Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
wat is het merk van deze bochtwissel
door
Theovh
Vandaag
om 17:22:39
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok
door
Felix de Groen
Vandaag
om 17:17:16
Houten 23 Augustus 2025
door
Pommie
Vandaag
om 17:10:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Pommie
Vandaag
om 17:00:30
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 16:51:59
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:50:18
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s
door
W.Broere
Vandaag
om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw.
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
door
JoopSpoort
Vandaag
om 16:11:23
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 16:09:07
Ik ben aan het opruimen.
door
Pauldg
Vandaag
om 16:02:46
Licentiesleutel YD 7001
door
Dirk
Vandaag
om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad
door
MaraNCS
Vandaag
om 15:45:56
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Nico Hoogerwerf
Vandaag
om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
bask185
Vandaag
om 14:41:59
Raadplaatje
door
Wouter W
Vandaag
om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Hendrik Jan
Vandaag
om 12:34:52
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025
door
Marc tramt
Vandaag
om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:22:07
schok bij vertrek
door
saskia
Vandaag
om 11:03:25
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
Dennis1984
Vandaag
om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken
door
Lobomotion69
Vandaag
om 03:17:23
Station Roodeschool
door
HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel.
door
NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange
door
741230
28 July 2025, 20:09:29
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Diesel loc V140 Marklin Ho 37210
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Diesel loc V140 Marklin Ho 37210 (gelezen 3937 keer)
Davy
Gast
Diesel loc V140 Marklin Ho 37210
«
Gepost op:
07 August 2006, 16:12:16 »
Diesel loc V140 Marklin Ho 37210
Ik heb deze loc gekocht in Rijswijk. In feite was het een experimentloc die in 1935 na een bouwtijd van 8 maanden in dienst werd gesteld. De loc heeft na de oorlog bij de DB nog tot 1953 rondgereden. Het is feite een diesel met een drijfstang op drie assen en een blinde as.
De loc is heeft een metalen kap en frame en is goed gedetailleerd. Zo ontbreekt de inrichting van de machinistencabines niet. Al ontbreekt wel een machinist. Ook binnen de kap zit nog een berg metaal waardoor de 16,6 cm grote loc behoorlijk zwaar is (plusminus 450 gram). De aandrijving is op alle drie de assen. Aan de onderkant zijn geen tandwielen zichtbaar. De motor en decoder is gewoon de hoogvermogen decoder (6090), maar dan niet de fx variant (60901). De loc heeft dus geen rangeergang en analoog branden de leds dus niet. Ook kan ik digitaal de sluitverlichting niet aan of uit zetten.
De rijeigenschappen zijn echter zeer goed. Bij het digitaal rijden heb ik bij het kruipen over mijn twee engelse wissels geen haperingen gezien. Wel is de maximale snelheid in feite veel te hoog maar het potmetertje voor de snelheid doet hierbij weer wonderen.
Want wel opviel is de enorme trekkracht die deze loc heeft. Vijftien 4 assige hoge kolenwagens zondere enige hapering mijn helling van 5 procent optrekken is geen enkel probleem. Een trein van 100 assen op het vlakke trekken was ook geen probleem. Een trein van 174 assen trekken een sleep van meer dan 8 meter ging ook. Maar of dit gezond is voor de loc is wat anders. In elk geval vertoonde de loc geen bijzondere bijgeluiden of sporen van doorslippen. De loc heeft twee antislip banden. Kortom een type loc die gemakkelijk een sleep van 100 assen kan trekken.
Conclusie
Een prachtmodel met tot nu toe niet echt tekortkomingen. Al wordt het motorblok na een tijdje wel lauwwarm. Waarschijnlijk was het gewoon een vitrineloc waar niet of nauwelijks mee was gereden. De loc wordt momenteel niet meer gemaakt maar kom je hem tegen op de beurs dan ik kan hem iedereen aanbevelen.
Voor een plaatje zie ook onderstaande link.
http://www.marklin-users.net/applications/reviews/showreview.asp?ID=325
Gelogd
arjen
Gast
Re: Diesel loc V140 Marklin Ho 37210
«
Reactie #1 Gepost op:
08 August 2006, 20:29:24 »
Ik mis nog iets... Ik heb ooit de Trix-gelijkstroomversie zien demonstreren en wat me toen vooral opviel was de uitloop. Zelden een vliegwiel gezien dat zo overtuigend werkte. Loopt de jouwe ook zo goed of valt dat in digitaalbedrijf niet meer op?
Arjen.
Gelogd
Davy
Gast
Re: Diesel loc V140 Marklin Ho 37210
«
Reactie #2 Gepost op:
09 August 2006, 01:53:12 »
De Marklin variant heeft een vijfpolige motor, die ingebouwd is in een stuk metaal. Waardoor de loc veel zwaarder is geworden.
De Trix variant heeft een motor met een groot vliegwiel.
De Marklin variant loopt in elk geval digitaal en analoog goed.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Diesel loc V140 Marklin Ho 37210