Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
Vandaag om 16:38:30
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:53:09
RTM in 0m door Sven
Vandaag om 15:48:08
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 15:36:13
Veevervoer ss/ ns door AB 7216
Vandaag om 15:05:27
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door hmmglaser
Vandaag om 15:00:10
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 14:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door 1795
Vandaag om 14:36:25
Roco 2025 door Arjan6511
Vandaag om 14:34:31
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 14:32:22
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 14:23:38
Albert Modell 2025 door Maarten.T
Vandaag om 13:43:54
Wat spoor 1 brouwsels door Jelmer
Vandaag om 13:42:25
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 13:10:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:29:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 12:15:59
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 12:14:28
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 12:02:02
No Poirot needed. door Huup
Vandaag om 12:00:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:45:26
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:40:46
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:29:26
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 11:18:00
De projecten van Ruben (NL H0) door Jelmer
Vandaag om 11:06:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Dick55
Vandaag om 10:26:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:05:08
Dönsdorfer Bauberichte door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:48:48
Swalbenburg, N modulebaan door meino
Vandaag om 09:22:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:07:58
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 07:59:14
  

Auteur Topic: Märklin of Trix R3/R4 wissels? Ervaringen met baanplannen?  (gelezen 2599 keer)

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Märklin of Trix R3/R4 wissels? Ervaringen met baanplannen?
« Gepost op: 05 September 2015, 15:40:44 »
Hallo,

Op bijvoorbeeld het Duitse Stummi-forum zijn al meerdere ontwerpen verschenen van railcombinaties waarbij de onlangs aangekondigde meegebogen R3/R4 wissels van zowel  Märklin als van Trix een interessante rol spelen. Zijn er op dit forum lieden die daar ook al over hebben gefilosofeerd in de vorm van toekomstig mogelijke baanplannen?

Ik ben benieuwd,

Gegroet,

Rob van Kooy
« Laatst bewerkt op: 05 September 2015, 21:32:37 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1721
Re: Al zitten puzzelen over de nieuwe meegebogen Mä/Trix R3/R4 wissels?
« Reactie #1 Gepost op: 05 September 2015, 16:37:41 »
Ja dat heb ik.

Helaas is het r3 r4 en geen r4 r5.
Dat had mij goed uit gekomen.

Gr arnout

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: Al zitten puzzelen over de nieuwe meegebogen Mä/Trix R3/R4 wissels?
« Reactie #2 Gepost op: 05 September 2015, 18:20:37 »
Hallo,

Zodra sprake is van puntkontaktwissels waarin een R5 boog zit, moeten delen van de rails van dergelijke wissels  polariseerbaar zijn, wat wil zeggen dat er naar gelang de wisselstand dan ofwel rijstroom op staat dan wel dat ze verbonden zijn met de massa. Dergelijke wissels kunnen dan ook niet "open" gereden worden, maar moeten in de juiste stand staan als de trein van achteren de wissel nadert. Dat gaat tegen de basisprincipes van Märklin in.

Daarom is het zeer twijfelachtig of de zo zeer gewenste "slanke DKW" voor Märklin C-Rail systeem ongepolariseerd geconstrueerd kan worden waarbij de ononderbroken rijstroomvoorziening bij het passeren van de DKW voldoende gegarandeerd is. De kortstmogelijke afstand tussen twee relevante puntkontakten is dan te groot dat een sleper die kan overbruggen. Wellicht zou een"Baeseler" DKW aan die eis kunnen voldoen....

De specialist "Weichen Walter" bouwt  gepolariseerde slanke DKW's voor Märklin C-Gleis maar vraag niet wat die kosten.....

Gegroet,

Rob van Kooy
« Laatst bewerkt op: 05 September 2015, 18:23:44 door Rob van Kooy »