Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door R1954
Vandaag om 14:39:42
Modeltreinenbeurzen door R1954
Vandaag om 14:36:20
West-Brabantse modelspoordagen door R1954
Vandaag om 14:33:07
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:32:43
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Eric v C
Vandaag om 14:29:02
PB Models, ICR-rijtuigen door spoorijzer
Vandaag om 14:25:09
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Ronald Halma
Vandaag om 14:13:56
PIKO Loknummer wijzigen in SmartControl lukt niet door aad52
Vandaag om 13:39:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 13:29:09
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:11:30
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Edwin2121992
Vandaag om 12:52:49
Rheinburg, TP V/VI door Arjan6511
Vandaag om 12:45:56
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door Kees-Jan
Vandaag om 12:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Paulogic
Vandaag om 12:40:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:26:53
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 12:14:57
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 11:50:36
Märklin 2025 door spoorijzer
Vandaag om 11:31:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 11:28:39
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 11:26:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 11:02:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Wim Vink
Vandaag om 10:52:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Bertje B
Vandaag om 10:50:39
Schroefkoppeling voor H0. door MOVisser
Vandaag om 09:46:14
Dampflok-Museum Hermeskeil door Montanbahn
Vandaag om 09:12:20
Roco NS plan V door Benelux795
Vandaag om 08:42:28
Youtube fimpjes emplacement Feijenoord omstreeks '90 door Benelux795
Vandaag om 08:40:08
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 08:34:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:28:37
  

Auteur Topic: Treinsamenstelling gezocht met LS SNCF-nord rijtuigen, jaren '50  (gelezen 10417 keer)

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4945
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Treinsamenstelling gezocht met LS SNCF-nord rijtuigen, jaren '50
« Reactie #15 Gepost op: 20 September 2015, 17:47:36 »
Op Drehscheibe een lang draadje over deze materie. Blijkbaar was een rijtuig bij iemand (in de UVP) 70cm gevallen en in gruzelementen.....

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
Re: Treinsamenstelling gezocht met LS SNCF-nord rijtuigen, jaren '50
« Reactie #16 Gepost op: 20 September 2015, 23:56:56 »
Hallo,

Wat zal ik er van zeggen? REE maakt mooie rijtuigen daar niet van, maar er zijn aspecten die buiten Frankrijk op problemen stuiten. Zo noem ik het kortkoppelingssysteem van de DEV-rijtuigen. Wezenlijk is dat zulke rijtuigen goed kortgekoppeld moeten kunnen worden ingezet met in de rest van Europa verkrijgbare produkten met name die van bij voorbeeld LSM en Roco. Dat gaat niet goed omdat REE enerzijds een beginnersfout maakte doordat de uitgevouwen vouwbalgen van de DEV-rijtuigen korter zijn dan de naastliggende buffers, zodat een optisch aanvaardbare kortkoppeling (waarbij de vouwbalgen cq Gummiwülste) op een recht traject elkaar bijna raken) niet mogelijk is omdat de buffers dan in de weg zitten. Bovendien is men bij REE voor de kortkoppelingsmechaniek niet uitgegaan van welbeproefde maatvoering zoals die bijvoorbeeld bij Roco wordt toegepast, maar is men een eigen weg ingeslagen, en die is beslist niet optimaal. Bovendien zijn de draaistellen zodanig geconstrueerd dat overal elders in Europa verkrijgbare vervangende wielstellen veelal niet zondermeer kunnen worden aangebracht. Je kunt als fabrikant er niet voor voelen dat zonodig ook wat dikkere wielen met hogere flenzen moeten kunnen passen, waarmee je de "Pizzaschneider" haters ongetwijfeld veel genoegen doet, maar in een land als Duitsland met een traditioneel groot percentage Märklinrijders wordt het niet "gepikt" als je de REE-rijtuigen niet goed kunt kortkoppelen en van minder "fijne" wielstellen met een gebruikelijke  aslengte van 24,5 à 24,75mm kunt voorzien.

Er is wel eens gezegd dat REE specifiek een merk is voor de Franse markt, en dat met de eisen die de modelbouwwereld rondom Frankrijk stelt daarom geen rekening hoeft te worden gehouden. Nou dat mag hoor, maar dat bevordert de export niet bepaald.

