Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door EddyK
14 December 2025, 23:53:16
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Besselspoor
14 December 2025, 23:36:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
14 December 2025, 23:11:53
Rondom Charlois door Alewijn
14 December 2025, 23:09:42
Yamorc 8116 en MP1 MTB door Ronald Halma
14 December 2025, 22:39:44
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
14 December 2025, 22:23:54
3 januari NVBS oliebollenrit door grossraumwagen
14 December 2025, 22:17:37
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
14 December 2025, 22:14:05
Wat zit er in deze tender? door henk
14 December 2025, 21:38:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
14 December 2025, 21:37:43
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
14 December 2025, 20:07:57
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
14 December 2025, 19:24:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 December 2025, 18:32:21
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Ronald69
14 December 2025, 18:31:23
De (3d) knutsels van Ronald. door Ronald Halma
14 December 2025, 18:08:54
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Carl
14 December 2025, 17:49:33
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Eric B
14 December 2025, 17:10:29
Stub switches door Hans1963
14 December 2025, 16:35:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
14 December 2025, 16:27:34
US diorama in H0 door Ronald Halma
14 December 2025, 15:45:06
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
14 December 2025, 15:24:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
14 December 2025, 15:22:13
Camp 3 door Ronald Halma
14 December 2025, 15:08:01
Zee. Land. door Huup
14 December 2025, 15:05:54
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Modelbouwerke
14 December 2025, 15:00:39
Museumdepot Beekbergen in H0 door Wim Vink
14 December 2025, 14:41:54
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
14 December 2025, 14:31:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
14 December 2025, 13:56:19
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Jan Bennink
14 December 2025, 12:57:58
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
14 December 2025, 10:37:34
  

Auteur Topic: Schaalproblemen huisjes diverse merken!!  (gelezen 8519 keer)

jumboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re: Schaalproblemen huisjes diverse merken!!
« Reactie #15 Gepost op: 03 October 2007, 19:08:08 »
Mark snap hem haha!
Nederlands H0 Modelspoor

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Schaalproblemen huisjes diverse merken!!
« Reactie #16 Gepost op: 03 October 2007, 19:17:54 »
Elk nadeel hebt z'n voordeel.

Plaats de te kleine huisjes op de achtergrond en de 1/87 wat meer op de voorgrond. Je zult zien dat er dan meer "diepte" op je modelbaan komt.

Heeft te maken met zichtlijnen en wordt al tijden toegepast.
Er heeft ooit iemand een diorama gebouwd, ik meen met huizen op de voorgrond in schaal IIm en dan naar achter aflopend naar schaal n.

Op zo'n 40 cm diepte was een ontzettende dieptewerking gecreeerd.


Rocodil

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
  • Ik ga voor het poldermodel
    • My Railroad
Re: Schaalproblemen huisjes diverse merken!!
« Reactie #17 Gepost op: 03 October 2007, 20:05:06 »
Inderdaad en verder nog, je kunt huizen ook gewoon inkorten hoor: mes erin dus. En dan wordt modelbouw nog veel leuker! Ergelijker is dat de grootte van de stenen vaak niet klopt: veel te groot. De mooiste huizen vind je natuurlijk bij Artitec (ik heb geen aandelen hoor  ;)) Die zijn over het algemeen nog een stuk kleiner dan die je nu hebt en met de juiste grootte stenen. En deze zijn ook mooi: Tilly models. Verder is het zo dat er ook in het echt, kleine en grote huizen bestaan. Maar we letten daar meestal niet zo op. Hetzelfde geldt voor bomen. Een beuk kan 25 meter zijn. Heb je dat wel eens op je modelbaan neergezet (hoeveel is dat, 27 cm?)? Waar ik me altijd krom om lach zijn die lantaren palen met een lampenkap van 2 cm (2,2 m in het echt). Er valt nog heel veel te verbeteren.
Groeten
Hans
Met vriendelijk groet, Hans  (HO-3-rail NL rond 1950)

Marcel-v-R

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re: Schaalproblemen huisjes diverse merken!!
« Reactie #18 Gepost op: 03 October 2007, 20:19:16 »
Mijn pa die werkt in de bouw. En klust wat bij in een oud huis. Dateert geloof ik uit reeks 1700.
Heb hem een keer mee geholpen. En moet zeggen dat ik niet bepaald comfortbel door de deuren heen kan komen. Ben 1,80 meter lang. En moet behoorlijk bukken.

MJeschien een leuk detail voor een aantal. Diot huisje staat op een dijk en toen die tijd legde ze nog geen fundering. Dus dit huis net als veel andere is weg gezakt. Met gevolg dat het huis harstikke scheef staat. En de vloeren zijn ook nog eens krom getrokken.
Waardoor het lopen echt heel raar was.

