Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 15:37:52
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026
door
Duikeend
Vandaag
om 15:28:41
Hoe voorkom je strooilicht van smd led?
door
bellejt
Vandaag
om 15:26:01
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw
door
bellejt
Vandaag
om 15:22:30
Terschellinger Spoor
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:08:24
20 jaar BNLS jubileum
door
Miniature Holland
Vandaag
om 15:07:46
Starter met spoor G
door
MOVisser
Vandaag
om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje
door
008200
Vandaag
om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 14:21:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:11:43
Show je realistische treinsamenstelling
door
VAM65
Vandaag
om 13:15:56
Rondom Charlois
door
Huup
Vandaag
om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Hans GJ
Vandaag
om 12:39:36
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Hans GJ
Vandaag
om 12:24:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
basjuh1981
Vandaag
om 12:21:49
VERPLAATST: upload deleten
door
Duikeend
Vandaag
om 11:49:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:39:26
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
Eric B
Vandaag
om 10:32:21
ESU V5 Decoder setting
door
Remunj
Vandaag
om 10:01:59
Zee. Land.
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:54:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Jelmer
Vandaag
om 08:18:33
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
Lucien
Vandaag
om 07:38:18
Goede wensen voor 2026
door
dh3201
Vandaag
om 07:31:11
3 januari NVBS oliebollenrit
door
Thom
Vandaag
om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes
door
Seinhuis
Vandaag
om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies)
door
Gabriël Bergsma
Vandaag
om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
15 December 2025, 23:00:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Quinzeedied
15 December 2025, 22:41:19
De eerste versie van de Roco 1000
door
Huup
15 December 2025, 22:06:39
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost)
door
Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Bemo DB AG Br 624 koppeling nemschacht inbouwen.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Bemo DB AG Br 624 koppeling nemschacht inbouwen. (gelezen 1335 keer)
Fred Peters
Offline
Berichten: 793
Yes we can!
Bemo DB AG Br 624 koppeling nemschacht inbouwen.
«
Gepost op:
27 December 2015, 10:06:59 »
Goedemorgen,
Uit pure noodzaak moest ik na het testrijden op mijn nieuwe baan met mijn bemo br 624 een reparatie uitvoeren.
Alweer!!
Dwz bij de orginele 6 polige kortkoppeling breken continue de te stugge stroomkabels van de printjes af.
Tevens vind ik de koppelingen te lomp ogen en staan de bakken te ver van elkaar vandaan met 2,5-3mm tussen de vouw/gummibalgen.
Dus dat kan anders....
Ik heb de standaart koppelingen verwijdert van de stiften en er nemschachten onder gemonteerd waarbij ik rekening wilde houden met het te grote gat tussen de wagens.
Maw ik heb de af fabriek kortkoppelings mechanieken van bemo gebruikt met daaraan een nemschacht.
En daarin zit weer een Flm profi kortkoppeling
Nu komt het probleem, ik heb de schachten zo geplaatst dat er altijd bij een geduwde samenstelling 1mm tussen de vouwbalgen blijft.
Bij ieder flauwe boog of wisselpaar lopen de motorloze wagens voorop uit het spoor.
Dit gebeurt uiteraard in een testopstelling met standaart en extra rijtuig gewichten.
Uiteraard heb ik dit weten aan te passen tot de afstand waarbij dat niet meer gebeurde, en je raadt het al...
Precies weer de afstand van de bemo opstelling... Vreselijk, weer 2,5-3mm.
Ik heb naar het ontwerp van bemo gekeken en er valt mij wat op.
Normaal gesproken is het typische van zo,n mechaniek dat er een duidelijke V vorm in de bodem zit waarbij heel snel de koppelingen naar buiten steken bij bogen en wissels.
Bij bemo is dit een parabool, oftewel een gedeelt van een cirkel.
Ik heb het volgende plaatje van het www gepikt, let niet op de cirkel maar op de koppeling.
Dus bij het bemo ontwerp reageert de koppeling standaart te laat op het boogverloop, waardoor ze dit probleem hebben moeten opvangen met een grote bakafstand.
Heeft dit ontwerp dus zijn afstands koppelings beperking?
Volgende vraag; als ik dit koppeling mechaniek helemaal verwijder en er een Symoba, Ribu of een ander type namontage mechaniek onder/in plaats, welke is dan het best?
Het zijn rijtuig bakken van 31cm, en ik weet dat sommige modellen niet verder dan 17-18cm gaan.
Ik heb in het verleden genoeg symoba,s onder mastica plan-e rijtuigen gemonteerd en dat ging best en de wagens stonden strak tegen elkaar.
Maar met de extra baklengte van de Br 624 mis ik toch een stuk uitzwaai aan beide kanten van het symoba mechaniek.
De symoba,s zijn erg klein.
Wie kan me vertellen welke mechanieken het beste zijn onder extreem lange rijtuigen.
Of het huidige bemo ontwerp aangepast kan worden?
Fred
«
Laatst bewerkt op: 27 December 2015, 14:24:02 door Fred Peters
»
Gelogd
DB (AG) Regionalbahn III-VI H0 DCC
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Bemo DB AG Br 624 koppeling nemschacht inbouwen.