Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:27:52
modulebaan in spoor 1 door Marc tramt
Vandaag om 22:14:38
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 21:57:35
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Bennis
Vandaag om 21:52:59
NS 8100 in 0 door moonlicht
Vandaag om 21:45:27
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:45:18
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door cor_b
Vandaag om 21:43:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:39:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:32:25
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 21:26:01
Rijnstraat door R1954
Vandaag om 21:17:15
PBM/PWM met joystick door Eric v C
Vandaag om 20:59:39
Digitaal-delta door Dick Bernard
Vandaag om 20:57:28
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Rick
Vandaag om 20:43:43
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 20:16:47
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 20:03:18
Piko 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 19:58:52
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Huup
Vandaag om 19:44:33
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door prutser
Vandaag om 19:20:01
vrijgavecode z21 centrale door VAM65
Vandaag om 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
Vandaag om 18:16:15
Line-up foto's van modellen door Martijn193
Vandaag om 18:15:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
Vandaag om 17:31:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:06:29
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08
  

Auteur Topic: Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D  (gelezen 10748 keer)

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re: Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D
« Reactie #30 Gepost op: 08 February 2014, 22:09:33 »
Dank je wel Servé
 
Het gebruik van de seinen is me voor het grootste deel wel duidelijk.
Maar...
als ik de wissels in de hoofdbaan voor 60 maak, vraag ik me af of ik van links binnenkomend naar spoor 3 dubbelgeel mag tonen of geel-6. Het lijkt me dat dubbelgeel niet gebruikt werd om de snelheid te beperken voor het volgende wissel, alleen voor het volgende sein. Heb ik dat goed begrepen ?
Ik zal de verschillende varianten eerst uitwerken voor ik weer wat vraag

Wat betreft de beveiliging van een kruiswissel blijf ik nog op zoek naar andere situaties dan Haarlem zonder sein op het hoofdspoor.  Ik heb de jaren 60 natuurlijk wel bewust meegemaakt, maar merk toch dat sommige details van de logica van destijds verloren gaan in mijn herinnering.

Ik zal ook aan Alkmaar te denken, waar halverwege het perron nog lang een perronseinpaal stond
(Zie http://www.seinarm.nl/Armsein/Stationsbeveiliging/perronseinpaal.aspx)
Voor mij blijft het ook merkwaardig dat op spoor 1 en 2 er geen (uitrij)seinen meer zijn ten westen van wissel 17. dat het als wisselstraat zou worden beschouwd, lijkt me meer een conclusie dan een oorzaak.

Nu ja, echt helemaal foutloos hoeft het natuurlijk niet altijd. Het blijft maar schaal 1:87

m vr gr
Marco

Oproep aan iedereen:
waar was een kruiswissel halverwege een perron waar minstens 1 sein ontbrak?




PS / nagekomen:
@Servé (or @anyone else)
Weet jij hoe dat in Maastricht ging? Daar zijn de dwergseinen bij het kruiswissel pas in 2005 geplaatst, zie ik.

« Laatst bewerkt op: 08 February 2014, 22:19:50 door Marco D »
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D
« Reactie #31 Gepost op: 09 February 2014, 07:37:05 »
Hoi Marco,

Even een snel antwoord.

Dubbelgeel werd (voor zover ik weet) nooit gebruikt voor het afremmen voor een wissel. Dubbelgeel werd puur gebruikt voor het preventief afremmen als er een blok kwam dat korter was dan de normale remweg.

Wat betreft de seinen: je mag er van uit gaan dat er aan beide kanten van een spoor een wissel staat, waarbij er zich geen wissel tussen de seinen bevindt. (uitzonderingen daargelaten, zoals kleine station die je maar in 1 richting mag berijden of wissels van aansluitingen die gegrendeld zijn met een OTC-sectie bijv).

Perronseinpalen werden alleen gebruikt in de tijd van armseinen. Overigens begrijp ik je opmerking van wissel 17 te Alkmaar niet? Ik kan dat hele wissel niet vinden :P
Vriendelijke groet, Servé.

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re: Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D
« Reactie #32 Gepost op: 09 February 2014, 13:23:36 »
Hoi Servé
  • Dat dacht ik al. Dus afslaan alleen met een cijfer (onder sein of op koeiekop)
    Ontbrekende sein ten westen van wissel 17 sloeg op Haarlem
  • Vóór er overal dwergseinen werden geplaatst had ook Maastricht perronseinen om de trein halverwege te stoppen. Ik weet natuurlijk niet of je die ooit gezien hebt.
    Maastricht 1983?

    Bij deze een foto van de invoering van de dwergseinen, met een laatste blik op de Perronseinen.
    (rood=stop, dus niet te verwarren met de blauwe lampen).
  • Helaas (voor mij) hebben ze er weer gelijk vier neergezet. Ik denk dat ik er met het kruiswissel wel uit ben.
m vr gr Marco

Zie ook http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57367.msg3221435846/topicseen.html#msg3221435846
« Laatst bewerkt op: 11 February 2014, 15:17:01 door Marco D. Reden: datum foto was niet 2005 »
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D
« Reactie #33 Gepost op: 11 November 2015, 19:46:15 »
Dit is een voor mij heel interessante discussie. Is er nog een vervolg met betrekking tot de bouw en de daarbij toegepaste seinen? Gebruik je ook een seinbeeldenkaart?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Marckendam tot Teijnde HO 6x6 Marco D
« Reactie #34 Gepost op: 20 November 2015, 14:27:48 »
Ja de plannen zijn er, maar de bouw schiet niet op.
Altijd druk met andere dingen. desnoods net bouwen van een molen enzo.
Ik maak op dit moment geen haast.

En nee, ik dacht niet aan seinbeeld kaarten of zo,
gewoon bedraden met contacten en/van relais, en wellicht met een enkel poortje. Dat laatste weet ik nog niet maar kan het behoorlijk verfraaien.

Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog