Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Tomasso
Vandaag om 09:18:41
Beilhack xrotm: rijrichting door rjr
Vandaag om 09:05:55
Railhobby artikel bouw SJ G8 (1979) door Loki
Vandaag om 08:41:24
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:31:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:28:27
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 08:27:26
advies gevraagd over gelijkstroommotoren en de aansturing door MOVisser
Vandaag om 00:14:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Remco vM
Vandaag om 00:11:01
Problemen met digitale koppeling Roco door phdirk
17 September 2025, 20:46:24
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door MOVisser
17 September 2025, 20:42:38
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door modelbouwer_V
17 September 2025, 20:37:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door ruudns
17 September 2025, 20:14:05
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
17 September 2025, 19:16:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
17 September 2025, 18:54:07
Modulebanen algemeen; Is de megabiels uitgerangeerd? door MOVisser
17 September 2025, 18:25:23
Roco 290 digtaliseren door Herb73
17 September 2025, 17:59:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Herb73
17 September 2025, 17:46:45
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
17 September 2025, 17:42:34
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
17 September 2025, 17:25:25
4 ledjes op één voorweerstand? door Herb73
17 September 2025, 17:11:11
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
17 September 2025, 16:49:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
17 September 2025, 16:47:20
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 September 2025, 16:23:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
17 September 2025, 16:20:08
Rheinburg, TP V/VI door Bram S
17 September 2025, 16:06:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
17 September 2025, 13:37:10
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
17 September 2025, 13:23:41
Piko 2025 door spoorzeven
17 September 2025, 13:06:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
17 September 2025, 13:02:43
Da's Daz 2 door Keska
17 September 2025, 12:57:24
  

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 210145 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12482
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. zondag 31 aug. 2025
« Reactie #615 Gepost op: 31 August 2025, 15:55:41 »
Zondag 31 augustus 2025
Op deze rustige en regenachtige zondag weer een klein update ronde gemaakt.


2607-1316 In Vaildhusen was zins de laatste keer niet veel veranderd, er is wat meer ballast gestort en wat steviger aangereden.


2608-1319 De overweg “Zum Escher Feld” lag er nu helemaal uit. Net voor de sjofel kan je zien hoe diep dat er uitgegraven is.



2609-1320 We kijken hier in de richting van Esche. Achter de bosschages bevind zich het wissel wat vroeger naar de olie van Osterwald liep. Ik krijg het ideeën dat het hier ook dubbelspoor gaat worden?


2610-1327 Een van de opgangen naar het perron van Hoagstede


2611-1321 de aangestampte opgang van af de Bergstrasse


2612-1325 van wat dichterbij gezien


2613-1326 Hier moeten wat technische apparaten komen.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12482
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. vrijdag 5 september 2025
« Reactie #616 Gepost op: 05 September 2025, 19:34:23 »
Vrijdag 05 september 2025
Na een paar daagjes aan de Rijn gezeten te hebben, even gekeken of dat er al schot in de zaak zit


2614—1328 Velthausen


2615—1329 Velthausen


2616—1330 Esche


2617—1331 Esche


2618—1332 Hoogstede


2619—1313 Hoogstede


2620—1335 Hoogstede


2621--1334 Hoogstede
« Laatst bewerkt op: 05 September 2025, 19:40:19 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12482
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. woensdag 10 sep. 2025
« Reactie #617 Gepost op: 10 September 2025, 13:55:41 »
Woensdag 10 september 2025

Vanmorgen even een rondje Veldhaus/Esch/Hoogstede/Emlichheim gemaakt.

In Veldhaus was alleen de rommel wat opgeruimd en liepen enkele kerels interessant te doen.
Binnendoor via de Veldgaarstrasse naar de Fohlenstrasse gereden. 


2622—1339 Hier aan de Fohlenstrasse was wel enige activiteit te bespeuren. Zo te zien waren ze duidelijk bezig met het nieuwe wissel wat het tweede spoor uit Veldhausen aan moet sluiten op het doorgaande spoor van en naar Coevorden.


