Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:59:48
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:36:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:30:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door Hasenwald
Vandaag om 01:29:49
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21

Auteur Topic: Slijptreinen en krijsende sporen  (gelezen 3425 keer)

Tigrone652

• Offline Offline
Slijptreinen en krijsende sporen
« Gepost op: 22 April 2015, 22:32:29 »
Hallo allemaal,

Al zolang ik met de trein reis, houdt het me bezig: het geluid van de wielen over het spoor.

Vrolijk plonk plonk op de wissels en soms op een stukje normaal spoor, geschuur in bogen, maar soms ook fluisterstil in het nieuwe materieel.

Waarschijnlijk al weer een jaar of tien geleden viel me op dat de treinen bij mij in de buurt (Duivendrecht) ineens een ander, nogal krijsend geluid begonnen te maken. Ik begreep eerst niet wat het was, dacht dat de treinen beschadigde lagers hadden. Daarna realiseerde ik me dat dit door het slijpen van de sporen kwam.

Inmiddels weet ik al bijna niet beter, als dagelijkse treinreiziger. Maar het valt me toch regelmatig op: wat mooi is het, als het jankende geluid van de het grof geslepen spoor stopt en je weer even helemaal geruisloos door de rails glijdt. 

Ik ben gaan kijken of hier al iets over te vinden was op BNLS. Jazeker! :D
Interessant het topic over de Vossloh slijptrein (met link naar film & uitleg van de fabrikant):
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,58984.msg3221464111.html#msg3221464111

Toen ik in de voorgaande jaren met de de Fyra/IC-Direct forensde, zag ik deze slijptrein staan bij Hoofddorp. Tot mijn grote vreugde, merkte ik in de dagen erna dat op steeds meer delen van de HSL waar eerst een akelig hard gekrijs klonk, het een stuk rustiger werd. Lang leve deze slijptrein dus!

Maar kennelijk wordt deze manier van slijpen lang niet overal gebruikt. Ik merkte onlangs dat ook in Duitsland het spoor nogal eens krijst.

Weet iemand waarom voor deze manier van slijpen is gekozen? Is het een kwestie van lekker goedkoop, of zorgt dit krijsende spoor ook voor meer grip?  En hoe sleep de NS voor pakweg 2000? Is er iets veranderd? Op wikipedia stond stond een filmpje van een heel oude slijptrein. Ik neem aan dat die al ver voor 2000 is vervangen.

Wat ik vreemd vind, is dat aan de ene kant nu de sporen ruw gemaakt lijken te worden, terwijl aan de andere kant van alles gedaan wordt om de wielen gladder en stiller te krijgen. De ouderwetse ijzeren remblokken hebben plaatsgemaakt voor schrijfremmen, en ook las ik dat goederenwagens nu kunststof remblokken (gaan) krijgen, om ze geruislozer te maken. Maar is dit niet gewoon het verplaatsen van het geluid vs grip probleem van wielen naar rails?

Weet iemand iets hierover? Het ligt vast niet zo zwart wit.

guest7823

• Gast
Re: Slijptreinen en krijsende sporen
« Reactie #1 Gepost op: 23 April 2015, 00:47:39 »
Volgens mij is hierover wel iets op BNLS te vinden. Het geluid is in Nederland anders dan in Duitsland (weet ik omdat ik ooit van Kopenhagen naar Amsterdam ben gegaan met de nachttrein) Duits spoor is in een ander profiel geslepen dan Nederlands spoor en daardoor zingt de rail/wiel combinatie in Nederland meer dan in Duitsland

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #2 Gepost op: 23 April 2015, 19:21:29 »
Waarschijnlijk al weer een jaar of tien geleden viel me op dat de treinen bij mij in de buurt (Duivendrecht) ineens een ander, nogal krijsend geluid begonnen te maken. Ik begreep eerst niet wat het was, dacht dat de treinen beschadigde lagers hadden. Daarna realiseerde ik me dat dit door het slijpen van de sporen kwam.

Inmiddels weet ik al bijna niet beter, als dagelijkse treinreiziger. Maar het valt me toch regelmatig op: wat mooi is het, als het jankende geluid van de het grof geslepen spoor stopt en je weer even helemaal geruisloos door de rails glijdt. 
Ik ken zelf alleen een zeer hoog snerpend geluid na het slijpen van de rails (nee, dit heeft niets te maken met het geluid dat wielbanden maken als ze de zijkant van de rails raken) dat vaak na een week wel weer verdwijnt.

