Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald A.
Vandaag om 16:46:24
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 16:42:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:38:39
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Bennie66
Vandaag om 16:32:26
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 16:30:43
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:29:51
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 16:28:19
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
Vandaag om 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
Vandaag om 15:46:52
Stalen rijtuigen van NS door Hans Reints
Vandaag om 15:33:38
br 041 334-4 Fleischmann H0 door 008200
Vandaag om 15:31:19
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 15:29:40
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 15:09:55
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 14:29:11
NS-seinen bij en in een splitsingsstation door 1200blauw
Vandaag om 14:20:57
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:55:17
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Biesje
Vandaag om 13:03:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:56:19
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door HugoB123
Vandaag om 12:45:33
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Jelmer
Vandaag om 09:20:08
Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 08:52:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:19:23
MiWuLa door Bor de Wolf
21 August 2025, 23:44:01
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Sven
21 August 2025, 23:24:08
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
21 August 2025, 23:06:07
Da's Daz 2 door Huup
21 August 2025, 21:15:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 August 2025, 20:47:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
21 August 2025, 20:01:45
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
21 August 2025, 19:49:57
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
21 August 2025, 18:56:25
  

Auteur Topic: Lima / Rivarossi (v)IRM koppelen, hoe ?  (gelezen 2285 keer)

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Lima / Rivarossi (v)IRM koppelen, hoe ?
« Gepost op: 22 February 2017, 22:32:12 »
Nu ik maar liefst 9 (v)irm stellen heb van zowel Lima als Rivarossi, alle versies leek het mij leuk om een paar stellen gekoppeld te laten rijden.

Nu heb ik dus een kortkoppel mechanisme gekocht en erin gebouwd, maar... als ik een Profi koppeling erin prik (die is mooi compact) kan het niet goed op de baan rijden, zodra je door een wisselstraat gaat (fleischmann profirails) gooit de (v)irm de trein uit de rails.

Plaats ik een beugelkoppeling, dan gaat het wel goed maar dan rijden de stellen niet mooi door de vrije ruimte tussen de koppelingen.
Wel zie ik dat de K.K koppelpunt tegen de rand van de (v)irm aan komt, de koppeling dus niet maar het vierkantje.

Wie kan mij helpen, en welke koppeling werkt wel goed?

Zie foto!







 ;D
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re: Lima / Rivarossi (v)IRM koppelen, hoe ?
« Reactie #1 Gepost op: 22 February 2017, 22:50:57 »
Ik denk dat de opening in de schortplaat te smal is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5810
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Lima / Rivarossi (v)IRM koppelen, hoe ?
« Reactie #2 Gepost op: 22 February 2017, 22:53:04 »
Zonder het gat waar de koppeling door het chassis komt aan te passen kan je alleen gekoppeld rijden met hele grote boogstralen. Tenzij je op de plek waar de koppelingen koppelen ook een draaimoment maakt.
Zo niet, vergeet het maar.

Ervaring mee? Ja dus.
Zie m'n draadje ICE-3 koppen bij elkaar. (Ff zoeken).

Succes.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2270
    • Biesje.nl
Re: Lima / Rivarossi (v)IRM koppelen, hoe ?
« Reactie #3 Gepost op: 22 February 2017, 23:12:54 »
Ik zou het helemaal zonder mechaniek doen, gewoon een normaal draaipunt maken met een NEM schacht. Er zijn immers geen buffers of andere dingen die tegen elkaar komen. Als het draaipunt wat naar voren zit dan kan de koppeling een groter aantal graden draaien. Je moet dan wel een veertje of zo monteren om de koppeling in het midden te houden als deze niet gekoppeld is. Een KK mechaniek zorgt ervoor dat het (virtuele)draaipunt verder naar achteren komt waardoor de koppeling geen grote hoek kan maken. De standaard beugelkoppelingen kunnen ten opzichte van elkaar draaien zodat het wel lukt, maar dezelfde speling die dit toelaat is dan weer nadelig bij rechtdoor rijden.

Er zijn overigens koppelingen verkrijgbaar die wat meer op scharffenbergs lijken van Bemo dacht ik :)

Succes!