2623—1340 Er waren diverse “baggers” zoals de kranen hier genoemd worden, op de achtergrond bezig de vuile grond uit te zeven en deze weer klaar te leggen voor hergebruik. Rechts het nieuwe wissel.


2624—1341 Ik heb deze plaat geschoten om aan te geven waar volgens mij het wissel gepositioneerd moet worden, in het rechte stuk direct na de boog.
Doorgereden via allerlei landweggetjes naar de Bahnhofstrasse in Esch.


2625—1342  Door het open weiland waren deze werkvoertuigen duidelijk te onderscheiden. Twee baggers en een platte wagen.


2626—1344-k Langs de voorste kraan kijk ik in de richting waar ooit het omloopwissel in het oliespoor naar Osterwald heeft gelegen. Alles weg en mooi vlak gemaakt.


2627—1345 Kijk ik in de richting van Coevorden dan zie ik daar heel veel persoontjes druk doen. Helaas is het vandaag een gewone werkdag, dus moet ik een beetje afstand houden!


2628—1352 Ik ben dan maar omgereden naar Zum Escher Feld en had daar een beter zicht op de boog uit het bos. Hier kon je normaal het aftakkende wissel naar het oliespoor zien liggen, maar Nada, de rails waren terug maar geen wissel.


2629—1350 Uit het bos kwam wel een bagger met een grindbakkie.


2630—1353 Deze combinatie stopte vlak voor mijn neus voor de nu dichtgegooide overweg in de Zum Escher Feld


2631—1349 De bedoelde overweg


2632—1351 De ballast was bedoeld voor de overweg en voor de iets verderop werkende dienstvoertuigen


2633—1348 De bedoelde voertuigen

Na Esche een kijkje gaan nemen bij de werkzaamheden in Hoogstede


2634—1354 Begint al aardig op te schieten


2635—1355 Tegenwoordig heeft men overal hulpstukken voor, zoals deze zijkant oppakinlegknijper!


2336—1356 Het stationsplein! Vraagt nog de nodige aandacht.


2637—1358   Emlichheim heeft spoortechnisch nog niet veel te melden.


2638—1358 Het Umfeld daarentegen krijg op dit moment wel de nodige aandacht.


2639 En dan wil ik de liefhebber ook nog even wijzen op dit pas uitgekomen boek. ( zie ook mijn draadje in de rubriek Media.)








« Laatst bewerkt op: 12 September 2025, 20:26:32 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 798
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #618 Gepost op: 10 September 2025, 17:47:49 »
Mijn exemplaar verwacht ik elk moment. Ben benieuwd, mijn opa is in de oorlog bij de BE te werk gesteld, wellicht dat er nog iets daarover te vinden is.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12482
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. Zaterdag 13 sept. 2025
« Reactie #619 Gepost op: 12 September 2025, 21:10:07 »
Zaterdag 13 sept. 2025

Vandaag is het mooi weer met  af en toe een waterig zonnetje.


2640-1424 Mijn eerste stop was in Nijnhuus. Alles was hier in diepe rust en er was weinig activiteit te bespeuren.


2641-1423 Een van de machines die aannemer Stevens ingezet en die regelmatig in mijn reportage terugkomen


2642-1422  Net zoals deze van de DB overgenomen ballastwagen.


2643-1421 Ondergrond met ballstbed voor het nieuw aan te leggen inhaalspoor.


2644-1417 Doorgereden naar de "Fohlenstrasse" waar het nieuwe wissel al klaar ligt om in gepast te worden. Wat mij nu pas opvie,l zijn de kunststof dwarshouten! Hier worden de betonnen en/of houten dwarsliggers definitief verlaten en vervangen door kunststof.


2645-1418  Een oude en nieuwe wisseldwarshouten.


2646-1419 Staande op de overweg van de"Fohlenstrasse" behoeft deze tekst geen nadere uitleg.


2647-1420 Regelmatig kom je deze staande leiding met 3” storz-koppeling in het landelijke buitengebied tegen. Dit is het bovengrondse deel van een geboorde gesloten put welke t.b.v. de brandweer waterwinning zijn geslagen.


