Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:24:30
br 041 334-4 Fleischmann H0 door Ronald69
Vandaag om 20:18:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
Vandaag om 20:01:45
Roco ns 309 ac>dc door bellejt
Vandaag om 19:50:35
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 19:49:57
Eyro Interlaken door Luc2000
Vandaag om 19:09:49
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:08:58
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
Vandaag om 18:41:26
Trafo regelaar hulp door FraWi
Vandaag om 18:38:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:37:21
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 17:12:28
Stalen rijtuigen van NS door ACTS1251
Vandaag om 17:12:13
RhB H0m, Albulisch door Sylvester
Vandaag om 17:00:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:48:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door tijgernootje
Vandaag om 16:27:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:49
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 15:22:53
De Projecten van RetroJack door tijgernootje
Vandaag om 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door tijgernootje
Vandaag om 15:16:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:48:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:46:59
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
Vandaag om 14:17:43
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 13:25:08
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:08:41
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Duikeend
Vandaag om 12:07:41
23 augustus modelspoorbeurs Houten door jan47
Vandaag om 11:44:47
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 11:27:32

Auteur Topic: S.I.T.F.A. autowagens , ingeschreven bij NS en het Duitse zusje.  (gelezen 3593 keer)

Ronet-1981

• Offline Offline
S.I.T.F.A. autowagens , ingeschreven bij NS en het Duitse zusje.
« Gepost op: 06 October 2016, 23:58:34 »
Hallo, sinds vorige week de trotse modelbaanbezitter die de ExactTrain autowagens bezit.
Wat een mooie modellen zijn dit!
alles is weergegeven, zelfs ook de staalkabels om het dek te bedienen.
Mijn totale indruk is: WOW!!

Ik heb nu deze wagens voor het eerst in handen en ondanks alle afbrekende kritiek die ik voorbij zag komen, heb ik er toch maar eens 2 meegenomen.
Ik ben eigenwijs genoeg om te zeggen dat dit bij deze wagens echt een heel ander verhaal is: ze zijn PRACHTIG!
Er zit niks scheef en ik ben verbaasd over de detaillering als ik het als seriemodel zou moeten zien. (en dat is het gewoon!)

Er is prima rekening gehouden met de afwijkingen die er waren.
Zo hebben de Duitse wagens nu een met plaat beklede zijwand, in plaats van alleen maar open hekwerk. Dat zou te maken hebben met dat de stabiliteit van de wagen in het grootbedrijf heb ik gelezen op diverse plaatsen. Gewoon top dat ze bij Exacttrein dit dan ook gaan uitbeelden.

De Italiaanse versie is een wagen die is ingeschreven in Nederland, dus absoluut geen NS wagen maar een particuliere wagen van S.I.T.F.A. welke werd gebruikt om de toen zeer veel geziene Zastava autootjes naar de Benelux te transporteren.

Heb er nog een paar plaatjes bij gemaakt en dan komt de rest vanzelf.
Ik wil de wagens gaan inzetten in de bonte treinen naar Nederland vanuit Belgie, gesitueerd in de begin 80er jaren.
Gezien de nogal dure modellen van de Zastava automodellen, worden het de eerste tijd alleen maar lege, terugkerende wagens in mijn trein vrees ik.
Aan de andere kant zijn ze veel te mooi om ze alleen leeg te laten rijden, dus toch maar verder zoeken naar passende lading. 

Ook is duidelijk te zien dat de hekwerken van elkaar verschillen: die van S.I.T.F.A. heeft ronde hekwerken op de hoeken, de Duitse zijn echt vierkant.

De onderzijde is ook helemaal top! Wat je ziet in het echt, zie je hier ook en de rest zoals de constructie van de middenas is zo gedaan, dat je kortgekoppeld en ook nog volgens voorbeeld te rijden kan met auto's op het middendeel heen. Wel even opletten dat je die maar aan 1 zijde borgt (of de voorwielen of de achterwielen dus), want anders gaat het fout. Maar dat ziet er gelikt uit!

Voor ze op de baan gaan rijden eerst even goed testen en dan natuurlijk eerst een beetje weatheren zoals het hoort, dat is wel een flinke klus bij een wagen als deze maar de zeker moeite waard.
Dan de auto's erop, daarvoor een lijm gebruiken die weer verwijderbaar is, dat is op de markt van diverse merken.

Nu op zoek naar de juiste lading!!

Ben er blij mee, bedankt Exacttrain!!

« Laatst bewerkt op: 07 October 2016, 00:19:32 door 44. Reden: afmetingen plaatjes aangepast »

ReneN

• Gast
Re: S.I.T.F.A. autowagens , ingeschreven bij NS en het Duitse zusje.
« Reactie #1 Gepost op: 07 October 2016, 01:22:01 »
Leuk om te lezen. Bij mij staan twee tijdperk III-uitvoeringen in de vitrine en eigenlijk kunnen er vele soorten personenauto's op worden geplaatst, want ze reden ook mee in de autoslaaptreinen. Dat van die Zastava's is wat lastig, met een beetje fantasie kunnen de Fiatjes 600 van Wiking als lading dienen, al is dit de eerste uitvoering met de verkeerd openende zelfmoordportieren.

