Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Martijnstein
Vandaag om 06:17:52
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Martijnstein
Vandaag om 06:04:41
Rondom Charlois door Spoor010
Vandaag om 05:58:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:32:21
3 januari NVBS oliebollenrit door FreekH
Vandaag om 00:51:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door roadster36
Vandaag om 00:34:53
NS 8100 in 0 door roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
12 December 2025, 22:51:15
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Sven
12 December 2025, 22:44:00
Pfarrerwinkel bahn door DJV
12 December 2025, 22:06:32
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door moonlicht
12 December 2025, 21:29:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
12 December 2025, 21:21:01
Cranicher Altbahn door Arjen52
12 December 2025, 20:12:26
Kersttrein door 008200
12 December 2025, 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Frans Peeters
12 December 2025, 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
12 December 2025, 18:37:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
12 December 2025, 16:11:45
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
12 December 2025, 15:46:17
blablabla door Duikeend
12 December 2025, 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
12 December 2025, 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
12 December 2025, 15:06:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
12 December 2025, 14:05:52
Bauarbeiten im gange door 741230
12 December 2025, 12:57:20
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
12 December 2025, 12:39:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
12 December 2025, 12:26:49
Roco 2026 door Rob Ellerman
12 December 2025, 12:22:41
13 december modelspoorbeurs Houten door Florisw
12 December 2025, 12:08:21
  

Auteur Topic: Baan in Z digitaliseren bediening  (gelezen 2430 keer)

Peter75

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Baan in Z digitaliseren bediening
« Gepost op: 08 November 2015, 11:35:28 »
Na jaren van stockage, heb ik eindelijk plaats en tijd gevonden om mijn oude collectie treinen en modellen van Spoor Z nog eens boven te halen.
Ondertussen ben ik al wat aan het spelen met mogelijke opstellingen en baanplannen maken.

Ik zou deze baan zoveel mogelijk willen digitaliseren en hopelijk in de toekomst ook de Z locs.

Voorlopig wil ik de wissels, seinen en verlichting digitaal laten verlopen met op termijn een bediening met PC of laptop of Ipad.
Uit een oude HO collectie (die zelfs amper gebruikt is) wil ik, alvorens deze te verkopen, een aantal zaken recupereren:
- 1 x Marklin Digital 6020 Central Unit
- 2 x Marklin Digital 6002 Transfo
- 1 x Marklin Digital 6022 Central Control
- 1 x Marklin Decoder K83
- 1 x Marklin Signaal Decoder 72441
Mijn vraag is of deze materialen wel allemaal kunnen gerecupereerd worden. Wat is er overbodig en wat kan worden herbruikt.
Later komen de locs pas in het spel, voorlopig enkel het bedienen van de baan.


Bedoeling :
Fase 1 : een geautomatiseerd schaduwstation
Plaat grootte : 135 x 80cm (zie tekening in bijlage)
=> oranje = oprit van 0 naar 50mm
=> blauw = schaduwstation
=> grijs = opstelrail
Voorlopig is er door de beperkte opzet slechts 4 parkeerstroken voorzien (tenzij iemand me suggesties kan geven om er op deze oppervlakte meer te plaatsen).

Ieder spoor krijgt eerst een schakelrail om de wissel te verzetten naar het volgende spoor. Vervolgens een ontkoppelrail om de loc vrij te geven. Gevolgd door een geïsoleerd stuk gekoppeld aan een schakeldoos waarmee dit spoor onder stroom kan worden gezet. Vervolgens het einde van de isolatiestrook en daarna een volgende schakelrail om het spoor vrij te geven en de wissel weer te verzetten.

Hier zijn dus maar twee schakelaars van toepassing : de eerste om te ontkoppelen en een tweede om het geïsoleerde stuk te activeren of deactiveren.

Deze opstelling zou ik voor ieder spoor in het schaduwstation toepassen.
Het ontkoppelen van de treinstellen is me nog niet helemaal duidelijk en hier zal ik nog een testopstelling voor moeten voorzien. Zodat de locs op het juiste punt stil staan om zo de wagons te kunnen ontkoppelen.
Onderaan recht heb ik een opstelspoor voorzien om makkelijk locs en wagons te kunnen toevoegen.

Fase 2 : zal het bovengronds traject zijn , maar hier is het nog even puzzelen hoe en wat. Voorlopig is het de bedoeling om hier een rangeerstuk als een pendellus op te voorzien alsook een continue traject.

