Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Wat was jullie allereerste loc? door Dick55
Vandaag om 12:10:59
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 12:05:22
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Vreemd probleem door Montanbahn
Vandaag om 11:39:05
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 11:21:10
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45

Auteur Topic: Rode en witte led's branden niet samen, aangesloten op LokPilot decoder  (gelezen 3203 keer)

Roco-Roger

• Offline Offline
  • modeltreinen is de mooiste hobby
Hallo,
ik ben mijn roco V200 aan het voorzien van led verlichting aan de voor en achterzijde,ik gebruik hiervoor smd leds.
De led's heb ik aangesloten aan de lokpilot V4.0 (sound )op dezelfde aansluitingen waar ook de gloeilampjes op waren aangesloten (blauwe-geel en groene draad ).
enkel aangesloten werken ze prima,maar zodra ik de rode led's aan de achterkant parralel aansluit aan de witte,gaan deze witte uit en branden alleen de rode nog.
Het is net alsof de rode led's de spanning weg haalt van de witte,maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk.
Is er hier iemand die dit ook heeft meegemaakt en het heeft weten op te lossen ?
andere tips zijn ook welkom.

bedankt,
Roger

« Laatst bewerkt op: 06 March 2015, 23:08:17 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »
2 rail ,aangestuurd door koploper en DR5000 ,naar duits voorbeeld tijdperk III-IV

Remunj

• Offline Offline
Re: rode en witte led's branden niet samen
« Reactie #1 Gepost op: 06 March 2015, 15:25:22 »
Lijkt erop dat je toch iets verkeerd hebt aangesloten.
En heb je ook voorschakelweerstanden gebruikt?

Plaats anders je schema even.
Gr.
Eric

TonN

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 06 March 2015, 15:28:39 »
Een rode led brandt ongeveer bij 1.7 V. Iets meer stroom geeft geen extra spanning. Een witte led heeft 3.1 V of zo nodig. De rode pakt dus alle stroom en de witte krijgt dus niet genoeg spanning.
Oplossing: ieder zijn eigen voorschakel weerstand.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 06 March 2015, 15:31:55 »
Wat hij fout doet is ze parallel te zetten. Omdat ledjes op stroom werken en niet op spanning is dat een slecht idee. Omdat de witte ledjes een grotere spanningsval hebben dan de rode zullen de rode de spanning beperken waardoor de witte niet oplichten. Twee mogelijke oplossingen die beide eigenlijk op hetzelfde neer komen, extra weerstanden:

Digitaal
Zet de rode in serie samen met een weerstand en zet de witte in serie met weerstand. Die twee groepjes kan je nu of los aansluiten op de decoder (kan je mooie dingen doen met functiemappen zoals licht niet aan de gekoppelde zijden laten branden) of sluit ze samen aan op één uitgang. De weerstanden voor de witte en rode mogen verschillen (en waarschijnlijk wil je dit om geen schijnwerpers te hebben).

Analoog
Zet elke led in serie met zijn eigen weerstand en sluit de setjes vervolgens parallel aan. Voordeel van de ledjes niet in serie zetten is dat ze eerder oplichten (handig bij analoog) maar gebruiken meer stroom (vandaar bij digitaal ze gewoon in serie).

en de witte krijgt dus niet genoeg spanning.
Stroom ;)

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

TonN

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 06 March 2015, 15:49:04 »

Stroom ;)

Timo

Nee, echt spanning. Hij heeft 1.7 V op de poten staan, maar heeft 3.1 nodig. Er zijn wel elektronen beschikbaar die door de led heen willen, maar de led laat dat niet toe. Leds en andere diodes hebben altijd een vaste spanning nodig. Daaronder doen ze bijna niets, erboven branden ze snel door en gaan ze naar de led variant van de eeuwige jachtvelden.

Roco-Roger

• Offline Offline
  • modeltreinen is de mooiste hobby
« Reactie #5 Gepost op: 06 March 2015, 15:52:24 »
bedankt voor jullie reactie's,
ik ga het uitproberen met elk setje zijn eigen voorschakelweerstand te geven,nu zitten ze allemaal op 1 weerstand.
2 rail ,aangestuurd door koploper en DR5000 ,naar duits voorbeeld tijdperk III-IV

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 06 March 2015, 18:37:05 »
Leds en andere diodes hebben altijd een vaste spanning nodig.
Absoluut niet! Een ledje heeft een stroom nodig, geen spanning. De spanningsval volgt dan vanzelf en is afhankelijk van kleur maar ook batch en temperatuur enzo. Dus dat er elektronen zijn betekend nog niet dat er stroom door de led loopt  ;D Maar spanning was inderdaad op zich niet fout, maar uitgaan op spanning voor een led is wel fout.

@Roger Zie dat je digitaal rijdt (valt me nu pas op), zet de ledjes zelf dan ook in serie. Dus [decoder]--[ledje]--[ledje]--[weerstand]--[decoder]. De volgorde van de ledjes en de weerstand maakt niet uit, alleen bij de ledjes wel op de polariteit letten natuurlijk.

