Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Roco modellen op aliexpress
door
maartenvdb
Vandaag
om 00:05:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
26 October 2025, 23:51:08
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
26 October 2025, 23:10:51
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
26 October 2025, 23:01:51
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
26 October 2025, 22:56:20
Rondom Charlois
door
Huup
26 October 2025, 22:48:25
Schroefkoppeling voor H0.
door
Bahn-AG
26 October 2025, 22:33:36
Had de NS4903 rangeerlicht?
door
ruudns
26 October 2025, 22:07:06
viessmann 4500
door
Kees van der knijff
26 October 2025, 21:46:44
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
Edwin2121992
26 October 2025, 21:21:33
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
26 October 2025, 20:44:22
De bouw van station Laarbeek H0
door
cor_b
26 October 2025, 20:42:04
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
bask185
26 October 2025, 20:27:24
TAMS PZS-2.2
door
Ronald Halma
26 October 2025, 20:24:29
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
orientexpress
26 October 2025, 20:19:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
neudalhausenstadbahn
26 October 2025, 19:58:42
Eurostar in brand
door
Arjan6511
26 October 2025, 19:29:41
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
26 October 2025, 19:26:57
Raadplaatje
door
grossraumwagen
26 October 2025, 19:08:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
orientexpress
26 October 2025, 19:08:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
GerardvV
26 October 2025, 18:58:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Rob Ellerman
26 October 2025, 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
26 October 2025, 18:13:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Hans1963
26 October 2025, 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes.
door
Mar-Cas
26 October 2025, 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan
door
Miniature Holland
26 October 2025, 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo
door
Miniature Holland
26 October 2025, 17:19:21
sein decoder Z21 10837 programeren
door
kar
26 October 2025, 16:15:32
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
26 October 2025, 15:50:54
Da's Daz 2
door
Huup
26 October 2025, 15:33:01
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Plaatsing uitrijseinen op emplacement.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Plaatsing uitrijseinen op emplacement. (gelezen 3550 keer)
marcombv
Gast
Plaatsing uitrijseinen op emplacement.
«
Gepost op:
17 October 2015, 22:22:59 »
Ik heb een tweetal vragen over de plaatsing van mijn uitrijseinen.
Op de eerste afbeelding zie je (een deel) van mijn station, de sporen zijnh van boven naar beneden genummerd 1 t/m 4.
De sporen 1 en 2 zijn doorgaand sporen (spoor 1 wordt altijd bereden van rechts naar links en spoor 2 van links naar rechts)
de sporen 3 en 4 eindigen in dit station (en worden beide kanten op bereden).
Hoe nu de uitrijseinen te plaatsen?
Voor spoor 1 is het geen probleem, gewoon rechts naast het spoor aan het eind van het perron.
Is de oplossing in de afbeelding de juiste?
Of moeten er bij A wachtseinen en/of sperseinen komen?
De tweede vraag is bijna hetzelfde als de eerste en betreft mijn goederen depot. Ook hier weer een simpele afbeelding.
Bij B staat een uitrijsein voor de hele bundel.
Dus wat moet er bij A komen?
Een meervoedig gekoppeld uitrijsein, een spersein of een wachtsein?
«
Laatst bewerkt op: 18 October 2015, 20:49:39 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt
»
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26868
Re: Plaatsing uitrij seinen
«
Reactie #1 Gepost op:
17 October 2015, 23:41:00 »
In beide gevallen zou ik de seinen bij A handhaven, en die bij B weglaten.
Als een trein moet stoppen voor een sein halverwege of aan het einde van een wisselstraat, dan staat hij één of meerdere wissels te blokkeren en dat moet je vermijden.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
draaischijf2000
Offline
Berichten: 71
Re: Plaatsing uitrij seinen
«
Reactie #2 Gepost op:
17 October 2015, 23:59:01 »
Vraag 1:ik zou de hele groepnwissels en seinen onder A er uit gooien.Als dat niet kan ,kun je met sperseinen volstaan.