Mvg,
Marcel

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22753
Re: Schaalproblemen huisjes diverse merken!!
« Reactie #19 Gepost op: 03 October 2007, 21:38:39 »
Het gaat niet zozeer om het merk huisjes, maar om de periode waarin ze op de markt kwamen. Veel gebouwtjes die nu nog in diverse catalogi zijn te vinden dateren uit de jaren 50, 60 en 70 van de vorige eeuw. Wat toen verkocht werd als H0 was meestal in schaal 1:100 of zelfs nog kleiner. Die Kibri huizen neigen eerder naar 1:110. Het heeft in ieder geval niets met Kibri te maken. Faller, Pola en Vollmer deden dat net zo.
Later werd meer waarde gehecht aan een min of meer correcte schaal. De bekende Holland Scale huisjes zijn goed op schaal evenals de Pola pakhuisjes. In die tijd was het trouwens helemaal niet raar dat huisjes die voorheen als H0 werden verkocht, plotseling in de schaal TT of zelfs de schaal n afdeling van de catalogus terecht kwamen.  ;D
« Laatst bewerkt op: 03 October 2007, 21:45:43 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Schaalproblemen huisjes diverse merken!!
« Reactie #20 Gepost op: 03 October 2007, 22:24:54 »
toen die tijd legde ze nog geen fundering.

[offtopic]Dat deed men wel, men was echt niet gek hoor toen! Wat men deed was een fundering op staal maken. Dus geen houten palen onder de muren, maar een gemetselde brede voet. Dit had tot zekere mate voldoende draagkracht. Kennelijk in de tijd niet voldoende, want je hebt het resultaat gezien.[/offtopic]

En weer op treinen over. Er zijn Dordtse huizen met een betonnen staalfundering waarin als wapening rail van de opgebroken paardentram is verwerkt. Goed he.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Marcel-v-R

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re: Schaalproblemen huisjes diverse merken!!
« Reactie #21 Gepost op: 03 October 2007, 22:29:28 »
Maar als je kijkt naar meer huizen aan de dijken Lage en Hoge zwaluwe. Dan zie je dat er een hoop scheef staan. Echt een boel. Ook van een aantal jongere gebouwen (genoeg).

Mvg,
Marcel

amber

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: Schaalproblemen huisjes diverse merken!!
« Reactie #22 Gepost op: 03 October 2007, 22:38:34 »
Weet je wat ik zo mooi vind aan oudere binnensteden? (Ik neem nu mijn eigen stadje, utrecht, als voorbeeld). De verschillende soorten gebouwen. Van groot, hoog en statig tot klein en nietiig. Waar bij het ene gebouw de ramen op de begane grond eindigen, is men bij een ander gebouw al op de helft van de eerste verdieping. Vroeger had men niet zulke strenge bouwvoorschriften met veel standaardmaten als tegenwoordig.

Al moet ik wel toegeven dat een deur die bijna 2x hoger (2cm vs 3.5cm) is, toch echt discutabel begint te worden...

Zelf zit ik er af en toe aan te denken om een kerk in HO op mijn N-baan neer te zetten. Vergelijk de N-modellen eens met de huisjes in N en kijk dan naar een gemiddelde kerk in een dorp/stad. Bijna overal steekt de kerktoren ver boven de rest van de bebouwing uit, maar op een treinbaan is ie meestal gelijk met een beetje stadhuis...
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8263
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Schaalproblemen huisjes diverse merken!!
« Reactie #23 Gepost op: 04 October 2007, 08:00:03 »
Ho, stop. Dat is niet het postkantoor van Dordrecht, nooit geweest ook.

Dit is het vm. bankkantoor van Stoop & Zoon gebouwd in 1904. In eerste instantie het rechter deel. In 1916 werd het linker deel naadloos erbij gebouwd. Reus ontwierp het oude deel, Cuypers het aansluitende deel. Nu zit er een chinees/indisch restaurant.
Je hebt gelijk, bedankt voor deze info.
Aan de vele huisjes die vroeger door o.a. kibri werden uitgebracht naar Nederlands voorbeeld kun je wel zien dat de hoogtijdagen van modelspoor uit die tijd stammen (begin jaren 80  ???)
We moeten het nu met heruitgaven doen van de naar mij idee veel te grote faller huizen.
Ik vind de huizen van Holland scale een betere maatvoering hebben.
Vr. groeten,
Bob

Rocodil

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
  • Ik ga voor het poldermodel
    • My Railroad
Re: Schaalproblemen huisjes diverse merken!!
« Reactie #24 Gepost op: 04 October 2007, 19:45:38 »
Ik vind ook de Holland Scale huizen eigenlijk ook te groot. De huizen zijn ook niet uit 1980 maar een stuk ouder, en dat komt omdat de tijd dat stoom vervangen werd door diesel en electrisch voor de meeste modelspoorliefhebbers het meest interessant is, toen reed alles en je had korte treinen (veel leuker dan een snelle voorbijrazende ICE, wat mij betreft, want daar heb je km-ers spoor voor nodig)

Misschien zijn de modellen wél in de jaren 80 gemaakt, en zijn Faller en Kibri wat dat betreft niet zo vernieuwend, maar er zijn nu juist prachtige alternatieven zoals ik hierboven al aangaf! Verder kan ik zelf maken volledig aanbevelen. Misschien kunnen we eens wat ontwerpjes uitwisselen

Groeten
Hans
Met vriendelijk groet, Hans  (HO-3-rail NL rond 1950)