Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:22:20
Prestige Models : ervaringen
door
EddyK
Vandaag
om 13:08:53
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
paazhaas
Vandaag
om 13:04:47
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
jerrytrein
Vandaag
om 12:58:53
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
sncf231e
Vandaag
om 12:55:31
Vreemd probleem
door
RobVille
Vandaag
om 12:51:25
Bahnstrecke 5867
door
RobVille
Vandaag
om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W?
door
André82
Vandaag
om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc?
door
bellejt
Vandaag
om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008
door
jerdenberg
Vandaag
om 12:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Dick55
Vandaag
om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t.
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
defender
Vandaag
om 11:13:47
Arlbergbahn.. ?
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw.
door
defender
Vandaag
om 11:00:27
Allereerste lok(je)
door
henk
Vandaag
om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
bellejt
Vandaag
om 10:52:45
Terugverende koppeling
door
ex-DR V100
Vandaag
om 10:27:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 09:58:15
YaMoRC YD8248 Servodecoder
door
Nico Hoogerwerf
Vandaag
om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
Frits C
Vandaag
om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94
door
Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Rails schaduwstation
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Rails schaduwstation (gelezen 1815 keer)
Daafs128
Offline
Berichten: 233
Rails schaduwstation
«
Gepost op:
22 November 2015, 13:11:16 »
Hallo allemaal
Ik ben er over aan het nadenken om een schaduwstation bij mijn baan te bouwen. Welke rails moet ik daarvoor gebruiken? Ik rij Ho gelijkstroom, het moet niet te duur zijn maar wel goed werken...
Gelogd
ruudns
Offline
Berichten: 6323
***
Re: Rails schaduwstation
«
Reactie #1 Gepost op:
22 November 2015, 15:23:45 »
piko A rails
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Daafs128
Offline
Berichten: 233
Re: Rails schaduwstation
«
Reactie #2 Gepost op:
22 November 2015, 15:27:26 »
@ruudns wat zijn uw ervaringen hiermee?
Gelogd
ruudns
Offline
Berichten: 6323
***
Re: Rails schaduwstation
«
Reactie #3 Gepost op:
22 November 2015, 15:36:17 »
Ik gebruik vooral de flex rails van Piko. Als ze eenmaal vastliggen zijn ze
prima
. Draden laten zich ook goed solderen. Gebruik tijdens het leggen wel de
railspanners
, vooral in de bochten. Ik lijm ze op de blauw gamma plaat met houtlijm D2, deze is niet watervast (los te weken meteen vochtige warme doek).
«
Laatst bewerkt op: 22 November 2015, 15:42:38 door ruudns
»
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
nighttrain1
BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
Team Beurzen en PR
Offline
Berichten: 5795
Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Rails schaduwstation
«
Reactie #4 Gepost op:
22 November 2015, 19:53:09 »
Ik gebruik over het algemeen diverse merken flex rail, maar wel allemaal code 100.
Voor de wissels gebruik ik Fleischmann 6048 of 6049, dit zijn wissels het mee bewegend hardstuk.
De reden dat ik deze wissels gebruik is dat treinen er bijna niet op ontsporen.
Ook de aandrijving is heel goed, weinig storing, maar trekt wel de nodige stroom.
M`n schaduwstation sporen liggen vast met punaises, mocht de rail niet goed liggen, is `m zo weer los te halen.
Gelogd
Groeten Richard, nighttrain1
Bouw:
Modelbaan
&
modulebakken
Rob van Kooy
Offline
Berichten: 469
Re: Rails schaduwstation
«
Reactie #5 Gepost op:
22 November 2015, 21:11:24 »
Dag Daafs,
Regel 1 bij schaduwstations is dat als er iets mis gaat je er bij moet kunnen met één maar liefst twee (blote) armen. Het gaat altijd het eerste fout op het verst van je verwijderde spoor (een soort Wet van Murphy) en om dan niet alles daartussen omver te halen zijn die blote armen als "voelhoorns" uiterst belangrijk. Overhemdsmouwen zijn dan uit den boze.
Regel 2: leg altijd hoogwaardig spoor en perfekte wissels in je schaduwstation aan. Dus daarvoor niet nog wat oude railsjes en "afgekloven" wissels nemen (omdat je ze toch niet ziet). Als er bogen in het schaduwstation liggen neem dan liever iets grotere bogen dan die met een straal van 36cm. Niet al het materieel loopt soepel door 36cm bogen.
Regel 3: Als er elektrische verbindingen in de schaduwstations moeten worden aangebracht
soldeer
die dan volgens de regels van de kunst. Werk niet met stekkertjes, die willen nog wel eens graag loslaten en als het de stekkertjes niet zijn dan zijn het wel de draadjes die in die stekkertjes zogenaamd zijn vastgeschroefd. Als er elektrische en/of elektronische apparatuur in samenhang met een schaduwstation noodzakelijk is breng die dan buiten het schaduwstation aan zodat je er gemakkelijk bij kunt als een apparaat niet goed functioneert en het zonodig gemakkelijk kan worden verwijderd cq vervangen
Veel succes bij de aanleg!
Rob van Kooy
Gelogd
frederik19630
Offline
Berichten: 773
Re: Rails schaduwstation
«
Reactie #6 Gepost op:
22 November 2015, 22:34:43 »
heb ook piko A rails te liggen in het schaduwstation, prijs/prestatie prima. Enige aandachtspunt zijn de
bochtwissels, met de aftakking mee heb ik er gedonder mee, andersom niet. Gelukkig liggen ze bij mij
in de goede richting, maar wel even opletten met deze is mijn ervaring.
fred
Gelogd
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Rails schaduwstation