Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

upload deleten door maartenvdb
Vandaag om 20:01:16
Onshape gebruikersgroep door Henk de Vlaam
Vandaag om 19:47:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 19:44:22
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
Vandaag om 19:39:25
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 19:36:05
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
Vandaag om 19:34:32
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door 741230
Vandaag om 19:32:59
3 januari NVBS oliebollenrit door Forever Rocofan
Vandaag om 19:14:50
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Ben
Vandaag om 19:09:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 19:06:33
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 18:24:54
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door 741230
Vandaag om 18:22:29
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 18:20:55
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 17:32:13
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:18:35
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Dave.......
Vandaag om 17:05:10
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 17:04:30
contacten roco line wissel door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:32:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
Vandaag om 15:58:47
Sankt Georgen. door AndrevdG
Vandaag om 15:42:43
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:34:35
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 15:01:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 14:32:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 13:24:28
Booster voor de Marklin CS 1 (60212) door KNed
Vandaag om 13:05:27
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:27:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:51:16
De (3d) knutsels van Ronald. door DH1-3104
Vandaag om 10:20:24
Yamorc 8116 en MP1 MTB door FredD
Vandaag om 09:56:09
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door henk
Vandaag om 09:32:24
  

Auteur Topic: Philotrain motorpost: technische handleiding?  (gelezen 3169 keer)

E.r.i.k.

  • Offline Offline
  • Berichten: 191
Philotrain motorpost: technische handleiding?
« Gepost op: 14 December 2013, 11:29:02 »
Hoi allemaal,

Ik heb onlangs een Philotrain motorpost kunnen bemachtigen, maar helaas zonder (technische) handleiding.  Heeft iemand wellicht een digitale kopie voor mij?

Onderop zitten 2 schuifschakelaars waarvan er 1 niet duidelijk is. De ene is om te kiezen of je de pantograaf wil gebruiken voor stroomafname, bij de andere staat slechts "on - off" - zie ook de foto's. Waartoe dient deze?


en close-up

Pantograaf schakelaar


Normaal heb ik niet zo'n vrees om een trein open te maken, maar het is toch wel handig een beetje te weten waar de klemmetjes/schroefjes en draadverbindingen zitten.  Is het het spannender dan de 4 groen omcirkelde schroeven los te draaien?

Groeten,
Erik.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5517
  • Modelspoor is emotie...
Re: Philotrain motorpost: technische handleiding?
« Reactie #1 Gepost op: 14 December 2013, 11:45:42 »
Ik zou zeggen:stuur eens een mailtje naar Philotrain zelf...   ;)
Tbinnebarretije…

E.r.i.k.

  • Offline Offline
  • Berichten: 191
Re: Philotrain motorpost: technische handleiding?
« Reactie #2 Gepost op: 14 December 2013, 12:00:52 »
Uiteraard eerst een mailtje naar Philotrain gedaan, maar nog geen reactie.

Mvg,
Erik

<edit> Maar zie, zeer attent op zaterdagmiddag een antwoord van Philotrain:
Citaat
Geachte heer,

Bij de mP 3000 hebben nooit papieren gezeten. Het technisch onderhoud bestaat uit het zeer zuinig smeren van de wielassen en daar houdt het wel mee op.
[...]

Met vriendelijke groet,
Wim Wolters
« Laatst bewerkt op: 14 December 2013, 12:30:12 door E.r.i.k. »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22755
Re: Philotrain motorpost: technische handleiding?
« Reactie #3 Gepost op: 14 December 2013, 12:31:16 »
Ook nog nooit een gebruiksaanwijzing erbij gezien, maar ik meen me te herinneren dat je met de tweede schakelaar de sluitseinen kan uitzetten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

vrijbuiter55

  • De wijzen komen uit het oosten, zeggen ze.
  • Offline Offline
  • Berichten: 453
Re: Philotrain motorpost: technische handleiding?
« Reactie #4 Gepost op: 14 December 2013, 18:31:42 »
Probeer je toch gewoon uit, weet je snel genoeg waar het een en ander voor dient. (y) ;D ;D

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Philotrain motorpost: technische handleiding?
« Reactie #5 Gepost op: 05 February 2020, 01:27:30 »
Is om de verlichting geheel uit te schakelen. De tweede schakelaar ontbreekt bij mij, zit een plaatje overheen, de mijne is voor continue bovenleidingbedrijf geschikt gemaakt.

Gheghe, ff dooie topics omhoog schoppen.  :police:
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2548
Re: Philotrain motorpost: technische handleiding?
« Reactie #6 Gepost op: 05 February 2020, 09:03:30 »
Hoi Erik,

Toevallig heb ik Dinsdagavond een poging gedaan om de motorpost te openen en kom ik nu ( Woensdagochtend ) het draadje met de vraag over het openmaken tegen.

Als je de vier groen omcirkelde schroefjes losmaakt komt de bodemplaat met de apparaatkasten los. De draaistellen blijven dan nog aan de kap zitten. De aandrijving zit op de bodemplaat en gaat naar ieder draaistel met een tweedelige cardan overbrenging.

Links en rechts naast ieder draaistel zitten ook schroefjes ( dus twee per draaistel ) waarmee je het voorste stuk van de bodemplaat met het cabine-interieur loshaalt.

1 draaistel met cabinebodem kon ik een stukje naar het midden van de bak schuiven en uitnemen, het andere draaistel blijft ergens achter haken en heb ik nog niet kunnen verwijderen.

Ook zitten er nog draadjes tussen onderstel en kap voor de verlichting en naar de pantograven. Dus het gaat allemaal niet zo makkelijk als bij een treinstel van nu, waar alle techniek en verlichting aan de  bodemplaat vastzit.

Ben benieuwd of je dezelfde problemen tegenkomt met het uitnemen van de draaistellen.

Vriendelijke groet Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 05 February 2020, 09:08:20 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Philotrain motorpost: technische handleiding?
« Reactie #7 Gepost op: 05 February 2020, 18:57:58 »
Dat heb ik dus ook allemaal gedaan eergister.  ;D De montageplek van de draaistelplaatjes is echt lekker subtiel gekozen... vervolgens stuit de cabinewand tegen de schroef van de pantograaf.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...