Deze fase zal een modulair deel worden met uitbreidingen naar andere later toe te voegen segmenten.
Deze opstelling zal wel digitaal gestuurd worden (voorlopig met uitzondering van de locs).

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Baan in Z digitaliseren bediening
« Reactie #1 Gepost op: 08 November 2015, 15:55:58 »
Waar een wil is, is een weg.  (y) Houd je wel rekening met het bijna gehalveerde voltage waarop de Z-locjes rijden? Die verdragen absoluut geen 14-24 volt. Maximaal 9V gebruiken.

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Baan in Z digitaliseren bediening
« Reactie #2 Gepost op: 08 November 2015, 16:08:30 »
Gezien de grootte van de locjes en de noodzakelijke ruimte voor de decoders, heb je wel eens naar het Dinamo systeem gekeken? Behalve dat je analoog en digitale locs door elkaar kunt laten rijden, hoef je geen decoder in het locje te bouwen

http://www.vpeb.nl/oplossingen/treinen/.

Dat kan je plannen over wat te behouden, en wat te verkopen, misschien beïnvloeden.

gr, Bert

zofman

  • stationchef van de S.a.A.-bahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 226
  • Stationchef van de S.a.A.-bahn
    • Bouw van de S.a.A.-bahn
Re: Baan in Z digitaliseren bediening
« Reactie #3 Gepost op: 08 November 2015, 16:26:29 »
Waar een wil is, is een weg.  (y) Houd je wel rekening met het bijna gehalveerde voltage waarop de Z-locjes rijden? Die verdragen absoluut geen 14-24 volt. Maximaal 9V gebruiken.

Allie

En de K83 vind minder stroom niet fijn, met als gevolg dat de wissels niet betrouwbaar schakelen.

Jan
Link naar mijn joeptjoepkanaal over de bouw van de S.a.A.-bahn
https://www.youtube.com/channel/UC7-t1dWsfnRNfJBdde_hbCA

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Baan in Z digitaliseren bediening
« Reactie #4 Gepost op: 09 November 2015, 15:08:59 »
Gezien de grootte van de locjes en de noodzakelijke ruimte voor de decoders, heb je wel eens naar het Dinamo systeem gekeken? Behalve dat je analoog en digitale locs door elkaar kunt laten rijden, hoef je geen decoder in het locje te bouwen
In Houten zit iemand die decoders in Z-locomotieven inbouwt. Dus de decoder kunnen in de locomotieven. Hij heeft meestal een bordje bij zich met een aanta; parallele ovalen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

F.E.M.

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Baan in Z digitaliseren bediening
« Reactie #5 Gepost op: 09 November 2015, 16:48:43 »
Gezien de grootte van de locjes en de noodzakelijke ruimte voor de decoders, heb je wel eens naar het Dinamo systeem gekeken?
Er zijn wel al decoders die in nagenoeg elke Z loc passen: http://www.tran.at/Produkte/DCX77z.shtml
Mvg,

Franky

zofman

  • stationchef van de S.a.A.-bahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 226
  • Stationchef van de S.a.A.-bahn
    • Bouw van de S.a.A.-bahn
Re: Baan in Z digitaliseren bediening
« Reactie #6 Gepost op: 09 November 2015, 17:18:03 »
Ik heb zelfs de br89 uit de startset gedigitaliseerd met de tran decoder.
Soms is er wel wat freeswerk te doen in de metalen kapjes.
Ik heb zelfs iemand gezien die ook nog geluid had ingebouwd in een railbus
Jan
Link naar mijn joeptjoepkanaal over de bouw van de S.a.A.-bahn
https://www.youtube.com/channel/UC7-t1dWsfnRNfJBdde_hbCA

Peter75

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: Baan in Z digitaliseren bediening
« Reactie #7 Gepost op: 13 November 2015, 19:35:41 »
Bedankt voor de reacties op de decoders in de locs. Ik ga dit precies iets naar voor schuiven op mijn planning.

Mijn eerste opzet was om het bestaande materiaal te hergebruiken. Dat lijk me in een eerste fase om de bediening te digitaliseren toch al een "goedkope" opstap. Kwestie van in het ontwerp van de baan al dadelijk de juiste spullen te kunnen integreren.

Maar misschien dat ik de 6020 nog kan hergebruikt worden voor andere accessoires op de baan.
Alle suggesties zijn natuurlijk welkom.