Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
bask185
Vandaag
om 08:21:30
Terugverende koppeling
door
Trein033
Vandaag
om 00:31:22
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
Martin Domburg
Vandaag
om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc?
door
HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen
door
Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2
door
defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem
door
Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens
door
defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West
door
Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
Huup
04 August 2025, 19:34:29
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect
door
spock
04 August 2025, 16:12:46
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
en nog een herintreder
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: en nog een herintreder (gelezen 2574 keer)
Pietervde
en nog een herintreder
«
Gepost op:
12 February 2017, 11:23:57 »
Hallo!
Even voorstellen. Pieter, en de laatste keer dat ik met deze hobby bezig was, was ruim 20 jaar geleden. Voornamelijk door m'n grootvader aangestoken. Met hem soms dagenlang beziggeweest om spoortjes neer te leggen. Toen mijn ouders besloten dat er bij ons thuis ook een spoortje kwam, voor mij en mn broertje, heb ik van hem het een en ander gekregen: voornamelijk Bachmann spullen. leuk, voor kinderhandjes van 10. M'n opa zelf reed met Fleischmann, maar aangezien alles HO was, was dat prima te gebruiken als ik bij m'n grootouders langskwam.
Toen mijn grootouders gingen verhuizen, en alles van mn opa opgeborgen werd, of meeging met emigrerende familie naar de VS, is het bij mij ook opgehouden. M'n opa is helaas een aantal jaren geleden overleden. Echter, bij het opruimen van de zolder bij m'n ouders, kwamen we de spullen tegen die niet naar de VS zijn verhuisd. Voornamelijk heel veel spoor, maar ook nog een stoomlocomotief, en een heleboel wagons. Ook bleek dat hij nog een voorraadje Bachmann had opgebouwd, om nog in de loop der tijd te geven, wat nog nieuw in de doos zat (en zit.
). Bij mij kwam het jeugdsentiment weer boven, en ik heb toen ook gelijk de rest van Bachmann voorraad opgezocht, en alles meegenomen.
Het eerste idee was om het een en ander in een vitrinekast neer te zetten. Echter, jeugdsentiment wint toch. Met m'n broertje (die bij mij inwoont tegenwoordig) een paar avonden bezig geweest om alles schoon en werkend te maken. En tsja.. dan heb je een beetje spoor nodig om te testen. en dat beetje spoor wordt een rondje. en dan besluit je toch maar dat er een grotere baan moet gaan komen. Die ruimte is er, en er komt een mooi 2x1.5 meter baan.
Wat mij vooral opviel bij het werkend maken: de Fleischmann stoomloc van ruim 40 jaar oud, die zo'n 20 jaar heeft stilgelegen, deed het direct. heeft een beetje smeer nodig, maar meer ook niet. De Bachmann locs, die een stuk jonger zijn, maar evenlang hebben stil gelegen, hadden veel meer werk nodig. 1 deed het een beetje, maar alles moest uit elkaar en de tandwielen schoongemaakt. Overigens is alles aan de praat nu.
Plannen voor de toekomst? Ja. Ik ben met familie in de VS aan het kijken of er toch niet nog het een en ander terug kan komen. Ik kan nog sowieso 4 locs herinneren die nu nog missen. Kwa rollend materieel zit ik voorlopig goed (ik heb bijvoorbeeld een compleet set wagons van de Rheingold Express (Lilliput), compleet met doos, om maar wat te noemen), maar kan het toch niet laten voor meer te kijken. Wellicht in de toekomst de fleischmann locs (heb er zelf al 2 bijgekocht, kon het niet laten.
) digitaliseren. De aansturing van de wissels e.d. laat ik analoog. M'n grootvader had waarschijnlijk grote plannen, aangezien ik een compleet Fleischmann diagram systeem erbij heb. Op die manier de wissels aansturen lijkt mij in ieder geval een stuk leuker dan op een scherm.
Rondje_HO
Re: en nog een herintreder
«
Reactie #1 Gepost op:
12 February 2017, 13:02:37 »
Dag Pieter, leuk om te lezen
Iedereen heeft altijd zijn eigen verhaal. Welkom en als je een keer in de gelegheid bent plaats dan wat foto's, er zijn hier genoeg liefhebbers van oude treinen
Met vr. groet, Martijn.
Mijn banen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70445.0.html
Nieuw; nu met foto's:
https://www.flickr.com/gp/151072373@N04/240tu5
SteeF_NS92
Stefan Akerboom
N-spoorder van Nederlands materieel
«
Reactie #2 Gepost op:
12 February 2017, 13:59:11 »
Hoi Pieter,
Welkom. Had je toevallig al een thema in gedachten? Of laat je de fantasie op z'n beloop? Ik rij zelf N maar heb daar ook m'n locs gedigitaliseerd en de
rest van de baan handgeschakeld en dat gaat prima. Succes!
Gr
Stefan
OUD: N-project Eijssen, NL III/VI -->
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57650.msg3221441145.html#msg3221441145
Pietervde
«
Reactie #3 Gepost op:
12 February 2017, 20:52:01 »
Ik heb nog geen thema in gedachten. Kwa. Materieel heb ik nu uit allerlei locaties en tijdsperiodes, dus ik denk dat het van alles wat wordt. Ik zal binnenkort het een en ander op de foto zetten.
Wat betreft foto's gaat het helemaal goedkomen. Een andere hobby is fotografie, en ik heb de bijbehorende apparatuur.