In de jaren tachtig werd dit model in Nederland voor zover ik weet niet meer verkocht, wel had je nog die omgebouwde Fiat 128 met vijfde deur. Daar maakt het Tsjechische V&V een aardige H0-versie van: http://www.vvmodel.cz/cs/1971-zastava-101-1100-cervena-p109

Helaas is V&V erg duur, zo rond de 20-25 euro voor zo'n karretje. Ben ook aan het puzzelen hoe het nog een beetje betaalbaar blijft... Misschien dan maar van alles door elkaar als vakantietrein naar Narbonne.  ;) in elk geval heb ik bij mijn Exact-train wagens ook geen mankementen kunnen ontdekken, deze tweede serie lijkt beduidend beter van kwaliteit. Zeker een aanrader.

Grtz, René

Corné81

• Offline Offline
  • DCC 1:87 NS (1996)
« Reactie #2 Gepost op: 07 October 2016, 06:06:51 »
Zo die zien er erg mooi uit  :o kan niet wachten tot ik de 20011 , 20012 en 20014 heb .

Hoop dat die mat 54 van Exact-train ook zo fraai gaat worden  ;D
Gelijkstroom 1:87 NS(1981)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #3 Gepost op: 07 October 2016, 13:32:34 »
Ik wil de wagens gaan inzetten in de bonte treinen naar Nederland vanuit Belgie, gesitueerd in de begin 80er jaren.

Goederentreinen, zeker gevarieerde, zijn altijd leuk. Heb je ergens iets over je baan staan, misschien op een ander forum? Plaatjes :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #4 Gepost op: 07 October 2016, 16:35:10 »
De leverancier mag nog wel wat doen aan de vettig gedrukte opschriften naar mijn mening.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Ronet-1981

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 08 October 2016, 01:52:59 »
Helaas nog geen baan want ik ga straks van ruimte wisselen. Kinderen zijn bijna allen de deur uit, hebben huizen met een zolder dus kan ze alles meegeven en ik ga naar 2 slaapkamers waar de muur uit gaat.
Dus komt er een baan met thema Belgische Ardennen ergens in de noordelijke hoek, dus Liege, Kinkempois en Namur.
Een aantal ideeen uit die omgeving zullen daar terug komen en de treinen zullen die zijn die tussen 1981 en 1983 daar dagelijks reden.
Dus heel veel vervoer dat met de staalindustrie te maken heeft en natuurlijk de doorgaande internationale exprestreinen uit alle richtingen.
En dan de gewone bonte treinen, dus deze autowagens zouden zomaar eens in een trein naar Visé kunnen zitten!

Ronet-1981

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 08 October 2016, 01:58:49 »
Misschien herplaatsen in de categorie commerciële berichten en ff een rekening laten sturen... zijn de kosten er voor deze maand ook weer uit ;D... kan iemand misschien het IP- van de plaatser ff checken ;D?

Grtn,
Rob

Ik ben geen Piet Keppel.
Vind de wagens mooi, verder niks.

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #7 Gepost op: 08 October 2016, 15:12:04 »
Vind je verder helemaal niks? Relaxed man.  ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #8 Gepost op: 08 October 2016, 20:42:00 »
Beste Rene (volgens een ander draadje  :) )
Ik ben geen Piet Keppel.
Vind de wagens mooi, verder niks.

Stel je anders even voor in het board Persoonlijk. Aangezien er in het verleden wat zaken zijn voor gevallen met de makers van deze wagens kan ik mij de reacties voorstellen want die sloot ook aan bij mijn gedachten. ;)

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

sneek

• Offline Offline
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
« Reactie #9 Gepost op: 08 October 2016, 21:17:09 »
Dus, als je hier medehobbyisten kennis laat maken met modellen van Exact-train, dan wordt je op dit forum meteen maar beschouwd als medewerker van dat bedrijf?

Had ik dit beter niet kunnen destijds
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57894.msg3221445516.html#msg3221445516
En dit ook niet  ;D
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,59977.msg3221479936.html#msg3221479936

Grtz,
Wim
die niks met de firma te maken heeft, en er helemaal klaar mee is na de uitlevering van de rampzalige eerste serie Oppeln wagens van ET.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Ronet-1981

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 08 October 2016, 21:26:11 »
Beste Rene (volgens een ander draadje  :) )
Stel je anders even voor in het board Persoonlijk. Aangezien er in het verleden wat zaken zijn voor gevallen met de makers van deze wagens kan ik mij de reacties voorstellen want die sloot ook aan bij mijn gedachten. ;)

Groeten Ronald.

Hallo Ronald.
Heb een voorstellingswoordje geschreven, dank voor de tip.
Gr. Rene

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #11 Gepost op: 08 October 2016, 21:35:48 »
@Ronet-1981 / Rene:  (y)

Uhm Wim...

Dus, als je hier medehobbyisten kennis laat maken met modellen van Exact-train, dan wordt je op dit forum meteen maar beschouwd als medewerker van dat bedrijf?

Mogelijk wel als je in je eerste bericht op het forum om 0.00uur 's nachts post  ;) Dat was niet bij jou het geval  :)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!