Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
wob
Vandaag
om 18:00:53
booster vraag
door
Dirk
Vandaag
om 17:58:30
MoBaBro.de
door
henk
Vandaag
om 17:54:00
Trix DXI van DC naar AC
door
wob
Vandaag
om 17:50:58
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn
door
Tedo
Vandaag
om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Tedo
Vandaag
om 17:41:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 17:37:38
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
wob
Vandaag
om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80'
door
Niels B
Vandaag
om 17:26:13
Wat was jullie allereerste loc?
door
thevandijks
Vandaag
om 17:11:40
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 17:03:47
US diorama in H0
door
Frank 123
Vandaag
om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 16:57:56
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 16:20:35
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
Pauldg
Vandaag
om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Arjan6511
Vandaag
om 15:40:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Joz
Vandaag
om 14:16:04
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Roelof R
Vandaag
om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Benelux795
Vandaag
om 12:57:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Montanbahn
Vandaag
om 12:25:04
Molenbaan (werktitel)
door
ruudns
Vandaag
om 12:13:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 11:33:28
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:13:57
Terugverende koppeling
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
bask185
Vandaag
om 08:21:30
Liliput karwendel expres onderdelen
door
Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Dapol Railstofzuiger, van wagon naar tractie materieel.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Dapol Railstofzuiger, van wagon naar tractie materieel. (gelezen 2176 keer)
RobbertJan
Offline
Berichten: 3530
Mcn NSR Groningen.
Dapol Railstofzuiger, van wagon naar tractie materieel.
«
Gepost op:
04 January 2018, 15:52:32 »
Tijdens de feestdagen een projectje opgepakt dat ik al langer wou uitvoeren, het ombouwen
van mijn Dapol railstofzuiger, van een wagon naar gemotoriseerd spoorvoertuig.
Allereerst de Dapol uit elkander genomen, alles opgemeten en een donor loc uitgezocht voor
de aandrijving, iets zonder kardan koppelingen dus dan kom je al snel bij fleischmann of iets
dergelijks met rondmotor uit.
Een fleischmann V100 werd het uiteindelijk gezien er makkelijk aan te komen is en kwa prijs
ook nog eens heel redelijk.
Ik heb tijdens de bouw niet veel foto's gemaakt, dus er zal wel het één en ander niet kloppen
in het kleurtjes departement, affijn, het gaat om het idee.
Na wat denkwerk besloten om de draaistellen van de V100 geheel over te nemen, inclusief de
metalen ombouw, deze pasten nagenoeg perfect in het chassis.
De draaipunten zijn gemaakt van 3x1mm messing U profiel waar het draaistel netjes in hangt.
DSC_1307
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Alvorens uiteraard dit alles in te kunnen passen moet er wel het één en ander uit de bodem
gezaagd en gesneden worden, dat spreekt voor zich.
DSC_1308
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Iets dichterbij gezien, de messing delen zitten met secondelijm vast en na een dag nog eens extra
ingesmeerd met een 2e laag Bison Max repair.
Na wat pas en meetwerk alles bij elkaar weer een rolvaardig apparaat, bedraad en wel.
Het motorschild van de V100 is aangepast zodat deze digitaal geen problemen geeft.
DSC_1310
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Uiteraard kan ik het niet verkopen de behuizing onaangeroerd te laten, ik heb er toch
maar een paar uurtjes in gestoken zodat het ook daadwerkelijk lijkt op spoorsch materieel.
DSC_1310
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Front en sluitseinen, frontruit, deurtje naar de technische ruimte, beugel op het dak welke
afkomstig is van een oude Roco blokkendoos evenals de isolatoren.
DSC_1309
by
Robbert Jan.
, on Flickr
De front en sluitsein behuizingen zijn van styreen buis, respectievelijk 2 en 1,5 mm welke ik
na het uitharden van de lijm het uitgeboord naar 1,5 en 1 mm
De andere zijde is ook aangepast, met een set cabinedeuren en uitlaatsysteem voor het generatorpack.
Het is tenslotte wel een hybride
DSC_1274
by
Robbert Jan.
, on Flickr
En nog een paar plaatjes van de werkende verlichting;
DSC_1313
by
Robbert Jan.
, on Flickr
DSC_1312
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Een leuk projectje waarbij ook niet alles voor de wind ging, ik vind het spuiten en afplakken nog altijd
geen plezierige bezigheid, affijn het is deze keer wel redelijk netjes gelukt.
