Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 15:54:23
Piko 2025 door henk
Vandaag om 15:39:22
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Arjan6511
Vandaag om 15:03:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Railpassie
Vandaag om 14:25:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 14:21:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 13:59:34
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 12:42:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21
  

Auteur Topic: Schakeling gezocht van kortsluitbeveiliging in bestaande analoge baan  (gelezen 2992 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Hallo,
 Ik ben op zoek naar een schakeling  van een kortsluitbeveiliging in een reeds bestaande analoge rijvoeding.
 Die voeding is voor een analoge schaal 0 modelbaan. De rijvoeding is tot  op heden niet beveiligd tegen kortsluiting .
Omdat er soms toch een regeltransistor  (2N3055)defect gaat door sluiting zoek ik daar voor een schakeling.
De maximale stroom is hoogsten 2A, want ik rij toch maar met 1 trein tegelijk.
In de Encyclopedie  van dit Forum vind ik niet wat ik nodig heb en gewoon op internet  is het veel te algemeen.
Wie ?
Groeten ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Schakeling gezocht van kortsluitbeveiliging in bestaande analoge baan
« Reactie #1 Gepost op: 28 May 2017, 22:34:30 »
Hier staat er toch eentje
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Bestand:Weistra-regelaar02a.gif

R9 en T4

Moeilijker hoeft het niet.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Schakeling gezocht van kortsluitbeveiliging in bestaande analoge baan
« Reactie #2 Gepost op: 28 May 2017, 22:37:45 »
Zet een autolamp van 24 W of meer in serie met de voeding. Die lamp heeft een vrij lage weerstand en blijft uit, maar bij kortsluiting gaat hij aan en beperkt de stroom.

Een 2N3055 kan overigens wel 15 A aan, wat de voeding waarschijnlijk niet eens kan leveren, dus die is niet zomaar stuk.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Schakeling gezocht van kortsluitbeveiliging in bestaande analoge baan
« Reactie #3 Gepost op: 28 May 2017, 22:40:12 »
Hoi Wim,
Heb ik zo net nog bekeken, Klopt ,R9 en T4 maar ook nog een IC en meer wat daar bij hoort.
Mss heb ik niet alles vermeld wat ik wil ,maar de schakeling die ik nu heb werkt al goed, Er moet gewoon iets achter komen dat de stroom afschakelt.
Groeten ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Schakeling gezocht van kortsluitbeveiliging in bestaande analoge baan
« Reactie #4 Gepost op: 28 May 2017, 22:44:10 »
Ja 72sonett ,dat is een idee,
 Morgen toch eens proberen. Nooit meer aan gedacht. (KISS) dus.
Groeten ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Schakeling gezocht van kortsluitbeveiliging in bestaande analoge baan
« Reactie #5 Gepost op: 29 May 2017, 21:39:13 »
Heb ik zo net nog bekeken, Klopt ,R9 en T4 maar ook nog een IC en meer wat daar bij hoort.
Nee hoor, alleen T4 en R9 vormen de kortsluitbeveiliging ;) Alleen nog iets wat uit schakelt als je het hoog trekt.


Timo
« Laatst bewerkt op: 29 May 2017, 21:42:12 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Schakeling gezocht van kortsluitbeveiliging in bestaande analoge baan
« Reactie #6 Gepost op: 06 June 2017, 15:41:52 »
De schakeling bij de weistra regelaar "knijpt" en schakelt niet af. Wat dacht je van een thyristor? Deze schakelt in en dan gaat je voeding uit. Bij ontgrendelen komt de heleboel weer gewoon in bedrijf.
Drie componenten: Vermogens weerstand, weerstand van 10k en de thyristor. De anode van de thyristor zal in de buurt van de basis van de transistor komen die de basis van de 2N3055 aanstuurd.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26634
    • Pagina van klaas
Re: Schakeling gezocht van kortsluitbeveiliging in bestaande analoge baan
« Reactie #7 Gepost op: 06 June 2017, 17:09:39 »
Een 2N3055 kan overigens wel 15 A aan, wat de voeding waarschijnlijk niet eens kan leveren, dus die is niet zomaar stuk.
Behalve een maximale stroom heeft de transistor ook een maximaal vermogen. En het zou goed kunnen dat je daar wel overheen gaat als de voeding sterk genoeg is.

