Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Deutsche Humoooor, mit Modellzuuuug.. door Teun60
Vandaag om 00:29:34
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
16 October 2025, 23:54:49
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
16 October 2025, 23:35:49
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
16 October 2025, 23:17:00
Aachenau West door Wim Vink
16 October 2025, 23:06:19
PB Models, ICR-rijtuigen door MarkSpoor
16 October 2025, 22:56:03
welke verlichtingsbron? door astrantia
16 October 2025, 22:52:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
16 October 2025, 22:44:30
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Nullem
16 October 2025, 22:40:04
Phildie blanke lak verwijderen door MathynK
16 October 2025, 22:14:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
16 October 2025, 22:06:13
West-Brabantse modelspoordagen door Reeks77
16 October 2025, 21:57:15
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Hans1963
16 October 2025, 21:47:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
16 October 2025, 21:46:18
The Summer of 69 door Gert Arkema
16 October 2025, 21:33:03
Dreefbahn in aanbouw. Gecombineerd Marklin & Smalspoor door Matthijsfh
16 October 2025, 20:39:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door BartvD
16 October 2025, 20:38:29
Project seaside Germany door Ronald Halma
16 October 2025, 20:25:11
Piko Trainsound decoder elders toepassen, kan dat ongestraft? door Besselspoor
16 October 2025, 19:33:33
Fleischmann br 212 bodemplaat door Bahn-AG
16 October 2025, 19:02:37
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27) door MOVisser
16 October 2025, 18:35:13
appel decoder door Pjotr500
16 October 2025, 18:13:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
16 October 2025, 17:07:51
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
16 October 2025, 16:33:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
16 October 2025, 15:48:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
16 October 2025, 15:35:12
werking 0ude Lenz silver decoder 10331 door Ronald Halma
16 October 2025, 14:31:12
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Besselspoor
16 October 2025, 10:54:37
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
16 October 2025, 10:50:14
Een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
16 October 2025, 09:46:08
  

Auteur Topic: DE-5 in de nadagen op de lijn Amsterdam - Zaandam - Hoorn - Enkhuizen  (gelezen 2215 keer)

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1156
    • Mijn YouTube filmpjes
Ik kwam dit filmpje tegen van mooie opnamen van de DE-5 en de DE-3 in 1974 op de lijn Amsterdam - Zaandam - Hoorn - Enkhuizen.

<a href="https://www.youtube.com/v/rDb8wxLcFec" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/rDb8wxLcFec</a>

De laatste dagen van de dieseltractie voordat de electrische tractie het zou overnemen.  De opnames zijn jammer genoeg zonder geluid. Zou graag een vijf weer eens horen ronken ;D
Maar het roept bij mij vele herinneringen aan deze lijn, ik kan de dieselwalm al bijna ruiken zeker op een mooie zomerse dag.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5389
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: DE-5 in de nadagen op de lijn Amsterdam - Zaandam - Hoorn - Enkhuizen
« Reactie #1 Gepost op: 25 June 2023, 12:28:19 »
Schitterend filmpje Rob, dank je wel voor het delen!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Spoor010

  • Offline Offline
  • Berichten: 690
Re: DE-5 in de nadagen op de lijn Amsterdam - Zaandam - Hoorn - Enkhuizen
« Reactie #2 Gepost op: 25 June 2023, 12:43:29 »
Mooie beelden en in kleur.  (y)
Met een vriendelijke groet uit Capelle aan den IJssel, Frank.

erwinz

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: DE-5 in de nadagen op de lijn Amsterdam - Zaandam - Hoorn - Enkhuizen
« Reactie #3 Gepost op: 25 June 2023, 14:00:07 »
Dankjewel,

Leuke film

Erwin

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: DE-5 in de nadagen op de lijn Amsterdam - Zaandam - Hoorn - Enkhuizen
« Reactie #4 Gepost op: 25 June 2023, 15:19:45 »
Op de film veel herkenningspunten .
0,50 sec , Amsterdam Westenlijk Eiland , de stootjukken van de sporen 41 t/m 44 , en een glimp van de ijzelbestrijdings wagen .
4 min 09 sec ; gezicht vanaf viaduct A7 richting Oostzaan . met de nog bestaande molen .
4 min . 39 sec ; toegang naar de opstelsporen  Westenlijk Eiland langs rangeerders verblijf en kop spoor met een PEC .
5 min ,12 Gezicht op de Oostzaander polder en de dienst woning van Ex station Oostzaan
5min 35  Purmerend Vrijers laantje , wandelpad tussen Station Purmerend en de brug / dienstwoningen Noord Hollands Kanaal ( post 1 ) . .
Einde film boot tussen Enkhuizen en Stavoren .

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1593
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: DE-5 in de nadagen op de lijn Amsterdam - Zaandam - Hoorn - Enkhuizen
« Reactie #5 Gepost op: 25 June 2023, 17:44:25 »
Rob, met name de overweg kruising met de Provinciale weg doet mij goed die terug te zien. Ik heb daar 15 jaar vlak in de buurt gewoond. Mooie film trouwens.

Met vriendelijke groet.
Bruntendijk  Friesland.
            Kees.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re: DE-5 in de nadagen op de lijn Amsterdam - Zaandam - Hoorn - Enkhuizen
« Reactie #6 Gepost op: 25 June 2023, 21:30:34 »
En dan te bedenken dat de DE-V ooit bedoeld was voor hoogwaardige sneltreindiensten...

