Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:37:40
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
  

Auteur Topic: verschil tussen DDM-1 en DDAR  (gelezen 12975 keer)

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
verschil tussen DDM-1 en DDAR
« Gepost op: 05 February 2010, 21:08:49 »
Hallo,

mijn vraag is wat is het verschil tussen DDM-1 en DDAR?

aan gezien ik een 1711 (Emmen) heb wil ik hier iets achter plaatsen.
je kunt er dus geen DDM-1 achter zetten schijnt het ??

MVGR Railhoper

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22517
Re:verschil tussen DDM-1 en DDAR
« Reactie #1 Gepost op: 05 February 2010, 21:11:01 »
Daar heeft iemand ooit eens een prima wiki over in elkaar gezet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re:verschil tussen DDM-1 en DDAR
« Reactie #2 Gepost op: 05 February 2010, 21:17:52 »
Hoi Railhopper,

Op martijnhaman.nl staat ook informatie over DDM en DD-AR.
Links in het menu kun je op een van de twee types klikken voor meer info.

Mvg,

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Patrick Beentjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
  • NL H0 IV-V
Re:verschil tussen DDM-1 en DDAR
« Reactie #3 Gepost op: 05 February 2010, 21:39:18 »
Even kort het verschil.

DDM-1 is de eerste serie dubbeldeksrijtuigen. Deze reden in combinatie met een 1600 loc (later 1800). Deze rijtuigen zijn te herkennen aan het dierenlogo en pantograaf op de stuurstand. Ook hebben deze rijtuigen rode banken en hebben geen bestemming aanwijzer. Ook is het zo dat de reclamebanen iets zijn opgeschoven t.o.v het DD-AR.

DD-AR is de 2 en 3e serie dubbeldeksrijtuigen. Deze reden in het begin in combinatie met een 1700 loc ôver het algemeen met 3 of 4 rijtuigen erachter. De stuurstand had geen pantograaf en geen dierenplaatje. Later zijn de locomotieven die de 3-delige DD-ARs trokken/duwen vervangen voor een mDDM motorwagen.

Dus je kan achter een 1700 loc de rijtuigen uit een DD-AR set van Rivarossi inzetten. Alleen deze is wel prijzig aangezien die alleen te koop zijn i.c.m een mDDM. Dat totale setje is behoorlijk zeldzaam....
Met de trein is het fijn (Y)

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re:verschil tussen DDM-1 en DDAR
« Reactie #4 Gepost op: 05 February 2010, 21:41:44 »
bedankt voor de snelle reactie's (y).


ik had al een aantal punten gevonden :)

ik zal zeker een setje gaan kopen voor mijn 1711, ook al rijd hij niet zo in het echt rond.

want de buurman ziet het verschil toch niet  ;D (y)
« Laatst bewerkt op: 05 February 2010, 21:44:27 door Railhopper »

saltreinenfan

  • Gast
Re:verschil tussen DDM-1 en DDAR
« Reactie #5 Gepost op: 05 February 2010, 22:01:21 »
Even kort het verschil.

DDM-1 is de eerste serie dubbeldeksrijtuigen. Deze reden in combinatie met een 1600 loc (later 1800). Deze rijtuigen zijn te herkennen aan het dierenlogo en pantograaf op de stuurstand. Ook hebben deze rijtuigen rode banken en hebben geen bestemming aanwijzer. Ook is het zo dat de reclamebanen iets zijn opgeschoven t.o.v het DD-AR.

DD-AR is de 2 en 3e serie dubbeldeksrijtuigen. Deze reden in het begin in combinatie met een 1700 loc ôver het algemeen met 3 of 4 rijtuigen erachter. De stuurstand had geen pantograaf en geen dierenplaatje. Later zijn de locomotieven die de 3-delige DD-ARs trokken/duwen vervangen voor een mDDM motorwagen.

Dus je kan achter een 1700 loc de rijtuigen uit een DD-AR set van Rivarossi inzetten. Alleen deze is wel prijzig aangezien die alleen te koop zijn i.c.m een mDDM. Dat totale setje is behoorlijk zeldzaam....

Er is nog een verschil : de trappetjes aan de DDM 1 zitten aan de rechter kant van de neus , en bij de DDM 2/3 zitten die links ;)

Met Vriendelijke Groet,
Salvador

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re:verschil tussen DDM-1 en DDAR
« Reactie #6 Gepost op: 06 February 2010, 07:34:44 »
Citaat
Dus je kan achter een 1700 loc de rijtuigen uit een DD-AR set van Rivarossi inzetten. Alleen deze is wel prijzig aangezien die alleen te koop zijn i.c.m een mDDM. Dat totale setje is behoorlijk zeldzaam....

