Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 19:56:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 19:48:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:45:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:43:16
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door edwin1974
Vandaag om 19:35:27
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Vreemd probleem door spock
Vandaag om 18:53:02
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 18:49:49
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
  

Auteur Topic: Mat'46 in Spoorwegmuseum, conditie van de 'koets'  (gelezen 3674 keer)

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Mat'46 in Spoorwegmuseum, conditie van de 'koets'
« Reactie #15 Gepost op: 09 April 2017, 16:29:52 »
Het lassen van plaatstaal op zo'n constructie van profielen leidt nou eenmaal vrij snel tot hobbels en dergelijke, in elk geval bij de toenmalige constructiewijze met eigenlijk voornamelijk handwerk. Plaatwerk zal misschien toen 2,5 of 3 mm zijn geweest, wellicht zelfs minder

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
Re: Mat'46 in Spoorwegmuseum, conditie van de 'koets'
« Reactie #16 Gepost op: 09 April 2017, 18:43:22 »
Je vergelijkt nu wel appels met peren.
Als ik tegen mijn Peugeot schop zit er een deuk in het plaatwerk, schop ik hard tegen de 273 dan het ik een zere voet en geen deukje in de zijwand.
Maar er is al eens een fikse herstelling aan de plamuurlaag uitgevoerd in Leidschendam. We heben dat in een weekend kunnen klaren.
En al is er maar één klein gaatje of breukje in de plamuurlaag dan is het al gebeurd. Vocht kruipt er in en uiteindelijk zal de plamuurlaag week worden en breken onder invloed van warmte/ koude wisselingen.
De uitzettingscoefficient van plamur is anders als van de stalen bakwand, dus men moet goed weten wat men doet om een goede hechting aan de bskwand te krijgen.
Reden waarom in de jaren 60 is afgestapt van het plamuren. Dat was bij sommige stellen Mat 54 goed te zien.

Het is duidelijk te zien als je een nieuw asbest stel vergelijkt met een nieuw glaswol stel ze zijn daar ergens gestopt met het volledig gladtrekken met plamuur.
Toen wij de 766 hadden gestraald kon je heel duidelijk zien waar de lasnaden zitten, om de meter zo niet minder zit het plaat werk op het geraamte gelast. Plaatwerk is 3 mm dik en het dak zelfs minder en sinds er ribbels in de daken kwamen vanaf de glaswol series Hondekoppen was het dak nog dunner. Plaatwerk trekt heel snel bij lassen en door die spanningen krijg je hobbels. Vergeet niet dat een auto heel anders in elkaar zit.
Volledig historsch correct hebben wij de 766 ook maar minimaal geplamuurd en in bepaald licht zie je dan ook alles, maar dat was vroeger ook zo. Daarnaast is zo'n trein veel groter dan een auto en zet dus ook meer uit. Als de trein vol in de zon staat hoor je het kraken van het uitzetten van het staal, plamuur heeft niet die rek en gaat op den duur barsten.

Groeten Edwin.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Mat'46 in Spoorwegmuseum, conditie van de 'koets'
« Reactie #17 Gepost op: 10 April 2017, 12:41:20 »
Heb ik een restaurator op de ziel getrapt? Dat was echt niet de bedoeling hoor.
Goed, plamuren kan de golven tot bedaren brengen, in elk geval tijdelijk en tegen kosten.
Blijft wel de vraag: waarom werd voor de opbouw van de stellen golfplaat in plaats van platgewalst plaat gebruikt?
Je zou bijna zeggen dat staalplaat vlak en plat uit de fabriek kwam. Ik kan me dan enkel gegolf voorstellen bij/in de buurt van lasnaden (o.i.v. de  lashitte).
Dat plaatwerk was ook wel vlak, maar is gelast aan het erachter liggende geraamte van spanten en liggers, en dat zijn er heel wat lassen :)

Vergeet ook niet dat lassen toen, en zoals we vandaag zouden doen een wereld van verschil is in techniek.