Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
schok bij vertrek
door
Ben
Vandaag
om 14:33:34
Arduino loconet-interfaces
door
NTeering
Vandaag
om 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
BartvD
Vandaag
om 14:07:51
Lima
door
W.Broere
Vandaag
om 13:58:51
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Merlin674
Vandaag
om 13:54:13
Mijn geweatherde modellen
door
Zandmannetje390
Vandaag
om 13:52:47
Spuitmondjes
door
Bahn-AG
Vandaag
om 13:51:34
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
BartvD
Vandaag
om 13:43:49
Aachenau West
door
Ronald69
Vandaag
om 13:31:26
Yamorc booster
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
KNed
Vandaag
om 13:06:17
C en K rails samen
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
Vandaag
om 12:49:58
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 11:54:04
Raadplaatje
door
Rick
Vandaag
om 10:57:11
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 09:52:25
Een NS 5500 knutselen
door
vpeters1984
Vandaag
om 07:05:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Remco vM
24 July 2025, 23:40:43
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
5166
24 July 2025, 23:34:30
Seuthe gaat stoppen
door
hmmglaser
24 July 2025, 22:52:28
Br 38 Piko Superen.
door
wob
24 July 2025, 21:31:24
Station Roodeschool
door
Torikoos
24 July 2025, 21:26:02
Keerlusmodule klappert nog......
door
Ronald Halma
24 July 2025, 21:11:24
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
AP3737
24 July 2025, 20:53:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
24 July 2025, 19:26:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Twinkie
24 July 2025, 19:20:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
24 July 2025, 18:43:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
24 July 2025, 18:37:20
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
bellejt
24 July 2025, 18:13:55
ÖBB smalspoor in het Waldviertel.
door
aad52
24 July 2025, 17:22:16
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
TEE treinstel, elektrisch aangepast
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: TEE treinstel, elektrisch aangepast (gelezen 5461 keer)
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26649
TEE treinstel, elektrisch aangepast
«
Gepost op:
08 May 2015, 20:08:29 »
In het draadje nieuwe aanwinsten had ik al verteld dat ik mezelf een Nederlands/Zwitsers TEE treinstel cadeau heb gedaan.
Aangezien ik het analoog wil laten rijden kleeft er een bezwaar aan, elke keer als de spanning weggeweest is, is hij 30 seconden bezig met het opstarten van de dieselmotoren voordat hij gaat rijden. Dat gebeurt ook bij korte stroomonderbrekingen.
Om te zien wat er aan te doen is heb ik eerst het elektrisch schema van de motorwagen uitgeplozen.
De ingreep bleek tamelijk eenvoudig, de printsporen die in het schema met een rood kruisje zijn gemerkt heb ik doorgekrast, en met stukjes draad de rood aangegeven verbindingen gelegd.
De motor zit nu direct op de stroomafname, waardoor hij meteen gaat rijden als de spanning er op komt. Het opstarten van de motoren gebeurt dan tijdens de rit. Niet geheel werkelijkheidsgetrouw, maar minder hinderlijk dan steeds een halve minuut wachten.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Mark D.
Offline
Berichten: 1194
Re: TEE treinstel, elektrisch aangepast
«
Reactie #1 Gepost op:
08 May 2015, 20:29:09 »
Een esu decoder kan je programmeren om direct te laten rijden (om die start sequence te vermijden)
zit er esu in en zo ja welke?
Gelogd
vriendelijke groet, Mark..::
5,6 km...
verstuurd vanaf mijn sinclair zx spectrum
Weerd
Offline
Berichten: 1280
Re: TEE treinstel, elektrisch aangepast
«
Reactie #2 Gepost op:
08 May 2015, 20:31:34 »
Dan moet je wel over een ESU programmer beschikken, en ik denk niet dat Klaas daar -als fervent analoogrijder- over beschikt.
Gerard
Gelogd
Michel van den Hof
Offline
Berichten: 1490
Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: TEE treinstel, elektrisch aangepast
«
Reactie #3 Gepost op:
08 May 2015, 20:34:40 »
Je kunt een Loksound heel simpel programmeren, zodanig dat hij bij korte stroomonderbrekingen onthoudt welke functies aan stonden. Dus als de motor al aan stond, zal hij de opstartgeluiden niet meer afspelen onder het rijden bij een korte stroomonderbreking.
