Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 19:32:34
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Hans1963
Vandaag
om 18:43:11
Roco ns 309 ac>dc
door
Ben
Vandaag
om 18:41:21
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
barry1972
Vandaag
om 18:21:43
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Benelux795
Vandaag
om 18:18:06
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Paul1969
Vandaag
om 18:09:39
Roco BR 93 stroomafname
door
Herb73
Vandaag
om 18:07:33
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker
door
Silvolde
Vandaag
om 18:04:17
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 17:58:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 17:54:23
Aachenau West
door
Silvolde
Vandaag
om 17:52:29
Albert's fantasie in schaal 0e
door
Noordernet
Vandaag
om 17:37:59
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann)
door
grossraumwagen
Vandaag
om 17:37:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 17:22:26
Haandrecht materieel
door
orientexpress
Vandaag
om 17:20:26
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 17:16:02
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Eric v C
Vandaag
om 16:07:49
Opstelbaan
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:24:53
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
dennie
Vandaag
om 15:23:47
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Jelmer
Vandaag
om 14:41:05
Dat overkomt mij niet.
door
wob
Vandaag
om 14:14:13
The Summer of 69
door
Gert Arkema
Vandaag
om 13:08:55
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:45:45
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
door
BartvD
Vandaag
om 12:30:05
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
Eric v C
Vandaag
om 11:19:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 11:10:01
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 10:47:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:41:32
RTM in 0m
door
BartvD
Vandaag
om 10:26:53
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing
door
bask185
Vandaag
om 10:20:13
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
DE-5 in de nadagen op de lijn Amsterdam - Zaandam - Hoorn - Enkhuizen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: DE-5 in de nadagen op de lijn Amsterdam - Zaandam - Hoorn - Enkhuizen (gelezen 2165 keer)
Rob Bennis
Stroomlijners, mijn favorieten
Offline
Berichten: 1139
DE-5 in de nadagen op de lijn Amsterdam - Zaandam - Hoorn - Enkhuizen
«
Gepost op:
25 June 2023, 09:59:46 »
Ik kwam dit filmpje tegen van mooie opnamen van de DE-5 en de DE-3 in 1974 op de lijn Amsterdam - Zaandam - Hoorn - Enkhuizen.
https://www.youtube.com/v/rDb8wxLcFec
De laatste dagen van de dieseltractie voordat de electrische tractie het zou overnemen. De opnames zijn jammer genoeg zonder geluid. Zou graag een vijf weer eens horen ronken
Maar het roept bij mij vele herinneringen aan deze lijn, ik kan de dieselwalm al bijna ruiken zeker op een mooie zomerse dag.
Rob
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis
YouTube
Mat 46
Mat 40
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5381
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: DE-5 in de nadagen op de lijn Amsterdam - Zaandam - Hoorn - Enkhuizen
«
Reactie #1 Gepost op:
25 June 2023, 12:28:19 »
Schitterend filmpje Rob, dank je wel voor het delen!
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
Spoor010
Offline
Berichten: 679
Re: DE-5 in de nadagen op de lijn Amsterdam - Zaandam - Hoorn - Enkhuizen
«
Reactie #2 Gepost op:
25 June 2023, 12:43:29 »
Mooie beelden en in kleur.
Gelogd
Met een vriendelijke groet uit Capelle aan den IJssel, Frank.
erwinz
Offline
Berichten: 42
Re: DE-5 in de nadagen op de lijn Amsterdam - Zaandam - Hoorn - Enkhuizen
«
Reactie #3 Gepost op:
25 June 2023, 14:00:07 »
Dankjewel,
Leuke film
Erwin
Gelogd
j.ossebaar
Offline
Berichten: 266
Re: DE-5 in de nadagen op de lijn Amsterdam - Zaandam - Hoorn - Enkhuizen
«
Reactie #4 Gepost op:
25 June 2023, 15:19:45 »
Op de film veel herkenningspunten .
0,50 sec , Amsterdam Westenlijk Eiland , de stootjukken van de sporen 41 t/m 44 , en een glimp van de ijzelbestrijdings wagen .