Robert.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Lima / Rivarossi (v)IRM koppelen, hoe ?
« Reactie #4 Gepost op: 22 February 2017, 23:31:54 »
En Symoba kk mechanisme dan, werkt dat niet beter?
Zat ook te denken aan de koppelingen van de Artitec DE-1/2/3 stellen, deze hebben een vaste stang, maar kan het dan wel een bocht maken blijft mijn vraag, en zijn deze los verkrijgbaar?
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re: Lima / Rivarossi (v)IRM koppelen, hoe ?
« Reactie #5 Gepost op: 22 February 2017, 23:35:14 »
Het probleem zit inderdaad in de krappe boogstralen op de modelbaan. Daardoor moet de koppeling verder opzij draaien dan in het echt.
De oplossing is dan het draaipunt dichter bij de opening brengen. Dat moet je niet overdrijven. Anders komen de draaipunten in een S-bocht te ver bij elkaar vandaan te liggen, en moet je de koppelboom langer maken om die afstand te overbruggen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Lima / Rivarossi (v)IRM koppelen, hoe ?
« Reactie #6 Gepost op: 22 February 2017, 23:40:15 »
Het probleem zit inderdaad in de krappe boogstralen op de modelbaan. Daardoor moet de koppeling verder opzij draaien dan in het echt.
De oplossing is dan het draaipunt dichter bij de opening brengen. Dat moet je niet overdrijven. Anders komen de draaipunten in een S-bocht te ver bij elkaar vandaan te liggen, en moet je de koppelboom langer maken om die afstand te overbruggen.

Wat is tegenwoordig een krappe boogstraal dan?
Mijn krapste boog is R3 483,5mm  (6131 Fleischmann) had begrepen dat dit ruime bogen zijn en voor een doorsnee modelbaan te ruim is  ??? ;D


Op manuelSpot zag ik een IRM met Symoba koppelingen, weet iemand hier meer van?

« Laatst bewerkt op: 22 February 2017, 23:52:27 door Bastaard »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re: Lima / Rivarossi (v)IRM koppelen, hoe ?
« Reactie #7 Gepost op: 23 February 2017, 00:01:10 »
Wat is tegenwoordig een krappe boogstraal dan?
Mijn krapste boog is R3 483,5mm  (6131 Fleischmann) had begrepen dat dit ruime bogen zijn en voor een doorsnee modelbaan te ruim is  ??? ;D
In het grootbedrijf zijn de kleinste boogstralen 180 meter, dat zijn de afbuigende sporen van standaard wissels. In H0 zou dat 2 meter worden. Dan mag je 483,5 mm dus best krap noemen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Johan de Vries

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re: Lima / Rivarossi (v)IRM koppelen, hoe ?
« Reactie #8 Gepost op: 23 February 2017, 00:03:16 »
Ik heb dezen ook via Symoba gekoppeld en inderdaad moest het gat ruimer maken om de bochten door te komen.

Grt
Johan

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Lima / Rivarossi (v)IRM koppelen, hoe ?
« Reactie #9 Gepost op: 23 February 2017, 00:08:22 »
Ik heb dezen ook via Symoba gekoppeld en inderdaad moest het gat ruimer maken om de bochten door te komen.

Grt
Johan

Heb je een fotootje, en hoeveel ruimer heb je het gemaakt?
Verder gebruik ik als tegen boog voor wissels de 6138 647mm profi rail.

« Laatst bewerkt op: 23 February 2017, 00:10:18 door Bastaard »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22532
Re: Lima / Rivarossi (v)IRM koppelen, hoe ?
« Reactie #10 Gepost op: 23 February 2017, 05:36:10 »
Vooropgesteld, ik heb het zelf nooit geprobeerd. Maar je kan zien hoe groot de opening moet zijn. Je hebt een Roco-mechaniek gebruikt en dat mechaniek heeft een brede uitzwaai. Als je de schacht opzij beweegt, staat de opening al heel snel niet meer in het verlengde van de schacht. Dat werkt niet. Bij een kleine Symoba zo ver mogelijk naar voren is dat al heel anders. Een kleine Symoba heeft een smalle uitzwaai, zodat het ruimen van de opening binnen de perken blijft.

Maar ik zie dat je Roco Scharfenbergs hebt liggen. Misschien dat je de Roco koppelboom of iets vergelijkbaars van Artitec kan gebruiken en dan een bevestigingspunt net achter de opening kan maken. Op zich is een kortkoppelmechaniek niet nodig bij bufferloze treinstellen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.