dat verklaart ook waarom het sein links wel de normale volgorde heeft. Apart is dat de lampen door LEDs zijn vervangen, maar de oude volgorde is aangehouden.

@ Jab van Ree: inderdaad heb ik ze in de omgeving van Soest ook nog gezien, maar dan wel een tijdje terug, geen idee of ze er nog staan.