Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:54:58
Raadplaatje door Huup
Vandaag om 22:39:08
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 22:30:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
Vandaag om 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 21:59:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48

Auteur Topic: DCC Servo aansturen met on/on schakelaar  (gelezen 5020 keer)

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: DCC Servo aansturen met on/on schakelaar
« Reactie #15 Gepost op: 30 August 2016, 16:51:31 »
@timo en dirk

Het gaat vanDyk er volgens mij om, dat hij een bedieningstableau wil hebben, maar niet alle daarbij (in analoog noodzakelijk) bekabelings toestanden. Met DCC als 'drager' van het schakelsignaal en een terugmelder(uitlezen schakelaars) en schakeldecoder(visuele terugmelding) kun je alles mooi centraal in het tableau inbouwen.

Het enige wat je dan hebt aan bekabeling tussen de modules is DCC + eventueel een voedingsbus, en tussen tableau en centrale alleen een s88 of LocoNet kabel en een DCC signaal... ;)

Grtzz,

Karst

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 30 August 2016, 16:55:55 »
Dat snap ik. Maar naar mijn mening denken mensen vaak te positief over hoeveel bekabeling het kan schelen onder de bakken. Je, het zal wel aardig schelen op het aantal contacten dat je tussen de bakken nodig hebt. Maar besparing aan bekabeling gewicht zal geen drol voorstellen.

Vandaar mijn vragen:
- Gaat het echt om gewicht besparing of om connector besparing?
- Hoe groot is de baan (aantal modules / wissels)?
- Speelt geld echt een rol?
- Moet het kant en klaar is mag het zelfbouw/kitvorm zijn?

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #17 Gepost op: 30 August 2016, 17:00:01 »
Precies, dat zijn de juiste vragen ;) (y)

vanDyk

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 30 August 2016, 17:31:54 »
Vandaar mijn vragen:
- Gaat het echt om gewicht besparing of om connector besparing?
- Hoe groot is de baan (aantal modules / wissels)?
- Speelt geld echt een rol?
- Moet het kant en klaar is mag het zelfbouw/kitvorm zijn?
- Om hoeveel wissels gaat het?
Bij deze de antwoorden:
- In feite beide. De ruimte waar het opgebouwd kan worden is de woonkamer. Aangezien mijn vrouw het 1 weekend niet erg vind betekend dus dat de boel wel demontabel moet zijn, en, het moet zeker niet te zwaar zijn omdat het 2 trappen op moet. Ook al ben ik begin 30, mijn rug is sinds eind tienerjaren kapot gegaan in de bouw. Dus gewichtbesparing is de primaire gedachte, simpelheid bij aansluiten d.m.v. zo min mogelijk connectoren is altijd mooi meegenomen.
- De baan zelf is rond de 8 meter lang, waarvan aan beide zijde tegenovergesteld aan elkaar railwendels komen voor de stijging/daling van en naar het schaduwstation. Het schaduwstation zelf bevindt zich onder de baan. De "baan" modules zijn allemaal recht. De hoeveelheid is nog een beetje een discussie voor mijzelf, aangezien ik het baanplan nog aan het verfijnen ben en er soms een lichte wijziging kan komen in het aantal. Het huidige aantal waarvan de maten variëren (100x60cm en 120x60cm) is op dit moment 7. Al zit ik er al wel een tijdje over te denken om dit nog meer te laten worden door vooral de grote jongens van 120x60cm op te delen in 60x60cm. Al dit hangt erg af van zowel het schaduwstation als zichtbare baan. De railwendel modules bedragen totaal 8. De railwendel zal in 4-en gesplitst worden. Al kan het wel zijn dat dit in de toekomst nog maar 4 stuks totaal bedraagt. Zelf ben ik er nog niet over uit.
- Ik vind dat geld altijd wel een rol speelt, al kijk ik echt niet op een euro meer of minder. Het zal ook een combinatie zijn van geld en simpelheid.
- Zelfbouw/kitvorm heb ik geen moeite mee. De soldeerbout is gelukkig dan ook geen onbekende van mij. Kant en klaar is natuurlijk lekker makkelijk als je nergens zin in heb. Beide geen probleem mee.
- Zojuist even een telling gedaan, als je van de EKW, DWK en driewegwissels er 1 extra bij optel, dan kom ik uit op 53 servo-wissels.

PS @Timo: jouw extra vraag; veel vrienden geven mij verschillende namen. Als ik kijk naar mijn ID, dan staat er alleen Paul. De naam vanDyk i.c.m. Paul moeten enkele wel een bekende combinatie opleveren (y).

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 30 August 2016, 20:27:15 »
Daan ga ik ze ook weer puntgewijs af.