2648-1413  Nu kon ik wel tot helemaal achterin rijden. Er was niemand aanwezig die mij tegen kon/wilde houden. Zoals nu goed te zien is was het wissel inderdaad uitgenomen en was het spoor rechtdoor getrokken.


2649-1411 Duidelijk, dat de oude situatie nooit meer terug komt.


2650-1416 Ik heb begrepen dat ook dit wissel zal verdwijnen. Maar wat ze nu precies van plan zijn met het oliespoor naar Wauld? De tijd zal het ons leren.


2651-1409 In Hoagste schiet het Bahnhof aardig op. Het dek en de opgangen liggen er al in, nu alleen het technisch gedeelde en het Umfeld nog.


2652-1409 Mooi zo’n wit streepie.

Deze keer Emlichheim overgeslagen en  richting Coevorden gereden. Een rondje over het Europark gemaakt en daar niets bijzonders gezien of tegen gekomen.


2653-1396 Kom ik op Laarwald aan, wil ik de Dacia op zijn oude plekje parkeren, gaat niet, de parkeerplaatsen zijn ingenomen door de “nieuwe “ kantoorgebouwen van "Kleemans".
Dan maar omgereden en de wagen op de voormalige losweg in Agtehorn neergezet.


2654-1404 Al snel zag ik dat in de korte tijd dat ik Laarwald niet bezocht heb, er veel veranderd is. Niet alleen waren er kantoorcontainers  verschenen, maar ook het wissen en het goederenspoor wat langs het station liep, waren opgenomen en lagen als oudijzer aan de kant. Het enige wat nog aan de oude situatie herinnerde was het nu nutteloze geworden stopontspoorblok wat nog fier overeind stond.


2655-1407 Hier lag het wissel. Nu het spoor opgenomen is heeft het station zijn directie verbinding met het spoor verloren. Het nieuwe perron komt voorbij de goederenloods te liggen.


2656-1397  Hier links, in de oude ballast komt het nieuwe perron.


2657-1405 Daar lig je dan te wachten op je nieuwe functie van scheermesje. 8)


2658-1399 Zo rond kijkend viel het mij nu  pas op dat het derde spoor niet geheel waterpas ligt!


2659-1393 De overweg en het sein staan nog in Duitsland, halverwege de foto ligt de grens met Nederland.
We kijken over het doorgaande spoor naar Coevorden..


2660-1394 Tussen Laarwald en de Euroterminal.
« Laatst bewerkt op: 13 September 2025, 10:45:48 door Hans Reints. Reden: tekst aanpassingen »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12482
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. Elk ze voordeel, heeft oo
« Reactie #620 Gepost op: 16 September 2025, 18:39:37 »
Elk ze voordeel, heeft ook ze nadeel.
De reactivering van de Bentheimerspoorlijn is niet allemaal maar rozengeur en maneschijn

In de toekomst twee keer per uur een bus van Uelsen naar Neuenhaus?




Lijn 10 rijdt momenteel tussen Neuenhaus en de gezamenlijke gemeente Uelsen. In de toekomst zou het kunnen worden vergezeld door een andere lijn. Archieffoto: Jürgen Lüken