Deze fysieke wijzigingen zijn wel een beetje het paard achter .........
Michel
Gelogd
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26649
Re: TEE treinstel, elektrisch aangepast
«
Reactie #4 Gepost op:
08 May 2015, 21:18:23 »
Volgens het bijgeleverde booekje zit er een LokSound v3.5/2006 in.
Deze fysieke ingreep lijkt op het paard achter de wagen spannen, maar heeft ook een fysiek voordeel. Hij rijdt nu een stuk sneller. In de decoder gaat bijna 5 volt verloren, en als gevolg daarvan kroop hij over de baan met een snelheid die dit type trein onwaardig is. Hij hoeft niet te racen, maar hij moet wel lekker doorrijden.
Overigens is de ombouw hiermee niet klaar. De volgende stap is het verwijderen van de jumpers W (Wendebetrieb) Het bistabiele relais zorgt er dan voor dat de stroom steeds van de voorop lopende wagen wordt afgenomen. Dat is een must op onze clubbaan, en dat ga ik daar morgen testen.
De daarop volgende stap is het aanpassen van de doorgaande bedrading, zodanig dat de verlichting en de decoder steeds spanning blijven houden, ook als de motor in de stopsectie is uitgeschakeld. Met de motor bedoel ik dan het elektromotortje dat het teinstel aandrijft. Het dieselgeluid moet juist niet stilvallen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
henk
Offline
Berichten: 22504
Re: TEE treinstel, elektrisch aangepast
«
Reactie #5 Gepost op:
08 May 2015, 21:34:07 »
Dat is gek. De allereerste productie van dit stel had last van een lage maximumsnelheid. Roco heeft nieuwe tandwielen nageleverd en die zaten standaard in de latere producties. De decoder staat niet op het maximum denk ik. Dat merk je ook bij analoge aansturing.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26649
Re: TEE treinstel, elektrisch aangepast
«
Reactie #6 Gepost op:
08 May 2015, 21:44:29 »
Bij nog eens nalezen van alle bijgeleverde papieren zie ik dat de max. snelheid inderdaad niet op de max. waarde staat. CV5 staat op 55, hoogst instelbaar is 64.
Toch laat ik het zo. In een later stadium moet hij ook op Permaloog kunnen rijden, en ik vrees dat dat een spanningsvorm is waar de decoder niks van snapt.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Michel van den Hof
Offline
Berichten: 1490
Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: TEE treinstel, elektrisch aangepast
«
Reactie #7 Gepost op:
09 May 2015, 08:08:13 »
Het blijft overigens een feit, zelfs met een decoder op maximum topsnelheid ingesteld, dat de decoder in analoog wat topsnelheid wegvreet.
Freubelse rustig verder .... (Y)
Michel
«
Laatst bewerkt op: 09 May 2015, 08:10:04 door Michel van den Hof
»
Gelogd
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26649
Re: TEE treinstel, elektrisch aangepast
«
Reactie #8 Gepost op:
09 May 2015, 18:00:36 »
Vanmiddag op de club het stel rondjes laten rijden. Ging helemaal goed in het bloksysteem, zowel getrokken als geduwd.
Het motorgeluid klinkt best spannend als je het voor het eerst hoort. Maar na 2 uur vond ik het eigenlijk wat irritant worden. Dus nu twijfel ik tussen twee opties: of de decoder er helemaal uithalen en de analoge brugstekker er in prikken, of het geluid een stuk zachter zetten. Op de club hebben we een multimaus beschikbaar. De bediening daarvan zou intuïtief moeten zijn, maar voorlopig kan ik er geen chocola van maken. Dus eerst maar eens de handleiding bestuderen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
henk
Offline
Berichten: 22504
Re: TEE treinstel, elektrisch aangepast
«
Reactie #9 Gepost op:
09 May 2015, 18:11:59 »
Weet je wat ik het prettigste van geluiddecoders vind Klaas? De weldadige rust als je ze uitzet.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
knar46
Offline
Berichten: 785
Re: TEE treinstel, elektrisch aangepast
«
Reactie #10 Gepost op:
10 May 2015, 12:02:20 »
Klaas,
ik kan het me haast niet voorstellen maar voor jou als wandelende encyclopedie zijn de volgende artikelen in Railhobby, die naar ik aanneem je waarschijnlijk niet onbekend zijn maar toch, wellicht van nut:
2008/1/40: twee keer TEE in H0 (model van Roco en van LSM wordt besproken);
2012/1/30: de Roco DE-IV/RAm in het teken van de verlichting.