1) Als je alles via DCC (of LocoNet, in ieder geval digitaal) laat lopen zal het wel schelen op het aantal pinnen dat je nodig hebt tussen de bakken. Je hebt dan eigenlijk alleen 2 pinnen voor DCC nodig en dan 230V als je de voeding ook wil verdelen. Maar of het merkbaar is in gewicht denk ik niet echt. Zeker niet relatief gezien. Zoals gezegd, digitaal is niet magisch opeens geen draden, dan moet je voor iets gaan waar een decoder echt in zit zoals de genoemde aandrijving. En die par meter aan dunne draadjes (dik is niet nodig, geen vermogen) merk je denk ik niet echt.

2) Voor een baan die je altijd volledig opbergt zijn dat aardig wat modules. Een "railwendel" is neem ik aan een klimspiraal? Maar het is nog overzichtelijk. Aantal wissels is nog analoog te doen en bijvoorbeeld aan te sluiten via 25-polige d-sub connectoren. Als je voor een oplossing kiest waar je maar één draadje nodig hebt per wissel (zelfbouw zeker mogelijk) dan kan je aardig wat wissels kwijt over één connector. Maar ik weet niet wat je verder nog van plan bent voor seinen en verlichting...

3) Een oplossing zoals Karst heeft gemeld (dus DR4024 voor de servo en een DR4018) en dan nog iets om de boel schakelbaar te maken op een tableau zal al aardig snel in de papieren lopen.

4) Zelfbouw zal verreweg het goedkoopste zijn. Maar daar ligt altijd op de loer, voldoet het aan de wensen. Probleem met zelfbouw is dat je snel geneigd bent de boel specifieker naar je wensen te bouwen waardoor je er langer mee bezig bent  ;D Maar ga je voor meer kant en klare oplossingen is het zeker makkelijk mogelijk. Bijvoorbeeld via iets als adServo.

5) zie 2 :p

Werken met decoders is voor het aantal aansluitingen dus wel fijn maar of het merkbaar wat met het gewicht doet betwijfel ik. Als je echt naar een digitale aansturing wilt zou ik kijken naar LocoNet, zeker omdat je (als ik het goed heb) daarmee direct kan communiceren. Dus het tableau kan direct een wissel omzetten, zonder tussenkomst van de centrale. Als je het via DCC doet zal de centrale er altijd een doorkoppelende rol in moeten hebben.

Timo

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 30 August 2016, 20:45:31 »
1. Besparen op gewicht door digitaal te gaan lijkt me twijfelachtig. Je bespaart ietwat op vrij dunne en lichte kabel, en je bespaart hooguit grammen op kleinere connectors. Daartegenover staat dat je dan beduidend meer gewicht aan decoders nodig hebt. Analoog kunnen de gebruikte connectoren wat groter zijn, maar als je zoals je zelf zegt wel knutselt kan dat nooit heftig zijn. In gewicht en kosten maken kleine en grote connectors weinig verschil.

2. Zoals Timo al zegt, het aantal wissels is zeker niet dusdanig dat digitaal een must is.

3. Als geld minder belangrijk is, zijn er in het analoge gebeuren verschillende fabrikanten van goede motoraandrijvingen die tevens voorzien in puntstukschakeling, en ook dat geef je aan als wens. Als je met servo's werkt is het aan te bevelen de afstand tussen de servocontroller en de servo niet te lang te maken, omdat de servo anders instabiel gedrag kan vertonen. Bij analoge motoraandrijvingen speelt draadlengte in die zin geen rol. Met een beetje zoeken zijn analoge motoraandrijvingen ook voordeliger dan de servo's en de aantallen decoders die je anders nodig gaat hebben.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 30 August 2016, 21:20:42 »
Peco's smartswitch... niet bepaald goedkoop maar kan wel wat je wil als ik het goed begrijp. Je kunt er direct schakelaars op aansluiten, ook momentschakelaars. Je kunt ze ook via dcc aansluiten maar hoeft dus niet, kan ook later.

Rene de Haan

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 30 August 2016, 21:56:39 »
Of misschien een tortoise?
Is analog, heft een Eigen eindafschakeling en meteen een hartstuk polarisatie ingebouwd.
Nadeel, ze zijn niet al te klein, dus onder modulebakken moet je rekening houden met een behuizing van ca 7 cm en 1 extra voor de aansluitingen...

En ook hier geldt, wat vind je goedkoop? Waar ik de haal wordt er bijna 30 euro's voor gevraagd.

Mvgr,
Rene
He, een raadplaat *tje :)

72sonett

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
    • El Carrilet
« Reactie #23 Gepost op: 31 August 2016, 00:08:04 »
Citaat van: Dirk J
... Bijvoorbeeld met servotesters ... De draaipotmeter die er standaard opzit kun je vervangen door twee serie geschakelde instelpotmeters, elk met de halve waarde van de oorspronkelijke potmeter. Met de instelpots kun je de beide eindposities van de servo instellen.
Met een tuimelschakelaar (on-on) kun je kiezen tussen de loper van de ene instelpot, en de loper van de andere instelpot. Daarmee kies je dan dus ook voor de ene eindpositie, of de andere eindpositie.
Ja, zoiets:

El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

vanDyk

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 31 August 2016, 20:18:19 »
Aan allen,

Ik ben na alle informatie, waar ik dankbaar voor ben, erover uit wat ik ga doen.

