Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Bahn-AG
20 November 2025, 23:55:50
NS Upcycleshop door Reinout van Rees
20 November 2025, 23:53:49
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Thai-Bundesbahn
20 November 2025, 23:50:36
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door prutser
20 November 2025, 23:40:29
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door reinderlf
20 November 2025, 22:56:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DJV
20 November 2025, 22:46:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door bask185
20 November 2025, 22:39:31
Modelbaan Beltheim. door DJV
20 November 2025, 22:34:15
Bahnstrecke 5867 door Paul1969
20 November 2025, 22:19:06
Bauarbeiten im gange door Frank 123
20 November 2025, 21:49:04
Raadplaatje door henk
20 November 2025, 21:35:26
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
20 November 2025, 21:32:42
13 december - NVM Modelbouwbeurs Houten door Hans van de Burgt
20 November 2025, 20:57:01
Train-o-Matic Shine binnenverlichting. door henk
20 November 2025, 20:53:49
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
20 November 2025, 20:29:55
13 december modelspoorbeurs Houten door Seinhuis
20 November 2025, 20:07:16
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
20 November 2025, 19:41:48
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
20 November 2025, 19:28:20
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
20 November 2025, 19:14:06
Stottering Piko 98551BD door Herb73
20 November 2025, 19:07:15
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door defender
20 November 2025, 19:06:52
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
20 November 2025, 17:33:48
Frie ?? door VAM65
20 November 2025, 17:32:57
Bf Kibronn door Benelux795
20 November 2025, 17:30:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
20 November 2025, 17:24:56
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
20 November 2025, 17:21:56
Märklin M tapijtbaan door seinhuiswachter
20 November 2025, 16:46:19
schakelen MP1 met handschakelaar en digitaal door Klaas Zondervan
20 November 2025, 16:14:46
NS Mat 35 Maple Leaf door Montanbahn
20 November 2025, 15:55:00
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door Montanbahn
20 November 2025, 15:33:59
  

Auteur Topic: Schokkend remmen met ESU Lokpilot 4  (gelezen 3097 keer)

TiNUZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Schokkend remmen met ESU Lokpilot 4
« Gepost op: 10 September 2012, 14:26:01 »
Wie o wie weet het volgende:

ik heb recentelijk een trammetje van Rivarossi gekocht, type HR2286 (Duewag Gt 6 "Jägenmeister").
Deze heb ik voorzien van LokPilot 4 DCC 21 pins.

Wegrijden ging niet heel vloeiend, maar na het aanpassen van cv52 t/m 55 is dit verholpen.

nu heb ik nog 1 issue, wanneer ik de tram laat stoppen gaat dit zeer geleidelijk, echter een fractie voor de snelheid er totaal uit is, schokt ie even een stukje naar voren.

is hier iets aan te doen ?

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Schokkend remmen met ESU Lokpilot 4
« Reactie #1 Gepost op: 10 September 2012, 15:03:02 »
Ja,

Hoe en wat staat beschreven in de handleiding. Zo uit m'n hoofd moet de I-waarde van de regeling flink omlaag.

Grtzz,

Karst

Alex Langenkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 262
Re:Schokkend remmen met ESU Lokpilot 4
« Reactie #2 Gepost op: 10 September 2012, 17:39:34 »
Dit staat inderdaad exact omschreven in de handleiding bij de motorsturing. Is met cv instellingen te verhelpen. Even goed lezen dus  ;D

Alex

TiNUZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re:Schokkend remmen met ESU Lokpilot 4
« Reactie #3 Gepost op: 10 September 2012, 19:01:02 »
doelen jullie hier op de handleiding van de lokpilot ?
bij de rivarossi tram zit nl geen handleiding.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4684
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re:Schokkend remmen met ESU Lokpilot 4
« Reactie #4 Gepost op: 10 September 2012, 19:23:18 »
Bladzijde 36-37 (11.1.2.2) van de handleiding van de Lopi 4.

TiNUZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re:Schokkend remmen met ESU Lokpilot 4
« Reactie #5 Gepost op: 10 September 2012, 22:18:56 »
mijn dank is groot !
ik ga morgen aan de slag !

zweistein

  • NS jaren '80 en trams
  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: Schokkend remmen met ESU Lokpilot 4
« Reactie #6 Gepost op: 25 November 2016, 17:29:01 »
Hier nog even op in hakend, sinds vandaag heb ik ook deze combi, ik ben wel benieuwd op welke CV waarden men is uitgekomen...
Groeten, Ronald.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Schokkend remmen met ESU Lokpilot 4
« Reactie #7 Gepost op: 25 November 2016, 17:42:13 »
Tsja, van een gebruiker die begin 2013 voor het laatst actief was verwacht ik nou niet direct een antwoord meer  :angel:

Heb je het al met de "zelf tune optie" geprobeerd?
Gr.
Eric

zweistein

  • NS jaren '80 en trams
  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: Schokkend remmen met ESU Lokpilot 4
« Reactie #8 Gepost op: 25 November 2016, 17:58:46 »
Nee, maar er zijn ongetwijfeld meer mensen die het wiel hebben uitgevonden ;-)

Auto-tune heb ik gedaan, blijft bij langzaam rijden iets schokken. Ik kan niet uitlezen wat Esu er van gemaakt heeft om van daar uit eventueel verder te tunen...
Groeten, Ronald.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1967
Re: Schokkend remmen met ESU Lokpilot 4
« Reactie #9 Gepost op: 28 November 2016, 15:36:29 »
Hallo

Hierbij een Duitse handleiding voor het handmatig finetunen van CV2 en CV51-55. Voor het hupje bij de afsprong (kost altijd strafpunten volgens Hans van Zetten) moet je met CV55 aan de gang en deze in stappen van 5 verhogen:

Handmatig tunen:

Hier eine kleine Anleitung für das Einstellen der Motor CV. Diese ist nicht von mir und stammt von einem Kollegen hier aus dem Forum:

Die Lok warmfahren (auch wenn's ruckelt), danach eine gerade Gleisstrecke mit mind. 3-4m Länge aussuchen, die Lok alleine an den Ausgangspunkt stellen, CV54 auf 0 programmieren und F1 drücken.
Nicht erschrecken: Die Lok rast los und kommt dann wieder zum stehen.

Der Decoder hat nun den Motor  eingemessen, allerdings sind die Werte längst nicht perfekt geschweige zufriedenstellend.

CV2 einstellen. Mit Wert 1 anfangen. fahrstufe 1 und schauen ob Lok anfährt. Wenn nicht, den Wert um 1 erhöhen und so weiter.
Dann CV53 reduzieren bis die Lok nur noch maximal so schnell fährt wie gewünscht (nicht per CV5 & 6 machen, das grenzt den Regler ein).
Kommt die Lok ruck Haft zum stehen oder fährt nicht sauber an, dann CV55 in 5er Schritten erhöhen.

Nun schauen ob die Lok bei halber Geschwindigkeit ruckelt, sieht man auch ganz gut wenn man die Anfahrrampe mal ein wenig in die Länge zieht. Sollte dies der Fall sein CV54 runterdrehen in 5er Schritten.
Hat man das, noch testen ob die Lok in den ersten Stufen ruckelt, sollte dies so sein CV52 ebenfalls runterdrehen.

Met beste groeten,

Dirk Meijer

zweistein

  • NS jaren '80 en trams
  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: Schokkend remmen met ESU Lokpilot 4
« Reactie #10 Gepost op: 02 December 2016, 22:40:44 »
Ga ik eens uitproberen, dank!
Groeten, Ronald.