Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door wob
Vandaag om 18:00:53
booster vraag door Dirk
Vandaag om 17:58:30
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 17:50:58
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:37:38
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
Wat was jullie allereerste loc? door thevandijks
Vandaag om 17:11:40
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:03:47
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 14:16:04
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 12:57:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14

Auteur Topic: Wissel op betondwarsliggers, verschillende bouwwijzen?  (gelezen 1586 keer)

henk

• Online Online
Wissel op betondwarsliggers, verschillende bouwwijzen?
« Gepost op: 02 March 2017, 10:17:02 »
Ben al een tijd bezig wissels op betondwarsliggers na te maken. De enige mij bekende fabrikant met dergelijke wissels is Peco, maar die wissels vind ik te klein. Compleet zelfbouw gaat wat ver. Dus heb ik wissels bij Gunther Weller gekocht. Die wissels hebben een uiterst fijne houtnerfimitatie. Na behandeling met schuurpapier is die compleet verdwenen en na de juiste kleur verf vind ik de betonimitatie goed genoeg.
Nu zijn deze wissel volgens de 'Europese' bouwwijze nagemaakt. Dat wil zeggen dat ergens halverwege de dwarsliggers geleidelijk schuiner worden geplaatst om beide sporen zo goed mogelijk te accommoderen. De wissels op beton die ik tot nu toe in Nederland hebben gezien volgen de 'Amerikaanse' bouwwijze. De dwarsliggers blijven parallel geplaatst.

Is het zo dat de wissels op beton in Nederland altijd volgens de 'Amerikaanse' wijze zijn gebouwd of bestaan ze ook volgend de klassieke 'Europese' bouwwijze?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
Re: Wissel op betondwarsliggers, verschillende bouwwijzen?
« Reactie #1 Gepost op: 02 March 2017, 13:24:33 »
Ik wist dat ik daar een tekening van had. Een originele prent van WBN (Wisselbouw Nederland).
wisselhoek 1:9
Het wissel ligt op 58 genummerde dwarsliggers.
Nummer 1 is een normale lengte. Nummers 2 en 3 zijn eenzijdig verlengd, daarop zit de aandrijving gemonteerd.
De punt van het puntstuk ligt tussen 41 en 42. De strijkregels zitten op 38 t/m 45.
Tot 36 liggen de dwarsliggers haaks op het rechte spoor, 37 is half gezwaaid en vanaf 38 liggen ze haaks op de deellijn van de hoek. Nummer 58 is de laatste doorlopende, daarna heeft elk spoor zijn individuele dwarsliggers die haaks staan op hun eigen spoor.

Dit gaat over een enkel wissel. Maar bij samenstellingen, zoals een overloopwissel of een kruiswissel liggen volgens mij alle dwarsliggers haaks op de doorgaande sporen. En dan zijn ze vanwege de montage ook nog eens gedeeld en met een koppelstuk aan elkaar gebout. Maar dat zou je zelf op station Utrecht kunnen bekijken.

Als je wil kan ik een kopie of een scan van die tekening maken. Laat maar even weten wat je wil. Het is wel een lange tekening, 6 keer A4 breedte.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

• Online Online
« Reactie #2 Gepost op: 02 March 2017, 18:12:36 »
Klaas, het verhaal is duidelijk genoeg. Ik begrijp dat de rij dwarsliggers van een enkelvoudig wissel recht doorloopt, van 36-38 een zwaai maakt, en daarna weer recht verdergaat maar nu de deellijn volgend.
Bij mijn wissels verloopt die zwaai geleidelijker. Hmm, eens kijken of ik dat hinderlijk vind. Zo ja, dan plan b: een deel van de dwarsliggers één voor één wegsnijden en vervangen. Ik heb één stel overloopwissels en daar moet dat dan sowieso.

Vanuit het nieuwe stationsgebouw en de extra brug die nog over de sporen is gebouwd valt bij Utrecht cs veel meer te zien dan voorheen.

henk

• Online Online
« Reactie #3 Gepost op: 04 March 2017, 15:16:33 »
Maar veel dichterbij ligt ook een paar overloopwissels. Het is precies zoals je had beschreven Klaas. De dwarsliggers lopen haaks op de doorgaande sporen door.

Erwin42

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 05 March 2017, 22:14:22 »
Bij wisselverbindingen (zoals wij de overloopwissels noemen) liggen de liggers net als onder het puntstuk haaks op de hoekdeellijn van het puntstuk. Alleen bij kruiswissels liggen de liggers over de volledige lengte van het kruiswissel haaks op het doorgaande spoor. Tenminste; als het kruiswissel bestaat uit twee linke en twee rechtse wissels.

Van de wisselverbinding op de foto denk ik dat dat degene is voor een spoorafstand van 3,80 m. De positie van de aanwezige elektrische scheidingslas klopt hier niet in. Deze zou op de twee liggers moeten liggen waarvan duidelijk zichtbaar is dat ze dichter op elkaar liggen.

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #5 Gepost op: 05 March 2017, 23:04:11 »
Bij wisselverbindingen (zoals wij de overloopwissels noemen) liggen de liggers net als onder het puntstuk haaks op de hoekdeellijn van het puntstuk.
De foto van Henk laat volgens mij toch een gewone wisselverbinding zien. Kan het niet zijn dat beide varianten voorkomen?

Citaat
De positie van de aanwezige elektrische scheidingslas klopt hier niet in. Deze zou op de twee liggers moeten liggen waarvan duidelijk zichtbaar is dat ze dichter op elkaar liggen.
Ik zie toch wel vaker dat de scheidingslas niet midden op twee dwarsliggers ligt, maar op de rand van een dwarsligger. Dat lijkt mij een betere positie omdat daar de spoorstaafbuiging onder belasting geringer is. Ik heb het idee dat ze aan het experimenteren zijn met de positie om te zien wat gunstiger is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

• Online Online
« Reactie #6 Gepost op: 06 March 2017, 05:03:32 »
Het was mogelijk nog een leuk raadplaatje, maar de locatie is misschien wel van belang. Deze wissels liggen vlakbij het museum net voorbij de overgang in de Reigerstraat.
Op Maps kom je in de buurt van Utrecht cs al veel nieuwe  wissels tegen, hoewel de opnamen natuurlijk al een paar jaar oud zijn. Daar lijken verschillende varianten te liggen? In de toen gloednieuwe sporen aan de Jaarbeurskant richting Lunetten, ligt niet ver voorbij het perron een paar. Vanwege de kleine wisselhoek, kan ik het niet eens goed zien.
« Laatst bewerkt op: 06 March 2017, 07:16:36 door henk »