Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Tams app door reinderlf
Vandaag om 00:01:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
Site Uhlenbrock door Hasenwald
08 August 2025, 23:28:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24
  

Auteur Topic: Villefranche-VB-F - (Baanplan H0/H0m)  (gelezen 9935 keer)

Anoniem

  • Gast
Re: Villefranche-Vernet les Bains-Fuilla - (Baanplan H0/H0m)
« Reactie #15 Gepost op: 29 May 2008, 00:37:17 »
De Double Champignon is wijdverbreid in het gebied van de voormalige PO (Compagnie des Chemins de Fer de Paris à Orléans) en de MIDI. In het Verenigd Koninkrijk is dus een soortgelijk railsysteem in zwang geweest, degene die het in model maakt, maakt ook de Engelse variant, die overigens heel erg lijkt op de Franse DC-rail.
« Laatst bewerkt op: 29 May 2008, 00:39:18 door Wesley »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Villefranche-VB-F - (Baanplan H0/H0m)
« Reactie #16 Gepost op: 29 May 2008, 02:39:16 »
Was het niet zo dat die Britten hetzelfde soort spoor gebruikten, maar dit wel op de dwarsliggers lieten rusten, waardoor er "deuken" in de kop kwamen en dus bij omdraaien je met een onbruikbare rail zit?

Daan, je bedoelt waarschijnlijk RP25. De wielflenzen zijn dan bij code 110 0,025INCH. plm. 0,6mm dus. Of je bedoelt Proto87, met een flensdiepte van 0,31 tot 0,34mm.

Na te zien op:

http://www.nmra.org/standards/sandrp/rp25.html en
http://www.proto87.org/d/?q=node/4
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17908
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Villefranche-VB-F - (Baanplan H0/H0m)
« Reactie #17 Gepost op: 29 May 2008, 06:56:56 »
Citaat
rp87 (klopt die benaming?)

Nee? Je bedoeld proto87? Zie Stig! ;D

Grtz,  8) Ronald 8)

Anoniem

  • Gast
Re: Villefranche-VB-F - (Baanplan H0/H0m)
« Reactie #18 Gepost op: 29 May 2008, 08:59:00 »
Was het niet zo dat die Britten hetzelfde soort spoor gebruikten, maar dit wel op de dwarsliggers lieten rusten, waardoor er "deuken" in de kop kwamen en dus bij omdraaien je met een onbruikbare rail zit?

Dat kan ik mij heel goed voorstellen. Ik weet in ieder geval wel dat het in Frankrijk ook niet werkte, dat omdraaien, maar de precieze oorzaak is mij onbekend 8).

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Villefranche-VB-F - (Baanplan H0/H0m)
« Reactie #19 Gepost op: 29 May 2008, 22:51:12 »
Ik zat me het zelf ook al af te vragen. Als je de rail niet berijdt wordt het oppervlak poreus door pitting lijkt mij. Een railkop behoudt zijn sterkte doordat er met enige regelmaat een wiel overheen komt die de rail schoonwrijft, de railkop die onder hangt kan rustig wegroesten zonder dat de rail ooit schoongeveegd wordt..
Voordat een rail dusdanig versleten is dat-ie omgedraait moet worden ben je een hele tijd verder (tenminste, als het ook mangaanstaal is) en heeft roest al ruim de mogelijkheid gehad om het oppervlak aan te tasten.
(de zijkant van een oude rail is ook al helemaal gebobbeld en vol putjes)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Villefranche-VB-F - (Baanplan H0/H0m)
« Reactie #20 Gepost op: 09 April 2015, 10:31:56 »
Ik zoek de juiste wissels bij mijn twee soorten rails.

Smalspoorgedeelte H0m

Heb gekozen voor peco streamline H0m, spoorwijdte 12 mm, railcode 75, spoorstaafhoogte is dus 1,9 mm. Ik zoek hierbij wissels, maar géén slanke wissels, ze mogen dus wel een hoek hebben van 15°.  Dit, omdat het om een kopstation gaat, er wordt niet doorgereden, lage snelheid dus, én het levert ruimtewinst op. Als het bestaat, zoek ik er gebruikte wissels voor.


Normaalspoorgedeelte H0

Heb ik gekozen voor code 100 rails. Omdat ik er ook met oud H0 materieel op wil rijden, én omdat ik er nog veel van liggen heb, én ik met tweedehands materiaal wil werken, zo kan ik me de hobby veroorloven. Ik zoek dus naar wissels code 100, spoorstaaf hoogte is dus 2,5 mm. De hoek mag ook weer zo'n 15° zijn, om dezelfde reden als hierboven; kopstation, lage snelheid, ruimtewinst. Het gaat dus om wissels zónder bedding. Wie kan mij zeggen naar welke wissels ik moet zoeken op de 2ehandsmarkt? Ik neem aan dat code 100 railmateriaal niet meer nieuw geleverd wordt?

O ja, ik heb dus voor het normaalspoorgedeelte afgezien van de dubbel champion rails. Voor mijn grootschalige plan is het niet nodig om zo ver te gaan in details.

Graag jullie advies bij de keuze van de wissels, alvast bedankt.
« Laatst bewerkt op: 12 April 2015, 11:11:19 door HuubvG. Reden: ingekort, leesbaarder »
Ik heb al een trein

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6517
Re: Villefranche-VB-F - (Baanplan H0/H0m)
« Reactie #21 Gepost op: 09 April 2015, 14:22:09 »
@Huub,

Ik kan je de Hornby wissels aanbevelen. Tegen mijn verwachting in, bevallen die uitstekend. Zowel mijn ouder H0 materieel als mijn OO-stock met tamelijk lage flenzen rijden er zonder problemen overheen.
De stoomlocs rijden zelfs door de gebogen varianten in beide richtingen. Je kunt de Hornby's prima combineren met Peco, Piko-A en Roco.

Grzz, Hans

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Villefranche-VB-F - (Baanplan H0/H0m)
« Reactie #22 Gepost op: 12 April 2015, 10:05:40 »
Hoe meer je gaat rondkijken, hoe meer keus er blijkt te zijn. Enfin, ik vind verkrijgbaarheid en betaalbaarheid ook meetellen, heb nu mijn oog op Tillig elite gericht, met bouwpakket wissels voor H0 en H0m. Ik kijk nog even verder.
« Laatst bewerkt op: 12 April 2015, 11:07:14 door HuubvG »
Ik heb al een trein