Het interessante is nu dat ACME voornemens is om sets uit te brengen van treinstammen waarvan ook REE rijtuigen deel uitmaken. Als je zo'n set dan wil voorzien van Märklin-wielstellen dan wel wat grovere gelijkstroomwielstellen en als dan blijkt dat zoiets bij een of meer van de rijtuigen in de set niet gaat en ook de REE-kortkoppeling met de bijbehorende ACME-rijtuigen niet helemaal gaat zoals men gewend is dan krijg je heibel bij de klanten.

Ook ESU gaat - zoals we sinds kort weten - Duitse rijtuigen met naar ik aanneem Franse belettering leveren aan REE. Wat voor wielen zet men dan onder die rijtuigen, en hoe zit het dan met de optimale kortkoppeling?

Gegroet,

Rob van Kooy

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Treinsamenstelling gezocht met LS SNCF-nord rijtuigen, jaren '50
« Reactie #17 Gepost op: 21 September 2015, 07:32:55 »
Kan me niet voorstellen dat die REE-by-esu-wagens andere wielen of koppelingen krijgen dan de standaard-esu... Ree koopt gewoon een pallet of wat rijtuigen bij esu, eventueel laat esu ze al bij productie in een wat anders bedrukt doosje stoppen maar dat is het wel. Ze gaan echt niet een andere draaistelmatrijs maken om speciaal voor REE een versie te maken waar geen wisselstroomwielen in passen.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22604
Re: Treinsamenstelling gezocht met LS SNCF-nord rijtuigen, jaren '50
« Reactie #18 Gepost op: 21 September 2015, 09:37:20 »
Dan zouden het wel helden zijn.  ;D
Ree heeft inmiddels een sterke positie op de Franse markt. Voor ESU is het kennelijk handiger REE als distributiekanaal voor specifiek Franse producten te gebruiken dan zelf te gaan verdelen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
Re: Treinsamenstelling gezocht met LS SNCF-nord rijtuigen, jaren '50
« Reactie #19 Gepost op: 21 September 2015, 17:10:15 »
Hallo,

We wachten maar af. Maar in ieder geval is REE in Duitsland een belangrijk afzetkanaal voor z'n produkten kwijt. Dat ESU via een Frans bedrijf zijn produkten op de Franse markt gaat afzetten lijkt me een tamelijk gezonde gedachtegang. Of het ook zal lukken?

Maar veel wezenlijker is hoe die REE-rijtuigen in het ACME-stramien zullen passen. Past REE zijn rijtuigen daar waar het zijn kortkoppelmechaniek en de draaistellen betreft aan?

Gegroet,

Rob

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Treinsamenstelling gezocht met LS SNCF-nord rijtuigen, jaren '50
« Reactie #20 Gepost op: 21 September 2015, 17:39:34 »
ACME koopt gewoon een pallet of wat rijtuigen bij REE, eventueel laat REE ze al bij productie in een wat anders bedrukt doosje stoppen maar dat is het wel. Ze gaan echt niet een andere draaistelmatrijs maken om speciaal voor ACME een versie te maken waar wel wisselstroomwielen in passen.

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
Re: Treinsamenstelling gezocht met LS SNCF-nord rijtuigen, jaren '50
« Reactie #21 Gepost op: 22 September 2015, 09:49:01 »
Dag Floris,

Het gaat niet specifiek om wisselstroom wielstellen, maar of vervangende wielstellen (ook gelijkstroom) zoals die in de rest van Europa aangeboden worden voor hen die geen zin hebben in fine scale exemplaren. Want dat is wat REE normalerwijs onder zijn rijtuigen stopt.

Gegroet,

Rob

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4062
Re: Treinsamenstelling gezocht met LS SNCF-nord rijtuigen, jaren '50
« Reactie #22 Gepost op: 22 September 2015, 12:52:36 »
Past REE zijn rijtuigen daar waar het zijn kortkoppelmechaniek en de draaistellen betreft aan?
Rob, je vraagt toch duidelijk over mechanismes en draaistellen, niet over wielen. Vandaar de reactie van Floris. OEM producten (doorverkopen onder andere naam) leveren niet zoveel op, dat het loont om mallen aan te gaan passen. En vaak kun je bij een (chinese) fabrikant maar kiezen uit AC en DC wielen, niet een hele reeks aanlokkelijkheden.

dirkjan