Half december 2025 moet het personenvervoer per spoor van Neuenhaus naar Coevorden zijn voltooid. Uelsen is de enige Samtgemeinde in de Niedergrafschaft die niet op een spoorwegnet is aangesloten. De gemeenteraad van Uelsen heeft er bij het districtsbestuur van het Grafschaft Bentheim al meerdere malen op aangedrongen dat er na de totstandkoming van het personenverkeer over de Bentheimer Eisenbahn tussen Nordhorn en Coevorden een betrouwbare busverbindingen tussen Uelsen en Nordhorn moet komen
Zonder een goede busverbinding met Norhorn voelt Uelsen zich strek benadeelt. De Uelsener toeristen die gebruik willen maken van de" Digitale Gastenkaart” kunnen deze momenteel maar zeer beperkt gebruiken om gratis met bussen en treinen te reizen. In ieder geval niet op een zodanige manier dat het de hoge contributiebetalingen van de gezamenlijke gemeente aan de "gastenkaart" daadwerkelijk zou rechtvaardigen. Ook met het oog op het vooruitzicht dat het busnetwerk van Uelsen, na de reactivering van het spoor versoberd, zeg maar uitgekleed zal worden. Aan dat laatsten gegeven is door de afdeling Districtswegen en Mobiliteit van het district Grafschaft Bentheim de afgelopen jaren aan gewerkt.
Op Maandag 15-09 zijn de voorlopige plannen voor het lokale vervoersconcept, vanaf februari 2027 tot 2030 eruit zal komen te zien, aan de gezamenlijke gemeenteraad van Uelsen gepresenteerd. Maar absoluut zeker is het niet. "We bevinden ons nog in een vroeg stadium van de participatie en wat we presenteren is een voorstel over hoe het eruit zou kunnen zien ”aldus het Grafschaft.
Reguliere verbinding Wilsum-Emlichheim komt te vervallen
Simpel gezegd, in de gezamenlijke gemeente Uelsen ligt het zwaartepunt op de twee toekomstige buslijnen 10 en 30, die in een lus van Uelsen via Wilsum en Itterbeck in elkaar overgaan. Ze moeten het mogelijk maken om met tussenpozen van ongeveer een half uur van Uelsen naar Nordhorn en terug te reizen. Uitzonderingen zijn zon- en feestdagen, dan is er niet zo'n druk schema. Dit is een nadeel voor reizigers die van Uelsen rechtstreeks naar Emlichheim willen reizen: in de toekomst zullen ze hun toevlucht moeten nemen tot een taxi op aanvraag - of met de bus naar Neuenhaus en vervolgens met de trein naar Emlichheim.
On-demand taxi's nog steeds in gebruik
Momenteel rijdt lijn 10 van Uelsen via Itterbeck naar Emlichheim. Wilsum wordt slechts via het buitengebied bezocht. De toeristische halte Wilsum-Berge is momenteel buiten beeld gebleven. De passagiersaantallen doen echter vermoeden dat met name de verbinding tussen Wilsum en Emlichheim slechts in zeer geringe mate wordt gebruikt. Daarom moet het, zoals gezegd, worden gedegradeerd tot een pure on-demand taxiverbinding. In plaats daarvan moeten de bussen op hun hoofdroutes Wilsum en Itterbeck Centrum weer gaan bedienen. Lijn 30 rijdt één keer per uur rechtstreeks naar Nordhorn, lijn 10 rijdt elk uur naar het treinstation in Neuenhaus, vanwaar u vervolgens met de Regiopa naar de districtsstad of Emlichheim kunt reizen. Voor degenen die willen opstappen of eindigen in de meer afgelegen haltes in de buitengebieden van de gezamenlijke gemeente Uelsen, blijven de huidige on-demand taxisectoren van kracht. Deze on-demand zorgt voor een verbinding met de haltes "Uelsen-Markt" of "Itterbeck-Ost” Hier kan dan weer overgestapt worden op de reguliere lijnbussen. Voor het gebruik van de on-demandtaxi service is een "comforttoeslag" verschuldigd, die ook onderwerp van discussie was na de presentatie in de raad. Is het gerechtvaardigd en eerlijk tegenover andere gemeenten als het routenetwerk niet regelmatig wordt bediend, vooral in het weekend? Zou het niet zinvol zijn om een andere busverbinding van Itterbeck richting Nederland (Hardenberg) te hebben om het voor winkelende toeristen gemakkelijker te maken om over te stappen op het openbaar vervoer?
Belangrijkste onderwerp: Betrouwbaarheid
Het belangrijkste punt voor de raadsleden is echter de betrouwbaarheid: in het verleden is het vaak gebeurd dat passagiers niet werden meegenomen op reguliere routes vanwege de weinige zitplaatsen in on-demand taxi's, die soms als vervanging rijden. "Dat is natuurlijk niet mogelijk. "Vooral als er geen regionaal spoorvervoer is, moet het openbaar vervoer absoluut betrouwbaar zijn vanuit het oogpunt van acceptatie”.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.