Het dubbeldeks modulebouw ga ik omzetten naar enkeldeks. Dit omdat het gewicht van een dubbeldeks toch al aardig is (+20kg per 120×60) en de complexiteit van de klimspiraal (Noemde het zelf altijd Railwendel) die er tussen zit.
Hierdoor, en bijkomende de opslag van de modules zelf, zag ik toch in dat dit beduidend meer ruimte kost dan noodzakelijk.
Want een schaduwstation bak is zodanig plat dat je 3 in een dubbeldeksbak weet te stapelen. Kortom, besparing in opslagruimte.

Dan nu de elektronica.
Het stukje van "terugmelding" en bediening op een tableau was een leuke gedachte, maar uit kostenoogpunt laat ik dat deel vervallen. De aansturing van de servo's daarentegen gaan nog wel via DCC. Dit om het makkelijk te houden voor een IB1/2 met een Daisy handregelaar die langs de baan gebruikt kan worden. Dit geldt dan ook voor de armseinen en rangeerlantaarns die geplaatst gaan worden.

De informatie die ik van iemand buiten het forum kreeg heeft mij nieuwsgierig gemaakt naar semi-automatische computer-besturing gemaakt. Dit zal ik zelf nog verder onderzoeken en later zelf de beslissing maken of dit gedaan zal worden. De baan zal in ieder geval bedradingtechnisch wel er op voorbereid worden voor detectiepunten.

VanDyk.

Robert E

• Offline Offline
    • Robert’s Modelspoor Pagina
« Reactie #25 Gepost op: 31 August 2016, 21:20:10 »
Citaat
en bediening op een tableau was een leuke gedachte, maar uit kostenoogpunt laat ik dat deel vervallen.

Dit wat om kosten te drukken?

http://members.home.nl/robert.evers/s88switchpanel.htm

Citaat
voor een IB1/2 met

Even geen idee of die XPressNet heeft...

Aangaande servo schakelingen, Jaap heeft er een met een NE555

http://modeltreinbaan.nl/?p=1326

Mvg

Robert
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

vanDyk

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 31 August 2016, 21:43:04 »
Robert,

Voor zover ik weet heeft de IB1/2 alleen een loconet aansluiting.

Zoals al aangegeven laat ik het tableau achter me. De informatie die ik van de persoon buiten het forum heb gekregen ging om besturing vanuit een pc/laptop, evenals dat deze persoon een kleine 400 wissels/seinen uit zijn hoofd kent en alles wist te schakelen zonder problemen voordat hij overging op automatische besturing.

De servo besturing gaat zelf volledig op DCC en dat betekend dat de door jouw aangegeven methode dan juist weer van het DCC af stapt.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 31 August 2016, 22:26:43 »
De informatie die ik van iemand buiten het forum kreeg heeft mij nieuwsgierig gemaakt naar semi-automatische computer-besturing gemaakt. Dit zal ik zelf nog verder onderzoeken en later zelf de beslissing maken of dit gedaan zal worden. De baan zal in ieder geval bedradingtechnisch wel er op voorbereid worden voor detectiepunten.
Dat is idnerdaad waar ik op doelde eerder. Je hoeft een computer niet actief treinen te laten aansturen maar het kan ook een hulpmiddel zijn voor beveiliging, schakelen van wisselstraten en het aansturen van de bijbehorende seinen etc.

Een tableau lijkt me nog steeds een nuttige toevoeging. Maar dat is ook iets wat je later kunt toevoegen. Zeker als je zelf gaat bouwen zijn de kosten niet zo hoog. Maar je kunt inderdaad mooi beginnen zonder.

evenals dat deze persoon een kleine 400 wissels/seinen uit zijn hoofd kent en alles wist te schakelen zonder problemen voordat hij overging op automatische besturing.
Pff, doe ik hem niet na. Was bij 10 wissels al meer dan eens de kluts kwijt  ;D

Timo

NTeering

• Offline Offline
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
« Reactie #28 Gepost op: 31 August 2016, 23:47:43 »
Al eens naar de ASAR gekeken?
Servo's aansturen met momentschakelaars.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,69109

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 01 September 2016, 10:37:13 »
Sommige mensen hier zijn wel erg koppig  ;D Nu val ik daar ook wel eens onder maar als iemand, nadat alle opties op de tafel zijn gelegd, voor een bepaalde oplossing kiest vind ik dat we die moeten respecteren. In dit geval dus, DCC.

Timo