Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 13:21:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Sven
Vandaag om 13:12:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:21:57
Spoor- en tramweg parafernalia door seinhuiswachter
Vandaag om 12:18:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 11:51:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 11:27:23
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:12:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 10:51:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Frits C
Vandaag om 10:20:59
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21

Auteur Topic: RobVille 2.0  (gelezen 19824 keer)

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: RobVille 2.0
« Reactie #60 Gepost op: 02 November 2015, 17:33:25 »
Om even te laten zien dat je ook top kunt bouwen met K-rail ;)

Boran

• Gast
« Reactie #61 Gepost op: 02 November 2015, 17:45:59 »
Martin,

Bedankt :P In ieder geval ga ik het tijdschrift "Flåmsbana - Eine traumhafte Modellbahnreise in den hohen Norden Europas" bestellen.

Groetjes,
Rob

Te 2/2

• Offline Offline
  • Metrop-Märklin
« Reactie #62 Gepost op: 13 November 2015, 23:42:48 »
Vandaag dit inspirerende draadje maar eens door genomen. Ik zag je advertentie al een tijdje aan, en overdacht de aanschaf. Wie neemt code100 WW-wissels over als W. Völklein zelf al is overgestapt op code 83 productie? En hoeveel Code100 wissels heb ik zelf al? Meer dan genoeg. In ieder geval genoeg voor 2 zelfbouw hosentragers, en grotere schaduwstations dan ik nu zou willen  maken. Ik besloot er vanaf te zien, hoe mooi ze ook zijn. En ze zijn mooi.

Ik begrijp dat je daarom nu verder moet, op de ingeslagen weg van Code 100, pechvogel.
Net als ik ... Alleen is mijn rijdend materieel ouder, dus code75 kan ik, hoe dan ook, schudden.
Nieuwe wielen (assen) plaatsen, begin ik niet meer aan. Ik reed 3-rail sinds mijn 10de. Voortaan rijd ik 2-rail + 3-rail. De alleroudste M*-wagons rijden hobbelend op Code100. Ze komen op een zijspoor.

Het verbaast me trouwens hoe je iets in segmenten opbouwt, en die dan toch via het raam zult moeten verhuizen, ooit. Met een dergelijke aanpak heb ik ook geworsteld toen mijn ega ineens besloot te willen verhuizen (gelukkig heeft ze zich bedacht, maar pas nadat ik de baan al had afgebroken). Wat er in mijn berekeningen fout ging was dat de segmenten in het platte vlak wel door de trap pasten, maar niet meer nadat ik er drie niveaus had opgeschroefd. Wijze les hiervan geleerd: niet alleen horizontaal in segmenten denken, maar ook verticaal.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Boran

• Gast
« Reactie #63 Gepost op: 14 November 2015, 22:27:26 »
Citaat
kies al het andere, maar geen marklin! Als jij je daar aangesproken door voelt, da's dan jammer, maar ik heb het niet over jou, ik heb het over een hopeloos verouderd en kortzichtig incompatibel systeem, waar geen enkele andere fabrikant zijn vingers aan gebrand heeft. En dat systeem raad ik geen enkele beginner aan.

en

Citaat
ik denk dat het puntcontactensysteem voor Märklin zelf ook een blok aan het been is

De toon is weer een keer gezet 8) Gelukkig heb ik in de loop van de jaren geleerd toch enige nuance in deze discussie aan te brengen.

Groetjes,
Rob

Boran

• Gast
« Reactie #64 Gepost op: 25 November 2015, 10:20:00 »
Citaat
Moet ik daaruit afleiden dat Märklin eigenaren erg graag van hun spul af willen?  ;D

en 

Citaat
;D

Nee, dat de rest al gedesintegreerd is voordat het tweedehands aangeboden kan worden....

;D

Ook deze humor weet ik naar behoren te waarderen :-\

Groetjes,
Rob

Boran

• Gast
« Reactie #65 Gepost op: 28 November 2015, 23:11:28 »
Hallo,

Op dit moment ben ik bezig met het afronden van het elektrische gedeelte van de baan. Als laatste worden de servo’s voor de wissels geplaatst. Bij het ontwerp van de bedrading is al rekening gehouden met de plaatsing van de seinen en verlichting omdat de bovenleiding, verlichting  en deze seinen pas geplaatst gaan worden als de scenery voor een groot gedeelte klaar is.