Nee, want een mDDM stam heeft een ander nummer dan een stam met een 1700.
Een stam met een 1700 heeft namelijk een 7400 nummer en een mDDM stam een 7800.

7300: Bvk + ABv + Bv + loc, later Bvk + Bv + ABv + loc (komt ook niet meer voor) misschien nog bij 1, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
7400: Bvk + ABv + Bv + Bv + loc
7800: Bvk + ABv + Bv + mABk
7900: Bvk + ABv + Bv + Bv + ABv + Bv + loc (komt niet meer voor)

mcn

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re:verschil tussen DDM-1 en DDAR
« Reactie #7 Gepost op: 06 February 2010, 11:49:48 »
7300: Bvk + ABv + Bv + loc, later Bvk + Bv + ABv + loc (komt ook niet meer voor) misschien nog bij 1, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Nog eentje, ik geloof de 7336, maar weet het niet zeker. Ik kom hem zeldzaam tegen.
De laatste keer was in december in Amsterdam, toen ik hem reed naar hoofdorp.

Raymond.

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re:verschil tussen DDM-1 en DDAR
« Reactie #8 Gepost op: 06 February 2010, 12:13:16 »
Citaat
Dus je kan achter een 1700 loc de rijtuigen uit een DD-AR set van Rivarossi inzetten. Alleen deze is wel prijzig aangezien die alleen te koop zijn i.c.m een mDDM. Dat totale setje is behoorlijk zeldzaam....

heb er 1 te koop met motorwagen...setje van rivarossi, PM maar.
Gr. Silvester

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:verschil tussen DDM-1 en DDAR
« Reactie #9 Gepost op: 06 February 2010, 12:29:12 »
Even gecheckt op somda, het was de 7365 die in december als 3tjes rond reed ;)

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

BlauweEngel-fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re:verschil tussen DDM-1 en DDAR
« Reactie #10 Gepost op: 07 March 2023, 20:07:07 »
Even kort het verschil.

DDM-1 is de eerste serie dubbeldeksrijtuigen. Deze reden in combinatie met een 1600 loc (later 1800). Deze rijtuigen zijn te herkennen aan het dierenlogo en pantograaf op de stuurstand. Ook hebben deze rijtuigen rode banken en hebben geen bestemming aanwijzer. Ook is het zo dat de reclamebanen iets zijn opgeschoven t.o.v het DD-AR.

DD-AR is de 2 en 3e serie dubbeldeksrijtuigen. Deze reden in het begin in combinatie met een 1700 loc ôver het algemeen met 3 of 4 rijtuigen erachter. De stuurstand had geen pantograaf en geen dierenplaatje. Later zijn de locomotieven die de 3-delige DD-ARs trokken/duwen vervangen voor een mDDM motorwagen.

Dus je kan achter een 1700 loc de rijtuigen uit een DD-AR set van Rivarossi inzetten. Alleen deze is wel prijzig aangezien die alleen te koop zijn i.c.m een mDDM. Dat totale setje is behoorlijk zeldzaam....
Op Marktplaats staat er momenteel zo'n setje te koop, met de kwalificatie NIEUW. Volgens mij moet dat zijn Z.G.A.N.
En inderdaad behoorlijk prijzig, van een verkoper die daar volgens mij hier ook wel iets bekend om staat: https://www.marktplaats.nl/v/hobby-en-vrije-tijd/modeltreinen-h0/m1952213510-h0-dc-rivarosssi-ns-dubbeldekker-dd-ar-incl-mddm

Ik wacht tot "echt nieuw" en mijn hoop is gericht op PBModels...

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: verschil tussen DDM-1 en DDAR
« Reactie #11 Gepost op: 07 March 2023, 21:21:55 »
In 2012 is er een korte periode geweest dat DDM-1 met Loc 1700 gereden heeft.
Daartooe moesten er wel een aantal constructie wijzigingen aan de 1700 worden uitgevoerd.
Dus zo'n samenstelling is niet echt onrealistisch.

De  26-115 had trouwens een groen interieur. Deze was opgeknapt na een botsschade te Zaandam.
Verder waren er nog technische verschillen. Bijvoorbeeld de draaistellen van de DDAR hadden een PMG. Verder had DDAR ATB fase 4 en DDM-1 Fase 3.