Sein B2 kan een enkelvoudig hoofdsein worden(HP0/HP1).
Vraag2:de seinen A kunnen worden vervangen door sperseinen..Sein B kan weer een enkelvoudig hoofdsein worden ,tenzij het met een snelheidsbeperking(aftakkend) op het hoofdspoor aan sluit.
Je bepaalt zelf hoe jehet wilt hebben,maar ik zou je willen adviseren,houdt het zo eenvoudig mogelijk en voorkom doublures.
Succes.
Mvg, Romani-P
Gelogd
tijdperk 3 NS in opbouw
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7760
Forummoderator
Re: Plaatsing uitrij seinen
«
Reactie #3 Gepost op:
18 October 2015, 12:06:43 »
Ik zou uitgaan van de regel dat er een complete trein tussen seinen in moet passen (uitzonderingen daargelaten). Dus, zoals genoemd, A behouden, B weglaten.
Sperrsignalen: was dat niet voor rangeerbewegingen? Dat die daarmee toestemming gegeven kon worden het stop-tonende hoofdsein te passeren voor een rangeerbeweging? Ik zou ze in dit geval bij de hoofdseinen plaatsen.
Zoals draaischijf2000 zegt: één van de seinen kan een enkelvoudig sein ('rood/groen') tonen, omdat vanaf daar nooit met een snelheidsbeperking (hp2) vertrokken zal kunnen worden.
Tot slot zou ik bij het goederendepot kijken of er niet wat seinen minder kunnen. Vaak werd daar van lang niet alle sporen vertrokken. In jouw voorbeeld zou ik verwachten dat spoor 1 en 2 een sein hebben en 3 en 4 niet. 3 en 4 zijn dan alleen voor rangeren bedoeld, de goederentrein zelf wordt op spoor 2 (of 1, maar dat lijkt me het doorgaande hoofdspoor) samengesteld. Op 3 en 4 zou je dan sperrsignalen kunnen zetten. Leuk voor de afwisseling!
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
marcombv
Gast
Re: Plaatsing uitrij seinen
«
Reactie #4 Gepost op:
18 October 2015, 12:45:03 »
Allen bedankt voor de reacties,
Ik zal nog even wat verduidelijken.
Voor Klaas Zondervan:
Bij het station is de rails voor seinen A net zo lang (of zelfs langer) dan de rails voor seinen B.
Dus er kan nooit materiaal op een wissel blijven staan of terecht komen.
Voor draaischijf2000:
Vraag 1: zie boven, er zit wel degelijk een nut functie in de wisselstraat bij A.
Indien er dus een spoor tussen A en B bezet is kan een trein die vanaf sein A vertrekt een affwijkende route nemen.
Dus bijvoorbeeld vertrek van spoor 4 en het spoor 4 tussen A en B is bezet dan kan er toch via spoor 3 uitgereden worden.
Eventueel zelfs via sppor 2 (de hoofdbaan).
Vraag 2: Het goederen deel sluit vanaf het uitrijsein aan op de meest rechter wisselstraat van afbeelding 1 en komt dus op een gegeven moment uit op de hoofdbaan.
Dus volgens mij zou er dan toch een uitrijsein moeten komen die de beelden HP0 en HP2 kan tonen.
Voor Reinout van Rees: Zie boven, er past inderdaad een complete trein tussen seinen A en B.
Spersignalen is er inderdaad voor rangeer bewegingen.
Op de sporen 3 en 4 zal er soms van loc gewisseld moeten worden. De treinen komen vanaf rechts binnen en vertrekken ook weer naar rechts.
Dus of de loc moet omrijden (heb ik in dit voorbeeld nog geen rekening mee gehouden) of er staat tussen de seinen A en B al een verse loc klaar.
Dan gaat het volgens mij toch om rangeer bewegingen?
Bij het goederen depot is het zo dat spoor 4 de losweg is, spoor 3 aan de goederenloods grenst en sporen 1 en 2 als opstel en/of samenstel sporen bedoeld zijn.
