Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:43:15
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 20:37:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dennis1984
Vandaag om 19:56:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:43:13
4 oktober modelspoorbeurs Houten door puntenglijder
Vandaag om 19:39:41
Roco wagon openen door AP3737
Vandaag om 19:37:05
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:33:55
Märklin 2025 door puntenglijder
Vandaag om 19:33:30
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 19:21:06
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 19:15:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:08:12
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 18:23:08
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
Vandaag om 18:02:38
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:00:06
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 01:16:07
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 00:47:20
  

Auteur Topic: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals  (gelezen 49817 keer)

Bert Verkade

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #210 Gepost op: 15 October 2013, 19:47:38 »
Hallo, kan ik zo,n fraaie bouwset ook bij je kopen? Schaal H0?

Groet,

Bert

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8357
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #211 Gepost op: 15 October 2013, 22:01:46 »
Persoonlijk berichtje hierover gestuurd met hoe in contact te komen met de maker, Johan.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #212 Gepost op: 15 October 2013, 23:40:36 »
hm, zag net dat ik hier in dit draadje ergens halverwege de tachtigjarige oorlog nog es wat geknetterd had over gefreesde kortkoppelmechanieken. Sorry dat de uitleg zo lang uitbleef, maar hier is ie dan. Bijgaand wat screenshotjes van de tekeningen van een voortijdig gesneuveld pools rijtuigje, nadat er na heel veel tegenslag een vogel op de verse lak gescheten had was ik het beu en had geen zin het af te maken.
Allerleerst de onderdelen, alles 1mm styreen:

bovenaan de vloer van het rijtuig, met wat sleuven waar interieurmeuk in komt etc, daar onder staat de plaat die daar onder komt (middenplaat), met het gat waar het koppelding in beweegt en als onderste het afdekplaatje dat aan de onderkant de koppeling opsluit. Het ding rechts is het apparaat waar de koppelschacht aan vast komt, de koppeldriehoek, middels een plastic profiel (2x2mm) dat in het vierkante gat rechts komt. (zo kun je eventueel schachten van symoba of ribu gebruiken). In de middenplaat en aan de koppeldriehoek zitten oogjes, daar komt een veertje aan. In het afdekplaatje zit niet alleen een gat voor het profiel waar de koppelschacht aan komt maar ook een tweede gat om ruimte te maken voor het veertje.

Dan de zaak in 1 tekening, met de koppeling in de middenstand en opzij, wijst zichzelf lijkt me:


Als laatste: hoe construeer je nou de vorm van het gat in de middenplaat?

Dit type koppelmechaniek heeft 2 draaipunten. Vanuit die draaipunten teken je de bewegingen die de hoeken van de koppeldriehoek maken. De koppeldriehoek draait, dus dat zijn cirkelbogen. Hier heb ik een en ander uitgetekend voor het bovenste draaipunt. Wijst eveneens zichzelf lijkt me. Hoe je de maten ervan bepaalt? nattevingerwerk, eigenlijk. Ja, het is wel allemaal te berekenen, maar dat vind ik niet zo interessant... Hoe verder de draaipunten uit elkaar liggen hoe effectiever het koppelmechaniek (bij weinig hoekverdraaiiing komt de schacht verder naar voren)
Hopelijk is eea enigszins te volgen...
« Laatst bewerkt op: 15 October 2013, 23:42:43 door Floris Dilz »

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
    • J.M.Models
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #213 Gepost op: 16 October 2013, 00:35:22 »
Ik ga binnenkort weer verder met m'n tweede rijtuig (nog een weekje of 2 à 3). Dat wordt dan het 1ste klasse rijtuig van de LTM. Ik heb de N-schaal kortkoppelingsmechaniek van Symoba gebruikt en die voldoet perfect voor dit soort rijtuigen.
Dat staat ook in dit draadje (een pagina of 3 terug) vermeld.

De oplossing van Floris is ook best een goed idee en ga dat misschien in de toekomst eens uitproberen.

Groet, J. moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #214 Gepost op: 31 May 2017, 22:57:18 »
Binnenkort gaan 2 andere rijtuigen gebouwd worden.
Welke dat zijn, dat zien jullie de komende weken


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
    • J.M.Models
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #215 Gepost op: 01 June 2017, 00:26:14 »
OEPS !!!!!...... Ben zo druk bezig geweest dat ik helemaal vergeten ben om van de verdere vorderingen iets van te laten zien.


Hier staat links de 2e versie van het LTM rijtuig n.l. 1e / 2e klasse LTM 1001-1010. Rechts staat de 1e versie (gehele 2e klasse) LTM 1501-1510. Op foto goed te onderscheiden door de iets grotere afstand tussen de ramen bij het 1e klasse gedeelte.


Interieur 1e / 2e klasse rijtuig.


en hier met z'n grote voorbeeld.


Hier de 3e versie n.l. de LTM 1502. Dit is een 2e klasse rijtuig, later verbouwd tot 2e klasse / bagage.


Ook hier een blik in het interieur met het bagage deel. Deze was weer in 2 delen opgesplitst met 1 gedeelte voor administratiewerk.



Hier de details voor het bagagedeel.


Op de foto is deze van buiten hetzelfde als een normale 2e klasse, maar in het echt zie je het verschil door de raampjes wel goed.

Bij deze de (erg late) update van deze LTM rijtuigserie.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8357
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #216 Gepost op: 01 June 2017, 07:47:54 »
Prachtig! Vroeg me recentelijk al af of je er nog mee bezig was.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
    • J.M.Models
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #217 Gepost op: 01 June 2017, 19:59:31 »
Het was door het vele werk in ons clublokaal een beetje in de verdrukking gekomen, maar ik heb ze uiteindelijk toch af gekregen.
Onder meer de etssetjes maken ze mooi af. :)
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5547
  • Team Mitropa
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #218 Gepost op: 01 June 2017, 23:52:53 »
Top hoor, mooi gemaakt  (y)

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
    • J.M.Models
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #219 Gepost op: 02 June 2017, 00:46:19 »
Dank u , dank u... :angel: Ben zelf ook best blij dat het allemaal goed gelukt is. Het was voor mij toch best spannend of het allemaal goed zou uitpakken. Er waren toch best wel enkele punten die me zorgen maakten zoals de vorm van het dak en de draaistellen t.o.v. de trappen (draaien ze ver genoeg om door een redelijke krappe bocht te kunnen).
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #220 Gepost op: 02 June 2017, 06:39:57 »
Heel mooi gemaakt. ik ga je hele draadje nu lezen.

Groet Harry

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 455
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #221 Gepost op: 02 June 2017, 07:57:34 »
Mooi gemaakt Johan. Nu nog het Gulpdal viaduct.

Gr. Bert.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
    • J.M.Models
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #222 Gepost op: 02 June 2017, 23:30:11 »
Als jij plek hebt om het op te slaan......... :P Die is ruim 6 meter lang op schaal, zelf zou ik niet weten waar ik het laten moet.
« Laatst bewerkt op: 02 June 2017, 23:32:35 door J. Moors »
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3569
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #223 Gepost op: 03 June 2017, 07:44:15 »
Goedemorgen Johan,

Zien er super uit, dan krijgt men gelijk zin om te bouwen.
Soms is het niet slecht als een draadtje onder het stof vandaan gehaalt wordt. Ik heb nog een ets voor een vergelijkbare wagen - wordt HTM, en deze uitgebreide beschrijving helpt me de wagen opbouw te begrijpen (y)