4 min 09 sec ; gezicht vanaf viaduct A7 richting Oostzaan . met de nog bestaande molen .
4 min . 39 sec ; toegang naar de opstelsporen Westenlijk Eiland langs rangeerders verblijf en kop spoor met een PEC .
5 min ,12 Gezicht op de Oostzaander polder en de dienst woning van Ex station Oostzaan
5min 35 Purmerend Vrijers laantje , wandelpad tussen Station Purmerend en de brug / dienstwoningen Noord Hollands Kanaal ( post 1 ) . .
Einde film boot tussen Enkhuizen en Stavoren .
Gelogd
Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Bruntendijk
Offline
Berichten: 1595
Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: DE-5 in de nadagen op de lijn Amsterdam - Zaandam - Hoorn - Enkhuizen
«
Reactie #5 Gepost op:
25 June 2023, 17:44:25 »
Rob, met name de overweg kruising met de Provinciale weg doet mij goed die terug te zien. Ik heb daar 15 jaar vlak in de buurt gewoond. Mooie film trouwens.
Met vriendelijke groet.
Bruntendijk Friesland.
Kees.
Gelogd
Zie hier
Klein Bruntendijk
En hier
Groot Bruntendijk
Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees
mDDM
Offline
Berichten: 1046
Re: DE-5 in de nadagen op de lijn Amsterdam - Zaandam - Hoorn - Enkhuizen
«
Reactie #6 Gepost op:
25 June 2023, 21:30:34 »
En dan te bedenken dat de DE-V ooit bedoeld was voor hoogwaardige sneltreindiensten...
Gelogd
JoopSpoort
Offline
Berichten: 560
Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
Re: DE-5 in de nadagen op de lijn Amsterdam - Zaandam - Hoorn - Enkhuizen
«
Reactie #7 Gepost op:
25 June 2023, 21:35:30 »
Hierbij nog een korte "propagandafilm" van de NS mbt de DE V
https://www.youtube.com/watch?v=fX0szasCxwk
Groeten
Joop
Gelogd
Hartelijke groet,
Joop ter Laak
Rob Ellerman
Offline
Berichten: 5408
Modelspoor is emotie...
Re: DE-5 in de nadagen op de lijn Amsterdam - Zaandam - Hoorn - Enkhuizen
«
Reactie #8 Gepost op:
25 June 2023, 22:54:42 »
Die DE-5 stellen reden ook nog wel eens in de spits tussen Utrecht en Geldermalsen en reden ook regelmatig slagen over de oude Betuwelijn. Als de machinist dan aan de koffie in de restauratie van station Geldermalsen was het best wel stoer om, op de toen nog aanwezige loopbrug, een tijdje in die dieselwalm van de motorwagen te staan en dan alles te bekijken wat onder je door reed, wat varieerde van goederentreinen (lege kalksteen ri. Limburg, de stoppertjes naar Tiel (veelal DE-2) en Den Bosch-Eindhoven, de sneltreinen met alleen maar Plan E achter een 11-, 12- of 1300 richting Heerlen-Maastricht). En ja, toen had ik nog geen fototoestel, dat kon Bruin nog niet trekken. Gelukkig zijn deze filmpjes er nog om de herinnering levend te houden (en voor de geur kan ik nog bij m’n V70 terecht
). Nu nog een model van die goeie ouwe DE-5….
Rob
«
Laatst bewerkt op: 25 June 2023, 23:07:54 door Rob Ellerman
»
Gelogd
Tbinnebarretije…
Karben
Offline
Berichten: 1415
Re: DE-5 in de nadagen op de lijn Amsterdam - Zaandam - Hoorn - Enkhuizen
«
Reactie #9 Gepost op:
26 June 2023, 09:45:37 »
Ik herinner me alleen er wel eens een te Amsterdam te hebben gezien en verder een hele partij na buitendienststelling te Zwolle vlak bij de IJsselbrug.
