Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 December 2025, 23:51:05
upload deleten door MOVisser
15 December 2025, 23:47:14
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door MOVisser
15 December 2025, 23:22:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
15 December 2025, 23:16:52
Rondom Charlois door hervé
15 December 2025, 23:14:39
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
15 December 2025, 23:13:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door Eric B
15 December 2025, 22:44:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
15 December 2025, 22:41:19
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Ronaldk
15 December 2025, 21:43:24
Zee. Land. door Huup
15 December 2025, 21:24:16
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
15 December 2025, 21:10:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hendrik Jan
15 December 2025, 21:09:22
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
15 December 2025, 20:44:31
Onshape gebruikersgroep door Henk de Vlaam
15 December 2025, 19:47:25
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
15 December 2025, 19:39:25
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
15 December 2025, 19:36:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
15 December 2025, 19:06:33
ESU V5 Decoder setting door Remunj
15 December 2025, 18:24:54
Lima IRM pimpen door 008200
15 December 2025, 17:32:13
Raadplaatje door Gerrit H
15 December 2025, 17:18:35
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
15 December 2025, 17:04:30
contacten roco line wissel door Klaas Zondervan
15 December 2025, 16:32:41
Sankt Georgen. door AndrevdG
15 December 2025, 15:42:43
US diorama in H0 door Ronald Halma
15 December 2025, 15:34:35
  

Auteur Topic: Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D  (gelezen 10889 keer)

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re: Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D
« Reactie #30 Gepost op: 08 February 2014, 22:09:33 »
Dank je wel Servé
 
Het gebruik van de seinen is me voor het grootste deel wel duidelijk.
Maar...
als ik de wissels in de hoofdbaan voor 60 maak, vraag ik me af of ik van links binnenkomend naar spoor 3 dubbelgeel mag tonen of geel-6. Het lijkt me dat dubbelgeel niet gebruikt werd om de snelheid te beperken voor het volgende wissel, alleen voor het volgende sein. Heb ik dat goed begrepen ?
Ik zal de verschillende varianten eerst uitwerken voor ik weer wat vraag

Wat betreft de beveiliging van een kruiswissel blijf ik nog op zoek naar andere situaties dan Haarlem zonder sein op het hoofdspoor.  Ik heb de jaren 60 natuurlijk wel bewust meegemaakt, maar merk toch dat sommige details van de logica van destijds verloren gaan in mijn herinnering.

Ik zal ook aan Alkmaar te denken, waar halverwege het perron nog lang een perronseinpaal stond
(Zie http://www.seinarm.nl/Armsein/Stationsbeveiliging/perronseinpaal.aspx)
Voor mij blijft het ook merkwaardig dat op spoor 1 en 2 er geen (uitrij)seinen meer zijn ten westen van wissel 17. dat het als wisselstraat zou worden beschouwd, lijkt me meer een conclusie dan een oorzaak.

Nu ja, echt helemaal foutloos hoeft het natuurlijk niet altijd. Het blijft maar schaal 1:87

m vr gr
Marco

Oproep aan iedereen:
waar was een kruiswissel halverwege een perron waar minstens 1 sein ontbrak?




PS / nagekomen:
@Servé (or @anyone else)
Weet jij hoe dat in Maastricht ging? Daar zijn de dwergseinen bij het kruiswissel pas in 2005 geplaatst, zie ik.

« Laatst bewerkt op: 08 February 2014, 22:19:50 door Marco D »
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1772
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D
« Reactie #31 Gepost op: 09 February 2014, 07:37:05 »
Hoi Marco,

Even een snel antwoord.

Dubbelgeel werd (voor zover ik weet) nooit gebruikt voor het afremmen voor een wissel. Dubbelgeel werd puur gebruikt voor het preventief afremmen als er een blok kwam dat korter was dan de normale remweg.

Wat betreft de seinen: je mag er van uit gaan dat er aan beide kanten van een spoor een wissel staat, waarbij er zich geen wissel tussen de seinen bevindt. (uitzonderingen daargelaten, zoals kleine station die je maar in 1 richting mag berijden of wissels van aansluitingen die gegrendeld zijn met een OTC-sectie bijv).

Perronseinpalen werden alleen gebruikt in de tijd van armseinen. Overigens begrijp ik je opmerking van wissel 17 te Alkmaar niet? Ik kan dat hele wissel niet vinden :P
Vriendelijke groet, Servé.

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re: Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D
« Reactie #32 Gepost op: 09 February 2014, 13:23:36 »
Hoi Servé
  • Dat dacht ik al. Dus afslaan alleen met een cijfer (onder sein of op koeiekop)
    Ontbrekende sein ten westen van wissel 17 sloeg op Haarlem
  • Vóór er overal dwergseinen werden geplaatst had ook Maastricht perronseinen om de trein halverwege te stoppen. Ik weet natuurlijk niet of je die ooit gezien hebt.
    Maastricht 1983?

    Bij deze een foto van de invoering van de dwergseinen, met een laatste blik op de Perronseinen.
    (rood=stop, dus niet te verwarren met de blauwe lampen).
  • Helaas (voor mij) hebben ze er weer gelijk vier neergezet. Ik denk dat ik er met het kruiswissel wel uit ben.
m vr gr Marco

Zie ook http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57367.msg3221435846/topicseen.html#msg3221435846
« Laatst bewerkt op: 11 February 2014, 15:17:01 door Marco D. Reden: datum foto was niet 2005 »
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D
« Reactie #33 Gepost op: 11 November 2015, 19:46:15 »
Dit is een voor mij heel interessante discussie. Is er nog een vervolg met betrekking tot de bouw en de daarbij toegepaste seinen? Gebruik je ook een seinbeeldenkaart?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D
« Reactie #34 Gepost op: 20 November 2015, 14:27:48 »
Ja de plannen zijn er, maar de bouw schiet niet op.
Altijd druk met andere dingen. desnoods net bouwen van een molen enzo.
Ik maak op dit moment geen haast.

En nee, ik dacht niet aan seinbeeld kaarten of zo,
gewoon bedraden met contacten en/van relais, en wellicht met een enkel poortje. Dat laatste weet ik nog niet maar kan het behoorlijk verfraaien.

Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog