Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 23:05:54
Plaatdikte van een rangeerbaan door Ronald Halma
Vandaag om 23:05:49
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 22:37:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 22:07:22
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 22:06:12
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:50:45
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:47:53
6 en 7 september terug naar toen door Frank 123
Vandaag om 21:40:52
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
Vandaag om 20:36:49
Minder wissels door hmmglaser
Vandaag om 20:27:27
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
Vandaag om 20:12:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door daempfer
Vandaag om 19:27:19
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 19:19:21
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
Vandaag om 18:55:09
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door Seinhuis
Vandaag om 18:33:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:26:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:24:40
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
Vandaag om 17:56:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 17:44:13
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:26:39
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 15:22:12
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 13:47:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 13:16:08
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28

Auteur Topic: Defecte verlichting?  (gelezen 3088 keer)

J.Kuipers

• Offline Offline
Defecte verlichting?
« Gepost op: 26 March 2015, 17:26:44 »
Goede middag,
Heb een probleem met een Roco loc NS 1754 met decoder Loc pilot basic met 14 cv
Het blijkt dat de verlichting niet meer werkt. Ik heb de decoder uitgelezen op mijn Ecos en die geeft aan, dat alles correct is.
Nu krijg ik op mijn beeldscherm geen Functie toetsen geprojecteerd, heb wel een F1 toets in kunnen brengen. Een tijdje niet met deze loc gereden, vlgs mij heeft de verlichting het wel gedaan. Ben niet deskundig op het gebied van verlichting en eletronica, als ik het zo bekijk, zitten aan de voor en achterkant leds aangebracht minuscule kleine gele vierkantjes op een soort printplaatje.
Vraag: Kan je hier iets aan meten, of is er iemand die mij een oplossing kan aandragen?
Vriendelijke groet:
Johan Kuipers

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Defecte verlichting?
« Reactie #1 Gepost op: 26 March 2015, 17:32:40 »
Verlichting zit onder functie 0 (F0) niet onder F1. Maar is het lampie niet gewoon kaduuk.
En waar geef je wat in, wat voor systeem gebruik je?

Groetjes
« Laatst bewerkt op: 26 March 2015, 17:37:14 door Bert van Gelder. Reden: Tekst vriendelijker gemaakt »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wijbe

• LightMyTrain
  • Offline Offline
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
« Reactie #2 Gepost op: 26 March 2015, 17:34:56 »
Decoder resetten.

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 26 March 2015, 19:31:02 »
Soms kan het zijn dat de settings van de centrale niet overeenkomen. Als je de centrale op 14 stappen? of bedoelde je dat niet? hebt ingesteld, moet je de decoder ook als zodanig instellen. Anders dooft de verlichting. Maar lampje kan inderdaad ook kaduuk zijn.
« Laatst bewerkt op: 26 March 2015, 19:32:33 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 26 March 2015, 20:00:02 »
Jammer zuylen, je gaat niet door voor de koelkast.
Als de rijstappen niet gelijk staan doet de verlichting het om en om. De ene stap niet, de volgende weer wel etc.
Gr.
Eric

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 26 March 2015, 20:05:05 »
Ik heb de decoder uitgelezen op mijn Ecos en die geeft aan, dat alles correct is.
Heeft de Ecos een decoder ananlyse functie dan?

Nu krijg ik op mijn beeldscherm geen Functie toetsen geprojecteerd, heb wel een F1 toets in kunnen brengen. Een tijdje niet met deze loc gereden, vlgs mij heeft de verlichting het wel gedaan.
Dan heb je hierbij blijkbaar in de decoder instellingen zitten rommelen waardoor het niet meer (goed) werkt.
Zoals anderen al aangaven. Begin eens met de decoder te resetten.

Ben niet deskundig op het gebied van verlichting en eletronica, als ik het zo bekijk, zitten aan de voor en achterkant leds aangebracht minuscule kleine gele vierkantjes op een soort printplaatje.
Vraag: Kan je hier iets aan meten, of is er iemand die mij een oplossing kan aandragen?
Minuscule viekantjes duidt op ledjes. Kans dat je die kapot krijgt is niet zo groot.
Je kunt er wel wat aan meten maar denk dat dat voor jou iets te hoog gegrepen is.
Zoek het eerder in de decoder resetten en kijken of het weer standaard met F0 werkt.
Gr.
Eric

J.Kuipers

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 27 March 2015, 17:25:21 »
Goedenmiddag allen,

Heb vanmiddag de decoder gereset en alles werkt weer! Echter: de "fout" was vreemd, de Ecos gaf aan: Decoder Lock pilot basic--CV 14  Decoder oke.
Als ik dus CV 14 ingaf op de Ecos, liep de motor prima, meer de verlichting werkte niet. Teneinde raad heb ik maar CV 28 ingevuld, en zie:  alles werkt perfect!!

Remunj, de Ecos kan dus een decoder uitlezen, ik weet niet of hij ook een eventuele fout aangeeft, ik krijg in het scherm een tekst met: Decoder succesvol uitgelezen-fabrikant naam en nr--decoder naam en aantal cv's.

Vraag is dus: Hoe kan het dat cv 14 niet en cv 28 wel werkt?

Aan allen : vriendelijk dank voor de reacties en groet van:

Johan

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 27 March 2015, 20:04:31 »
Remunj, de Ecos kan dus een decoder uitlezen, ik weet niet of hij ook een eventuele fout aangeeft, ik krijg in het scherm een tekst met: Decoder succesvol uitgelezen-fabrikant naam en nr--decoder naam en aantal cv's.
Zeg maar Eric  ;D
Is geen teken dat de decoder ok is. Geeft alleen maar aan dat de Ecos herkend dat het een ESU decoder is en welk type (lopi basic) en welke CV's je hierbij kunt instellen. Bij een basic dus heel beperkt.

Vraag is dus: Hoe kan het dat cv 14 niet en cv 28 wel werkt?
Geen idee. Leg eerst eens uit wat je daar mee bedoeld.
Dat zijn namelijk geen gangbare kreten.

CV's zijn variabelen die je een bepaalde waarde kan geven om iets te laten doen.
Bijvoorbeeld CV1 de waarde 10 geven betekend dat je de decoder op het (korte) adres 10 zet.
Zo heeft elke CV zijn eigen specifieke functie. Kijk maar eens in de handleiding van de basic.

Dus wat jij schrijft "teneinde raad maar CV 28 geschreven is nietszeggend". Is net zoiets als "ik heb 4 auto"  8)

Ik heb wel een vermoeden wat je bedoeld.
Je kunt een decoder (en centrale) instellen op een aantal rijstappen. Hoe hoger het aantal rijstappen hoe soepeler je de loc kunt laten rijden. Stel je hebt maar 2 stappen, dan sta je stil of je rijdt maximale snelheid.
Bij 14 rijstappen deel je dit op in (je raad het al) 14 stappen waarbij je dus al beter kunt doseren. Idem bij 28 rijstappen. Dat regelt nog nauwkeuriger.
Het is hierbij wel belangrijk dat de decoder EN centrale op het zelfde aantal staan ingesteld. Als dat ongelijk staat krijg je het effect dat de verlichting wisselend wel/niet brandt.
In de decoder stel je dat in in CV29. In de Ecos heb ik geen idee, die ken ik verder niet.
Ik vermoed dat je daar e.o.a. programmeermenu hebt waar je dit gewijzigd hebt. dat verklaard misschien jou rare uitleg.
Gr.
Eric

J.Kuipers

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 28 March 2015, 14:11:02 »
Hallo Eric,

Op de Ecos moet ik als ik nieuwe loc aanmaak: de loc een naam geven-- het decodertype kiezen uit een lijstje ( o.a. DCC 14--28--128\\ motorolla--lgb of selectrix) dus in mijn geval DCC 14 omdat de Ecos dit zelf aangeeft. Bij nadere bestudering, dus nu, lees ik op de achterkant v.d. decoderhoes:DCC betrieb: werkseitige adresse ist 03 met 28 fahrstufen. Heb dus keurig datgene aangehouden wat Ecos aangeeft, op de hoes staat dus wat anders, mogelijk dat ik daardoor de mist ben ingegaan. CV 29 heb ik staan op 6
Vraag: Is er een soort handleiding voor "uitleg decoder instellingen" liefst in het nederlands, ik snap wel het e.e.a. maar denkelijk niet goed genoeg.

henk

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 28 March 2015, 15:43:16 »
De Ecos automatiseert een deel van het programmeren. Dus als jij kiest voor 28 stappen, dan zorgt de Ecos ervoor dat het betreffende cv, in dit geval cv29, in de decoder de juiste waarde krijgt.
Voor een overzicht van cv's moet je in de handleiding van de decoder zijn. Maar weinig cv's zijn genormeerd en regelen in alle decoders hetzelfde. CV29 toevallig wel. De Ecos weet verder goed hoe ESU decoders in te stellen. Bij decoders van andere merken zul je toch soms zelf de cv's te lijf moeten gaan.
« Laatst bewerkt op: 28 March 2015, 15:51:02 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

J.Kuipers

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 29 March 2015, 15:26:14 »
Hallo Henk,

Misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest, maar wat ik bedoel is, zoals b.v. bij cv 29 :
hier staat een duitse tekst waarvan ik de strekking niet weet, eerstens omdat mijn duits niet goed genoeg is, tweedens, omdat mijn kennis van het decoder gebeuren niet goed genoeg is, dus kort gezegd in mijn ogen, "ik doe maar wat er staat" en dan zal het wel goed zijn. Ik kom uit de techniek ( installatiebedrijf) en als er b.v. nieuwe ontwikkelingen waren zoals b.v het warmtepomp gebeuren kon je je laten bijscholen via cursussen om zowel de theorie als de praktijk achter zo'n warmtepomp te kennen. Nou hoef ik natuurlijk geen bijscholingscursus te volgen, maar enige theorie via een boekje zou al mooi zijn.
Ik wil iedere reageerder bedanken voor de medewerking en teken met vriendelijke groet:
Johan Kuipers

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 30 March 2015, 13:11:57 »
Misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest, maar wat ik bedoel is, zoals b.v. bij cv 29 :
hier staat een duitse tekst waarvan ik de strekking niet weet, eerstens omdat mijn duits niet goed genoeg is, tweedens, omdat mijn kennis van het decoder gebeuren niet goed genoeg is, dus kort gezegd in mijn ogen, "ik doe
Pak je toch de Engelse versie  ??? 8)
Tenzij je dat ook niet goed beheerst.
Dan is er altijd nog een nederlandse handleiding beschikbaar. Welliswaar niet voor de Basic maar wel voor de (uitgebreidere) Lopi en die is ook bruikbaar voor de Basic als het gaat om de basisinformatie zoals CV29.
Gr.
Eric