In theorie maak ik gebruik van twee ringleidingen, namelijk een voor de stroomvoorziening en de  andere ringleiding voor alle digitale informatie. Aan de ECoS centrale worden alle decoders  zoals de SwitchPilot gekoppeld. De rails zelf wordt gevoed door boosters van ESU, die een eigen ringleiding hebben. Deze boosters worden vervolgens gekoppeld aan de ECoSlink Terminal die via een bus (CAT kabel) met de centrale verbonden is voor de digitale informatie (o.a. Mfx!). Het is mogelijk om elke module afzonderlijk van stroom c.q. informatie  te voorzien.  Om deze modules te koppelen heb ik hierbij gebruik gemaakt van luidsprekeraansluitingen, waarmee ik op eenvoudige wijze met behulp van bananenstekkers verbinding kan maken tussen de rails en de boosters c.q. de verbinding met de centrale voor de data overdracht.

Ringleiding - stroomvoorziening.

Luidsprekeraansluiting.

Modules verbonden.

Alle bedrading bestaat uit draad met een doorsnede van 1.0 mm terwijl de centrale ringleidingen een doorsnede hebben van 2,5 mm. Bij het aansluiten van deze draden maak ik gebruik van hulsjes.

Voor het aansluiten van de stroom en massa aan de rails maak ik gebruik van een nikkelzilverdraad van 0,7 mm, een hulsje en de stroomdraad. Beide draden worden in het hulsje geschoven en vervolgens vastgeknepen.

De nikkelzilverdraad wordt voor de massa-aansluiting tussen de biels en de rail geschoven. Voor de stroomtoevoer soldeer ik eerst een koperen lipje op de onderkant  van de  k-rails nadat ik deze eerst blank geschuurd heb. Op deze lipjes  worden de uiteinde van de hulsjes gesoldeerd. Via een geboord gat van 7 mm tussen twee bielsjes worden de nikkelzilverdraadjes onder de plaat geleid. De linker aansluiting (rondje 1) is voor de massa op beide spoorstaven. De rechteraansluiting is voor de stroomtoevoer (rondje 2). Elk bloktraject heeft twee van dergelijke aansluitingen. Voor de afzonderlijke blokken in een bloktraject wordt slechts één spoorstaaf aangesloten voor de terugmelding (rondje 3). Een groot gedeelte van deze nikkelzilverdraden verdwijnt in de ballast, uit het zicht. Het zichtbare gedeelte wordt samen met de railstaven geweathered.

Ingebouwd.

Close up.

Tot slot nog een paar foto's …

ESU SwitchPilot (k-wissels).

Terugmelding.

ESU SwitchPilot Servo (Wissels) en print voor polarisatie wisseltongen (Weichen-Walter).

Groetjes,
Rob

Boran

• Gast
« Reactie #66 Gepost op: 02 December 2015, 15:22:54 »
Hallo,

Voor de bouw van mijn landschap maak ik gebruik van gestapeld en gelijmd XPS plaatmateriaal. De ruwe vorm van het landschap wordt hieruit gesneden. Heeft iemand een idee welke lijm ik zo meteen ga gebruiken om bv grasvezels, zand goed te laten hechten?

Groetjes,
Rob

Boran

• Gast
« Reactie #67 Gepost op: 18 December 2015, 23:34:26 »
Hallo,

Als laatste heb ik nu alle servo’s aangesloten. Het is best lastig in je eentje om de servo’s onder de plaat te monteren en tegelijkertijd de juiste positie van de steldraad in de stelbalk van de wissel te plaatsen. Dubbelzijdige plaktape (als hulpmiddel) blijkt goed te werken. Maar goed, de steldraden staan verticaal en de servo’s zijn keurig uitgelijnd in de bewegingsrichting. Alleen het programmeren is een crime. Ik had bijna een wissel gemold doordat ik even niet in de gaten had dat de uitgangspositie van de steldraad van de servo (gebruikte, ingestelde  servo) niet in het midden stond. Alle wisseltongen worden nu langzaam en soepel omgelegd. Alle bedrading is nu ook klaar. Bij het aansluiten van de baan aan de ECoS centrale bleef het gevreesde klikgeluid uit. Gelukkig geen kortsluiting in de hele baan.  Op dit moment wordt er druk getest met diverse treinen. Essentieel, voor mij dan, is het belangrijk dat de 1:87 personenwagons (o.a. Roco) elkaar bij het passeren in de bogen en in de spiralen elkaar niet raken. Omdat de tunnelingangen in een boog liggen kostte het leggen van de rails enige moeite om te voorkomen dat deze wagons elkaar zouden raken. De terugmelding lijkt te werken. Kortom, tijd om het sporenplan in iTrain in te voeren. De komende tijd ga ik door met het testen en ga proberen of ik een dienstregeling binnen iTrain kan realiseren met 12 complete treinen.