Timo
« Laatst bewerkt op: 06 March 2015, 18:39:22 door Timo »

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 06 March 2015, 21:23:42 »
In mijn beleving moet je het bij een LED wel degelijk over een spanning hebben waarna de stroom vanzelf volgt.
Je hebt het bij diode's in het algemeen toch ook niet over drempelstroom maar over drempelspanning ?
Da's bij een LED niet anders, al is het in de praktijk weer wel de stroom die voor lichtopbrengst zorgt natuurlijk.
Een LED is voor een blinde in elk opzicht een gewone diode, niet meer en niet minder.
Voor niet blinden komt daar dan licht opbrengst bij hoe "vervelend" dat ook is  ;D

*edit*
Bij LED's wil je de hoeveelheid licht natuurlijk de baas zijn dus moet je de stroom inderdaad controleren.
Dat is een praktijk toepassing, geen eigenschap van de LED.
« Laatst bewerkt op: 06 March 2015, 21:28:17 door Calimero »
Groet, Ronald.

Weerd

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 06 March 2015, 22:09:18 »
Wat er bedoeld wordt:

- elke led heeft zijn eigen spanning(sval), 1,7 V voor rood en 3,1 V voor wit. Deze spanning is een vast gegeven.
- de stroom door de led is variabel en wordt bepaalt door de grootte van de weerstand. De stroom mag liggen tussen de 1 mA en 20 mA (als zoeklicht)

Met andere woorden, bovenstaande meningen zijn allemaal goed, maar ieder bekijkt het vanuit een andere gezichtshoek.

Gerard

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: Rode en witte led's branden niet samen, aangesloten op LokPilot decoder
« Reactie #9 Gepost op: 06 March 2015, 23:18:33 »
Altijd leuk, zo'n verwarring over stroom en spanning.
Een led gaat pas licht geven als er stroom loopt, en er gaat pas stroom lopen als er genoeg spanning is.
Simpeler kan ik het niet maken.  8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 06 March 2015, 23:41:47 »
Waarbij de kneep in het woord"genoeg" zit  ;D
Groet, Ronald.

Eenerspoor

• Offline Offline
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
« Reactie #11 Gepost op: 07 March 2015, 09:06:57 »
Ff erug naar Rogers oorspronkelijke vraag: je kunt de rode en en witte leds ook in serie zetten, en een weerstand daarmee in serie. Die weerstand moet dan wel een lagere waarde hebben dan je voor ieder led afzonderlijk zou gebruiken.
Bepaal hoeveel stroom je door de led wilt laten vloeien en meet de spanning die de decoder afgeeft op tussen de witte of gele en de blauwe draad. Het verschil tussen die spanning en de spanning over de 2 leds samen deel je door de stroom en zo vindt je de weerstandswaarde.
In formule: (Udecoder - Uwitteleds -Urodeleds) / Ileds = Rserie

Mvg,
Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #12 Gepost op: 07 March 2015, 17:44:42 »
Als je ze in serie zet kun je de lichtsterkte niet apart instellen. Rode leds geven in het algemeen een iets doordringender licht.
Je zou het dan kunnen oplossen door parallel over de rode leds een bypass weerstand te zetten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 10 March 2015, 16:05:28 »
Dat was ook voor mij de reden aan te geven om rood en wit apart van een weerstand te voorzien.

Inderdaad, als je met spanning stuurt volgt stroom en als je met stroom stuurt volgt spanning. Maar de relatie die het heeft is bij stroom sturing een stuk vriendelijker.  ;D Binnen het bereik van de led (tot 20mA uitgaande van een normale led) is de spanning namelijk nagenoeg gelijk. Grote variatie is stroom heeft met een kleine variatie in spanning tot gevolg. Stuur je met spanning geldt het omgekeerde, kleine variatie in spanning heeft grote variatie in stroom tot gevolg. En hier kan nogal wat verschil tussen zitten tussen batches.

Een LED sturen op spanning is dus gewoon een slecht idee. Zou je perfect de karakteristieken van de led weten is het te doen maar weel makkelijker is om uit te gaan van een vaste spanningsval (= constante, ookal is die niet waar) en dan de stroom te berekenen. De afwijking die je dan hebt is maar klein.

Je hebt het bij diode's in het algemeen toch ook niet over drempelstroom maar over drempelspanning ?
Ik spreek bij de led toch ook van drempelspanning/spanningsval?

Tuurlijk is het beide kanten op te beheersen met met stroom is het een stuk makkelijker (en makkelijk te versimpelen rekenwerk). Bedoelde er dus meer mee te zeggen dat een led aansluiten op een "vaste" spanning (dus sturen op spanning) geen goede manier is.

Timo

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 10 March 2015, 17:29:00 »
We zeggen eigenlijk allemaal hetzelfde maar dan net van de andere kant belicht.
Feit blijft dat het probleem dat geschetst werd in post #0 draait om het verschil in drempelspanning.
Ook zijn er inmiddels een paar oplossingen gegeven waarbij het neer komt op spelen met de serieweerstand.
Die serieweerstand is bij benadering een stroombron en zal als zodanig berekend moeten worden.
Links om of rechts om blijkt maar weer het belang van De wet van Ohm ;)
Groet, Ronald.