Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald69
Vandaag om 19:41:12
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 19:36:17
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:29:47
roco maus 2 door Quinzeedied
Vandaag om 19:22:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:14:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 18:35:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 18:29:37
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Silvolde
Vandaag om 18:04:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:43:08
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door MOVisser
Vandaag om 17:01:40
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 16:52:55
roco br24 door H0_trainiac
Vandaag om 16:14:18
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:47:09
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
Vandaag om 15:22:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 14:52:31
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
Vandaag om 11:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 11:04:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:56:45
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
Vandaag om 10:10:40
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
  

Auteur Topic: Treinsamenstellingen Groningen - Utrecht (Den Haag/Maastricht)  (gelezen 1682 keer)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Treinsamenstellingen Groningen - Utrecht (Den Haag/Maastricht)
« Gepost op: 03 December 2016, 18:30:17 »
De bekendste getrokken treinen tussen Groningen en Utrecht zijn de zogenaamde Ambtenarentreinen 's ochtend van Groningen naar Den Haag en 's middags weer terug.
Maar in de jaren '90 hebben hier ook IC-90 treinen van Groningen naar Maastricht, Horst-Sevenum en Venlo gereden. Meestal waren dat Hondekoppen, maar ik heb ook een getrokken trein gespot.

Ik begin met de ambtenaren treinen tussen Groningen en Den Haag. De genoemde rijtuigvolgorden zijn zoals deze tussen Groningen en Utrecht reden. Door kopmaken in Utrecht was de samenstelling tussen Utrecht en Den Haag precies andersom. In Utrecht werd tijdens het kopmaken van loc gewisseld. Hooguit werd met dezelfde loc omgelopen als er in Utrecht geen loc beschikbaar was. Tussen Den Haag en Utrecht heb ik ook wel eens een 1200 voor deze trein gezien, tussen Groningen en Utrecht heb ik alleen 1600'en gezien.

23-07-1993 Groningen - Utrecht (na kopmaken door naar Den Haag):
1635
50 84 10-77 612-6 ICR A
50 84 10-77 613-4 ICR A
50 84 82-70 941-9 ICR BKD
50 84 20-77 708-0 ICR B
50 84 20-77 725-4 ICR B
50 84 20-70 807-7 ICR B
50 84 10-70 654-5 ICR A
50 84 10-70 686-7 ICR A
50 84 82-70 956-7 ICR BKD
50 84 20-70 837-4 ICR B
50 84 20-70 831-7 ICR B

23-08-11993 Utrecht - Groningen (uit Den Haag met kopmaken in Utrecht):
1644
50 84 10-70 663-6 ICR A
50 84 82-70 916-1 ICR BKD
50 84 20-77 732-0 ICR B
50 84 20-70 861-4 ICR B
50 84 10-70 653-7 ICR A
50 84 20-70 836-6 ICR B
50 84 20-70 842-4 ICR B
50 84 20-70 802-8 ICR B
50 84 82-70 931-0 ICR BKD
50 84 10-70 662-8 ICR A
50 84 10-70 666-9 ICR A

29-06-1994 Utrecht - Groningen (uit Den Haag met kopmaken in Utrecht):
1613
50 84 20-70 872-1 ICR B
50 84 20-70 572-7 ICR B
50 84 82-70 931-0 ICR BKD
50 84 10-70 672-7 ICR A
50 84 10-70 656-0 ICR A
50 84 20-70 871-3 ICR B
50 84 10-70 564-6 ICR A
50 84 20-70 866-3 ICR B
50 84 20-70 855-6 ICR B
50 84 82-70 955-9 ICR BKD
50 84 10-70 567-9 ICR A

17-02-1995 Groningen - Utrecht (na kopmaken door naar Den Haag):
1619
50 84 10-70 645-3 ICR A
50 84 10-70 566-1 ICR A
50 84 20-70 868-9 ICR B
50 84 82-70 916-1 ICR BKD
50 84 20-70 814-3 ICR B
50 84 10-70 565-3 ICR A
50 84 20-70 571-9 ICR B
50 84 82-70 931-0 ICR BKD
50 84 10-70 651-1 ICR A
50 84 20-70 872-1 ICR B

