Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:19:00
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Wat was jullie allereerste loc? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:06:56
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door grossraumwagen
Vandaag om 09:03:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29

Auteur Topic: mobiliteit afgenomen  (gelezen 2595 keer)

Reggy

• Offline Offline
mobiliteit afgenomen
« Gepost op: 09 May 2016, 09:27:54 »
Wat is de beste oplossing wanneer de mobiliteit is afgenomen door amputatie onderbenen.
Met prothezes is het niet zo eenvoudig meer om op je knieen onder de baan te kruipen
en verhogen van de baan is te moeilijk en te kostbaar ?
Voor mij zit er op dit moment niets anders op dan er naar te kijken en niets te doen.

hans

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: mobiliteit afgenomen
« Reactie #1 Gepost op: 09 May 2016, 09:41:02 »
Hoi Hans, bouwen met kleine handelbare modules (bijv. 100x50) is misschien een oplossing in dit 'prothesegeval'. Probeer eens één module en kijk of het lukt. Doordat je de modules op zijn kant kan zetten is de onderzijde ook makkelijk bereikbaar.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #2 Gepost op: 09 May 2016, 09:48:40 »
Modules die je op hun kant kan zetten lijkt mij ook een goede oplossing.
Wat je dan nog extra kan doen is alle elektronica en doorgaande bedrading tegen de voorkant van de modules monteren. Desnoods ook de wisselaandrijvingen. Je hebt dan zo weinig mogelijk "zooi" aan de onderkant waardoor er minder vaak een noodzaak is om de modules te kantelen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bjor

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 09 May 2016, 09:49:25 »
Hans,

Op de eerste plaats wens ik je veel sterkte. Amputatie lijkt me heel erg. Maar ik kan me voorstellen dat je graag van je hobby blijft genieten, zonder al te kostbare ingrepen.
Maar kun je dan iets meer informatie geven over je baan? Wat zijn de afmetingen? Welke vorm heeft de baan? Hoe is de onderbouw samengesteld (open, of een vlakke plaat? Hoe hoog is de ruimte tussen vloer en onderzijde baan? Wat voor vloer heb je (glad, of vloerbedekking?
Kun je een tekening en of foto van de situatie maken en deze plaatsen?

Zonder verdere kennis van de situatie denk ik nu aan de volgende, mogelijke oplossingen:
- baan kantelbaar maken;
- baan opdelen in los te nemen segmenten (lastig bij een baan die al "af" is);
- baan in takels hangen, zodat hij kan worden opgehesen;
- een (lig)stoeltje op een meubelwagentje (plaat multiplex met 4 zwenkwielen), waarmee je onder de baan kunt "rijden"

en misschien weten andere forumgenoten nog meer oplossingen, maar belangrijk is dat je eerst wat meer informatie geeft.

Ben

Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #4 Gepost op: 09 May 2016, 09:57:19 »
Hi Hans,

wat  vervelend zeg, een dubbele amputatie... :( Wel fijn dat je nu al zo snel goeie tips krijgt!  (y)

Misschien dat een foto van de huidige situatie wat meer helderheid kan brengen.

Veel sterkte!

Gr.

Edsko

Reggy

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 09 May 2016, 11:05:14 »
Hoi jongens
De baan is in grote lijnen al klaar en gedeeltelijk afgebouwd, de baan is ongeveer in u vorm 3,5 bij 4,5 meter.
Het gaat mij om het aanbrengen van een schaduwstation dat naderhand moet worden gebouwd door het verkrijgen van tientalle elektrische wissels dus best een hele klus. Bovenop gaat het wel daar kan ik aardig bij en mijn zoon kan daarbij nog wel helpen maar bouwtechnisch is het schaduw station wat te veel voor hem en om eerlijk te zijn weet ik ook nog niet precies hoe en of wat ik er verder mee wil dus het is wikken en wegen. En wat de benen betreft gaat het steeds beter. Na 4 jaar het
rechter en 2  het linker been raak je er aan gewend, nou ja gewend !!  Je gaat er steeds gemakkelijker mee om maar echt wennen doet het denk ik nooit Ik doe ook heel veel darten de laatste jaren en als het dan weer een keer niet gaat dan vliegen die rotpoten door het hele huis en nu denk ik dat jullie wel begrijpen wat ik bedoel. In ieder geval bedankt voor alle fijne woorden maar met mij komt het wel goed daar ben ik niet ongerust over. Ik probeer er zoveel mogelijk de gek mee te houden
zo ben ik noodgedwongen gestopt met werken en ben ik nu ZZPer geworden, je weet wel Zelfstandige  Zonder  Poten.