Gelogd
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.
j.ossebaar
Offline
Berichten: 266
Re: DE-5 in de nadagen op de lijn Amsterdam - Zaandam - Hoorn - Enkhuizen
«
Reactie #10 Gepost op:
26 June 2023, 14:17:21 »
DE-5 .Na de dienst gedaan te hebben in de regio Amsterdam - Hoorn - Enkhuizen en Hoorn -Alkmaar , werden de stellen eerst opgesteld in Amsterdam - Rietlanden . Daarna naar Zwolle-Goederen , en sloop . Toen de stellen nieuw waren ,reden ze op het traject Vlissingen -Groningen . Er was tijdens de rit een begeleider aan boord , In de nadagen werden er door Amsterdam ook begeleiders gesteld . De stellen waren te Depot Utrecht in onderhoud . Het rijden met een DE-5 had een speciale vaardigheid nodig . Het opschakelen met de rijcontroler moest rustig en bedaard gedaan worden , en niet zoals bij plan U ,uit de 0 stand direct naar stand 8 , en dan weer terug naar 0 . De DE-5 had als aandrijvng van de regulatuur , aan het plafond een servo motor ,met ketting overbrenging . Daar de stellen ontworpen waren voor lange afstand sneltrein ritten , had het stel tijd nodig om op 100 km/h te komen . De afstanden van de stops op de Enkhuizerlijn waren te kort , en daardoor funest voor de DE-5 . Er was in Amsterdam een machinist die bij vertrek uit Asd-CS de rijcontroler in stand 3 plaatste tot op de Hembrug , daarna tot Enkhuizen NIET hoger dan stand 2 , In de zomer nooit geen last van hoog koelwater temperatuur .Daar er 2 stellen , in Enkhuizen uitliepen , en deze stellen de volgende morgen de eerste trein vanuit Enkhuizen reden , waren er 2 machinisten die een nachtdienst in Enkhuizen hadden , ter bewaking van deze dieselstellen . In de machinekamer stonden de generatorgroepen in het midden , Langs één zijde liep het gangpad en aan de andere kant stonden de apperate kasten . Elke dieselgroep had een eigen kast . Als de dieselmotor gestart moest ,dan werd met de stuurstroom sleutel de startschakelaar bediend . Als bij een storing de startschakelaar of de koppelschakelaar ( koppelt de generator met de tractiemotoren . ) , dan konden de technischi de kast openen , en werd met de houten stoffer , of de hamersteel , deze schakelaars ingedrukt houden . Je kon dan zittende op de generator de schakelaar ingedrukt houden , en gelijktijdig de regelateur bedienen . Met een DE-5 kon je ingeval van nood ,altijd thuis komen .
MVG ex storingsmonteur te Asd-CS .
Gelogd
JoopSpoort
Offline
Berichten: 560
Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
Re: DE-5 in de nadagen op de lijn Amsterdam - Zaandam - Hoorn - Enkhuizen
«
Reactie #11 Gepost op:
26 June 2023, 16:49:32 »
Zo rond 1967 reden ze in de spits ook Enschede-Zwolle. Ik keek vaak op het station in Hengelo naar treinen en als ik zag dat een DE V naar Enschede reed, kocht ik een retourtje Hengelo-Zwolle en wachtte tot die weer terug was om naar Almelo of Zwolle mee te reizen. Ik had een paar folderwijken, dus ik had altijd wel wat geld op zak voor dit soort snoepreisjes.
Het liefst nam ik plaats in de buurt van de motorbak om het geronk te horen. Feit was ook dat de meester de trein al ver vóór een station liet uitrollen, zeker met warm weer. De dienstregeling was namelijk nog niet zo gestrest en Tweede Kamerleden hielden zich met andere zaken bezig dan zich druk te maken over stiptheid en zo. Als een trein iets te laat was, werd er gewoon op elkaar gewacht. Er was wat ruimte voor een beetje vertraging. Maar goed, dat is wat anders.
Hartelijke groet,
Joop
«
Laatst bewerkt op: 27 June 2023, 09:57:49 door JoopSpoort
»
Gelogd
Hartelijke groet,
Joop ter Laak
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
DE-5 in de nadagen op de lijn Amsterdam - Zaandam - Hoorn - Enkhuizen