Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 03:23:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:03:02
Roco AC modellen door borotof
Vandaag om 01:16:59
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door Sikko
Vandaag om 01:10:13
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door EddyK
Vandaag om 01:03:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 December 2025, 23:22:00
Mooi weer om buiten te spelen door daan2353
06 December 2025, 23:20:07
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
06 December 2025, 23:19:24
Treinbotsing tussen Almelo en Hengelo 1972 door 1200blauw
06 December 2025, 22:35:36
Info gezocht voor vakantie Dresden 2026 door phdirk
06 December 2025, 21:42:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
06 December 2025, 21:32:51
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
06 December 2025, 19:47:01
hoe programmeer ik een Uhlenbrock 76150 PLUX16 decoder zonder motor door Josephes
06 December 2025, 19:39:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
06 December 2025, 19:32:33
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
06 December 2025, 19:24:18
Locatie van foto gezocht door dh3201
06 December 2025, 18:22:14
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
06 December 2025, 18:16:45
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe door Arjan6511
06 December 2025, 18:05:57
Probleem bij inbouw decoder door Robert vh Prutsert
06 December 2025, 17:12:38
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Wim Vink
06 December 2025, 16:59:51
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
06 December 2025, 16:32:39
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
06 December 2025, 15:47:01
Wat voor trein is dit? Kan nergens een afbeelding vinden. door grossraumwagen
06 December 2025, 15:36:38
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
06 December 2025, 15:12:54
Camp 3 door GD
06 December 2025, 14:50:37
Show je realistische treinsamenstelling door ES44C4
06 December 2025, 14:13:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
06 December 2025, 13:47:07
Modelspoorbeurs MC Spijkspoor zaterdag 6 december 2025 door R1954
06 December 2025, 12:23:48
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door Bert V
06 December 2025, 12:12:54
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Alewijn
06 December 2025, 12:07:11
  

Auteur Topic: Uitbreiding station Amsterdam Zuid  (gelezen 1770 keer)

kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
Uitbreiding station Amsterdam Zuid
« Gepost op: 24 December 2017, 09:16:48 »
De uitbreiding/verbouwing van station Amsterdam Zuid wordt vaak in één adem genoemd met grote projecten zoals de Noord/Zuidlijn en de ondertunneling van de A10.

Daardoor is aan mij compleet voorbij gegaan dat er bij station Amsterdam Zuid ook extra perrons voor de treinen zijn bedacht om binnenlandse HSL shuttles (en wellicht ook het toekomstige internationale treinverkeer) op te vangen, omdat de lijn Amsterdam Centraal-Schiphol via Sloterdijk van deze taak wordt ontheven (alleen nog sprinters). Zie ook deze twee krant-artikelen:

https://www.parool.nl/amsterdam/geen-noord-zuidlijn-naar-schiphol-wel-sprinters~a4549451/

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/11/15/amsterdam-wil-rijksbijdrage-voor-extra-sporen-station-amsterdam-zuid-13814857-a1581254

In het NRC artikel wordt ook verwezen naar een brief/memo van het ministerie waarbij 2 keersporen worden voorzien bij Diemen-Zuid en de optie van opstel/onderhoudssporen langs de A2. Het lijkt mij dat die genoemde 2 keersporen links-of rechtsom ook de nodige impact gaan hebben op station Duivendrecht ivm alle extra treinbewegingen... heeft iemand daar meer info over?

Waarschijnlijk ben ik (véél) te vroeg met deze vraag aangezien ze net begonnen zijn met de verkenning :-).

Benieuwde groet,

Henk
« Laatst bewerkt op: 24 December 2017, 10:57:51 door kar »
Henk | H0 | Rocoline | Z21 | iTrain 5.1 icm Mac

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8630
  • Spoor N
Re: Uitbreiding station Amsterdam Zuid
« Reactie #1 Gepost op: 24 December 2017, 10:03:15 »
Citaat van: Het Parool
Door het omleiden van de internationale treinen via Zuid, maakt het westelijke tracé via station Lelylaan en Sloterdijk geen deel meer uit van het NS-hoofdnet.
Zo werkt het niet, tenzij er maar drie lijnen in het NS-hoofdnet zitten. Bovendien heeft de NS niets te zeggen over waar de Thalys en Eurostar heen rijden. Ik denk dat deze gewoon naar CS blijven rijden, dat is ook de wens van de DB ook met de IC-Berlijn (in plaats van Schiphol en Hoofddorp).
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22745
Re: Uitbreiding station Amsterdam Zuid
« Reactie #2 Gepost op: 24 December 2017, 13:34:45 »
Maar ik denk dat Prorail en de gemeente Amsterdam daar wel wat over te zeggen hebben en die zien de internationale treinen liever over zuid.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8630
  • Spoor N
Re: Uitbreiding station Amsterdam Zuid
« Reactie #3 Gepost op: 24 December 2017, 21:21:07 »
Ik mag toch hopen dat als een commercieel bedrijf van A naar B wil rijden, Prorail en de gemeente daar verder niks aan kunnen doen. Internationaal vervoer is immers vrij, al is een omweg over Zuid naar CS natuurlijk ook mogelijk.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Gerrit K

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Uitbreiding station Amsterdam Zuid
« Reactie #4 Gepost op: 24 December 2017, 21:40:59 »
Als het plan met de Airportsprinters doorgaat, is er te weinig capaciteit op de Westtak voor internationale treinen. Via Zuid naar CS is zinloos, zodra de NZ-lijn gaat rijden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22745
Re: Uitbreiding station Amsterdam Zuid
« Reactie #5 Gepost op: 24 December 2017, 22:06:12 »
Ik mag toch hopen dat als een commercieel bedrijf van A naar B wil rijden, Prorail en de gemeente daar verder niks aan kunnen doen.

Ik mag toch hopen van wel als de ruimtelijke ordening daarmee is gediend.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8630
  • Spoor N
Re: Uitbreiding station Amsterdam Zuid
« Reactie #6 Gepost op: 25 December 2017, 15:57:53 »
En als Thalys/Eurostar dat niet willen ook (Thalys rijdt nu ook niet naar Zuid, ik neem aan omdat de reizigers meer behoefte hebben aan de verbinding met Centraal)? De normale NS IC's kunnen immers ook geschrapt worden om ruimte te maken voor extra Sprinters.
Zolang er een spoorlijn ligt mag er een trein overheen rijden en kan Prorail volgens mij niet weigeren; dan moet het baanvak overbelast verklaard worden waarna de paden verdeeld worden tussen alle vervoerders. Misschien dat dat het idee is achter 'maakt geen deel meer uit van het NS-hoofdnet', de Westtak wordt een metrolijn.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4085
Re: Uitbreiding station Amsterdam Zuid
« Reactie #7 Gepost op: 25 December 2017, 16:21:40 »
Internationaal verkeer is vrij en dan ook niet gebonden aan concessies.

Oftewel, de ICB is gewoon een puur commerciële trein van DB, en daarmee aan niemand verplicht te overleggen over het hoe of wat ze die trein expoiteren.

Zoals gezegd is Prorail alleen onafhankelijk capaciteit verdeler en heeft er ook niets meer over te zeggen dan dat.