Groet
Knar46
Gelogd
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26649
Re: TEE treinstel, elektrisch aangepast
«
Reactie #11 Gepost op:
10 May 2015, 13:24:32 »
Ik zal eens kijken of die nummers op de club nog in de kast liggen. Ik heb zelf geen abonnement op Railhobby, dus ik zie niet alle nummers.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26649
Re: TEE treinstel, elektrisch aangepast
«
Reactie #12 Gepost op:
18 May 2015, 17:27:34 »
Inmiddels op de club wat zitten spelen met de geluidssterkte. Resultaat was dat ik de instelling van CV63 die oorspronkelijk op 64 stond heb teruggebracht naar 20. Vond ik hard zat.
Daarna heb ik besloten om het geluid er helemaal uit te halen, ik vind het nog steeds geen succes. Wel al experimenterend er achter gekomen dat het geluid te verbeteren is door een dun lapje schuimplastic voor de luidspreker te monteren. De algemene geluidssterkte wordt daardoor minder, maar ook het schelle effect gaat er af. Het geluid wordt donkerder en lijkt daardoor meer op het origineel.
Maar zoals gezegd, ik ga hem toch elektrisch helemaal verbouwen. De printplaat met luidspreker en decoder heb ik er uit gehaald en hersteld naar de originele situatie. Die ga ik in een doosje zuinig bewaren.
In plaats daarvan komt er een eigen fabrikaat print in volgens onderstaand schema.
De stroomafname voor de motor is diagonaal, rechtsvoor en linksachter. Dat is voor het rijden in het analoog bloksysteem op de clubbaan.
Op mijn eigen spoorbaan is dat niet nodig, daar kan ik de stroomafname koppelen met de schakelaartjes s1 en s2. In het origineel zat ook zoiets, maar dan met jumpers op de print. Om daar bij te kunnen moest je de kap lichten. Om dat te voorkomen heb ik nu dipswitches aan de onderkant van de print gemonteerd. En wel op een strategische plaats, recht boven de kier tussen de wagenbodem en het draaistel. Met een cocktailprikker of een dunne schroevendraaier kan ik de switches bedienen zonder het rijtuig open te maken.
De twee bruine draden lopen door de hele trein en waren bedoeld voor het voeden van de interieurverlichting. Die voedt ik nu met diodes uit de railspanning. De ene draad wordt de plus, de andere de min. De schakeling met de vier diodes komt ook in het stuurstandrijtuig. Daarmee wordt bereikt dat er altijd spanning op de bruine draden blijft, ook als de voorop lopende wagen gestopt is in een stopsectie. Zo blijven ook op de clubbaan de front- en sluitseinen branden
De front- en sluitseinen worden geschakeld met een flip-flop. Daarmee bereik ik dat op mijn Permaloog spoorbaan de seinen blijven branden in de laatsgekozen rijrichting, ook als de trein stilstaat.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26649
Re: TEE treinstel, elektrisch aangepast
«
Reactie #13 Gepost op:
20 May 2015, 17:34:19 »
De ombouw in beeld.
Op de eerste foto de originele toestand, hoofdprint met decoder en luidspreker.
Draadjes aan de kopeinden van de print zijn al los.
Op de tweede foto de nieuwe baantjesprint ondersteboven. De eerste en laatste dipswitch dienen voor het koppelen/ontkoppelen van de stroomafname.
De tussenliggende switches hebben geen functie. Switches kunnen vanaf de onderkant bediend worden via de kier tussen het draaistel, zonder het rijtuig open te maken.
Op de derde foto de print in zijn normale positie. Rechts de 4 diodes die de gelijkspanning op de bruine draden verzorgen.
Links de flip-flop die de front- en sluitseinen schakelt.
Vlak voor het definitief inbouwen ontdekte ik dat ik de motoraansluitingen vergeten was. Die zijn alsnog aangebracht.
Proefrit heeft al plaatsgevonden en alles werkt zoals ik het bedacht had.
De volgende fase is de omschakeling van front- en sluitseinen in de andere kop aanpassen, en daarna de binnenverlichting.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
TEE treinstel, elektrisch aangepast