Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 06:46:28
Goederenloods Zandvoort door Peter J K
Vandaag om 01:46:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 01:05:47
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
  

Auteur Topic: Hengelo anno 1991 - (Baanplan H0)  (gelezen 6508 keer)

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6493
Re: Hengelo anno 1991 - (Baanplan H0)
« Reactie #15 Gepost op: 25 November 2007, 10:05:14 »
Hallo Sander,

Je kunnen werken met het Basis Plus Systeem van Modellplan GbR uit Göppingen/ Duitsland. Helaas levert dit bedrijf niet aan Nederlandse klanten. Maar daar zou via dit forum wel een mouw aan te passen zijn.



De diameter van de hele klimspiraal is 1000 mm

Het systeem werkt met twee of meerdere halfcirkelvormige delen multiplex met een dikte van 12 mm . De multiplex delen zijn voorzien van twee bevestigingsogen. Hierdoor worden draadeinden gestoken.

Met ringen en moeren wordt de minimale hoogte van 7 cm ingesteld. De halfcirkelvormige delen kunnen onderling verbonden worden met metalen klemprofielen.De spiraaldelen zijn afgestemd op de meest gangbare H0-boogstralen. U kunt ze gebruiken voor zowel enkel als dubbelsporige trajecten en mèt of zonder bovenleiding. Bij gebruik van een bovenleiding, kunt u gebruik maken van normale masten en rijdraden.

Doorrijhoogten/stijgingspercentages:
7 cm = 3,6 % Stijging binnenbaan en 3,0 % buitenbaan

Baanlengte = Spoordiameter x 3,14
- De binnenbaan heeft dus een lengte van 2260 mm. ( 2 x 360 mm x 3,14);
- De buitenbaan heeft een lengte van 2747,5 mm.

In onze encyclopedie staat een bouwtekening. Je zou het geheel immers ook helmaal zelf kunnen maken.
Zie hiervoor: http://www.modelspoorpraktijk.nl/main.php/sec95/sec97

Voor meer informatie bij Modellplan GbR: Info@modellplan.de

groetjes,

Hans van de Burgt

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
    • HTM Modeltrambaan
Re: Hengelo anno 1991 - (Baanplan H0)
« Reactie #16 Gepost op: 25 November 2007, 10:37:48 »
Sander,

Ik heb op mijn vorige baan (RhB) de hoogteverschillen opgelost door te werken met een ovaal die ik langs de wand van de modelbaantafel  monteerde, als het ware in een kist. De kist was niet vierkant maar rechthoekig. Hoe langer de kist, hoe meer hoogteverschil tussen de "spiralen". Aan de binnenzijde van de spiralen heb je plaats genoeg voor onderhoud aan de spiralen en aan de bovenzijde van de kist (het landschap). Eventueel kan je meerdere spiralen in elkaar vlechten, dus niet voor iedere richting een kist.
Ik gebruikte voor de spiraal multiplex 12 mm, die ik met metalen hoekjes aan de wand schroefde. Ik heb helaas geen digitale foto bij de hand.

En dan wat betreft Hengelo. Sinds mijn schooltijd in Hengelo zie ik het station als ultiem voorbeeld voor een leuk modeltreinbedrijf. Treinen uit vier richtingen, volgens het spoorboekje, met internationaal erbij, het kan niet op :). Maar de lengte van de sporen, met treinen aan beide zijden van het kruiswissel, daardoor is het er nooit van gekomen. Ik ben benieuwd hoe jij dat gaat oplossen. Ik volg je berichten.

met groet, Jan
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website: https://www.htm-modeltrambaan.nl

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Hengelo anno 1991 - (Baanplan H0)
« Reactie #17 Gepost op: 25 November 2007, 10:56:45 »
Ik zal eerdaags eens een begin maken met die spiraal. Als die klaar is kan de rest in hoogtempo kwa ruwbouw opgebouwd worden.

Ik heb een meter of 7 rijlengte ter beschikking, het station kan ik nimmer op ware grote nabouwen dus moet ik consessies maken, Ik vind het belangrijk als er 3 bakken aan weerszijden van het kruiswissel kunnen staan, over het algemeen genomen is dat dus minimaal een 2tje kwa trein.

Dit zijn overigens ook de kortste treinen waar ik mee rijd, maximaal is voor mij een loc met 5 bakken en 2 gekoppelde koplopers. Dat wil zeggen passagiers treinen, je zit dan aan een lengte van ongeveer 180 cm, stationsporen zou je dan richting 220 tot 250 cm moeten maken denk ik. Op mijn vorige baan kwam dat prima uit de verf.

Mijn goederentreinen zullen maximaal 300 cm lang zijn. Met deze consessies kan ik een redelijk natuurgetrouw station nabootsen ala hengelo denk ik zelf.

Om het station bouw ik mijn stad, meer gebouwen aan de voorkant dan aan de achterkant van mijn station.
Tevens zal de boog richting Oldenzaal opgevrolijkt worden met wat boerenlandschap zoals we dat hier in de omgeving kennen.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Hengelo anno 1991 - (Baanplan H0)
« Reactie #18 Gepost op: 25 November 2007, 22:35:02 »
Stoute schoenen aangetrokken en begonnen, ik hoop volgend weekend mijn spiraaltje af te hebben. Resultaat zal op dit forum verschijnen.

Eerst weer 4 dagen van huis ivm werk.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2406
Re: Hengelo anno 1991 - (Baanplan H0)
« Reactie #19 Gepost op: 25 November 2007, 22:41:09 »
Foto's....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  8) ;D

mvg,

Matthijs

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 978
Re: Hengelo anno 1991 - (Baanplan H0)
« Reactie #20 Gepost op: 26 November 2007, 16:45:31 »
Met welke rails ga je werken Sander?

Zijn daarvan standaard kruiswissels te koop? Met Fleischmann profigleiss wordt de parallelle afstand tussen de rails veel groter als ik er een kruis tussen plak... Heel irritant vind ik dat. En aangezien ik zelf ook al eens in mn hoofd had om Hengelo ooit na te gaan bouwen...
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Hengelo anno 1991 - (Baanplan H0)
« Reactie #21 Gepost op: 29 November 2007, 22:21:35 »
Lars,

vroeger had roco die in zijn programma, zij werkten toen nog met messingrail. Daar ikzelf de wat oude fleischmann rails heb, ook van messing, past dit prima op elkaar.

De rails is wellicht niet natuurgetrouw maar ik heb er kapitalen van en ben eigenlijk niet van plan om dat in te ruilen of aan te passen. Ik heb de consessie gemaakt om met messing rail te rijden, wat airbrushen doet al een hoop dacht ik zelf.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 978
Re: Hengelo anno 1991 - (Baanplan H0)
« Reactie #22 Gepost op: 30 November 2007, 17:50:42 »
okee, weet ik dat ook weer  ;D alleen jammer dat het niet meer gemaakt wordt  :(

Succes met je spiraal van het weekend! Wel foto's laten zien he  ;)
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x