Een dikke autolamp in serie is inderdaad de simpelste oplossing, je ziet dan aan het oplichten van de lamp direct dat er kortsluiting is.

Peter, kan je het schema van de regelaar eens laten zien? Dat maakt het makkelijker om een gepaste oplossing te geven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Schakeling gezocht van kortsluitbeveiliging in bestaande analoge baan
« Reactie #8 Gepost op: 07 June 2017, 10:29:26 »
Even off topic: wat versta je onder een dikke autolamp? Die zijn toch 12V en we rijden analoog toch zeker op 14V. Digitaal zitten demeeste centrales op 20V. Dus de autolamptruc kan zo langzamerhand naar het nuseum.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26634
    • Pagina van klaas
Re: Schakeling gezocht van kortsluitbeveiliging in bestaande analoge baan
« Reactie #9 Gepost op: 07 June 2017, 10:56:04 »
Die zijn toch 12V en we rijden analoog toch zeker op 14V.
Oja?
http://morop.eu/downloads/nem/de/nem630_d.pdf
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Schakeling gezocht van kortsluitbeveiliging in bestaande analoge baan
« Reactie #10 Gepost op: 07 June 2017, 10:58:10 »
Citaat van: gvandersel
... dikke autolamp? Die zijn toch 12V en we rijden analoog toch zeker op 14V. Digitaal zitten demeeste centrales op 20V.
Een 'dikke' autolamp is met hoger vermogen, b.v. 21 W voor remlicht of richtingaanwijzer, dus niet een lampje van de dashbordverlichting van 1,2 W.

De spanning die de alternator/spanningsregelaar van een lopende automotor levert, is 14,2 - 14,5 V, dat is geen probleem voor een autolamp van nominaal 12 V.


Het gaat over een analoge baan, zie topictitel.

Citaat
... die de basis van de 2N3055 aanstuurd.
Aanstuurt.
« Laatst bewerkt op: 07 June 2017, 11:23:38 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Schakeling gezocht van kortsluitbeveiliging in bestaande analoge baan
« Reactie #11 Gepost op: 07 June 2017, 12:42:03 »
Inderdaad, een auto heeft wel iets hogere spanning. En ja, digitaal kan het nog hoger maar hij zal dan echt niet gelijk stuk gaan, 99,9% van de tijd heb je (hopelijk ;D) geen kortsluiting en staat hij dus uit. En zelfs al knapt hij, wat dan nog? Heeft hij toch zijn werk gedaan om tegen kortsluiting te beveiligen?


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Hans van Kampen

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re: Schakeling gezocht van kortsluitbeveiliging in bestaande analoge baan
« Reactie #12 Gepost op: 07 June 2017, 14:10:57 »
Dat idee van een thyristor is wel leuk, maar hij schakelt alleen uit op een nul-doorgang. Dus de stroom moet heel even nul zijn, voordat je hem daarna definitief kunt onderbreken. Zolang er een stroom vloeit blijft de thyristor als een gesloten schakelaar werken. Soms dus niet zo leuk.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Schakeling gezocht van kortsluitbeveiliging in bestaande analoge baan
« Reactie #13 Gepost op: 07 June 2017, 14:39:10 »
Iedereen bedankt voor de reakties.
Ik had de notificatie niet aan geklikt ,vandaar mijn late reaktie.  ::)
 Ik heb er een lamp in  gezet van onbekend vermogen ,maar hij heeft een dikke gloeidraad en trekt ongeveer 1,5 A bij sluiting.
 Dat is in mijn geval wel genoeg.  :D
Nogmaals gezegd ,ik rij analoog met max. 14V , een trein tegelijk die ongeveer 500 mA gebruikt .
 Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Schakeling gezocht van kortsluitbeveiliging in bestaande analoge baan
« Reactie #14 Gepost op: 07 June 2017, 15:51:37 »
Dat idee van een thyristor is wel leuk, maar hij schakelt alleen uit op een nul-doorgang. Dus de stroom moet heel even nul zijn, voordat je hem daarna definitief kunt onderbreken. Zolang er een stroom vloeit blijft de thyristor als een gesloten schakelaar werken. Soms dus niet zo leuk.

Klopt maar er zijn meer manieren om een thyristor te doven. Schakelaar parallel aan de thyristor (anode kathode). Schakelaar sluiten en de stroom wordt 0 en de thyritor dooft. Iets minder veilig is een verbreekschakelaar in serie met de thyristor.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.