Hans

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #6 Gepost op: 09 May 2016, 11:10:08 »
Allereerst Hans sterkte gewenst, dit soort zaken zijn natuurlijk niet leuk.

Ik denk dat je uitstekend van onze gezamenlijke hobby kunt genieten. Denk klein en compact, een modelbaan hoeft niet groot te zijn. Kijk naar hoe bv ik baantjes bouw en met mij vele anderen hier. Een module of meerdere kleine modules zijn denk ik het antwoord op jou vraag.
Ter inspiratie geef ik je deze link: www.carendt.com Een site die veel ideeën kan geven over kleine modelbaantjes.

De grootste kracht zit in jezelf door te kijken wat je nog wel kunt en niet naar wat je niet meer kunt. Dan krijg je vanzelf weer de inspiratie en het plezier in de hobby.

Succes ;)

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 09 May 2016, 11:14:07 »
Sterkte Hans,

Een oplossing a la Herwim is niet wat voor jou?

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.msg3221389130.html#msg3221389130

Misschien leuk om te lezen hoe hij het oplost.
Jeroen

Reggy

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 09 May 2016, 11:47:32 »
Dank u heren dat zijn denk ik precies de dingen die ik nodig heb ik denk dat ik er binnenkort mee aan de slag kan gaan. ik hoor mijn vrouw nu al zeggen daar gaan we weer. (y)

hans

Bjor

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 09 May 2016, 11:49:25 »
De baan is in grote lijnen al klaar en gedeeltelijk afgebouwd, de baan is ongeveer in u vorm 3,5 bij 4,5 meter.
Het gaat mij om het aanbrengen van een schaduwstation dat naderhand moet worden gebouwd door het verkrijgen van tientalle elektrische wissels dus best een hele klus. Bovenop gaat het wel daar kan ik aardig bij

Hans,
Ik begrijp dat er aan het bovenste gedeelte van de baan dus eigenlijk niets hoeft te veranderen en dat het alleen om een schaduwstation gaat.
Wordt dat onder de baan aangelegd? Dan is misschien het beste een opzet met segmenten. Daarbij kun je misschien bakken van een hanteerbare omvang maken, die je op liggers zet die je onder de baan maakt (als je daar poten of staanders hebt waaraan je die kunt bevestigen.) De bakken koppel je aan elkaar met inslagmoeren en bouten. Als je die dan losschroeft, kun je iedere "bak" naar je toe schuiven en bijv op een tafel zetten, zodat je aan de onderkant kunt werken.
Ook een evt. helix kun je zo als los segment maken. Misschien is dat wat.
En anders misschien een "ligstoeltje" op wielen, zoals ik hiervoor al suggereerde.

In ieder geval veel succes.

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Marc Riswick

• Offline Offline
    • Stuyteweg
« Reactie #10 Gepost op: 07 July 2016, 01:30:53 »
Hallo Hans,

ik ben in een beetje vergelijkbare situatie, verlamd pootje en kan niet meer lopen. Zo een plankje op wieltjes om meubels mee te vervoeren kan wellicht ook helpen. Verder prijs ik me gelukkig met een aantal bezoekers die me helpen op plaatsen waar ik er niet bij kan. Ik ga nu minder naar zolder als vroeger, maar geen handicap zou me daar helemaal weg houden. Gewoon de trap op op mijn achterwerk en met wat moeite kan ik toch in de bedieningsstoel komen. Prothese is bij mij helaas niet mogelijk. Het verzamel-element van de hobby is wel wat belangrijker geworden.

Groet Marc

H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Herwim Frank

• Offline Offline
  • De Franklin Rail Compagnie
« Reactie #11 Gepost op: 07 July 2016, 09:29:54 »
Hallo Hans

Ik zelf zit in een rolstoel en moest ook iets zien te verzinnen zodat ik niet onder de tafel
moest kruipen etc.
Dit gold ook voor de bediening en 230 V zaken.
Ik zet hieronder even wat foto's.

Zo dit zijn wat indrukken hoe ik mijn moduul tafel heb opgebouwd, een L vorm
met 3 opklapbare bovenkanten.
Waar je wel op moet letten bij een dergelijke opzet is dat alles goed vast zit bij het opklappen.
Nog even mijn railplan.

succes
gr,
Herwim

Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html