Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:29:29
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:42:11
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
  

Auteur Topic: parameters in klimspiraalberekening  (gelezen 1430 keer)

vleesman

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
parameters in klimspiraalberekening
« Gepost op: 01 September 2017, 12:16:27 »
Ik wil een klimspiraal bouwen en heb het excel bestand gedownload van de encyclopedie (en het zwitsers origineel). Piko rails is niet vooringesteld (en het tabblad om aan te passen staat op slot) dus wil ik even zeker weten dat ik de parameters goed interpreteer. Welke ervaringsdeskundige wil hier even naar kijken (bedankt!)

  • straal binnenste en buitenste spoor: ik neem hiervoor de straal zoals opgegeven door Piko voor de bochten die ik wil gebruiken (r2 en r3)
  • breedte bedding rails: dat is neem ik aan de breedte van de rails: 30 mm voor Piko A
  • hoogte te overwinnen en per niveau: het totale hoogteverschil en per 360 graden cirkel (in NLse versie op elkaar gedeeld om wentelingen te berekenen) - ik neem 80 mm ook al gebruik ik geen bovenleiding   
  • veiligheidsafstand: is dit de ruimte tussen de buiten zijde van de rails en de rand van de spiraal, oftewel als je 5mm kiest is er dan een minimale afstand van 5 mm van de binnenste straal naar binnenkant spiraal en idem 5 mm van buitenkant buitenste rails naar rand spiraal

gaten boren wordt niet bepaald maar het lijkt mij dat rekenend vanaf de rechterzijde in het voorbeeld in de spreadsheet je de (plaatlengte + overlap)/2 neemt. Of is het handiger om een plaatje te boren en dat vervolgens als mal voor alle andere plaatjes te gebruiken (nou ja de helft wordt omgedraaid)
Met vriendelijke  groet Jean-Paul
Loconet IB II - 2rail - koploper

HeRo

  • Offline Offline
  • Berichten: 413
    • Bouwdraadje bij de buren.
Re: parameters in klimspiraalberekening
« Reactie #1 Gepost op: 01 September 2017, 16:28:47 »
Houd er rekening mee dat rijtuigen buiten je rails komen in een bocht.
Dus neem 1 a 2 cm extra marge per kant.

Ik heb een 8 hoek gemaakt van mijn spiraal,puur omdat de hoeken dan 45 graden zijn.
En dat een stuk makkelijker werkt met een blokhaak.
 
De eerste plaat is de boormal voor de rest geworden.En alles 2mm te groot geboord voor wat bewegingsvrijheid.

Ik heb de delen ook 2 mm te kort gezaagd.
Bij het op elkaar lijmen kun je dan precies de buitenmaat aanhouden. Krijg je wel een klein kiertje.Maar daar gaat toch dempingsmateriaal overheen.
Het niet exact zagen van de zijkanten werk je dan weg.

Die parameters kun je dacht ik aanpassen als je voor je het bestand opent de read only uitzet.

mvg Robin

vleesman

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re: parameters in klimspiraalberekening
« Reactie #2 Gepost op: 01 September 2017, 22:21:46 »
super dank voor de tips grote rijtuigen zwaaien wel uit inderdaad en een beetje marge om te manoeuvreren is ook niet weg . Er is hier in een naburig dorp een houthandel en wilde eens informeren wat ze daar voor me kunnen zagen uit een plaat. Zat ook al aan de 8 met45 graden te denken als het zelf met de winkelhaak moet. Ik heb inmiddels de originele versie van de spreadheet wat aangepast voor mijn gebruik (ook met de tangens regel de lengte bepaald die er aan de bovenzijde links en rechts vanaf moet ter controle van de hoekmeting; plus hoeveel plaatjes er uit een plaat gaan over de breedte dan wel de lengte)
Met vriendelijke  groet Jean-Paul
Loconet IB II - 2rail - koploper