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 565
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: DE-5 in de nadagen op de lijn Amsterdam - Zaandam - Hoorn - Enkhuizen
« Reactie #7 Gepost op: 25 June 2023, 21:35:30 »
Hierbij nog een korte "propagandafilm" van de NS mbt de DE V

https://www.youtube.com/watch?v=fX0szasCxwk

Groeten
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5472
  • Modelspoor is emotie...
Re: DE-5 in de nadagen op de lijn Amsterdam - Zaandam - Hoorn - Enkhuizen
« Reactie #8 Gepost op: 25 June 2023, 22:54:42 »
Die DE-5 stellen reden ook nog wel eens in de spits tussen Utrecht en Geldermalsen en reden ook regelmatig slagen over de oude Betuwelijn. Als de machinist dan aan de koffie in de restauratie van station Geldermalsen was het best wel stoer om, op de toen nog aanwezige loopbrug, een tijdje in die dieselwalm van de motorwagen te staan en dan alles te bekijken wat onder je door reed, wat varieerde van goederentreinen (lege kalksteen ri. Limburg, de stoppertjes naar Tiel (veelal DE-2) en Den Bosch-Eindhoven, de sneltreinen met alleen maar Plan E achter een 11-, 12- of 1300 richting Heerlen-Maastricht). En ja, toen had ik nog geen fototoestel, dat kon Bruin nog niet trekken. Gelukkig zijn deze filmpjes er nog om de herinnering levend te houden (en voor de geur kan ik nog bij m’n V70 terecht ;D). Nu nog een model van die goeie ouwe DE-5….

Rob
« Laatst bewerkt op: 25 June 2023, 23:07:54 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1434
Re: DE-5 in de nadagen op de lijn Amsterdam - Zaandam - Hoorn - Enkhuizen
« Reactie #9 Gepost op: 26 June 2023, 09:45:37 »
Ik herinner me alleen er wel eens een te Amsterdam te hebben gezien en verder een hele partij na buitendienststelling te Zwolle vlak bij de IJsselbrug.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: DE-5 in de nadagen op de lijn Amsterdam - Zaandam - Hoorn - Enkhuizen
« Reactie #10 Gepost op: 26 June 2023, 14:17:21 »
DE-5 .Na de dienst gedaan te hebben in de regio Amsterdam - Hoorn - Enkhuizen en Hoorn -Alkmaar , werden de stellen eerst opgesteld in Amsterdam - Rietlanden . Daarna naar Zwolle-Goederen , en sloop . Toen de stellen nieuw waren ,reden ze op het traject Vlissingen -Groningen . Er was tijdens de rit een begeleider aan boord , In de nadagen werden er door Amsterdam ook begeleiders gesteld . De stellen waren te Depot Utrecht in onderhoud . Het rijden met een DE-5 had een speciale vaardigheid nodig . Het opschakelen met de rijcontroler moest rustig en bedaard gedaan worden , en niet zoals bij plan U ,uit de 0 stand direct naar stand 8 , en dan weer terug naar 0 . De DE-5 had als aandrijvng van de regulatuur  , aan het plafond een servo motor ,met ketting overbrenging . Daar de stellen ontworpen waren voor lange afstand sneltrein ritten , had het stel tijd nodig om op 100 km/h te komen . De afstanden van de stops op de Enkhuizerlijn waren te kort , en daardoor funest voor de DE-5 . Er was in Amsterdam een machinist die bij vertrek uit Asd-CS de rijcontroler in stand 3 plaatste tot op de Hembrug , daarna tot Enkhuizen NIET hoger dan stand 2 , In de zomer nooit geen last van hoog koelwater temperatuur .Daar er 2 stellen , in Enkhuizen uitliepen , en deze stellen de volgende morgen de eerste trein vanuit Enkhuizen reden , waren er 2 machinisten die een nachtdienst in Enkhuizen hadden , ter bewaking van deze dieselstellen . In de machinekamer stonden de generatorgroepen in het midden , Langs één zijde liep het gangpad en aan de andere kant stonden de apperate kasten .  Elke dieselgroep had een eigen kast . Als de dieselmotor gestart moest ,dan werd met de stuurstroom sleutel de startschakelaar bediend . Als bij een storing de startschakelaar of de koppelschakelaar ( koppelt de generator met de tractiemotoren . ) , dan konden de technischi de kast openen , en werd met de houten stoffer , of de hamersteel , deze schakelaars ingedrukt houden . Je kon dan zittende op de generator de schakelaar ingedrukt houden , en gelijktijdig de regelateur bedienen . Met een DE-5 kon je ingeval van nood ,altijd thuis komen .
MVG ex storingsmonteur te Asd-CS . 

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 565
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: DE-5 in de nadagen op de lijn Amsterdam - Zaandam - Hoorn - Enkhuizen
« Reactie #11 Gepost op: 26 June 2023, 16:49:32 »
Zo rond 1967 reden ze in de spits ook Enschede-Zwolle. Ik keek vaak op het station in Hengelo naar treinen en als ik zag dat een DE V naar Enschede reed, kocht ik een retourtje Hengelo-Zwolle en wachtte tot die weer terug was om naar Almelo of Zwolle mee te reizen. Ik had een paar folderwijken, dus ik had altijd wel wat geld op zak voor dit soort snoepreisjes.
Het liefst nam ik plaats in de buurt van de motorbak om het geronk te horen. Feit was ook dat de meester de trein al ver vóór een station liet uitrollen, zeker met warm weer. De dienstregeling was namelijk nog niet zo gestrest en Tweede Kamerleden hielden zich met andere zaken bezig dan zich druk te maken over stiptheid en zo. Als een trein iets te laat was, werd er gewoon op elkaar gewacht. Er was wat ruimte voor een beetje vertraging. Maar goed, dat is wat anders.
Hartelijke groet,
Joop
« Laatst bewerkt op: 27 June 2023, 09:57:49 door JoopSpoort »
Hartelijke groet,
Joop ter Laak