Maar door jullie antwoorden is het mij wel weer wat duidelijker geworden.
Overigens is het station uit afbeelding 1 nog wat uitgebreider, maar het ging om het principe van de plaatsing van de uitrijseinen. Zal er straks wel een foto van proberen te maken.
De inrijseinen waren geen probleem want die komen alleen langs de hoofdbaan en moeten de beelden HP0, HP1 of HP2 kunnen tonen.
Gelogd
hubertus
Offline
Berichten: 3270
Re: Plaatsing uitrij seinen
«
Reactie #5 Gepost op:
18 October 2015, 13:29:01 »
Sperrseinen zijn voor trein- en rangeerbewegingen, hoofdseinen alleen voor treinbewegingen (in Duitsland tenminste).
In het eerste plaatje moeten zowel bij A als B hoofdseinen staan. Bij A zijn het dan Zwischensignale en bij B Ausfahrsignale.
Bij lichtseinen zie je in zo'n geval vaak dat afhankelijk van de ingestelde rijweg slechts een van de twee opvolgende seinen een seinbeeld laat zien, het andere is dan met een Kennlicht uitgeschakeld. Bij armseinen valt er echter niks uit te schakelen.
In het tweede plaatje bij A Sperrseinen (en zelfs dat niet altijd). In principe hoeven alleen sporen beveiligd te worden die uitkomen op een spoor waar treinbewegingen plaatsvinden. En vaak gebeurt dat dan nog met een stopontspoorblok.
Als van spoor 1 en/of 2 treinbewegingen vertrekken, heb je daar een hoofdsein nodig. Dat kan een Gruppenausfahrtsignal bij B zijn als van beide sporen een trein kan vertrekken. En als dat alleen van 1 kan, zet je dat bij B naast spoor 1.
Als je echt geïnteresseerd bent hoe het allemaal hoort, kan ik je de serie Miba-Report Signale van Stefan Carstens aanbevelen.
Huub
Gelogd
marcombv
Gast
Re: Plaatsing uitrij seinen
«
Reactie #6 Gepost op:
18 October 2015, 13:37:36 »
Hallo Huub,
Dus als ik het goed begrijp is plaatje 1 eigenlijk compleet zo?
Moeten er dan nog ergens wachtseinen komen?
Bij het tweede plaatje kunnen in principe vanaf ieder spoor treinen vertrekken.
Dus dat betekend, dat alle 4 de sporen een spersignaal krijgen en er 1 uitrijsein komt.
Alles wordt trouwens inderdaad met armseinen uitgevoerd.
Dat boek had ik inderdaad in mijn bezit maar is helaas bij mijn scheiding verloren gegaan, evenals mijn complete N-spoor depot.
Gelogd
hubertus
Offline
Berichten: 3270
Re: Plaatsing uitrij seinen
«
Reactie #7 Gepost op:
18 October 2015, 13:48:38 »
Het is heel erg afhankelijk van wat er gebeurt op zo'n station en hoe de situatie ter plaatse is. Als er veel gerangeerd wordt, is het plaatsen van sperr- en/of wachtseinen wel logisch. Maar er zijn ook voorbeelden waar alleen hoofdseinen staan en er toch ook gerangeerd wordt. Dan wordt de rangeertoestemming mondeling gegeven.
Vertrek als treinbeweging (een rangeerdeel is geen treinbeweging) vanaf een losspoor of goederenloods lijkt me onwaarschijnlijk. Maar wellicht zijn er wel voorbeelden te vinden waar dat wel gebeurde.
Gelogd
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15430
Re: Plaatsing uitrij seinen
«
Reactie #8 Gepost op:
18 October 2015, 20:34:32 »
Antwoord op vraag 2:
Hier zou je ook kunnen overwegen om één hoodfsein als Gruppensignal te plaatsen. Wordt dit sein veilig getrokken, dan wordt door de Hauptsperrsignale aangegeven voor welk spoor het sein Hp1 (of natuurlijk Hp2) geldt.