01-03-1995 Utrecht - Groningen (uit Den Haag met kopmaken in Utrecht):
1603
50 84 20-70 863-0 ICR B
50 84 10-70 683-4 ICR A
50 84 82-70 938-5 ICR BKD
50 84 20-70 852-3 ICR B
50 84 10-70 673-5 ICR A
50 84 20-70 844-0 ICR B
50 84 20-70 874-7 ICR B
50 84 10-70 664-4 ICR A
50 84 82-70 593-8 ICR BKD
50 84 20-70 811-9 ICR B
50 84 10-70 641-2 ICR A

02-05-1995 Groningen - Utrecht (na kopmaken door naar Den Haag):
1657
50 84 10-70 642-0 ICR A
50 84 82-70 905-4 ICR BKD
50 84 20-70 803-6 ICR B
50 84 20-70 813-5 ICR B
50 84 20-70 861-4 ICR B
50 84 20-70 817-6 ICR B
50 84 10-70 683-4 ICR A
50 84 20-70 856-4 ICR B
50 84 82-70 938-5 ICR BKD
50 84 10-70 678-4 ICR A
50 84 20-70 862-2 ICR B

20-06-1995 Utrecht - Groningen (uit Den Haag met kopmaken in Utrecht):
1610
50 84 10-70 687-5 ICR A
50 84 10-70 674-3 ICR A
50 84 10-70 567-9 ICR A
50 84 10-77 635-7 ICR A
50 84 82-70 944-3 ICR BKD
50 84 20-77 741-1 ICR B
50 84 20-77 767-6 ICR B
50 84 20-70 815-0 ICR B
50 84 20-70 826-7 ICR B
50 84 10-70 683-4 ICR A
50 84 20-70 574-3 ICR B
50 84 82-70 904-7 ICR BKD

18-08-1995 Groningen - Utrecht (na kopmaken door naar Den Haag):
1642
50 84 82-70 928-6 ICR BKD
50 84 20-77 744-5 ICR B
50 84 10-77 614-2 ICR A
50 84 10-70 682-6 ICR A
50 84 20-70 856-4 ICR B
50 84 20-77 743-7 ICR B
50 84 20-77 741-1 ICR B
50 84 20-77 704-9 ICR B
50 84 82-70 902-1 ICR BKD
50 84 10-77 624-1 ICR A
50 84 10-77 625-8 ICR A

Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: Treinsamenstellingen Groningen - Utrecht (Den Haag/Maastricht)
« Reactie #1 Gepost op: 03 December 2016, 18:31:07 »
En een getrokken IC-90 trein:

07-07-1995 Groningen - Maastricht (trein 3557):
1618
50 84 82-70 934-4 ICR BKD
50 84 21-37 506-6 Plan W
50 84 21-37 523-1 Plan W
50 84 20-70 812-7 ICR B
50 84 82-70 911-2 ICR BKD
50 84 10-70 564-6 ICR A
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: Treinsamenstellingen Groningen - Utrecht (Den Haag/Maastricht)
« Reactie #2 Gepost op: 03 December 2016, 23:16:25 »
De ambtenarentrein 500/501 werd gereden met getrokken materieel, omdat zo eenvoudig de benodigde grotere verhouding 1e/2e klas gerealiseerd kon worden.
« Laatst bewerkt op: 04 December 2016, 20:51:04 door mDDM »

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: Treinsamenstellingen Groningen - Utrecht (Den Haag/Maastricht)
« Reactie #3 Gepost op: 03 December 2016, 23:30:07 »
Klopt.
Vanaf 1996 kwam hier echter ICM voor in de plaats, waarvoor de 4231 werd voorzien van extra eerste klas en 4444 werd genummerd.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: Treinsamenstellingen Groningen - Utrecht (Den Haag/Maastricht)
« Reactie #4 Gepost op: 04 December 2016, 20:51:56 »
Maar die moest dus wel zorgvuldig in zijn eigen omloop gehouden worden.