Van uitstel komt geen afstel of …… toch maar niet,  dus de scenery komt weer aan bod. Gekozen voor een heuvellandschap. In het midden van de baan komt een autobrug (haaks op de module), aan de rechterkant een klein station voor lokaal verkeer. Helemaal aan de linkerkant voor de tunnelingang komt, gedeeltelijk parallel aan het spoor een lange brug voor autoverkeer (aangepaste spoorbrug).

Lokaal station.

Lokaal station.

Lokaal station.

Brug voor autoverkeer.

Wordt aangepaste brug voor autoverkeer.

De bedoeling is dat hier auto’s, bussen, vrachtauto’s volgens het MCC- systeem gaan rijden. Op een proefbaan ben ik nu dit systeem aan het testen. Met iCar kan ik de auto’s aansturen. Ook de terugmelding (Hall sensoren) via een ECoSDetector werkt naar behoren. Nu nog inbouwen! Weer een uitvlucht … Het blijkt ontzettend lastig om mij te motiveren om echt een begin te maken met de bouw van het landschap…  :-\

Treinen testen.

Groetjes,
Rob

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #68 Gepost op: 19 December 2015, 23:02:50 »
Deze post gemist op de een of andere manier.

Wat een hoop arbeid verzet.

@ 1e post! Wat zijn de maten van de spiralen?
Kan het wel een beetje afleiden, wat vooral opvalt is de compactheid.
« Laatst bewerkt op: 19 December 2015, 23:05:35 door NS264. Reden: tekst »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Boran

• Gast
« Reactie #69 Gepost op: 20 December 2015, 20:41:48 »
Koen,

De spiralen passen op een vierkante tafel met een lengte en breedte van een meter. De diameter van de spiralen is gebaseerd op de Marklin K-rails geometrie. Gebruikt zijn de bogen 2221 en 2231 (360 respectievelijk 424,6 mm). De linkse spiraal is 87,5 cm hoog en telt 10 wendingen, de rechtse is iets lager namelijk 57,5 cm met 7 wendingen. De onderlinge afstand tussen de wendingen is gemiddeld 8 cm. Door de flexibiliteit van de wendingen kan ik de spiraal samendrukken en uitvouwen als een harmonica. Handig voor werkzaamheden. In de regel gebruik ik het binnenste spoor voor dalend verkeer en de buitenring voor stijgend verkeer. Eerlijk gezegd zou ik bij de bouw van een volgende spiraal toch kiezen voor een grotere radius. Met name kleinere locs (Glaskasten) hebben moeite met klimmen. Locs met grote drijfwielen hebben ook de neiging om te slippen. E-locs daarentegen trekken met gemak 12 personenwagons of 16 goederenwagons naar boven. De segmenten van de wendingen zijn naadloos met elkaar verbonden. In principe kunnen de E-locs met de pantografen omhoog de spiraal inrijden zonder extra constructies. Alleen is dit nog niet voor alle locs getest ;)

Groetjes,
Rob

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #70 Gepost op: 20 December 2015, 21:23:09 »
Ik heb plannen een soortgelijke klimspiraal te maken met draadeinden om mijn baantje uit te breiden.

Vandaar de vraag en de belangstelling voor de onderbouw van je baan.

Voor de motivatie van landschapsbouw kun je op Youtube een hoop filmpjes vinden van demonstraties en enthousiaste modelbaanbouwers.
En hier op het forum is ook veel te vinden.

Dankjewel.
« Laatst bewerkt op: 20 December 2015, 21:27:58 door NS264 »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.