Vlugschets:
Gelogd
Miljoenenlijn
Offline
Berichten: 327
Re: Plaatsing uitrij seinen
«
Reactie #9 Gepost op:
18 October 2015, 20:47:54 »
Hoi,
Kijk eens bij de Schwarzwaldbahn ,bahnhof Villingen daar is ook nog klassieke beveiliging,
of Neuss die staan op het internet.
Want bij een treinbeweging moet ook het rangeersein getrokken worden en het is zoals Hubertus schreef
het ligt aan de situatie en hoe je de sporen wilt gebruiken.
Gr Jo
Gelogd
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15430
Re: Plaatsing uitrijseinen op emplacement.
«
Reactie #10 Gepost op:
18 October 2015, 21:27:12 »
Kleine aanvulling op mijn bericht van hierboven:
Als je in plaats van de Hauptsperrsignale hoofdseinen gebruikt, dan vervalt het "gezamenlijke" hoofdsein. Twee seinen zo vlak na elkaar is op z'n minst ongebruikelijk te noemen, zo niet onmogelijk, als de reglementen goed nageleefd worden.
Hierboven werd het al aangestipt: de afstand tussen twee hoofdseinen moet minstens de lengte van een trein beslaan, plus de "Durchrutschweg".
Gelogd
marcombv
Gast
Re: Plaatsing uitrijseinen op emplacement.
«
Reactie #11 Gepost op:
19 October 2015, 22:34:14 »
Allemaal dank voor de zinvolle opmerkingen.
En de mods bedankt voor het aanpassen van de topictitel, was dat zinvol?
Gelogd
HDV_27
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 8
Re: Plaatsing uitrijseinen op emplacement.
«
Reactie #12 Gepost op:
19 October 2015, 22:44:29 »
Hai,
Veel is al in delen gezegd in de voorgaande berichten. Toch nog een kleine, naar ik hoop zinvolle, aanvulling.
Belangrijk is dat Duitse Hauptsignale (Hp0/1/2) alleen bestemd waren voor treinen en niet voor rangeerdelen. In de eerste situatie (A/B met 2 doorgaande sporen en 2 kopsporen) zou ik de seinen bij A laten staan. Dit zijn dan de uitrijseinen voor treinen die uit het station vertrekken naar het ‘oosten’ (het station uit, dus voorbij het ‘Einfahrsignal’).
Alle overige bewegingen binnen het station – en dan vooral het deel tussen A en B – zou je dan (beide kanten op!) kunnen regelen met sperseinen Sh0/1 (een flink aantal…). Als het een rustig station is zou je het zonder seinen of met het Wartezeichen (Ra11) kunnen doen. Over borden gesproken: vergeet ook de borden Ra10 Rangierhalttafel op de sporen het station uit niet.
‘Zwischensignale’ heb je alleen nodig als er op hetzelfde spoor (al of niet via een wissel halverwege) twee treinen achter elkaar op hetzelfde spoor zouden kunnen staan.
Ongeveer hetzelfde geldt voor het goederenstation: als je vanaf elk spoor een trein laat vertrekken moet er bij elk spoor een uitrijsein staan of je kan, zoals Jan (44) aangeeft, ook een groepsuitrijsein geplaatst worden.
Een andere oplossing is dat je een van de sporen als vertrekspoor aanwijst. Daar komt dan het hoofdsein (als uitrijsein) te staan, terwijl je de rest van de sporen met sperseinen kan beveiligen.
Groetz,
Hans
Gelogd
marcombv
Gast
Re: Plaatsing uitrijseinen op emplacement.
«
Reactie #13 Gepost op:
20 October 2015, 17:50:55 »
Hans, bedankt voor weer wat nuttige tips.
Er kunnen inderdaad twee treinen achter elkaar staan.
Dus ik denk dat ik voor de optie met Zwischensignale ga.
Dan heb ik nog wel wat seintjes te bouwen.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Plaatsing uitrijseinen op emplacement.