Digitaal gezien zit er overigens een Lokpilot V3 in uit de rommeldoos, deze regelt alles, dus ook de
motor van de stofzuiger, welke nu in -en uitgeschakeld kan worden.
Gr,
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
Hans sprinter
Offline
Berichten: 1521
Vriend van vlaflip
Re: Dapol Railstofzuiger, van wagon naar tractie materieel.
«
Reactie #1 Gepost op:
04 January 2018, 16:11:42 »
In een woord: TOF!!!!
Gelogd
Met een sik
NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
Offline
Berichten: 844
mekkerend het leven door
Re: Dapol Railstofzuiger, van wagon naar tractie materieel.
«
Reactie #2 Gepost op:
04 January 2018, 16:12:33 »
heel mooi gedaan
en ik herken de aversie tegen afplakken
Gelogd
Groet,
Gerard
Besselspoor
Offline
Berichten: 5336
Team Mitropa - OHMB
Re: Dapol Railstofzuiger, van wagon naar tractie materieel.
«
Reactie #3 Gepost op:
04 January 2018, 16:13:02 »
Dus ik begrijp dat het nog steeds een functionele railstofzuiger is, maar nu 1 die op eigen kracht kan bewegen en er ook zo uitziet? Gaaf gedaan hoor!
Gelogd
RETROBAHN A.G.
St00mboy
Offline
Berichten: 12019
Re: Dapol Railstofzuiger, van wagon naar tractie materieel.
«
Reactie #4 Gepost op:
04 January 2018, 16:19:03 »
Mooi gedaan hoor, top!
Leen.
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7751
Forummoderator
Re: Dapol Railstofzuiger, van wagon naar tractie materieel.
«
Reactie #5 Gepost op:
04 January 2018, 17:36:44 »
De beschildering in blauw met gele snor/band, dat maakt het helemaal af. Gaaf.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
RobbertJan
Offline
Berichten: 3530
Mcn NSR Groningen.
Re: Dapol Railstofzuiger, van wagon naar tractie materieel.
«
Reactie #6 Gepost op:
04 January 2018, 18:50:10 »
Dank jullie wel voor de positieve reacties!
@ Bessel,
Klopt helemaal, er kan nu zonder gekoppelde locomotief stof gezogen worden.
Er zitten dan ook geen koppelingen oid aan.
@ Reinout,
Ik heb gespeeld met meerdere kleurstellingen, daarbij de rand van het chassisdeel
als scheidingslijn te gebruiken.
In eerste instantie was donker bruin de gekozen kleur maar dat leek meer op
engelse drop dan een realistische kleurstelling, zodoende donkerblauw en geel met een
mat zwarte "buik" tussen de draaistellen.
Af is ze nog niet, er moeten nog een paar handrailtjes op en iets van transfers,
waar ik op dit moment nog geen ideeën voor heb
Gr,
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
Hendrik Jan
Offline
Berichten: 7199
46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Dapol Railstofzuiger, van wagon naar tractie materieel.
«
Reactie #7 Gepost op:
04 January 2018, 20:18:18 »
Koele bak!
Komt er ook een turkooizen variant?
groeten
Hendrik Jan
Gelogd
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
RobbertJan
Offline
Berichten: 3530
Mcn NSR Groningen.
Re: Dapol Railstofzuiger, van wagon naar tractie materieel.
«
Reactie #8 Gepost op:
04 January 2018, 21:04:33 »
Wat een idee, turquoise, blauwe bies en los aangezette
zilver gespoten sierlijsten.
Gr,
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
Haradigi
Offline
Berichten: 947
Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Dapol Railstofzuiger, van wagon naar tractie materieel.
«
Reactie #9 Gepost op:
04 January 2018, 21:49:32 »
Hi Robert Jan,
Mooi gedaan en vast handig in gebruik.
groet
Harald
«
Laatst bewerkt op: 04 January 2018, 21:51:09 door Haradigi
»
Gelogd
Klik hier: Index aan bouwactiviteiten, verslagen en dromen
HansB
Offline
Berichten: 141
Re: Dapol Railstofzuiger, van wagon naar tractie materieel.
«
Reactie #10 Gepost op:
05 January 2018, 10:42:57 »
Daar ben ik gek op zelf iets ontwerpen en het ook nog laten werken.Geweldig.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Dapol Railstofzuiger, van wagon naar tractie materieel.