Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:54:11
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Ellerman
Vandaag om 16:50:09
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 16:36:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 16:32:59
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Line-up foto's van modellen door spoorijzer
Vandaag om 16:08:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:06:29
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 15:58:39
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Pauldg
Vandaag om 15:53:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:45:59
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:32:33
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door TonM
Vandaag om 15:21:17
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:16:37
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 15:15:50
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig door Luc2000
Vandaag om 14:40:25
3D/RM-IG: CTA bakken (H0) (met texture!) door Luc2000
Vandaag om 14:38:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 14:34:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:30:52
PBM/PWM met joystick door BR41
Vandaag om 14:21:41
Piko TT 2025 door Bartje81
Vandaag om 14:16:26
vrijgavecode z21 centrale door Theiske
Vandaag om 13:53:22
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:45:26
Vele baanplannen online gezet door BramFokke
Vandaag om 13:27:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door meino
Vandaag om 12:17:58
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:48
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door VAM65
Vandaag om 11:57:57
  

Auteur Topic: Nederlands baanplan H0 (375x210)  (gelezen 8405 keer)

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1286
Re: Nederlands baanplan H0 (375x210)
« Reactie #15 Gepost op: 30 September 2015, 23:20:27 »
Hallo Jimmi,

Ja dat weer een heel ander ontwerp. Ik denk dat aan de rechterkant de sporen verdwijnen naar een schaduwstation??
Toch denk ik dat op zo'n prachtige ruimte veel meer uit het sporenplan te halen is.
naar mijn idee ontbreekt nog steeds het doel van deze baan.
Wat,waarom en hoe gaan we mensen en goederen vervoeren?
En hoe ga je dat realiseren?
Als je bv een olieopslag bouwt dan hoort daar een losspoor, afhankelijk van het aantal wagons per dag, van bepaalde lengte bij.
Misschien een omloopspoor voor de loc.
Dit spoor moet ergens uit de baan komen enz enz
Zo volgt vanzelf voor alle dingen die je wil uitbeelden bepaalde spoorconfiguraties die je gaat samenvoegen tot een aanvaardbaar geheel en dan krijg je een zinvolle baan.

succes jandcargo

Jimi

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
  • Station Afferden
    • Flickr album bouw Station Afferden
Re: Nederlands baanplan H0 (375x210)
« Reactie #16 Gepost op: 01 October 2015, 10:10:49 »
Hallo,
Bedankt voor alle tips!
Nog maar weer een poging gedaan en nu ben ik tot een ronde baan gekomen namelijk deze.


Zelf ben ik nu tevreden over de baan.

Groet, Jimi

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Nederlands baanplan H0 (375x210)
« Reactie #17 Gepost op: 01 October 2015, 11:08:37 »
Als je er zelf tevreden over bent, moet je het bouwen.
Als het je later niet meer aanstaat, dan breek je het af en begint aan iets anders.

Ik vrees dat je snel "uitgespeeld" zal zijn op deze baan, tenzij je natuurlijk houd van "rondtoerende" treinen.
Naar rangeerwerk is er geen enkele uitdaging en je moet altijd over het hoofdspoor.

Maar zoals gezegd: het is jou ding.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Online Online
  • Berichten: 2647
Re: Nederlands baanplan H0 (375x210)
« Reactie #18 Gepost op: 01 October 2015, 12:11:40 »
Volgens mij is dit een prima plan om mee te beginnen.
Met zo'n oppervlakte kun je je railplan makkelijk aanpassen.

Nog even een paar opmerkingen.

Je hebt nu een ruime dubbelsporige ovaal. Dat geeft de mogelijkheid om met twee treinen gewoon te rijden. Dat kun je 'spelen' noemen of 'rondtoeren' (@ Frans). Maar volgens mij is daar helemaal niets mis mee. Voordeel is dat je treinen wat langere tijd kunnen rijden.

De opmerking van Frans over rangeren vind ik niet terecht. Als je wilt rangeren kun je daar een van beide doorgaande sporen voor gebruiken. Je kunt wel proberen meer gelegenheid te bieden om te rangeren. Het goederenstation zou je kunnen uitbreiden met een of twee kopsporen. Ik zou denk ik ook de sporen naar de werkhal laten aftakken vanaf het goederenstation.

Positief vind ik dat je reizigerstreinen in het station meer ruimte hebben. Je kunt redelijk lange perrons maken.
Het schaduwstation biedt de mogelijkheid op elk van beide hoofdsporen een trein weg te zetten. Echt lange treinen kun je er niet kwijt, maar dat is waarschijnlijk ook niet je bedoeling.

Nog een punt van overweging. Stel: vanaf spoor 3 (het doodlopende perronspoor) van het station vertrekt een reizigerstrein. Die kan vervolgens een aantal rondjes rijden. Maar waar rijdt die trein naar toe? Oftewel: waar keert deze trein om?
In het schaduwstation? Dan is het misschien goed om daar een extra kopspoor te maken. En misschien nog een extra verbinding tussen de twee doorgaande sporen zodat de trein meteen weer rechts kan rijden.

Maar goed, al met al komen er dan nog heel wat wissels bij.
In elk geval veel plezier met de verdere uitwerking van je plan.