Sent from my LG-H815 using Tapatalk
«
Laatst bewerkt op: 13 February 2017, 15:39:10 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd
»
Eegtrain
Lid Modelspoorgroep Eindhoven
«
Reactie #4 Gepost op:
12 February 2017, 22:51:01 »
Hoi hoi Pieter,
Welkom op dit leuke en leerzame forum. De demoversie van Wintrack biedt vaak een uitkomst om een baan te ontwerpen op basis van de beschikbare ruimte. Dat kwam mij ook erg goed van pas. Later heb ik Wintrack gekocht. Met de demoversie kan je wel printscreens maken. Zo kan je precies zien welke railstukken er nodig zijn, wat de kosten Ijn van de aanschaf en hoe je bijvoorbeeld gebouwen van bekende merken of een draaischijf kan inpassen in de baan. Ook hellingspercentages, klimspiralen en doorrijhoogten zijn tevoren goed te checken en te berekenen. Voordeel vond ik ook, dat je ook meteen het spantwerk van je raamconstructie 1 op 1 kunt printen zodat je (module)baan qua hout ook meteen overzichtelijk gepland kan worden.
Heel veel plezier met de voorbereidingen, herintreden en de hobby!
Groeten, Jake
"Spoormuseum"
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=72781.30
"Tauernbahn"
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=97341
"Rheinfels" TT
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,68731.0.html
/index.php?topic=68728
Pietervde
«
Reactie #5 Gepost op:
13 February 2017, 12:46:04 »
bedankt voor de tip.
echter, ik denk dat de eerste baan gewoon iets willekeurigs wordt, voornamelijk om het analoog schakelen van de wissels, en het aansluiten daarvan, onder de knie te krijgen. een latere baan zal een stuk ingewikkelder worden, en helemaal van te voren ontworpen. de hoeveelheid spoor is in ieder geval voorlopig geen probleem.
wat betreft wissels al tegen een probleem aangelopen: ze wisselen, op een enkeling na, niet. de mechaniek werkt allemaal nog, maar zo te zien zijn er twee mogelijkheden:
1) de veertjes in de wissel hebben niet genoeg kracht meer,
2) het spoor zelf geeft teveel weerstand.
1 wordt een lastige om op te lossen, want ik heb nog nergens die veerpennen gezien. 2 is relatief simpel, ik vermoed met Dry White Lube op te lossen. sommigen hebben namelijk inderdaad best wat weerstand als ik ze een stukje meehelp tijdens het schakelen.
«
Laatst bewerkt op: 13 February 2017, 15:37:52 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd
»
Pietervde
«
Reactie #6 Gepost op:
26 February 2017, 22:23:39 »
Ondertussen een stukje verder. Een proefbaan ligt momenteel, en een ontwerp voor een normale baan is klaar. Ook is de beslissing genomen om naar digitaal te gaan. Een Fleischmann startset met z21, multimaus, en rijtuigen is inmiddels in gebruik genomen. Ook zijn er nieuwe shields voor bestaande Fleischmann locomotieven in bestelling, en een paar decoders zijn al binnen.
Ik twijfel nog of ik tijd en geld ga steken in het ombouwen van een paar Bachmann locomotieven. Ja, ze hebben wat emotionele waarde.. Maar nieuwe digitale varianten zijn ook niet heel duur, en de rijkwaliteiten van degenen die ik heb liggen zijn niet bepaald super. Ik denk dus niet dat die omgebouwd gaan worden.
In plaats van die ombouwen, gaat er na de eerste twee Fleischmann locomotieven een ICE omgebouwd worden. Die kwam ik met mn broertje in houten tegen voor een heel leuk prijsje. 2 motor rijtuigen, en 3 wagons. Digitaliseren daarvan lijkt me een leuke volgende uitdaging. Verder natuurlijk het inbouwen van verlichting in de wagons.
Als laatste: baanplan voor een permanente baan. De niet aangesloten sporen gaan richting een schaduw station. Het is dusdanig ontworpen dat er op een relatief klein oppervlak toch een lang traject gereden kan worden, en de ice buitenom lekker op snelheid kan blijven eventueel.
santerdam
«
Reactie #7 Gepost op:
26 February 2017, 22:32:12 »
Pieter,
In je baanplan heb je een spoor (met een rode punt) dat naar het schaduw station gaat. Ik gok dat dat spoor naar beneden moet gaan. Je hebt daarvoor echter niet voldoende ruimte - je kunt niet zo snel stijgen of dalen.
Als vuistregel kun je een 3% helling aanhouden, dus 3cm hoogteverschil per meter spoor.
Sander
Pietervde
«
Reactie #8 Gepost op:
26 February 2017, 22:52:01 »
Het gaat inderdaad naar beneden. Die stukken zitten er voornamelijk als placeholder even in. Er is nog ruimte over om ze langs de zijkant te lussen. Kruispunten heb ik in ieder geval nog meer dan voldoende liggen, dus hij kan nog wat doorgetrokken worden en dan naar beneden, daar verzin ik wel iets op.
bedankt voor de tip.
«
Laatst bewerkt op: 27 February 2017, 11:30:47 door Pietervde
»
Pietervde
«
Reactie #9 Gepost op:
03 March 2017, 11:44:08 »
excuus voor de dubbelpost. maar.. gisteren zijn de eerste twee analoge Fleischmann locomotieven succesvol omgebouwd. een daarvan is ruim ouder dan ik, en de draadjes en decoder netjes wegwerken daarin was een behoorlijke uitdaging. maar het is is gelukt, en beide rijden ze zonder problemen. is wel even een dingetje waar ik erg blij mee ben.
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners