Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wat is het merk van deze bochtwissel door Karben
Vandaag om 18:37:14
Houten 23 Augustus 2025 door Ronald69
Vandaag om 18:26:46
Ik ben aan het opruimen. door Bob11
Vandaag om 18:18:34
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 18:03:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 16:51:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:18
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
  

Auteur Topic: Upgrade; Artitec NS 3706 en NS 3734.  (gelezen 3247 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Upgrade; Artitec NS 3706 en NS 3734.
« Gepost op: 23 May 2015, 16:18:27 »
Omdat ik toch bezig was met diverse rollende toestanden, dan ook maar eens kijken of
het mogelijk is om een Artitec 3700 te voorzien van wat extra (verlichtings)opties.

- Rangeerlicht
- Topsein
- Cabinelampje
- Vuurkist (is aangepast op eigen inzicht, wordt besproken)
- Hall Sensor achter de aangedreven as gecombineerd met 4 magneetjes.

Vang ik maar eens aan met het installeren van de Hall Sensor, wat doet deze?
Door dat de sensor een magnetisch veld detecteert laat deze spanning door, dit
wordt door de decoder vertaald in een cilinderslag. (een paar Cv's moeten aangepast worden)

De installatie is iet wat meer werk, het komt allemaal behoorlijk precies, de afstand
tussen magneet en sensor mag niet te groot zijn, dan detecteert deze niet meer.

DSC_1101 by Robbert Jan., on Flickr

De sensor op zijn uiteindelijke plek, tegen de tandwielkast achter het aangedreven wiel.
Ik heb de loc compleet uit elkaar liggen, dit is dan ook niet voor the faint of heart.
Op het wiel zijn 2 van de 4 magneetjes te zien, deze zijn met superlijm daar bevestigd.
Alvorens ik ze aanbreng test ik eerst of de magneet met de juiste polariteit naar de
sensor toe is bevestigd, dit scheelt enorm veel ergernis wanneer de loc ineens toch
een slag blijkt te missen  8)

Overigens ging het natuurlijk niet direct perfect, de axiale (zijdelingse) speling van de
as nekte de gevoelige afstelling, dit heb ik ondervangen door een aantal ringetjes van
styreen, zodoende kan de as nu niet meer axiaal schuiven.
Ik heb geen baan met bochten, slechts bogen en ruime wissels, dat zit wel snor.

DSC_1104 by Robbert Jan., on Flickr

Vanaf de zijkant gezien, alles is alvorens de loc weer in elkaar is gezet eerst voorzien
van een laagje zwarte verf, behalve het vierkante vlak van de sensor.

Dan maar eens verder met de vuurkist, een aparte schakeling wordt hier gebruikt waar
ik dan weer niet de ballen van snap, of te wel, weg er mee en gewoon bedraden die handel.
Alles netjes op kleur dat vergemakkelijkt het aansluiten enorm.

DSC_1103 by Robbert Jan., on Flickr

Zo, nu hebben beide ledjes een gezamelijke + met 1k1 weerstand en 2 functiedraden voor
het knipperen, het werkt perfect en totaal niet synchroon gelukkig  (y)

Dit alles is gedaan bij de 3706 welke al weer in actie is, de 3734 ligt op het moment uit elkaar
en daar zal ik meer detailfoto's van maken gaande het proces.

Gr,

Robbert Jan.



The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2265
    • Biesje.nl
Re: Upgrade; Artitec NS 3706 en NS 3734.
« Reactie #1 Gepost op: 23 May 2015, 23:56:33 »
Hi Robbert Jan,

Je pakt het wel grondig aan :) Ik heb ook lopen worstelen met het synchroniseren van de slagen. Als alles op standaard instellingen staat dan klopt het wel ongeveer maar ik wilde graag de eerste rijstap op 1 zetten (ipv 3) en ik kreeg het maar niet voor elkaar :( Ook niet met alle adviezen van hier.

Waarom een hall sensor? Is een reed contactje niet wat minder kritisch?

Ik heb zelf overigens geen klachten over de vuurkist LEDs

Mvg,

Robert

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Upgrade; Artitec NS 3706 en NS 3734.
« Reactie #2 Gepost op: 24 May 2015, 10:53:53 »
Hoi Robert,

Dat is ook een van de problemen waar ik tegen aan liep, ik heb in het begin vlak na
de uitlevering van de 3700 diverse Cv's gewijzigd om zo de slag precies(er) op de
juiste plek te krijgen, dit mocht helaas ook niet baten.

Ik heb gekozen voor de hall sensor omdat ik de combinatie met een reed contact niet
lekker werkend kreeg, vermoedelijk omdat de neodym magneetjes die ik gebruik
erg klein zijn; 1,5 x 0,5mm, weliswaar sterk magnetisch maar toch net niet genoeg.


De vuurkist leds zijn op een aparte manier opgebouwd, de beide led's zitten in serie
met de weerstand tussen de beide led's in.
Ik heb toch nog maar even het één en ander getest, op een gewone transformator
branden ze beide wanneer er spanning aangeboden wordt, toch maar even verder kijken.

Heb nu de 2 uitgangen die ik gebruikt heb op slechts 1 uitgang gezet en dan werkt het
dus ook, kennelijk toch wat over het hoofd gezien, dit scheelt wel weer een functieuitgang.  ;D

Gr,

Robbert Jan.