In de boog van Amsterdam CS richting Amsterdam Amstel (als ik het me goed herinner) valt me wel steeds op dat de trein daar van redelijk geruisloos ineens behoorlijk luid begint te 'ronken/rommelen', zeg maar in de laatste bocht waarbij het spoor plaatsmaakt voor de metro. Ik meen me tenminste te herinneren dat het daar is.

Ik dacht eerst dat het aan 'mijn' trein lag, maar ook andere treinen deden dat en ook op andere sporen.

Thom

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 23 April 2015, 19:41:11 »
Slijpen doet men al jaren, het Utrechts archief heeft wat duidelijke foto's van de oude NS slijptrein in 1958:

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/169700

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/169701

Een omgebouwde blokkendoos met slijpwagen eronder gebouwd, aangevuld met twee oude tenders voor de watervoorziening moest het toen doen.

Tigrone652

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 23 April 2015, 22:41:30 »
Leuk die foto's van die slijptrein! Op wikipedia was ook een filmpje te zien hierover (http://nl.wikipedia.org/wiki/Slijptrein). Maar je kon niet zo mooi de slijpstenen zien daarop. Het lijkt alsof de stenen toen gewoon over het spoor werden geschuurd. Waarschijnlijk is dat inderdaad stiller doordat je schuurgroefjes in de lengterichting krijgt. Weet iemand tot wanneer op deze manier werd geslepen? Heeft die trein lang dienst gedaan?

Het lijkt erop dat ze tegenwoordig een soort roterende schuurstenen gebruiken, dat kun je ook soms op het oppervlak van de spoorstaaf zien.

Ik ken zelf alleen een zeer hoog snerpend geluid na het slijpen van de rails (nee, dit heeft niets te maken met het geluid dat wielbanden maken als ze de zijkant van de rails raken) dat vaak na een week wel weer verdwijnt.

In de boog van Amsterdam CS richting Amsterdam Amstel (als ik het me goed herinner) valt me wel steeds op dat de trein daar van redelijk geruisloos ineens behoorlijk luid begint te 'ronken/rommelen', zeg maar in de laatste bocht waarbij het spoor plaatsmaakt voor de metro. Ik meen me tenminste te herinneren dat het daar is.

Ik dacht eerst dat het aan 'mijn' trein lag, maar ook andere treinen deden dat en ook op andere sporen.

Ja dat hoog snerpende geluid bedoel ik inderdaad! Het ebt inderdaad wel weg na een tijdje. Je hoort dat duidelijk op verschillende stukken spoor. Grappig trouwens die bocht bij Amstel. Ik ga er morgen op letten als ik er weer langs kom.

Duits spoor is in een ander profiel geslepen dan Nederlands spoor en daardoor zingt de rail/wiel combinatie in Nederland meer dan in Duitsland
Bedoel je dat ook de kop van de spoorstaaf waar de trein over rijdt een andere vorm heeft? Ik las ook ergens iets over een andere vorm slijpen in bogen. Is dat wat je bedoelt?
« Laatst bewerkt op: 23 April 2015, 22:46:40 door Tigrone652 »

dwem

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 24 April 2015, 13:31:37 »
De toestand van de bovenzijde van de railkop luistert heel nauw.
Als er recent geslepen is hoor je dat, maar vroeger, voordat er op grote schaal geslepen werd maakten de rails in geval van golfslijtage een hoog "zingend" (volgens anderen gillend) geluid. Dat hoor je nooit meer tegenwoordig.

Dirk

Tigrone652

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 25 April 2015, 15:41:07 »

Grappig, dat wist ik niet. Dat heb ik nooit bewust gehoord in NL, maar misschien was dit van voor mijn tijd ('80). Wel herinner ik me dat ik een keer in Italië een soort golfjes in het spoor te hebben gezien en gehoord voor een kort stukje. Dat maakte een raar soort trillend geluid, alsof je over klinkers reed met een auto, als ik het me goed herinner. 
« Laatst bewerkt op: 28 April 2015, 14:35:38 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop. »

dwem

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 28 April 2015, 13:52:26 »
Inderdaad voor jouw tijd  ;D