Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
booster vraag door henk
Vandaag om 13:18:00
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:27:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56

Auteur Topic: Gemiste bezetmelding  (gelezen 1118 keer)

Frank 123

• Offline Offline
Gemiste bezetmelding
« Gepost op: 30 December 2017, 17:47:21 »
Wie is bekend en/of heeft suggesties voor volgende probleem.

Situatie:
Baan met kopstation en keerlus. Totaal 15 blokken met 2 bezetmelders per blok (sectie bezetmelding 30 tot 40 cm lang).
Z21 (zwart dus) en Rosoft loconet bezetmelders
Rocrail (Linux versie)
Verbinding tussen Z21 en computer draadloos (WiFi)
Ringleiding (dus de niet gedetecteerde delen) voorzien van diode schakeling)

Probleem:
Alle secties werken maar als ik treinen (max 3 stuks) uurtje laat rijden komt het toch een aantal maal door dat de bezetmelding niet doorkomt bij Rocrail. Dus spookmeldimg of doorgeschoten trein bij het kopstation.

Omdat het merendeel van tijd goed gaat heb ik zelf volgende bedacht:
Z21 of Rocrail gaat fout in als 2 medingen exact gelijk binnenkomen
WiFi verbinding is te traag of instabiel
Computer (oude desktop) trekt het niet (maar dan zou Rocrail eerder vastlopen denk ik)

Iemand nog suggesties ?

AndrevdG

• Offline Offline
    • Baan in Los Angeles
Re: Gemiste bezetmelding
« Reactie #1 Gepost op: 30 December 2017, 18:23:46 »
Hoi Frank,

Tot een jaar geleden had ik hetzelfde probleem. Ben maanden bezig geweest met zoeken.

Als eerste een directe kabel aangelegd tussen computer en Z21, dat hielp al stukken, maar nog niet alles was verholpen.

Toen een vergelijk gemaakt met 'trage' (lees laptop) en 'snelle' computer. Met dat laatste ging het allemaal wat beter.
Dit alles was met zo'n trein of 8 die allemaal tegelijk reden. Met de relatief trage laptop tov de snelle computer ging het bij de laptop 1 keer per 20 minuten niet meer goed, bij de PC 1 keer per 30 minuten.

Geprobeerd met zowel Rocrail als Itrain, op een Linux, Windows en Mac.

Met de WIFI verbinding ging het 1 keer per paar minuten fout. Dus die directe kabel was al een aardige vooruitgang.

Mij is destijds verteld dat de Z21 met het UDP protocol werkt over een Wifi/kabel.
Interessant artikel: UDP Wiki
Hierin staat een stukje over 'reliability'.

Ik weet dat er veel tevreden gebruikers zijn van de Z21, en werd al snel op de vingers getikt dat het aantal tevreden gebruikers dusdanig hoog is dat het wellicht ergens anders aan ligt. Vervolgens maar m'n eigen plan getrokken mbt de Z21. Mijn persoonlijke ervaring:
- Met een relatief klein aantal loks, en niet al te grote baan loopt het wel.
- Mits je een redelijk snelle computer gebruikt en directe verbinding, zodat mogelijke UDP data loss voorkomen kan worden.
Nogmaals, dit zijn mijn ervaringen, om te voorkomen dat ik er weer op gewezen wordt dat ik er naast zit  ;)

Ik heb hieruit mijn conclusies getrokken en het 1 en ander aangepast het afgelopen jaar.

Andre

Frank 123

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 30 December 2017, 18:31:04 »
Hoi Andre,

Bedankt voor de reactie. Ik ga er van de week eerst maar eens een vaste kabel aan leggen. (Computer wordt dan waarschijnlijk volgende).

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 30 December 2017, 18:48:05 »
Regel één van een goed netwerk: "Men zal niet draadloos doen wat men bedraad kan doen". Ook al is de algemene opinie dat Wifi en internet synoniemen van elkaar zijn is dat echt niet het geval. Wifi is zelfs geen vervanging van ethernet maar puur bedoelt voor apparaten waar je mee sleept (smartphone, tablet, laptop aan de keukentafel). Voor je PC, centrale en smart TV gewoon een kabeltje trekken. :police: De wifi band is tegenwoordig gewoon zoooo druk dat het bijna een wonder is dat je überhaupt YouTube kunt kijken over Wifi ;D

Overigens hoeft UDP niet slecht te zijn zolang de app er maar rekening mee houdt (bijvoorbeeld door zelf checks in te bouwen) en heeft het voordelen qua snelheid. En binnen een huisnetwerk is de impact nog beperkt, ook over wifi (in vergelijking met TCP). Enige voordeel van TCP is dat de zender te weten komt of het pakketje aangekomen is. Wat het met deze info doet (in geval van niet aangekomen bijvoorbeeld) of wat de ontvanger er mee doet ligt niet vast.

Maw, de impact van UDP en PC snelheid zouden niet groot hoeven te zijn maar dat hangt wel af van de implementatie van de Z21 en iTrain (oid). :-\

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Frank 123

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 30 December 2017, 19:30:33 »
Helaas geen kabel meer in huis liggen... morgen maar even langs de winkel en dan eens kijken wat het effect is...

(Bedacht met net dat, voor verbouwing van de (brocken)baan, de computer op andere plek stond en toen, wel bedraad aangesloten, eigenlijk geen problemen gaf. Dus morgen even 10meter cat Kabel halen  (y))

Allen bedankt voor de info.

Remco_Nzo

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 30 December 2017, 20:04:43 »
En als je dan een netwerkkabel koopt kijk dan uit voor de volgende valkuil, die van CCA kabels

Op GoT loopt daar een draadje over slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels. De mooiste opmerking die ik me daaruit kan herinneren is 'space shuttle verified' - of te wel sommige fabrikanten nemen het niet zo nauw met de specs.

Remco.
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

Frank 123

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 31 December 2017, 15:44:18 »
Vandaag kabel gehaald en computer en Z21 fysiek gekoppeld. Na ruim uur rijden (wel nog met max 3 loks) een keer een fout in de aansturing (spookmelding). (y).
Tevens 3 wissels servo opnieuw ingesteld/vervangen, daar nu ook geen probleem meer. Nu nog zien uit te vinden waarom bepaalde locomotieven uit de rails lopen als een bepaalde wissel op afbuigende stand staat. Kan visueel (nog) geen afwijking vinden....