The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Upgrade; Artitec NS 3706 en NS 3734.
« Reactie #3 Gepost op: 24 May 2015, 14:38:51 »
Goed, verder met de frontseinen, ik maak deze alle 3 onafhankelijk van elkaar zodat
er verschillende seinbeelden mogelijk zijn, alvorens dat kan moet er eerst het één
en ander gebeuren onder de voetplaat, de lantaarns moeten van elkaar gescheiden
worden, deze zitten normaliter in serie met elkaar.

DSC_1137 by Robbert Jan., on Flickr

Alle draadjes los gehaald, het printplaatje wordt verwijderd, deze gebruik ik niet weer.
Daarna even met de multimeter doorpiepen, als het goed is gaat het ledje netjes branden
op de doorpiepstand, daar kan dan weer de + uit opgemaakt worden, de blauwe draad.

DSC_1143 by Robbert Jan., on Flickr

Eerst maar eens een paar extra draadjes trekken, 4 stuks welke vanaf de decoder zullen
komen, deze heb ik aan het uiteinde even aan elkaar gesoldeerd en met een haakje door het
gaat heen gehengeld.

DSC_1146 by Robbert Jan., on Flickr

Alle blauwe draadjes bij elkaar geknoopt en de kleurtjes voorzien van een 3k3 weerstandje.
Zodoende zijn alle draadjes netjes voorzien van een eigen weerstand.

DSC_1139 by Robbert Jan., on Flickr

Dan maar eens een lantaarn voorzien van een 0402 ledje, een lekker gepiel maar het zit en
functioneert naar behoren, de draadjes moeten uiteraard doorgevoerd worden naar de
onderzijde van de loc, dus wederom even een haakje er bij en vissen maar.

DSC_1135 by Robbert Jan., on Flickr

Uiteraard moet er dan wel een gaatje in de rookkast geboord worden, 0,5mm is mooi zat.
Het is hard materiaal, met een pin vice gaat het best makkelijk, een beetje smeerolie doet
ook wonderen voor de spanen afvoer  (y).

DSC_1147 by Robbert Jan., on Flickr

En dan de lantaarn er op, ledje solderen, draadjes terugvoeren in de rookkast en dan is
het wachten tot de kristal klear droog is alvorens het glaasje er in te lijmen.

Dan eerst maar even de cabinelamp installeren;

DSC_1138 by Robbert Jan., on Flickr

Gaatje boren in de ketel deze komt netjes achter het ketelfront in de cabine uit.

DSC_1148 by Robbert Jan., on Flickr

Wederom een 0402 ledje met deze keer een 4k7 weerstandje verlijmd met Kristal Klear.

Nu is het eerst even wachten tot alles droog is.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Upgrade; Artitec NS 3706 en NS 3734.
« Reactie #4 Gepost op: 17 June 2015, 17:04:38 »
Vandaag tijd en zin gehad om het project af te ronden, de magneetjes die achter het
wiel worden gelijmd waren ook al een halve maand aanwezig dus reden genoeg om de
draad weer op te pakken.

Allereerst de magneetjes op het wiel verlijmd, daarna de Hall sensor positioneren;



Het verlijmen van de magneetjes op het wiel gaat overigens vooraf aan een test, ik wil
natuurlijk zeker weten dat alle magneetjes juist gepolariseerd op het wiel verlijmd worden.
Alvorens ze op te plakken test ik ze al even d.m.v. een Hall sensor aangesloten op de decoder.
Het magneetje alvorens op de punt van een schroevendraaiertje en testen op welke kan
van de Hall sensor deze effect geeft, als je dit herhaald voor de overige 3 magneetjes
(of zoveel je nodig acht) dan zit je later niet te klooien, uit eigen ervaring, al doende leert men.



Ja, de koppelstangen zitten er al op, maar dit was ik vergeten vast te leggen, de aangedreven
as is zijdelings opgesloten door een paar extra styrenen ringen, zodoende is de afstand
tussen de magneetjes en de Hall sensor ten alle tijde gelijk, het kan wel iets hebben maar
niet zo veel als de standaard zijdelingse speling.



Omdat ik de originele printplaat in de loc niet meer gebruik voor de functies heb ik deze maar
even zwart gekwast, evenals de sensor en stroomafnemers, dan vallen deze niet zo op.



En dan kan ook de motor er weer in, voorzien van nieuwe draden met de juiste Nmra kleuren.



Daarna kan het onderstel weer in de kap gelaten worden, alle draden zijn netjes op lengte
gemaakt en aan de stekker gesoldeerd, het voordeel van de korte draden is dat de stekker
makkelijk in de opening van de loc gestopt kan worden, zoals onderstaande foto laat zien;



Strak en netjes afgewerkt, van de hele ombouw zie je geheel niks als je het niet zou weten.

Heb maar eens een stoker en machinist van stal gehaald, 't vuur wordt al opgestookt.
De tender was al voorbereid en bedraad, deze kon zo ingeplugd worden.





Netjes een 3 punts frontsein op F0, op F20 zit het normale 2 punts frontsein.
Het cabinelampje zit op F19, het rangeerlicht op F6.



Wederom een geslaagde ombouw, binnenkort maar eens uitlaten op een grotere baan.

Gr,

Robbert Jan.


 

The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5