Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 19:53:00
booster vraag door AP3737
Vandaag om 19:52:46
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
Vandaag om 19:52:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 19:27:36
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 19:23:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 19:14:12
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 18:57:18
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 17:12:01
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 16:23:24
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
  

Auteur Topic: Open raam modelbaan of gesloten plaat  (gelezen 1089 keer)

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Open raam modelbaan of gesloten plaat
« Gepost op: 26 October 2016, 11:03:57 »
Hallo mensen,

Vroegâh had ik een baan door mijn slaapkamer lopen, die ik op een vlakke plaat had staan.
Heel handig want je hebt altijd een laagste punt, de rails kun je er zo op schroeven.
Alleen als je wat dieper wilt (vijver, rivier, dal) moet je in de plaat gaan zagen, wat a) onhandig is en b) de plaat uiteindelijk minder stevig maakt.
Dus nu dacht ik aan open raam. Ieder zijn meug dus er zijn altijd voor en tegenstanders voor elk idee.
Maar: Hoe werkt dit?
Hoe de rails op het raamwerk gezet wordt snap ik, is geen probleem, maar hoe wordt het landschap op de dwarsbalken gelegd? Papiermachee over de balken spannen? Gaas leggen?

Graag hoor ik van de ervaren mensen wat hun ideeën hier in zijn.

Groet,
Arbhin

Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26708
    • Pagina van klaas
Re: Open raam modelbaan of gesloten plaat
« Reactie #1 Gepost op: 26 October 2016, 11:12:54 »
Het hangt er vanaf hoe diep je wil gaan. Als het alleen maar om slootjes gaat dan kun je starten op een vlakke plaat en daar leg je dan een plaat polystyreen hardschuim op, beter bekend onder de naam Roofmate. Daar kan je naar hartelust slootjes in uitgraven.

Als je meer reliëf wil, dan is de open bouwwijze de aangewezen manier. Het landschap vorm je dan van gaas. Kan je nog kiezen tussen horrengaas of kuikentjesgaas. En daar leg je dan papiermachee op of lappen die je in een gipspapje drenkt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.